صفحه اصلی > نان > صنعتی 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  بحران جدید غلات در روابط روسیه و اروپا

  براساس گزارش اندیشکده «آنکسام» ترکیه، کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد برای جلوگیری از اخلال در بازارهای این اتحادیه و جلب رضایت کشاورزان معترض به واردات ارزان، بر واردات غلات از روسیه و بلاروس عوارض گمرکی وضع کند.

            

به گزارش  غلات نیوز از انجمن غلات ایران؛ کمیسیون اروپا اعلام کرد که این تعرفه‌ها همچنین با هدف محدود کردن توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ خود در اوکراین و فروش غلات ربوده شده از اوکراین طراحی شده است.

جزییات تصمیم اروپا
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در اینباره گفت: «در راستای کاهش تهدید فزاینده برای بازارها و کشاورزان ما، پیشنهاد می‌کنیم عوارض گمرکی برای واردات روسیه اعمال شود. این اقدامات توان روسیه برای استفاده از اتحادیه اروپا به نفع ماشین جنگی خود را کاهش خواهد داد. البته ما به حفظ امنیت غذایی جهانی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه متعهد هستیم.»
در همین راستا، در ۲۲ مارس ۲۰۲۴، مسکو به اتحادیه اروپا درباره عدم اعمال تعرقه بر صادرات غلات هشدار داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «مصرف‌کنندگان در اروپا قطعاً از این پیشنهاد متضرر خواهند شد. او همچنین این تصمیم را «نمونه واضح دیگری از رقابت ناعادلانه» خواند و افزود که روسیه بازارهای صادراتی جایگزین بسیاری در خارج از اتحادیه اروپا برای غلات، دانه‌های روغنی و مشتقات آنها دارد.
البته، باید توجه داشت که واردات غلات، دانه‌های روغنی و محصولات مشتق شده از روسیه و بلاروس تنها یک درصد از کل بازار اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال، اتحادیه اروپا که نگران افزایش واردات ارزان اوکراین بوده، اکنون نگران این امر است که روسیه احتمالا از این وضعیت متشنج برای بی‌ثبات کردن بیشتر بازارهای این اتحادیه استفاده کند.
از همین روی، کمیسیون اروپا اعلام کرده است که «پیش‌بینی می‌شود بخشی از این کمبود با واردات از کشورهای ثالث و تامین کنندگان سنتی بازار اتحادیه اروپا مانند ایالات متحده، برزیل، اوکراین، صربستان یا آرژانتین جبران شود.»
در سال ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا تقریبا ۱.۳ میلیارد یورو (۱.۴ میلیارد دلار) و ۴.۲ میلیون متریک تن غلات، دانه‌های روغنی و سایر محصولات از جمله گندم، ذرت و کنجاله آفتابگردان از روسیه وارد کرده است. در کل، اتحادیه اروپا ۳۰۰ میلیون متریک تن واردات سالانه دارد و به دلیل افزایش صادرات گندم روسیه از ۳۵ به ۵۰ میلیون تن، خطر افزایش واردات از این کشور وجود دارد.
هرچند در ابتدا ارزش دقیق تعرفه گمرکی پیشنهادی مشخص نبود، اما کمیسیون اروپا اعلام کرد که این تعرفه‌ها به اندازه‌ای بالا خواهد بود که مانع واردات از روسیه شود. بر اساس این طرح، تعرفه‌ها ۹۵ یورو (۱۰۳ دلار) به ازای هر متریک تن خواهد بود که باعث افزایش حداقل ۵۰ درصدی قیمت‌ها می‌شود.

اهداف بروکسل از تعرفه غلات
روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات و بزرگترین برداشت کننده گندم در جهان است. بخش قابل توجهی از گندم آن به مصر و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود. قبل از شروع جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا یکی از شرکای تجاری اصلی روسیه بود. اوکراین، به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات، قبلا روسیه را به سرقت هزاران تن غلات در سرزمین‌های تحت کنترل روسیه و ارسال این محصولات به خارج از کریمه برای تجارت جهانی متهم کرده بود.
اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین، تحریم‌های مختلفی را علیه روسیه اعمال کرد. این اقدامات بخش‌های انرژی، بانک، بزرگترین شرکت استخراج الماس جهان و سایر مشاغل را هدف قرار داده است. اتحادیه اروپا همچنین دارایی مقامات روسیه را مسدود و ممنوعیت سفر را برای آنها اعمال کرد.
اکنون تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال عوارض گمرکی بر واردات غلات از روسیه و بلاروس بر اساس ترکیبی از عوامل اقتصادی و سیاسی شکل گرفته است. از نظر اقتصادی، این اقدام در راستای حفظ ثبات بازار اتحادیه و حمایت از کشاورزان آن اتخاذ شده است. همچنین، براساس ادعای کارشناسان اروپایی این تصمیم در راستای محدود کردن توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ اوکراین و فروش غلات ربوده شده از اوکراین است.
در واقع، این تصمیم را می‌توان بازتابی از سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دانست، زیرا این اتحادیه از «کی‌اف» در برابر رویکرد روسیه در قبال آن حمایت و تحریم‌های مختلفی را علیه مسکو اعمال می‌کند.
اما واکنش روسیه به این تصمیم نیز قابل توجه است. کرملین این اقدام اتحادیه اروپا را «نمونه بارز دیگری از رقابت ناعادلانه» توصیف و به اتحادیه اروپا درباره اعمال مالیات بر صادرات غلات هشدار داده است. پاسخ کرملین به تصمیم اروپا نشان می‌دهد که این اقدام اتحادیه چگونه بر منافع اقتصادی روس‌ها تأثیر می‌گذارد.
تصمیم اتحادیه اروپا را می‌توان در چارچوب وسیع‌تری از تجارت و سیاست بین‌المللی نیز توضیح داد. این اقدام با نشان دادن تعهد اروپا به تضمین رقابت عادلانه در تجارت بین‌المللی و حمایت از کشاورزان خود، می‌تواند بر تعادل تجارت جهانی تأثیر بگذارد. حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین و سیاست‌های قاطع آن در قبال روسیه، نقش فعال و تأثیرگذار این اتحادیه در روابط بین‌الملل را نمایان می‌کند.
در مجموع، تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه گمرکی بر واردات غلات از روسیه و بلاروس گام مهمی از نظر اقتصادی، سیاسی و روابط بین‌المللی است. در کنار تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حمایت از کشاورزان خود، این تصمیم باید به عنوان بازتابی از سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نظر گرفته شود. در واقع، تأثیر این تصمیم بر آینده روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه و همچنین بر تجارت جهانی می‌تواند قابل توجه باشد.

 

                                     تاریخ:      شنبه ١٨ فروردين ١٤٠٣        ساعت:     ١٧:١٢

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...