صفحه اصلی > گندم  > دوروم 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 استاندار:

  تعداد کارخانجات تولید آرد کامل در استان مرکزی افزایش می‌یابد

  مرکزی استاندار مرکزی گفت: تعداد کارخانجات تولید آرد کامل در استان افزایش می یابد.

            

به گزارش غلات نیوز از دکتر فرزاد مخلص الائمه ۲۴ آبانماه ۱۴۰۲ در جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی با بیان اینکه خوشبختانه نهضت احیای نان کامل در استان ترویج شده است، اما هدف این طرح گسترش آن در کل کشور است، اظهار کرد: قطعا با افزایش تعداد کارخانه های تولید آرد کامل می توان تقاضاهای مردم را پاسخ داد.

وی با بیان اینکه فناوری ساخت تجهیزات کارخانه های تولید آرد کامل در استان مرکزی وجود دارد و می توان این تجهیزات را تولید کرد و در اختیار متقاضیان قرار داد، افزود: در استان مرکزی یگان انتظامی استان، به عنوان اولین یگان در کشور اقدام به طبخ و عرضه نان کامل می کند و از دانشگاه ها نیز در این خصوص دعوت کرده ایم.

مخلص الائمه تصریح کرد: در تهران به ویژه در نیمه شمالی شهر، عرضه نان در واقع همراه با گزینه های مختلفی چون نان ساده، نان کنجدی، نان همراه با سبزی و نان همراه با سبوس انجام می شود و عملا سبوس به شکل دستی روی نان پاشیده می شود که باید جلوی این کار گرفته شود چراکه عملا ارزش غذایی به نان اضافه نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه این طرح نباید به هیچ عنوان دچار آسیب شود، گفت: طرح در ابتدای راه است، نانوایی ها باید نشان نان کامل را نصب کنند، نانواها آموزش های لازم را ببینند و شرایط لازم را برای طبخ نان داشته باشند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در اغلب شهرستان های استان، نانوایی تولیدکننده نان کامل فعال است، گفت: هنوز در برخی از شهرستان ها یک نانوایی نان کامل هم وجود ندارد و این به معنی ضعف فرماندار مربوطه است. باید شرایط دسترسی همه مردم استان به نان کامل فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه به زودی تعداد کارخانجات تولید آرد نان کامل در استان افزایش می یابد، گفت: یکی از عواملی که فراگیر شدن این طرح را به همراه داشت، همکاری همه بخش های مرتبط بود، هیچ گونه اختلاف نظری در بین مسئولان وجود نداشت و همه حول محور این نهضت حرکت کردند. امیدواریم با قیمت گذاری مناسب، نان کامل در اختیار مردم قرار گیرد.

استاندار مرکزی در خصوص برگزاری برخی از رویدادها در کشور بیان کرد: قطعا در راستای برگزاری این رویدادها برنامه هایی ترتیب داده می شود اما باید هدف اصلی رویداد دنبال شده و به نتیجه برسد. در این راستا رسانه ها می توانند نقش آفرین باشند، همچنین دستگاه های اجرایی باید نسبت به مشکلات مربوط به آن رویداد و مناسبت آن واقف باشند و جهت رفع مشکلات آن اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص تببین مصرف نان کامل و کاهش ضایعات بیان کرد: استان مرکزی در واقع اولین استانی است که ترویج مصرف نان کامل را آغاز کرد.

دکتر علیرضا امانی با تاکید بر اهمیت موضوع امنیت و سلامت غذایی، اظهار کرد: حضور شخص رییس جمهوری در جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نشان از اهمیت این مسئله برای حاکمیت دارد و در استان مرکزی نیز اقدامات خوبی به انجام رسیده است، اما چالش هایی نیز وجود دارد و لازم است که همه دستگاه های اجرایی به ویژه جهاد کشاورزی هم افزایی بیشتری با دانشگاه علم پزشکی داشته باشد.

در این نشست، غلامرضا ملکی دبیر طرح نهضت احیای نان کامل در استان مرکزی اظهار کرد: نان از بُعد امنیت غذایی، مهمترین تکیه گاه هر کشور و جامعه ای محسوب می شود، اما در اواسط دهه ۹۰ با چالش فاصله گرفتن نان از ارزش های غذایی مواجه شدیم در حالی که قرار بود که نیازهای بدن به واسطه آن تامین شود ولی با انحراف تولید نان به سمت نان سفید و فاقد سبوس و تهی شدن آن از عناصر مهم غذایی، چالش ها نمایان شد.

ملکی با اشاره به طرح نهضت احیای نان کامل در استان، بیان کرد: همگرایی خوبی در استان تا امروز انجام شده و در واقع اعتراض به نان تیره امروز به درخواست نان تیره در بین مردم تبدیل شده است و مردم خواهان فعالیت نانوایی ها با نان کامل در محلات هستند.

وی با بیان اینکه امروز در سامانه آرد و نان کشور، آرد کامل تعریف شده است، البته هنوز به شرایط ایده آل این طرح نرسیده ایم، گفت: باید این نهضت به شکلی در کشور رقم بخورد که هر نقطه ای که مردم خواهان نان کامل بودند، آن را در دسترس داشته باشند.

ملکی بیان کرد: امروز ۹۰ نانوایی در استان مرکزی و ۱۲ شهرستان، نان کامل عرضه می کنند، البته شرکت در این طرح کاملا اختیاری است و اجباری برای نانوایی ها وجود ندارد. طرح رتبه بندی نانوایی ها به شکل منظم دراستان در حال انجام است و در بحث کارخانجات آرد، امروز یک کارخانه فعال است و مجوز فعالیت دو کارخانه نیز اخیرا صادر شده است.

اردلان زیلابی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این جلسه با اشاره به هفته دیابت، اظهار کرد: در استان ۱۰.۳ درصد جمعیت درگیر می شوند ولی به نظر می رسد که رقم بیشتر از این عدد است و برخی افراد در واقع مبتلا به پیش دیابت می شوند. این افراد باید قبل از درگیری با عوارض بیماری، درمان شوند.

وی گفت: باید نسبت به بیماری دیابت سطح آگاهی مردم را بالا برد، مردم می توانند اطلاعات خود را در سامانه WWW.OPERATOR.SALAMAT.GOV.IR بارگذاری کنند و با لینک شدن با سامانه سیب می توان روند درمان را دنبال کرد.

زیلابی تصریح کرد: بیشترین شیوع بیماری دیابت در استان مربوط به دیابت نوع ۲ در بزرگسالان است که به دلیل عدم تحرک، ساختار ژنتیکی و ... ایجاد می شود. و فشار خون و دیابت از عوامل سکته های قلبی و مغزی هستند و بیشترین سهم در مرگ و میر را در جهان و استان به خود اختصاص داده اند.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٤ آبان ١٤٠٢        ساعت:     ١٢:٣٥

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...