صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 معاون استاندار خبر داد:

  افزایش تعداد محموله های گندم تحویلی استان مرکزی به مراکز خرید

  معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: امسال با وجود پایین بودن وزن محموله های گندم و کاهش ۵ درصدی در خرید، اما تعداد محموله ها و کشاورزانی که گندم خود را تحویل دادند افزایش یافت.

            

به گزارش غلات نیوز از ایسنا، سعید فرخی در هفتمین جلسه کمیسیون خرید گندم و دانه هایی روغنی استان مرکزی با اشاره به اینکه در امر خرید گندم در سال ۹۸ موفقیت خوبی در قالب یک اقدام و هدف مشترک در استان شکل گرفت، افزود: میزان خرید گندم در استان مرکزی درسال ۹۸ نسبت به سال ۹۶، ۲۲ درصد رشد و نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: در اواخر سال گذشته و اوایل امسال بویژه با وقوع سیل نگرانی های جدی در امر خرید گندم وجود داشت که مبادا اتفاقی که برای خروج دام در کشور رخ داد در این حوزه نیز تکرار شود، چراکه قیمت گندم در مرزهای کشور سه تا ۴ برابر قیمت خرید در داخل کشور بود که این امر احتمال خروج گندم و در خطر افتادن امنیت غذایی جامعه را محتمل کرد، اما خوشبختانه عملکرد مناسبی در امر خرید گندم در کشور به جای ماند.
فرخی با اشاره به واریز وجه گندم خریداری شده در زمان مناسب توسط دولت و بانک کشاورزی که انگیزه ای برای تحویل گندم از سوی کشاورزان بود، گفت: امسال با وجود پایین بودن وزن محموله های گندم و کاهش ۵ درصدی در خرید، اما تعداد محموله ها و کشاورزانی که گندم خود را تحویل دادند افزایش یافت و لازم است گزارشی کامل، دقیق و تحلیلی از اقدامات انجام شده در استان در امر خرید گندم و امکانات و تدابیر ویژه ریاست جمهوری در این خصوص تهیه و ارسال شود.
وی بیان کرد: در سال جاری با اقدامات مناسب و اجرای سیستم پهنه بندی درست، دلال بازی به کمترین میزان رسید و با حذف آنها، مجموع کرایه حمل گندم های تحویلی به مراکز خرید از ۹۰۰ میلیون تومان سال گذشته به حدود ۴ میلیارد تومان رسید که در واقع شرکت غله و خدمات بازرگانی در این راستا اقدامات موثری به انجام رساند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت سیلوهای استان تاکید کرد و گفت: ظرفیت سیلوهای استان ۷۰۰ هزار تن است که عموما با خرید گندم نیمی از این ظرفیت تکمیل می شود و حتی بخشی از این ظرفیت نیز به صادرات گندم ذخیره شده اختصاص می یابد به همین دلیل برای جلوگیری از متضرر شدن سرمایه گذاران در بخش سیلو می توان استان مرکزی را به عنوان پایگاهی برای واردات نهاده های دام در نظر گرفت یا سیلوها به انبار گمرک اختصاص یابد.
به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مرکزی اظهار کرد: امروز پرونده خرید گندم در استان بسته و پرونده تولید سال آینده گندم باز می شود، اما لازم است که هر چه سریعتر قیمت تضمینی توسط دولت مشخص شود.
محمود نعمتی با اشاره به اینکه کیفیت گندم تولیدی در استان مرکزی به لحاظ سن زدگی و موارد دیگر قابل قبول است، گفت: لازم است همزمان با شروع فصل کشت گندم، نهاده های مورد نیاز تهیه و در دسترس کشاورزی جهت تسهیل و تسریع در امر کشت قرار گیرد.
 جواد حسنی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان نیز با اشاره به اینکه خرید گندم سال ۹۸، ۳۱ شهریورماه خاتمه یافت، افزود: در سال جاری ۳۰۳ هزار و ۴۴۳ تن گندم از طریق ۳۴ مرکز در استان خریداری و اولین وجه گندم خریداری شده نیز کامل پرداخت شد.

وی مبلغ گندم خریداری شده در استان در سال جاری را ۵۲۲ میلیارد تومان بیان کرد که این رقم در سال گذشته ۴۱۹ میلیارد تومان بوده است، افزود: در سال گذشته ۳۱۹ هزار تن گندم در استان خریداری شد که در مقایسه با میزان خرید سال جاری، کاهش ۵ درصدی رقم خورده است. البته میزان کاهش خرید گندم در کشور 18 درصد بوده است و استان مرکزی در امر خرید جایگاه نهم کشور را به خود اختصاص داد.
حسنی با بیان اینکه در سال جاری ۲۲ هزار و ۶۲۳ کشاورز گندم خود را تحویل مراکز خرید دادند که این تعداد در سال گذشته ۱۹ هزار ۹۴۵ کشاورز بوده است، افزود: بیشترین گندم خریداری شده به میزان 56 هزار تن با دو مرکز خرید در ساوه انجام گرفت، شازند و کمیجان به ترتیب با 46 و 43 هزار تن جایگاه دوم و سوم بیشترین خرید را در استان مرکزی داشتند و میزان خرید گندم در اراک با 4 مرکز نیز 38 هزار تن گزارش شده است.
وی اضافه کرد: در سال جاری میزان سن زدگی گندم ها مطابق آنچه در سامانه ثبت شده است 1.15 درصد بوده است، اما آنچه توسط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت 2.02 درصد برآورد شد در حالی که میزان سن زدگی در سال گذشته 1.38 درصد بوده است.
حسنی تاخیر در پرداخت وجه گندم های خریداری شده از اواسط مردادماه تا اواسط شهریورماه، نارضایتی برخی از مسئولان از خرید گندم، نواقص موجود در ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه، ارسال دیرهنگام مدارک کشاورزان به بانک جهت پرداخت وجه گندم، عدم حضور مستمر عوامل تشخیص ذیحساب و پایین بودن قیمت گندم نسبت به قیمت گندم در بازار را از جمله مشکلات موجود در امرخرید گندم برشمرد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی موجودی فعلی گندم در استان را 230 هزار تن دانست و افزود: در حال حاضر حدود 6 استان یک ماه ذخیره گندم دارند که اگر حمایت لازم صورت نگیرد احتمال بحران وجود دارد به همین دلیل دولت در تدارک واردات است که این امر 2 ماه زمان می برد و باید در این راستا حمایت لازم از سوی استان ها با ذخیره سازی مناسب انجام گیرد، در شرایط فعلی، استان بر حفظ موجودی حداکثری خود تلاش دارد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه، معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم آبی و دیم استان مرکزی برابر با 23 هزار و 985 هکتار است، گفت: براساس اراضی زیر کشت، تولید سالانه 420 هزار تن گندم در استان پیش بینی می شود و با توجه به خرید 303 هزار تنی گندم در استان به نظر می رسد حدود 100 هزار تن گندم در اختیار کشاورزان باشد.

کیشانی افزود: البته 6500 تن بذر گندم در قالب گندم بذری نیز خریداری شده است که به زودی تحویل شرکت غله می شود.
وی با اشاره به آغاز عملیات کاشت گندم برای سال آینده بیان کرد: آغاز عملیات کاشت نیازمند بذر است که در این راستا پیش بینی لازم صورت گرفته و آمادگی لازم جهت وارد کردن ارقام جدید بذر گندم به استان نیز وجود دارد.
کیشانی در خصوص مشکلات موجود در امر کاشت گندم تصریح کرد: مشکلاتی در تامین کود فسفاته وجود داشت که خوشبختانه حل شد، اما ذخیره سازی این کود با تاخیر انجام گرفت، همچنین در حال حاضر در تامین کود ازته موانعی وجود دارد به طوری که شرکت های پتروشیمی از تحویل این کود با قیمت تعیین شده توسط دولت امتناع می کند که وزیر جهاد کشاورزی پیگیر موضوع است تا قیمت تعیین شده و بورس ملاک عمل و توزیع کود قرار گیرد.
در این جلسه مدیر شعب بانک کشاورزی در استان مرکزی بیان کرد: تا اواسط مردادماه روند پرداخت وجه گندم خریداری شده در استان مطلوب بود و در واقع 80 درصد آن پرداخت شد، اما تا اواسط شهریورماه وقفه ای در کار صورت گرفت.
مسعود رضایی افزود: با توجه به اینکه خرید گندم 31 شهریورماه هر سال خاتمه می یابد بانک کشاورزی موظف است تا دوم مهرماه وجه گندم خریداری شده را پرداخت کند که خوشبختانه این امر امسال در استان مرکزی اجرایی شد و مشکلی در نقدینگی بروز نکرد.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٦ مهر ١٣٩٨        ساعت:     ١٥:١٥

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...