صفحه اصلی > گفتگو 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  پیمان‌سپاری یا تعهد ارزی، مشکل پیش روی صادرکنندگان

  اختصاصی/ به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، امروز بعد از گذشت 5 سال از پیمان‌سپاری یا تعهد ارزی که البته اکنون وارد ششمین سال از این اتفاق شده‌ایم، عمده‌ترین مشکل در بخش صادرات غیرنفتی، عدم تفکیک رفع تعهد ارزی برای واحدهای بزرگ و صادرات مشتقات نفتی و غیرنفتی است.

            


محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با غلات نیوز با بیان اینکه کنفدراسیون صادرات ایران بزرگ‌ترین تشکل بالادستی اتاق ایران است که در حوزه صادرات فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این کنفدراسیون از این جهت حائز اهمیت است که نزدیک به 40 تشکل ملی، حدود 5 تشکل صادراتی استانی و بالغ بر 20 شرکت بزرگ صادراتی جزو اعضای کنفدراسیون به شمار می‌آیند.
وی با اشاره به تسهیل‌گری در رفع موانع و مشکلات به عنوان نقش تشکل‌های بالادستی، گفت: کنفدراسیون صادرات ایران، درصدد رفع موانع خواهد بود و خدمات ارائه شده، صرفا مختص به اعضا نبوده و مشمول همه فعالان حوزه صادرات می‌شود. به عنوان مثال، تسهیل نرخ ارز، یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان بود که حدود 6 تا 7 سال گذشته، از سوی کنفدراسیون صادرات، پیگیری و رفع شد.
لاهوتی افزود: در حوزه مشکلات تعهد ارزی که اوایل سال 1397 در بخش صادرات ایجاد شد، کنفدراسیون صادرات ایران به عنوان نماینده اتاق و به عنوان بالاترین تشکل صادراتی کشور، در تمام جلسات مربوطه، مصرانه پیشنهاد خود را در خصوص روش واردات در مقابل صادرات مطرح نمود و علی‌رغم اینکه دولت وقت در آن برهه پذیرا نبود، نهایتاً با شرایط ویژه از سوی دولت پذیرفته شد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به سایر مشکلاتی که در حوزه صادرات مطرح است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از موانعی که در بحث استرداد مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، با پیگیری‌ها و مکاتباتی که صورت گرفت، برطرف شد. البته در این بخش، توفیق صد درصدی حاصل نشده چرا که مالیات بر ارزش افزوده، متأسفانه از سوی سازمان امور مالیاتی به موقع مسترد نمی‌شود اما کنفدراسیون کماکان پیگیر این مسأله خواهد بود.
به گفته وی، کنفدراسیون صادرات ایران در راستای تبصره 6 قانون رفع مبازره با قاچاق کالا و ارز مبنی بر تشکیل کمیته ارزی به عنوان نماینده اتاق بازرگانی و اتاق ایران، چه در کمیته ارزی که در بانک مرکزی تشکیل می‌شود و چه در کمیته کارشناسی که در سازمان توسعه تجارت تشکیل می‌شود، حضور دارد و در جریان تمام مصوباتی که از سوی اتاق بازرگانی ایران در این کمیته صادر می‌شود، قرار دارد.
لاهوتی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تعامل و همکاری مثبت انجمن آردسازان و کانون صنایع غذایی ایران با کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در حوزه صنایع صنف و صنعت وجود داشته، به ما منعکس شده و با تعاملات خوبی که داریم پیگیری‌های لازم صورت گرفته و بخشی از موانع و مشکلات، رفع شده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه با اشاره به اصلی‌ترین چالش حاکم در حوزه صادرات تصریح کرد: امروز بعد از گذشت 5 سال از پیمان‌سپاری یا تعهد ارزی که البته اکنون وارد ششمین سال از این اتفاق شده‌ایم، عمده‌ترین مشکل در بخش صادرات غیر‌نفتی، عدم تفکیک رفع تعهد ارزی برای واحدهای بزرگ و صادرات مشتقات نفتی و غیرنفتی است به این معنی که در حوزه کشاورزی و صنعت، صادرکنندگان، مواد اولیه مورد نیازشان را تقریباً با قیمت آزاد از داخل کشور تهیه می‌کنند و مانند پتروشیمی یا بخش فولاد، از انرژی یا خوراک ارزان بهره نمی‌برند.
وی با اشاره به مشکلات ارزی برای صادرکنندگان ادامه داد: یکی از شرایط رفع تعهد ارزی، استفاده از سامانه نیما است که صادرکنندگان کوچک و متوسط، کمتر می‌توانند ارزشان را از طریق سامانه نیما به فروش برسانند. این موضوع، در قانون روش واردات در مقابل صادرات برای صادرکنندگان دیده شده اما از آنجا که تفاوت نرخ ارز نیمایی برای واردکنندگان حدود 20 الی 25 درصد در بازار آزاد پایین‌تر است، علاقه‌ای برای استفاده از ارز صادراتی وجود ندارد لذا صادرکنندگان نه می‌توانند در سامانه نیما صادر کنند به این دلیل که نرخ پایینی دارد و نه خریداری برای ارزشان وجود دارد که بتوانند با نرخ توافقی واگذار نمایند لذا در تعهد ارزی با مشکل مواجه خواهند شد. در این صورت تعهد ارزی آن‌ها از 60 درصد پایین‌تر می‌آید، کارت صادراتی‌شان تعلیق می‌شود، امکان فعالیت اقتصادی نخواهند داشت و بنگاهشان با رکود و تعطیلی مواجه خواهد شد. از این رو، اکنون مهم‌ترین مشکل در حوزه صادرات، رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان کوچک و متوسط و صادرکنندگان غیرنفتی است.
لاهوتی خاطرنشان کرد: پیشنهاد کنفدراسیون صادرات ایران، همواره این بوده که دولت در حوزه صادرات کالاهای کشاورزی یا صنعتی که از منابع ارزان‌قیمت بهره نمی‌برند، در بخشی از کالاهای وارداتی که نیازمند ارز ارزان نیستند، باید یک فضای تقاضای ارزی ایجاد کند. به فرض مثال در حوزه واردات موبایل، این روش به خوبی اجرا و تقاضا برای ارز صادراتی ایجاد گردید و تخصیص ارز نیمایی به این بخش نیز حذف شد. همچنین این اتفاق در بخش خودروهای مونتاژی و قطعات وارداتی خودرو برحسب تصمیم درست وزارت صمت با حذف ارز نیمایی و تخصیص ارز صادراتی صورت گرفت.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خاتمه تأکید کرد: اگر دولت یک سبد تقاضا برای صادرکنندگان کوچک و متوسطی که صادرات غیرنفتی دارند و می‌توانند ارزشان را به واردکنندگان منتقل کنند، پیش‌بینی و تنظیم کند و در مقابل به همان میزان ارز نیمایی مختص به واردات برخی کالاها را قطع و فقط منوط به استفاده از ارز صادراتی کند، قطعاً این اتفاق می‌تواند مشکل رفع تعهد ارزی را در حوزه صادرات برطرف نماید.

خبرنگار: سیمین باقری

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٤٠٢        ساعت:     ١٣:٤١

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...