صفحه اصلی > نان > نانوایان 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  نان در کشورمان هنوز صنعتی نشده است!

  اختصاصی/ بیش از 500 کارخانه نان صنعتی در کشور فعال‌اند که تحت تأثیر یکسان نبودن قیمت آرد در بخش یارانه‌ای و آزاد و نبود فضای رقابتی برابر و سالم، از این تعداد، 50 درصد از کارخانه‌ها به حالت تعطیل و 30 درصد به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و تنها 20 درصد از کارخانه‌های تأسیس شده نان صنعتی در کشور فعال هستند.

            

محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان‌های صنعتی در گفت‌وگو با غلات نیوز اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در حوزه نان صنعتی صورت گرفته، پیشرفت قابل توجهی در این بخش حاصل نشده و عملاً دولت در میانه راه، تولیدکنندگان نان صنعتی را به حال خود رها کرده است.

وی با بیان اینکه تولید نان صنعتی در کشور از حدود یک دهه قبل به رسمیت شناخته شده است، گفت: از مهم‌ترین مشکلاتی که تولیدکنندگان نان صنعتی با آن مواجه‌اند، یکسان نبودن نرخ خدمات و نبود فرهنگ‌سازی مناسب جهت ارتقای مصرف نان صنعتی در سطح کشور است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان‌های صنعتی در ادامه، تبعیض در اعطای یارانه میان نان صنعتی و سنتی را اصلی‌ترین چالش تولیدکنندگان نان صنعتی در کشور عنوان کرد و گفت: چالشی که باعث شده تولیدکنندگان نان صنعتی توان خود را در کسب سهم مناسب از بازار و متعاقباً توسعه بازار از دست بدهند، عدم اعطای عادلانه یارانه به نان صنعتی و سنتی است.
به گفته لزومیان، واحدهای تولیدی نان صنعتی، فاصله‌ای 70 درصدی با توان بالقوه خود دارند که بیانگر شکاف عمیق میان ظرفیت حقیقی و وضعیت فعلی تولید آن‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه رهایی از اقتصاد دستوری، ایجاد بازار رقابتی و قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا، از خواسته‌های مهم آردسازان و تولیدکنندگان نان صنعتی در چند سال اخیر بوده است، اظهار کرد: در دولت دهم، صنعت آرد و نان کشور شاهد اجرای دستورالعملی مبنی بر آزادسازی و فارغ شدن این صنعت از سوبسید بود اما متأسفانه بنابر دلایلی غیرمنطقی از جمله حمایت از مردم، متوقف شد. اتفاقی که اگر ادامه داشت، نهایتاً منجر به شتاب‌گیری قطار تولید و توسعه صنعت آسیابانی می‌شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم هم زمزمه آزادسازی صنعت گندم، آرد و نان دوباره روزنه‌ای از امید را به روی آسیابانان گشود اما با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان و سیاست «به اصطلاح» آزادسازی دولت، نه تنها کام آسیابانان و نانوایان شیرین نشد بلکه باری از مشکلات را بر شانه‌هایشان اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت گندم را با هزینه حمل و نقل، 15 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کند اما به قیمت 665 تومان به نانوایان عرضه می‌کند که تنها 5 درصد از قیمت واقعی گندم را شامل می‌شود. در حالی که قیمت آرد یارانه‌ای بسیار پایین‌تر از آرد آزاد است، اختلاف قیمت حاکم، زمینه فسادی بزرگ را در کشور فراهم کرده است. این موضوع موجب شده بخش زیادی از آرد دولتی با قیمتی غیرمنطقی روانه بازارهای آزاد شود. قطع به یقین تنها راه ممکن برای برچیده شدن بساط تخلف، یکسان‌سازی نرخ آرد یارانه‌ای خبازی و صنف و صنعت خواهد بود.

لزومیان در ادامه در پاسخ به این پرسش که سهم نان صنعتی در سفره مردم چقدر است، تصریح کرد: متأسفانه نان در کشور ما هنوز صنعتی نشده است، هرچند بنا بود تا پایان برنامه پنجم توسعه، 40 درصد نان کشور صنعتی شود اما تا به امروز این رقم در کل کشور از 12 درصد فراتر نرفته است و باید گفت متأسفانه مسئولین به عنوان متولی اصلی، در این اتفاق مقصر هستند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان‌های صنعتی با بیان اینکه دلیل ناکامی نان صنعتی در کشور، بی‌توجهی دست اندرکاران به تشکل‌ها و پیشکسوتان این صنعت است، تصریح کرد: تصمیمات ضد و نقیض و ناتمام سال‌های اخیر در صنعت نان نیز مزید بر علت شده است. دولت دهم با هدف صنعتی شدن نان، واحدهای 20 تنی را در کشور احداث کرد؛ واحدهایی که روزانه 20 تن آرد را به 26 تن نان تبدیل می‌کرد. این واحدها که قرار بود تمام اتوماتیک باشند، در شهرهایی احداث شدند که مورد استقبال مردم قرار نگرفتند و این اتفاق، ناشی از عدم فرهنگ‌سازی بود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اقداماتی که برای افزایش سهم نان صنعتی در سبد غذایی، باید صورت گیرد، اشاره نمود و گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و گران‌تر بودن نان‌های صنعتی نسبت به نان‌های سنتی، تقاضا برای نان‌های سنتی زیادتر است. اگرچه تحت تأثیر افزایش بی‌رویه هزینه مواد اولیه، بسته‌بندی و حامل‌های انرژی، تولیدکنندگان نان‌های صنعتی چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول نهایی نداشته‌اند.

به گفته لزومیان، نان‌های صنعتی به دلیل هزینه‌های تمام شده ناشی از بسته‌بندی، حمل و نقل، آرد، بهبوددهنده و غیره، گران‌تر از نان‌های سنتی هستند و تحت تأثیر پایین بودن قدرت خرید مردم، عملاً استقبال از نان‌های صنعتی خیلی کمتر است اما مشکل مهم‌تر تولیدکنندگان نان‌های صنعتی در کشور، تأمین آرد است که به دلیل تفاوت فاحش قیمتی میان نان‌های سنتی و صنعتی، همیشه کفه ترازوی حمایت‌های دولتی به طرف نان سنتی سنگین‌تر بوده است.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٧ شهريور ١٤٠٢        ساعت:     ١٣:٠٩

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...