صفحه اصلی > نان > صنعتی 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  سلامت نان، سلامت خانواده

  شرکت صنایع غذایی تک نان جنوب، نیمه دوم سال ١٣٨٨ در استان خوزستان تأسیس گردید. اين كارخانه در زميني به مساحت ٣ هكتار و زيربناي توليدي به مساحت 15 هزار متر و از همه مهم‌تر با ايجاد ٢٥٠ فرصت شغلي مستقيم در خوزستان به واسطه جانفشاني‌هاي رزمندگان بي‌ادعاي هشت سال دفاع مقدس كه اين استان را حفظ نمودند، احداث شده و فعاليت مي‌كند.

            

در حال حاضر سبد كالاي اين مجموعه صنعتي شامل ده‌ها نوع نان از جمله انواع نان‌های مسطح و حجيم با تركيبات سلامت‌محور و اوزان متفاوت‌ به صورت تمام اتوماتيك و در چندين خط تولید مجزا، تولید و عرضه می‌گردد. تک نان جنوب، ظرفیت مصرف ٧٠ تن آرد در ٢٤ ساعت را به خود اختصاص داده است.
مهدی میثمی‌فرد، مدیرعامل شرکت تک نان جنوب در گفت‌وگو با غلات نیوز اظهار کرد: تک نان جنوب در حالي در استان خوزستان به بهره‌برداري رسيد كه اين استان داراي والاترين كيفيت گندم و نازل‌ترين كيفيت نان بود.  فراموش نكنيم كه به واسطه سهم مشاركت 20 درصدی استان خوزستان از اقتصاد ايران، بايد به صورت ويژه به مقوله امنيت غذايي آن و حمايت از توليد صنايع غذايي در آن پرداخته و توجه شود. جهت مقايسه عرض مي‌گردد كه استان البرز تنها 3 درصد سهم مشاركت در اقتصاد كشور را دارد. مثال بارز و عيني اهميت موضوع اشاره شده، همانا مشاركت تك نان جنوب به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده نان مسطح صنعتي كشور در حادثه سيل سال‌هاي گذشته استان خوزستان بود كه نشان داد، فقط توان بومي توليد 1.5  ميليون قرص نان لواش در شبانه‌روز، باعث شد تأمين نان در اين استان استراتژيك مختل نگردد و نظم اجتماعي بدون خدشه ادامه يابد. در حالي كه آب، برق و حتي راه براي توليد وجود نداشت اما استان مشكلي به واسطه وجود تك نان در حوزه توليد و تأمين نان نداشت. تک نان جنوب اکنون در اقصی نقاط کشور شناخته شده و توانسته است مشتریان خود را در سطح کشور جذب نماید.
این فعال عرصه نان صنعتی کشور در ادامه با اشاره به ضربه‌ای که تحت تأثیر حذف یارانه آرد، به نان صنعتی در کشور وارد شده است، گفت: حذف یارانه آرد از نان صنعتی، فقط به این دلیل که ما نام نان صنعتی را با خود یدک می‌کشیم، باعث شد که این صنعت کشور دچار شوک شود. در شرایطی که آرد نان‌های سنتی با قیمت هرکیلو 8 هزار ریال عرضه می‌شد، قیمت 12 هزار ریال برای آرد اين بخش از صنعت نان یکباره به 160 هزار ریال رسید و این یعنی ٢٠ برابر افزايش قیمت آرد که برای تولیدکنندگان این صنعت و مصرف‌کنندگان، گران تمام می‌شود به گونه‌ای که متأسفانه بخش عمده‌اي از مصرف‌كنندگان، عطايش را به لقايش بخشيدند و افت قابل توجهي در بازار مصرف حادث گرديد.  
وی افزود: هنگامي كه بخش قابل توجهي از بازار هدف به واسطه عدم انطباق قدرت خريد و افزايش قيمت‌هاي بازار كه معلول افزايش غيرقابل باور ماده اوليه بوده از بين مي‌رود، نمي‌توان از بازار انتظار ترميم چندماهه داشت. مگر همين شركت‌هاي انگشت‌شمار نان صنعتي نبودند كه هنگام همه‌گيري كرونا توانستند با رعايت بهداشت در فرايند توليد، قوت قالب مردم را فراهم آوردند و از گسترش اين بيماري بكاهند؟ پس چطور مي‌شود هنگامي كه اين غائله ختم مي‌گردد، به جاي درك اين مهم و افزايش حمايت از نان صنعتي، اين بخش از صنعت را به حال خود رها كرده و دستوروار در اتاق‌هاي دربسته و بدون مشورت با متوليان انگشت‌شمار اين صنعت، اقدام به حذف يارانه اين بخش و حفظ يارانه بخش سنتي مي‌كنند؟ تنها زمينه‌اي كه اين تصميم دولت ايجاد كرد، چيزي به جز جذاب كردن تخلف و تشويق دلالي نبود زيرا ايجاد شكاف قيمتي بيشتر از پيش در آرد، جذابيت سوداگري بيشتر را پيش خواهد آورد. مگر ما قائل به كوچك‌سازي دولت نيستيم؟ پس چرا تصميماتي گرفته مي‌شود كه بايد ده‌ها چشم بالاي چشم ديگر ايجاد شود تا خلافي يا خطايي در بخش نان سنتي رخ ندهد؛ از تهيه ده‌ها هزار دستگاه كارتخوان نان، تا ايجاد سازمان‌هاي نظارتي و تيم‌هايي كه بايد شبانه‌روز به پايش اطلاعاتي بپردازند. اين‌ها همه و همه به يارانه ارائه شده به نان به صورت خاموش مي‌افزايد.
میثمی‌فرد اضافه کرد: مكانيزمي كه هدف آن كاهش هزينه دولت است، في‌الذاته نبايد هزينه‌بر باشد چون آن‌وقت عيار كار فقط با بررسي جمع جبري هزينه و فايده، عيان خواهد شد. چه باور داشته باشيم و چه نخواهيم باور كنيم، فاصله بين 8 هزار ريال تا 160 هزار ريال برابر با «2 هزار درصد» است! كنترل چنين جذابيتي كه براي سوداگران حادث شده، نياز به هزينه نظارتي بيشتر دارد. هرچه جذابيت بيشتر، هزينه روش «كنترل نظارتي» بيشتر و سنگين‌تر! حال اينجا است كه مقوله جمع جبري معني پيدا مي‌كند و نيازمند گزارش عملكرد خواهيم بود تا در صورت عدم توفيق از اين راهكار، از مسير رفته برگشته و با تصميمي بهتر، كنترل و قطع نشتي آرد يارانه‌اي به بازار حاصل شود. هدف مشخصاً كاهش هزينه‌هاي جاري دولت است. چون نيك مي‌دانيم عدم كاهش هزينه‌هاي دولت، بالاجبار كسري بودجه به همراه می‌آورد و در نهايت پايه پولي جهت جبران كسري بودجه رشد مي‌كند. نتيجتاً تورم حاصل مي‌گردد و قدرت خريد مصرف‌كنندگان در انتهاي چرخه كاهش می‌یابد و اين دور باطل ادامه پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهيم از عدد ١٢٠ هزار ميليارد تومان يارانه نان حس بهتري بگيريم، بهتر است بگوييم چيزي معادل فروش حدود ٣٠ ميليون بشكه نفت براي ١ سال يارانه نان كشور! حقيقت اين است كه يارانه نان بسيار كلان است و به هيچ عنوان امكان رشد نان صنعتي و ايجاد سامان، شكوفايي و نظم در اين بخش استراتژيك امينت غذایی كشور را نمي‌دهد. انگشت‌شماراني هم كه با شرايط سخت موجود، هنوز هستند، بهتر است بگويم عاشق‌اند!
به گفته مدیرعامل شرکت صنایع غذایی تک نان جنوب، یکسان‌سازی در صنعت آرد و نان، مساوی با حذف دلالان و رفع بسیاری از چالش‌های این زنجیره خواهد بود، متأسفانه اکنون تحت تأثیر چندنرخی بودن آرد، دلالان بازار آرد را به دست گرفته و آن را مختل کرده‌اند.
میثمی‌فرد در ادامه با بیان اینکه حذف یارانه نان از زنجیره تولید و انتقال آن به بخش مصرف‌کننده، بهترین اقدامی است که دولت باید اجرایی کند، تصریح کرد: یکی از ایراداتی که دولت به آن کاملاً آگاه است، حجم سنگین یارانه‌ای است که در زنجیره تأمین نان جریان دارد و دلیل اینکه مدیریت صنعت آرد و نان به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود، کاملاً نامشخص و مبهم است.
تک نان جنوب سال‌ها قبل در کنار جذب نیاز بازار داخلی، ورود به بازار کشورهای همجوار را مورد هدف قرار داد؛ میثمی‌فرد در این خصوص خاطرنشان کرد: برای اخذ مجوز صادرات محصولات تک نان جنوب، اقدام کردیم اما متأسفانه تحت تأثیر بوروکراسی‌های پیچیده اداری و قوانین غیرشفاف و سخت گمرکی، مجوزهای صادرات با تأخیر صادر می‌شود و عملاً فعالیت در این مسیر، بسیار سخت و غیرممکن است.
مدیرعامل شرکت صنایع غذایی تک نان جنوب در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از نبود یک متولی آگاه برای صنعت نان خاطرنشان کرد: عمده دلیل چالش‌های حاکم بر زنجیره تأمین نان در کشور، وجود چند متولی است که متأسفانه مشکلات صنعت را به یک کلاف سردرگم تبدیل کرده و گرهی کور شده که هیچ‌‌كس برای باز کردن آن اقدام نمی‌کند. اکنون تک نان جنوب علی‌رغم هزینه‌های سنگین تولید، با ظرفیت‌های بالقوه ایجاد شده، فعالیت می‌کند در حالی که ما می‌توانیم با افزایش میزان تولیدمان برای تأمین نیاز بازار داخل و خارج، از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، استفاده بیشتری نماییم.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ١٩ مهر ١٤٠٢        ساعت:     ١١:٣٨

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...