جای خالی نان در جعبه جادویی! / مسئولین گندم، آرد و نان در اصلاح الگوی مصرف چه نقشی دارند؟
اختصاصی/ایران در رده بالاترین کشورهای جهان از نظر سرانه مصرف نان در دنیا شناخته شده است درواقع مردم ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نان در جهان هستند که البته این مساله در میان اقشار کم درآمد و مستضعف جامعه بیشتر صدق میکند.
اما متاسفانه بخش اعظم این برکت الهی تبدیل به دورریز می شود و با توجه به این مساله باید توجه بیشتری را در حوزه تولید نان به خرج داد.
این وظیفه رسانههای تاثیرگذاری مانند صدا و سیما است که مردم را نسبت به معیارها و مشخصه های یک نان سالم آگاه سازد تا جامعه از نانوا مطالبه نان باکیفیت و سالم کند. در چنین شرایطی که نیاز به اصلاح الگوی مصرف در کالاهای اساسی در کشور ضروری است باتوجه به اینکه نان هم جزو یکی از کالاهای اساسی به شمار می آید پس چرا رسانه ملی به اصلاح الگوی مصرف این کالای اساسی مهم نمی پردازد؟ قطعا وقتی رسانه ملی کاری از پیش نمی برد این وظیفه مسئولین حوزه گندم آرد ونان است که با مذاکره، جلسات و مکاتباتی که با صدا و سیما دارند مسئله بغرنجی که گریبانگیر این صنف شده را به رسانه ملی انتقال دهند و از آن ها مطالبه نمایند که به جای پخش برنامه های تکراری وقت خالی صدا و سیما را با برنامههای آموزشی در حوزههای مهم بالاخص نان پر کنند.
مسلما تولید و مصرف نان باکیفیت موجب کاهش هزینه و خسارت های مالی و جانی خواهد شد چرا که مصرف نان سالم به عنوان اصلی ترین ماده غذایی مورد نیاز بدن بوده و نیز باتوجه به اینکه بخش عمده ای از املاح مواد معدنی و ویتامین ها را به بدن منتقل می کند، میزان ابتلای افراد به بیماری های گوارشی را هم کاهش خواهد داد لذا با این وجود هزینه برای فرهنگ سازی بهتر از هزینه برای درمان است.
نان قوت غالب مردم است اما دریغ از اینکه رسانه پر مخاطب صدا و سیما اندکی به این مقوله پراهمیت بپردازد جز چند گفت و گوی ویژه خبری با مسئولین حوزه گندم و آرد ونان که آن هم البته به صورت دنباله دار نبوده و هراز چندگاهی پخش می شود و به یک نتیجه مشخصی هم نمی رسد.
البته در سال های قبل سریال ها وبرنامه هایی در حوزه نان ساخته شده اما با همه این تفاسیر بازهم کم است و اهمیت نان بیشتر از این ها را می طلبد.
متاسفانه بعضا شاهد پخش سریال ها یا برنامه هایی در این رسانه ملی هستیم که هیچ محتوایی ندارد. دست اندرکاران و برنامه سازان به جای صرف بودجه کلان برای ساخت برنامه ها و سریال هایی که به اصطلاح قرار است برای مردم جنبه سرگرمی داشته باشد بهتر نیست بودجه ای را صرف ساخت برنامه هایی آموزشی و یا ساخت سریال هایی کنند که در کنار سرگرمی جنبه آموزشی هم داشته باشد و چه بسا اینکه به نفع سلامت جامعه هم باشد؟
قاعدتا اگر صدا و سیما بخواهد که در حوزه فرهنگ سازی نان جدی تر ورود کند با توجه به وسعتی که دارد اثرگذاری سریع تر و عمیق تری را خواهد گذاشت تا اینکه رسانه های کوچک تر مانند روزنامه ها و خبرگزاری ها بخواهند از طریق گفت وگو با چند کارشناس در این حوزه در جهت فرهنگ سازی گامی بردارند. این روش نسبت به رسانه ملی قاعدتا در طولانی مدت اثر خواهد کرد.
صدا و سیما قدرتمندترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه خبری و نهاد آموزشی، فرهنگی در ایران بهشمار میرود و طبیعتا این رسانه ملی ابزارهای متنوع و وسیع تری برای فرهنگ سازی در اختیار دارد و این وظیفه مسئولین صنف گندم آرد و نان است که صدا و سیما را به سوی فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف نان هدایت کنند. اگرچه اخیرا گام هایی از سوی برخی مدیران برداشته شده از جمله کانون هماهنگی زنجیره گندم آرد ونان و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با برگزاری جشنواره عکس خوشه برداشته شده و همچنین برگزاری نمایشگاه هایی در صنعت آرد ونان مانند ایبکس که می تواند راهی برای فرهنگ سازی و آگاهی مردم باشد اما باتوجه به اهمیت بالای نان در سبد تغذیه ای جامعه هرچه فرهنگ سازی شود بازهم کم است و مسئولین مربوطه باید در این راستا بیشتر تلاش کنند.
تاریخ: دوشنبه ١٢ شهريور ١٣٩٧ ساعت: ١١:٤٥
پربازدیدترین
گزارش
آخرین اخبار
نرخ ارز
گفتگو
نظرسنجی
|