صفحه اصلی > اخبار جهان 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  رکوردشکنی صادرات برنج پاکستان در سال جاری میلادی

  انتظار می رود که صادرات برنج به دلیل افزایش محصول و ممنوعیت صادرات برنج توسط هند، رکورد صادرات را بشکند، ممکن است این موضوع آنقدر که به نظر می رسد خوب نباشد.

            

به گزارش  غلات نیوز از روابط عمومی انجمن غلات ایران ،همانطور که پیش بینی می‌شد، بازارهای مصرف بین‌المللی، اکنون برنج پاکستانی، به‌ویژه نوع باسماتی را به برنج هندی ترجیح می‌دهند. این نظریه توسط کارشناسان دفتر انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان (REAP)، که نهاد انحصاری صادرکنندگان برنج پاکستان است در جریان یک نشست خبری در باشگاه ملی مطبوعات اعلام شد.

در گذشته اشاره شده است که برخی از محصولات پاکستانی، از جمله برنج، بنا به گزارش ها با نام تجاری هندی از دبی برای بازاریابی و برندسازی بیشتر توسط صادرکنندگان هندی صادر می‌شد. با این حال، طبق آنچه اعضای REAP به مطبوعات گفتند، این روند تغییر کرده است. طبق گزارش REAP، مشکلات کیفی پیرامون برنج هندی در بازارهای جهانی، به ویژه در اروپا، دلیل کاهش تقاضای آن در مصرف کنندگان جهانی است.

چلا رام کولانی، رئیس فعلی REAP، می‌گوید: اکنون آنها (صادرکنندگان هندی) سعی می‌کنند برنج را به ‌عنوان مارک‌های پاکستانی یا انواعی مانند باسماتی بفروشند، زیرا انواع برنج پاکستانی در بازار بین‌المللی به دلیل عاری بودن از آفت و مرغوبیت ترجیح داده می‌شوند. وی همچنین تاکید کرد که با افزایش محصول برنج در سال جاری، مطمئن است که صادرات برنج از رکورد ۳ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت که نشان دهنده توسعه دلگرم کننده برای این بخش است. وی گفت: بخش برنج علیرغم اینکه دومین کالای صادراتی پس از نساجی است، در حال حاضر هیچ گونه یارانه یا حمایتی از سوی دولت دریافت نمی‌کند.

REAP ممکن است بر این باور باشد که تغییر به پاکستان تماماً به کیفیت محصول ما بستگی دارد، اما عامل اصلی همانطور که قبلاً گزارش شده بود، ممنوعیت صادرات برنج توسط دولت هند است. به دلیل نگرانی از تورم بالای مواد غذایی و افزایش قیمت در کشورشان، دولت هند تصمیم گرفت تا صادرات برنج را به جز برنج های معطر و مرغوب باسماتی، ممنوع کند. این ممنوعیت به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج در جهان و  با داشتن ۴۰ درصد سهم بازار، فرصت بزرگی را به پاکستان داده است .

توافیق احمد، نایب رئیس سابق انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان (REAP) گفت که با احتمال کاهش عرضه برنج از هند، قیمت‌های پاکستانی افزایش می‌یابد. برنج غیر باسماتی بیش از ۲۰ درصد یا حداقل ۱۰۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. از آنجایی که محصول تازه پاکستان تقریباً برای برداشت آماده است، تولیدکنندگان به دلیل وضعیت نامشخص جهانی شروع به افزایش قیمت محصول جدید کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: درآمد صادرات برنج در چند سال گذشته بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار بوده است اما ممکن است امسال بسیار بیشتر از این رقم باشد.

پیش بینی‌ها در حال حاضر در مسیر درست است، اما مشکل صادرات بالا چیست؟ از این گذشته، پاکستان کشوری است که به شدت به دنبال کاهش کسری حساب جاری خود است. مشکل یک مشکل ساده است، امنیت غذایی در مقابل صادرات. این صنعت خواهان افزایش حمایت و تسهیل صادرات است زیرا بازار جهانی سود بیشتری می‌پردازد، با این حال مردم پاکستان خواهان برنج ارزان تری هستند.

یک کارشناس پاکستانی در گفتگو با رسانه‌ها بر نیاز به ارزش افزوده در صنعت برنج از طریق تولید محصولات جانبی تاکید کرد و گفت که این امر می‌تواند درآمد بیشتری از این بخش ایجاد کند. وی با ابراز تاسف از اینکه بخش برنج علیرغم کمک به صندوق توسعه صادرات هنوز وضعیت صنعتی را به خود اختصاص نداده، که نشان دهنده عدم اولویت دولت است. سال گذشته، سیل منجر به کاهش صادرات برنج شد، اما کولانی خاطرنشان کرد که بهبود تولید امسال و فرصت‌های جدید در بازارهای نوظهور، چشم‌انداز مثبتی را برای این بخش نشان می‌دهد. در حالی که تسهیلات دولتی در اختیار صادرکنندگان برنج است، تعرفه‌های بالا در کشورهای مختلف چالش هایی را ایجاد می‌کند که توافق با این کشورها را ضروری می‌کند. وی با ابراز تأسف از دستیابی به هدف ۳ میلیارد دلاری در سال گذشته به دلیل مشکلات آبیاری، نسبت به تحقق این هدف در سال جاری خوش بین بود و بر اهمیت فناوری و روش‌های نوآورانه برای افزایش توانایی صادرات برنج به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار پاکستان تاکید کرد.

عبدالرحیم جانو، رئیس گروه سند، پیش بینی کرد که بخش صادرات برنج به زودی به بزرگترین کمک کننده به اقتصاد ملی تبدیل خواهد شد. اعضای مختلف REAP پیشنهاد کردند که با حمایت کافی از سوی دولت، رقم صادرات می‌تواند در دو تا سه سال آینده به ۴ میلیارد دلار برسد. اما دولت چگونه باید حمایت خود را گسترش دهد؟ بالاخره یک مالیات دهنده از دولت انتظار دارد که از منافع او محافظت کند.

یک نقطه منفی بالقوه افزایش صادرات برنج غیر باسماتی می‌تواند افزایش قیمت در بازار محلی باشد. کمبود برنج می‌تواند دامنه وسیعی داشته و تأثیر زیادی بر قیمت گندم، سویا، ذرت و ذرت تأثیر می‌گذارد، با پیامدهای بالقوه برای مواد غذایی و سوخت خواهد داشت. کمبود در حال حاضر وجود دارد که منجر به خرید زیاد برخی از کشورها شده است. در حالی که تولیدکنندگان برنج در REAP سودآوری بالا را جشن می‌گیرند، دولت برای نگرانی بزرگ دیگری آماده می‌شود. تورم سالانه مواد غذایی در نوامبر ۲۰۲۳ به رقم خیره کننده ۲۹.۲۳ درصد رسید که قسمت اعظم آن مربوط به افزایش قیمت برنج است.

بر اساس داده‌های تورم منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان (PBS)، تورم در قیمت برنج در مناطق شهری ۵۸.۳۲ درصد و در مناطق روستایی بالای ۶۰ درصد ثبت شده است. با توجه به اینکه REAP به دنبال شکستن رکوردهای قبلی صادرات است، بازار داخلی ممکن است با مقدار کمتری از ذخایر باقی بماند و در نتیجه تورم مواد غذایی بدتر شود. با کالایی به اندازه برنج ضروری است، یک سیاست پولی محکم ممکن است برای مهار چرخه تورم کشش تقاضا کافی نباشد.

این سوالی است که سایر صادرکنندگان عمده برنج نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تایلند و ویتنام هر دو تاکید کردند که مصرف کنندگان داخلی خود از افزایش صادرات آسیب نخواهند دید. نگوین هونگ دین، وزیر صنعت و تجارت ویتنام در ماه اوت گفت: «برای یک کشور صادرکننده برنج غیرقابل قبول است که با عرضه محدود و قیمت های داخلی بالا مواجه شود».

در اینجا باید به خاطر داشت که پاکستان این فرصت را دارد که بخشی از بازار هند را نه در بلندمدت، بلکه در کوتاه مدت و به ویژه در سال جاری از بین ببرد. هند با تورم بالای مواد غذایی به همان دلیلی مواجه بوده که بقیه جهان با آن مواجه است یعنی جنگ روسیه و اوکراین. اگر در سال آینده میلادی هند با تورم غذایی مشابهی مواجه نشود، دوباره به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج در جهان جای خود را به دست خواهدآورد. بنابراین، دولت موقت پاکستان ممکن است خود را در بن بست بیابد، اجازه دهد بازار آزاد تجارت را دیکته کند و باعث ناامنی غذایی در کشور شود یا مداخله کند و از ذخایر ارزی مهمی‌که پاکستان به شدت به آن نیاز دارد، دست بکشد.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٩ اسفند ١٤٠٢        ساعت:     ١٤:٣٣

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...