صفحه اصلی > اخبار جهان 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 Building a sustainable value chain in food production

  لزوم ساخت زنجیره تأمینی باثبات در بخش محصولات غذایی

  برای جلوگیری از کمبود غذا، کشورها باید زنجیره تامین خود را ارتقا دهند. علی‌رغم بحران جهانی غذا که در سال 2008-2007 روی داد، این بار کمبود غذا مساله‌ای حائز اهمیت نیست. بخش تامین محصولات غذایی ثابت به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و محصولات غذایی و غلات باید به جایی که بیشترین نیاز به آن‌ها وجود دارد، منتقل شوند.

            

 به گزارش غلات نیوز و به نقل از میلر، محدود کردن تجارت باعث می‌شود به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آسیب برسد و حتی در بازار ترس ایجاد شود. همان‌طور که کشورها در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند، باید تلاش خودشان را نیز انجام دهند تا زنجیره تامین غذایی‌شان به درستی به کار خود ادامه دهد.
برای کنترل کردن بحران کووید 19، دولت‌های جهان کارهایی انجام داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش شدید حمل و نقل محصولات و خدماتی که روی سیستم حمل و نقل تکیه دارند و همچین مهاجرات کارگران و کارمندان هم به صورت داخلی و هم به صورت بین‌المللی، اشاره کرد. کارگران کمتری حالا مشغول به کار هستند که این امر هم باعث ایجاد اخلال در سیستم حمل و نقل می‌شود و هم محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که باعث توقف انتقال بیماری در داخل و خارج از مرزها خواهد شد. این عوامل شامل ایجاد اخلال در حمل و نقل زنجیره تامین غذا، انتقال محصولات غذایی و محصولات کشاورزی، تهدید کردن ایمنی غذایی و مواد مغذی به خصوص برای جمعیت آسیب‌پذیر می‌شود.
لجیستیک در زنجیره تامین غذا شامل همه فعالیت‌هایی است که جریان ورودی محصولات کشاورزی، خروجی آن و خدمات مرتبط با آن مانند نقل و انتقالات، انبارداری، بسته‌بندی و مدیریت نوآوری را ممکن می‌سازد. تاثیر لجیستیک بر بخش غذا و کشاورزی بسیار مشهود است و اهمیت آن به خصوص در دوران بحران بیشتر مشخص می‌شود. ایجاد اخلال می‌تواند تاثیرات بدی روی کیفیت محصولات غذایی، تازگی و ایمنی آن گذاشته و دسترسی به بازارها و قابلیت پرداخت هزینه را سخت کند.
غذا و کشاورزی در همه کشورها در پی بحران کووید 19 تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و تاثیر آن در سیستم کشاورزی متفاوت بوده و بعضی کشورها بیشتر از کشورهای دیگر اثرات آن را شاهد بوده‌اند. بیشتر فعالیت‌های کشاورزی در فصول به خصوص باید صورت پذیرد و به وضعیت آب و هوا نیز بستگی دارد. تاخیر در انجام یک فعالیت می‌تواند روی کل پروسه تولید و نیز روی میزان بازدهی و خروجی موثر باشد.
زنجیره تامین را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ محصولات ثابت (گندم، ذرت، سویا و دانه‌های روغنی) و محصولات با ارزش بالا (میوه‌ها، سبزی‌ها و شیلات). تولید محصولات غذایی ثابت به گونه‌ای است که مساله کمبود نیروی کار در نتیجه ویروس کرونا، تاثیر کمتری روی تولید آن‌ها داشته اما لجیستیک برای توزیع محصولات، مورد نیاز است که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و به سختی می‌توان این محصولات را به شهرها، استان‌ها، نواحی و کشورهای مختلف منتقل کرد. چشم‌انداز تولید سال 2020 مطلوب است اما مساله لجستیک، مساله‌ای کلیدی و حائز اهمیت است. برای مثال، در برزیل که صادرکننده کلیدی این محصولات ثابت است، گزارش‌هایی در مورد بروز مشکل در لجستیک اعلام شده که زنجیره تامین را در ریسک قرار داده است. با نگاهی به سطح بین‌المللی، خواهیم دید که اگر بندرهای اصلی مانند Santos در برزیل یا Rosario در آرژانتین بسته شوند، مشکلاتی در تجارت جهانی به وجود خواهد آمد. صادرکنندگان کلیدی باید تمام تلاششان را به کار گیرند تا راه حلی برای کاهش اخلال در وضعیت لجستیک پیدا کرده و به این ترتیب محصولات غذایی ثابت میان کشورها جابه‌جا شوند. در واقع بحران کووید 19 شانسی برای شناسایی نواقص و پرداختن به آن‌ها است. باید اجزای لجستیک به درستی تست شده و به آن‌ها اجازه داده شود تا جابه‌جایی محصولات صورت بگیرد. نیروی کار بندرها را باید پرسنلی مهم دانست و سلامتشان را مد نظر قرار داد. گزارش‌هایی در مورد فقدان راننده کامیون به دلیل به قرنطینه و بیماری نیز به گوش رسیده است.
به طور کلی کاهش درآمد و ایجاد خلل در زنجیره تامین، نشان می‌دهد که میزان کلی تجارت احتمالا بین 13 تا 32 درصد در سال 2020 کاهش پیدا خواهد کرد. سازمان تجارت جهانی (WTO) انتظار دارد در سال 2021 وضع تجارت بهتر شود اما عواملی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد تجارت محصولات کشاورزی کمتر از تجارت دیگر کالاها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. نخست اینکه غذا محصولی ثابت و ضروری برای همه است و جایگزینی واردات با تولید داخلی، به طور محدود انجام‌شدنی است. دوم مقدار قابل توجه تجارت محصولات کشاورزی است که با حجم انبوه صورت می‌گیرد و لجستیک تجاری در بسیاری مسیرها تا حد زیادی به صورت خودکار در آمده‌ و تداخل انسانی در آن کم است. سوم اینکه در حالی که ارزش زنجیره جهانی غذا نیز در حال پیچیده شدن است، بخش‌بندی بین‌المللی نیروی کار در بخش غذا و کشاورزی نسبت به دیگر بخش‌ها کمتر صورت می‌گیرد و در آخر اینکه قیمت‌های بین‌المللی غذا شروع به کاهش کرده و این بخشی است که کمتر می‌تواند به ایجاد محدودیت در تجارت بپردازد و برای مثال ممنوعیت صادرات یا مالیات ایجاد کند.
چشم‌انداز تولید غذا در جهان مثبت است و میزان ذخایر نیز بالا است، قیمت بین‌المللی غذا پایین است و تجارت این محصولات گسترده‌تر شده و کشورهای واردکننده و صادرکننده بیشتری ورود کرده‌اند، کودها و دیگر محصولات این‌چنینی قیمتی ثابت دارند و بسیاری موارد دیگر. قانون‌گذاران در سال 2020 تجربه بیشتری در مواجهه با بحران‌ها دارند و خود را بیشتر آماده می‌کنند.
اما به هر حال همه کشورها وسایل لازم برای مدیریت تاثیرات ناشی از بحران‌ها را ندارند و کشورهایی هستند که تکیه بالایی به واردات دارند. بعضی کشورها مانند کشورهای آفریقای سیاه، آسیب‌پذیر هستند و ممکن است در معرض سایر بحران‌ها مانند آفات و بیماری‌هایی دیگر قرار بگیرند که شرایط نامطلوب آب و هوایی و عدم ایمنی نیز بی‌تاثیر نیست. به همین دلیل پشتیبانی و همکاری بین‌المللی و مداخلاتی باید صورت گیرد تا از جمعیت آسیب‌پذیر این کشورها حمایت شده و جلوی ناامنی غذایی گرفته شود.
هیچ یک از کشورها در سراسر جهان برای این بحران آماده نبودند اما با در دست گرفتن فرمان زنجیره تامین و حرکت دادن آن و همچنین جست‌وجوی همکاری بین‌المللی برای باز نگه داشتن تجارت، کشورها می‌توانند جلوی کمبود غذا را گرفته و از جمعیت‌های آسیب‌پذیرشان محافظت کنند.
منابع : FAO-Biannual Report on Global Food Markets
Covid-19: From a global health crisis to a global food crisis?, Maximo Torero Cullen


 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢١ آبان ١٣٩٩        ساعت:     ١٢:٣٦

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...