صفحه اصلی > غلات > سویا 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  مصرف غلات تصفیه شده عامل مرگ ۳۰ هزار ایرانی است

  مدیر کل بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: طبق تحقیقات انجام شده از بین عوامل مختلف تغذیه که در مرگ افراد تاثیرگذار است از جمله قند، شکر، نان و غیره، عدم مصرف غلات کامل نقش بسیار زیادی را در مرگ ایرانیان به خود اختصاص می‌دهد و در کشور حدود ۳۰ هزار مرگ در کشور به همین دلیل اتفاق می‌افتد.

            

به گزارش گروه استان‌های حیات، احمد اسماعیل زاده، مدیر کل بهبود  تغذیه وزارت بهداشت در همایش نان کامل که در موسسه تحقیقات اصلاح و نهال و بذر استان البرز  برگزار شد، با تاکید بر نقش موثر نان کامل در زندگی مردم، بیان کرد: امروز حدود ۵۰-۶۰ درصد کالری مورد نیاز مردم از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل نان، ماکارونی و سیب‌زمینی تهیه می‌شود که بیش از ۹۰ درصد این مواد از غلات تصفیه شده است. بخش مفید گندم  یعنی سبوس آن تصفیه شده و بخش غیر مفید  آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در جامعه ما مشکلات متعدد به کربو هیدرات تصفیه شده مربوط می‌شود، افزود: شیوع چاقی، کبد چرب و سندروم متابولیک و چاقی شکمی و بسیاری  بیماری‌ها در کشور ما رو به افزایش است که منشا آن‌ها کربوهیدرات به دلیل مصرف غلات تصفیه شده است. ما اگر غلات تصفیه شده را اصلاح کنیم، می‌توانیم تا حد زیادی از بروز  سرطان‌ها جلوگیری کرده و سندروم متابولیک را کنترل کنیم. 

این مقام مسؤول با اشاره به ورود مجلس به تهیه نان کامل در کشور از طریق کمیسیون اصل نود، گفت: با توجه به اهمیت آرد و نان کامل، مجلس دولت را مکلف کرده در  همه استان‌ها امسال  حداقل  یک کارخانه و تا سال بعد ۳ کارخانه تولید  آرد کامل ایجاد و آرد کامل در دسترس نانوایی‌ها قرار گیرد.   خوشبختانه در استان‌های البرز، مرکزی، فارس و خراسان رضوی بسیار خوب پیش می‌روند و در برخی استان‌ها حتی بیش از ۱۰۰ نانوایی نان کامل می‌پزند. 

وی با اشاره به اقدامات و تحقیقات  وزارت بهداشت در حوزه نان کامل و سلامت مردم، گفت: طبق تحقیقات انجام شده عوامل متعددی در مرگ ایرانیان نقش دارند و از بین عوامل مختلف تغذیه از جمله قند، شکر، نان و غیره، عدم مصرف غلات کامل نقش بسیار زیادی را در مرگ ایرانیان به خود اختصاص می‌دهد و در کشور حدود  ۳۰ هزار مرگ به همین دلیل اتفاق می‌افتد، در حالیکه عمده انرژی که مصرف می‌کنیم  از کربوهیدرات‌های تصفیه شده است و به طور خاص ۴۵ درصد کالری دریافت شده از نان است. 

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه فراوانی و دسترسی، نان را به منبع تأمین کالری در کشور تبدیل کرده است، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده با توجه به یارانه دولتی در بخش‌های مختلف تولید، نان  در برهی نقاط کشور ما علاوه بر تأمین کالری به عنوان منبع  تامین پروتئین  هم در کشور محسوب می‌شود. آمار نشان می‌دهد در کشور هر نفر روزانه حدود ۲۹۰ تا ۳۳۰ گرم نان مصرف می‌کند. البته  نانی که سبوس آن گرفته شده و درواقع نشاسته تصفیه شده در اختیار مردم قرار می‌دهیم.


چالش‌های تهیه آرد سبوس‌دار 

وی افزود: وزارت بهداشت می‌داند که نان کامل مهم است و باید آرد سبوس دار در اختیار مردم قرار بگیرد، اما چالش‌های متعددی در این مسیر وحود دارد که یکی از آنها نظارت بر بهداشت نانوایان است. به دلیل کمبود نیرو در سیستم بهداشت، نظارت بر بهداشت نانوایی‌ها کامل نیست و در این خصوص  باید صنف نانوایان کمک کند. 


بهای خرید گندم به تناسب کیفیت باشد

مدیر کل بهبود  تغذیه  وزارت بهداشت بر اهمیت کیفیت گندم تاکید کرد و گفت: کیفیت گندم در استان‌های مختلف متفاوت است. پیشنهاد می‌کنیم در این خصوص به  دولت که بهای خرید گندم به تناسب کیفیت باشد تا تولید گندم باکیفیت در اولویت کشاورزان قرار گیرد. وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود کیفیت گندم در همه استان‌ها کمک کند. 


نان وَرنیامده به دست مردم ندهید 

وی تخمیر خمیر نان  را از مهمترین  عوامل تولید نان سالم و کامل برشمرد  و افزود: حتی اگر کیفیت آرد خوب باشد اما تخمیر مناسب نباشد، مشکلات سرجایش می‌ماند و نان بی کیفیت می‌شود. به عنوان مثال کمبود روی برای اولین بار درایران و مصر گزارش شد که دلیل آن عمل نیامدن خمیر نان و افزایش اسید فتیک است.

اسماعیل زاده بر لزوم آموزش نانوایان تاکید کرد و گفت: نانوا در مورد زمان تخمیر، میزان حرارت پخت نان و عمل آوردن آرد بدون استفاده از جوش شیرین آموزش ببیند. نانوایان باید به دنبال جایگزینی برای جوش شیرین باشند.‌  نانوایان باید بدانند هر چقدر مدت زمان تخمیر و عمل‌آوری خمیر طولانی تر باشد، میزان اسید فیتیک نان هم کمتر است. همچنین استفاده از بلانکیت برای سفید کردن نان موجب به خطر انداختن سلامت مردم است.

وی  فرهنگسازی و تغییر ذائقه مردم از مصرف نان سنتی به صنعتی را از سیاست‌ها در حوزه نان  ذکر کرد و گفت: این امر در کشور ما به راحتی میسر نیست و مردم رغبتی برای مصزف نان صنعتی ندارند. پس باید مشکلات نان‌های سنتی را تا حد امکان  از بین ببریم. طبق آمارها بین ۲۵ تا ۳۵ درصد نان دور ریز می‌شود. 

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: در دبیرخانه شورای امنیت غذایی موضوع اصلی نان است و تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه‌های دیگر برای تهیه نان کامل موفق عمل کنیم.  خوشبختانه شورای عالی سلامت که چندسال تعطیل بود  امسال با ریاست رئیس جمهور  تشکیل و سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی مصوب شد که  بهبود کیفیت نان از جمله اهداف این سند است.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت  با آرد بدون سبوس گیری موافق نیست چرا که فلزات سنگین موجود در خاک باید از سبوس گرفته شود و سبوس گیری باید ۵ تا ۷ درصد باشد. از دانشگاه ها می‌خواهیم در خصوص نتیجه مصرف نان‌های سبوس‌گیری شده تحقیق داشته باشند.

اسماعیل زاده فرهنگسازی در جامعه برای مصرف نان‌های سبوسدار را مورد تاکید قرار داد و گفت: آموزش همگانی از طریق ۱۵۰۰ کارشناس تغذیه توسط وزارت بهداشت  انجام می‌شود تا مردم بدانند که به دنبال نان ‌های سفید سبوس‌گیری شده و پر از بلانکیت نباشند و نانی که تیره است و سبوس دارد را به عنوان  نان کامل مصرف کنند.


 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٩ آبان ١٤٠٢        ساعت:     ١٠:١٠

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...