صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با غلات نیوز:

  سالانه 90 درصد از واردات کالا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود/ ظرفیت نگهداری کالای اساسی در بندرهای کشور، 7 میلیون و 138 هزار تن شامل انبارها‌، سیلوها و مخازن مخصوص نگهداری غلات و روغن خوراکی

  اختصاصی/ علی‌اکبر صفایی تصریح کرد: کشور ایران در منطقه نیمه‌معتدل و نیمه‌خشک از لحاظ اقلیمی قرار گرفته و کمبود منابع آبی باعث شده که هرساله بخشی از نیاز کشور به کالاهای اساسی (شامل گندم، ذرت، جو، سویا، دانه‌های روغنی، برنج، شکر و روغن خوراکی) از طریق واردات تأمین گردد.

            

از طرفی حمل و نقل دریایی به جهت هزینه‌ای‌، ارزان‌ترین روش تأمین کالاها از سایر کشورها است به طوری که سالانه 90 درصد از واردات کالا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود. لذا بر اساس نیاز کشور، در سال 1400 به میزان 26 میلیون تن، در سال 1401 به میزان 22 میلیون تن و امسال نیز تا آخر دی‌ماه حدود 18 میلیون تن کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، کنجاله سویا، برنج، شکر، روغن خوراکی و دانه روغنی وارد کشور شده است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با غلات نیوز در خصوص امکانات نگهداری کالاها خصوصاً محل تخلیه و نگهداری انبارهای مخصوص غلات در بندرهای کشور تصریح کرد: در سه‌ساله اخیر، حدود 66 میلیون تن کالای اساسی به بندرهای کشور وارد شده است. از طرفی با توجه به نیاز روزانه کشور به مصرف کالاهای اساسی، ضرورت دارد که این‌گونه کالاها پس از ورود به بندرها، سریعاً مراحل ترخیص خود را طی نمایند تا از بندرها خارج و به قسمت‌های مختلف کشور ارسال گردند. لذا به جهت استراتژیک بودن این کالاها‌، همواره رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی بر این اساس بوده که چالشی برای پذیرش کشتی‌های حامل کالاهای اساسی و همچنین تخلیه به موقع آن‌ها در انبارهای بندرها وجود نداشته باشد. لذا هم‌اکنون ظرفیت نگهداری کالای اساسی در بندرهای کشور به میزان 7 میلیون و 138 هزارتن شامل انبارها، سیلوها و مخازن مخصوص نگهداری غلات و روغن خوراکی بوده که این ظرفیت به صورت سالیانه در حال افزایش است. یادآور می‌شود با توجه به اینکه همه این انبارها تحت نظارت سازمان‌های نظارتی همچون امور قرنطینه، بهداشت و سازمان استاندارد هستند و قبل از ورود کالاهای اساسی به آن‌ها، نیاز به مجوز تخلیه از سازمان‌های فوق را دارند لذا همگی از استاندارد لازم برخوردار هستند.   
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، طبق قانون و مقررات حاکم بر بندرهای کشور، هنگام ورود کشتی‌های حامل کالاهای اساسی به بندرها و قبل از تخلیه آن‌ها، کارگروهی به نام پاس شناور متشکل از نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، امور قرنطینه و بهداشت، از کالای درون کشتی بازدید به عمل می‌آورند و در صورتی که مشکلی برای کالای اساسی در کشتی دیده شود (همچون مشکل افت‌زدگی)، اجازه تخلیه کالا داده نمی‌شود. همچنین همان‌طور که قبلاً بیان شد، بعد از تخلیه کالا از کشتی و قبل از جابه‌جایی کالا به انبار نگهداری آن، باید انبارهای ذخیره‌سازی، مجوز لازم از سازمان‌های نظارتی داشته باشند که البته پس از تخلیه کالاها در انبارها و به جهت اطمینان از سلامت کالاهای اساسی قبل از ارسال آن‌ها به بازارهای مصرف، بازدیدهای روزانه از سوی کارشناسان این سازمان و سازمان‌های نظارتی نیز انجام می‌شود.

صفایی در ادامه با بیان اینکه حسب ماده 24 قانون امور گمرکی و همچنین قوانین مناطق ویژه بندری، مدت نگهداری کالاها از جمله کالاهای اساسی در بندرها، 3 ماه بوده که در صورت درخواست صاحب کالا، این مدت قابل تمدید است، خاطرنشان کرد: انبارهای بندرهای کشور نیز دارای امکانات و شرایط نگهداری صحیح همچون شرایط دمایی، رطوبت و تهویه مطبوع هستند لیکن زمان مناسب نگهداری کالاهای اساسی در انبارهای بندرها بستگی به ماهیت و نوع کالا دارد. به عنوان مثال، تجربه نشان داده است که کالاهایی همچون کنجاله سویا و دانه روغنی، حداکثر تا 5 ماه می‌توانند نگهداری شوند زیرا پس از این زمان، معمولاً یا فاسد می‌شوند یا به دلیل ماهیت خود، دچار خودسوزی می‌شوند اما کالاهایی همچون گندم و ذرت تا 7 ماه و کالایی همچون روغن تا یک تا دو سال نیز می‌توانند در محل‌های نگهداری خود در بندرها به صورت سالم باقی بمانند.   

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٥ بهمن ١٤٠٢        ساعت:     ١١:٢٤

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...