صفحه اصلی > غلات > غلات 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 سرپرست مرکز پژوهش‌های غلات اعلام کرد

  افزایش کیفیت گندم تولیدی در سال‌جاری / وزارت بهداشت و مؤسسه‌ی استانداردناظرین کیفیت نان هستند

  سرپرست مرکز پژوهشهای غلات شرکت با اشاره به آزمایش‌های انجام شده بر روی 700 نمونه گندم ارسالی از استان‌های مختلف گفت: نتایج آزمایشات نشان دهنده‌ی کاهش افت‌های مفید و غیر مفید و بیان‌گر افزایش کیفیت گندم‌ها در سال‌جاری نسبت به سال گذشته است.

            

به گزارش  غلات نیوز از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ حیدرعلی نصر در جلسه شورای مدیران با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در کشور تقریباً به پایان رسیده و در حال ورود به فصول سرد سال هستیم، گفت: امسال بحث سستی آرد در فصول پاییز و زمستان را نخواهیم داشت، چراکه کیفیت گندم‌های خریداری شده در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

نصر گفت: با تاکیداتی که برای نمونه‌گیری گندم‌ها شده‌ بود، در سال گذشته 400 نمونه گندم داخلی از استان‌های کشور در آزمایشگاه مرکزی، آزمایش شده اما در سال‌جاری تاکنون 700 نمونه آزمایش شده و تا 100 نمونه نیز به حجم آن اضافه خواهد شد که نشان دهنده‌ی عملکرد 2 برابری در این بخش هستیم.

وی افزود: بررسیهای اولیه‌ی گندم 20 استان کشور تا امروز انجام شده و  11 استان دیگر نیز نمونه‌هایش به ما رسیده که تا آخر مهر ماه آنالیز کامل گندم‌ها را به سر انجام خواهیم رساند و نتایج را  اعلام می‌کنیم.

نصر اعلام کرد: میانگین افت مفید گندم‌ها از 1/53 درصد در سال گذشته به 1/39 درصد در سالجاری و میانگین افت غیر مفید گندم‌ها از 1/46 درصد به 1/36 درصد کاهش یافته که نشان دهنده کیفیت بالاتر و پاکی بیشتر گندم‌های خریداری شده در فصل جاری است.

سرپرست مرکز پژوهشهای غلات خاطر نشان کرد: حلقه‌ی اول تامین غذای پر مصرف مردم، گندم است که معیار و ملاک ارزیابی کیفیت آن استاندارد 104 است و این استاندارد اجباری نیست، اما حلقه دوم، در زنجیره‌ی تأمین، آرد است که استاندارد اجباری 103 را دارد که این 2 استاندارد بر روی سایت سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی قرار دارد؛ البته استاندارد آرد یک اصلاحیه هم خورده است.

وی گفت: برخلاف استاندارد گندم، استاندارد شماره 103 آرد اجباری است و معاونت‌های نظارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مؤسسه‌ی استاندارد، موظف به نظارت کامل بر اجرای این استاندارد در کارخانجات آرسازی و صدور دستورالعمل تولید آرد برای 307 واحد تولیدی آرد هستند.

وی تأکید کرد: این سازمان‌های نظارتی موظف به کنترل و نظارت مستمر بر تولیدات واحدهای آردسازی و خروجی آرد آن‌ها هستند و پاسخ‌گویی در خصوص کیفیت آرد مصرفی و در نتیجه نان مردم وظیفه‌ی این 2 نهاد است و  شرکت بازرگانی دولتی ایران  هیچگونه مسؤولیت و وظیفه‌ای در قبال کیفیت آرد و نان ندارد.

نصر عنوان کرد: در استاندارد 103 این موضوع مطرح شده که باید سالی 2 بار سرب و کادمیوم آردهای تولیدی اندازه‌گیری شود و بار میکروبی و انداز‌ه‌ی سبوس در تجدید نظر سوم و اصلاحیه‌ اول استاندارد 103 مطرح شده و  دانشگاههای علوم پزشکی استان‌ها و ادارات کل استاندارد استان‌ها، دستگاه‌های مسؤول در این زمینه هستند.

وی با بیان این‌که شرکت بازرگانی دولتی ایران بر حسب احساس مسؤولیت در زمینه‌ی سلامت‌بخشی و ارتقای کیفیت تولید نان آزمایشات لازم از آردهای تولید شده را انجام می‌دهد، تاکیدکرد که این موضوع وظیفه‌ی ذاتی این شرکت نیست.

سرپرست مرکز پژوهشهای غلات در خصوص پایش کیفیت نان گفت: کیفیت نان باید با تعیین نمونه و حجم مناسبی از نمونه و آزمایشات لازم ارزیابی‌ شود و صرف نمونه قراردادن تولید نان یک واحد و یا گفتن یک فرد که شاخص حسی در سنجش کیفیت نان است، سنجش علمی و دقیق محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند ارزیابی مناسبی به حساب بیاید.

نصر با اشاره به اینکه استاندارد ارزیابی کیفیت نان استاندارد ملی شماره‌ی 2628 است، تصریح کرد: شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی مناطق و استان‌ها از کل نانهای تولیدی نمونه برداری می‌کنند و با انجام آزمایشات نتایج را به مرز پژوهش‌های غلات ارائه می‌دهند که تحت عنوان گزارش کیفیت نان در هر ماه منتشر می‌شود.

وی گفت: کیفیت نان در این پایش براساس نمره دریافتی از 100 مشخص می‌شود به این صورت که: دامنه‌ی0درصدی تا 60 نمره ضعیف و نیازمند ارتقای کیفیت است، نمرات 60 تا 80 درصد سطح کیفی متوسط، 80 تا 90 سطح کیفی خوب و 90 تا 100 کیفیت خیلی خوب نان را نشان می‌دهد.

نصراضافه کرد:در حال حاضر نتایج پایش گویای آن است که ما با حفظ کیفیت نان کشور، در دامنه کیفیت خوب قرار داریم و نمره‌ی کیفیت نان‌های سنتی ما در حال حاضر 83 است که شامل کیفین خوب انواع نان سنتی تافتون، لواش، بربری و سنگک می‌شود.

سرپرست مرکز پژوهشهای غلات درپایان مهم‌ترین آسیب کنونی نان را عدم افزایش قیمت نان از سال 1393 تاکنون دانست و گفت: درسال‌های اخیر نانوایان برای جبران هزینه های خود به کاهش وزن چانه‌ها روی آورده اند ولی  کاهش وزن چانه هم به خاطر کوچکشدن بیش از حد دیگر جواب نمی دهد، لذا برای کشش آمدن چانه، برخی نانوایان به استفاده از جوهر قند یا بلانکیت در تولید نان روی آورده اند که این موضوع سلامت مردم را با خطر جدی مواجه خواهد کرد و باید نگاهی ویژه به رفع این آسیب داشته باشیم.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ١٠ مهر ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٢١

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...