صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  تلاش ستودنی شرکت غله استان کرمان در تحقق سلامت نان

  اختصاصی/مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در گفت‌وگو با غلات نیوز در خصوص روند شکل‌گیری و اجرای طرح جامع نان سالم در استان کرمان بیان کرد: اواخر سال 93 بعد از جلسات متعددی که با استاندار وقت داشتیم، قرار شد اقدامی کارشناسانه در حوزه نان صورت گیرد.

            

 با توجه به اینکه در آن محدوده زمانی متاسفانه نان دچار وضعیت اسفباری بود و به لحاظ کیفی اصلاً وضعیت راضی‌کننده‌ای نداشت، به‌ویژه برای من که به تازگی در شرکت غله مسئولیت پذیرفته بودم لذا طرح جامعی تهیه کردیم که البته بسیار مورد حمایت استاندار و امام جمعه استان کرمان واقع شد و این مایه دلگرمی ما بود.
وی افزود: می‌دانستم قرار است در راهی قدم بردارم که با منافع بسیاری از افراد در تضاد است، خیلی کارها باید انجام می‌شد و احتمال این را می‌دادم که مقاومت و مشکلاتی در روند اجرای طرح ایجاد شود. اما در نهایت بعد از اینکه هماهنگی‌ها ایجاد شد و استاندار وقت و امام جمعه استان کرمان قول مساعدت و همکاری دادند، با شدت و قدرت به این مسأله ورود کردیم. ابتدا یک تیم کارشناسی برای طراحی و تدوین طرح جامع نان سالم از مزرعه تا سفره، تشکیل داده و کل این چرخه را در 5 گام پنج‌ساله تعریف کردیم و برای هریک از این گام‌ها چند زیرمجموعه تعریف کردیم سپس برای همه گام‌ها و همه زیرمجموعه‌ها، دستگاه متولی و کارشناس مسئول مشخص نمودیم تا دقیق مشخص شود چه شخص و دستگاهی باید پیگیری کند، پاسخگو باشد و کار را به سرانجام برساند.
نژادبیگلری ادامه داد: استانداری کرمان و وزارت کشور به عنوان ناظر طرح و وزارت جهاد کشاورزی و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان به عنوان مجریان طرح جامع نان سالم از مزرعه تا سفره انتخاب شدند. پس از 7 ماه کار کارشناسانه، نهایتاً در خرداد 94 در جلسه شورای اداری که در محل استانداری کرمان برگزار گردید، طرح آماده را در حضور کلیه مدیران اجرایی استان تشریح و تبیین کردیم سپس در آن جلسه از تندیس طرح رونمایی شد.
وی در ادامه، بهینه‌سازی کاشت، داشت و برداشت در شمال و جنوب استان را به عنوان هدف اول، استانداردسازی ناوگان حمل و نقل را هدف دوم، حمایت از توسعه و بهبود سیلوها را هدف سوم، ارتقاء پروسه آردسازی و افزایش کیفیت آرد را هدف چهارم و ارتقاء بهداشت و کیفیت نان را به عنوان هدف پنجم برشمرد و خاطرنشان کرد: هر یک از این اهداف را به ترتیب چرخه تولید و عمل‌آوری گندم که تبدیل به نان می‌شود، تبیین و تدوین کردیم.
در هدف اول، اولین قدم کاشت بذر اصلاح شده است چرا که استفاده از بذر اصلاح نشده مشکلات فراوانی را در چرخه تولید نان به وجود خواهد آورد. لذا بحث بهینه‌سازی کاشت در این گام برای ما اهمیت زیادی داشت و بر این اساس اولین استراتژی‌مان را کاشت بذر اصلاح شده تعریف کردیم. دوم اینکه بذری که کاشت می‌شود، با اقلیم مورد نظر باید سازگاری داشته باشد و سوم اینکه کاشت در زمان مناسب باید انجام شود. اما در حوزه داشت، رعایت مدت زمان مناسب برای داشت گندم و فاکتورهای لازم باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه مبارزه با آفات و علف‌های هرز، به‌موقع و به اندازه باید صورت گیرد، تا جای ممکن در حوزه داشت باید از سموم استفاده نشود و محصولی که با حداقل سم تولید شده به دست مصرف‌کننده برسد و تغذیه متعادل مزارع مورد توجه قرار گیرد.
در بحث بهینه‌سازی برداشت، نظارت بر برداشت کمباین‌ها را مورد توجه قرار دادیم. با توجه به کارشناسی ریزبینی که ما در این زمینه داشتیم، فکر کردیم که باید در این طرح روی این مسأله کار شده و از آن غافل نشویم. ضمن اینکه متأسفانه در گذشته به این مسأله اصلاً توجه نمی‌شد به طوری که حدوداً 30 هزار تن از گندم‌های استان به دلیل برداشت نامناسب از بین می‌رفت و تلف می‌شد. در طرح جامع نان سالم با نظارت بر برداشت کمباین‌ها این اتفاق دیگر نیفتاد و ما خروجی خوبی در این حوزه داشتیم.
در گذشته با بیش از 340 کمباین قدیمی که از حدود 30 سال گذشته تا کنون در استان فعال بودند، کار برداشت گندم در سطح استان انجام می‌‌شد که عمدتا این کمباین‌ها در طول زمان استفاده مستهلک شده بودند و کارایی لازم را نداشتند. طبیعی بود با توجه به این مسأله، بخشی از گندم‌های مزارع دچار ریزش می‌شد و برداشت به صورت مناسب صورت نمی‌گرفت. با حمایتی که در این حوزه صورت گرفت، بازسازی و بهسازی ناوگان‌های برداشت انجام شد. همچنین کمباین‌های جدید به چرخه برداشت مزارع، اضافه و جایگزین کمباین‌های قدیمی و فرسوده گردید. ضمن اینکه نظارت جدی روی برداشت کمباین‌ها لحاظ شد که این منجر به جلوگیری از ریزش و اسراف گندم‌ها در طول فصل خرید و برداشت بهینه‌ گردید.
نژادبیگلری در ادامه در خصوص گام دوم توضیح داد: در گام دوم، گندم‌ها باید با یک ناوگان حمل و نقل مناسب حمل می‌شدند که در این راستا استانداردسازی ناوگان حمل و نقل را مد نظر قرار دادیم. در این مرحله نظارت روی کامیون‌های حمل گندم صورت می‌گیرد؛ کامیون‌ها به منظور حمل گندم حتماً باید دارای برگه شست‌وشو باشند. در سیلوهای استان تابلوهای زردرنگی نصب کردیم با درج این مطلب که «به دستور مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان، در محل این سیلو  به کامیون‌هایی که برگه شست‌وشو نداشته باشند، اجازه بارگیری داده نخواهد شد»، حتی کامیون‌هایی هم که از سایر استان‌ها گندم وارد کرمان می‌کنند باید در آن مبدأ زمانی برگه شست‌وشو برایشان ارسال شده باشد و در غیر این صورت اجازه تخلیه برایشان صادر نخواهد شد. ضمن اینکه روی بحث نمونه‌برداری گندم‌ها نظارت لازم انجام می‌شود و آزمایشگاه کنترل کیفی شرکت غله استان بسیار روی این مسأله حساس است.
متأسفانه در گذشته شاهد این بودیم که بعضاً ماشین‌هایی که از سایر نقاط کشور به کرمان گندم می‌آوردند، بارشان همراه با ناخالصی بود اما خوشبختانه از زمانی که این طرح را در استان اجرایی کردیم، حتی یک مورد هم گزارشی بابت ناخالصی گندم‌ها به ما منعکس نشده است. در این گام در کنار حمل و نقل جاده‌ای، ما به بحث حمل و نقل ریلی هم پرداختیم و پس از 28 سال توانستیم پایانه ریلی گندم در استان کرمان را که از زمان جنگ بلا استفاده مانده بود، با همت نیروهای فنی شرکت غله استان و با کار شبانه‌روزی که در طول مدت یک ماه انجام دادند و نیز با کمترین هزینه راه‌اندازی کنیم. با توجه به اشکالاتی که در بحث حمل و نقل جاده‌ای در ماه‌های اخیر پیش آمد، ما مجبور شدیم از این پایانه ریلی استفاده کنیم تا مشکلات حمل و نقل را در استانمان به حداقل برسانیم.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان با اشاره به گام سوم ابراز کرد: در گام سوم به عنوان حمایت از توسعه و بهبود سیلوها نیز اقدامات بسیار مثبتی انجام شد. برخی از سیلوهای استان، قدیمی و فرسوده بودند و نیاز به بهسازی و بازسازی داشتند. برخی از سیلوهایمان هم کلنگ افتتاحشان زده شده و بیش از یک دهه بود که فقط با حدود 30 الی 40 درصد پیشرفت فیزیکی رها شده بودند که با پیگیری مجدانه توانستیم در کمتر از یک سال این سیلوها را به پیشرفت فیزیکی 100 درصدی و بهره‌برداری برسانیم. ضمن اینکه کارخانه‌های آرد را به عنوان بخش خصوصی ترغیب کردیم تا در بحث احداث ظرفیت ذخیره‌سازی به ما کمک کنند و از 7 کارخانه استان در تعداد 6 کارخانه انبار ذخیره‌سازی احداث و تکمیل شد و برخی کارخانه‌های استان هم در حال احداث ظرفیت ذخیره‌سازی جدید هستند.
در همین راستا سیلوی 50 هزار تنی سیرجان افتتاح شد که یکی از سیلوهای بی‌نظیر و استراتژیک کشور است. این سیلو می‌تواند در زمان حوادث طبیعی و پدافند غیرعامل در کشور، کمک شایانی کند. ضمن اینکه در آینده نزدیک قابلیت اتصال ریلی به این سیلو اضافه خواهد شد. همچنین در کنار سیلوی شهرستان ارزوئیه یک سیلوی روباز دیگر هم برای رضایت کشاورزان و رانندگان کامیون‌ها و کاهش هزینه‌های دولت، هزینه‌های ذخیره‌سازی و انبارداری و امکان تخلیه گندم معمولی و دوروم به طور همزمان ایجاد نمودیم.
در کنار این‌ها برخی از سیلوهای استان از جمله سیلوهای ماهان و جیرفت در طول 40 سال استفاده و بدون بازسازی، بسیار مستهلک شده بودند که کلیه تجهیزات سیلو بازسازی و بهسازی شد و خوشبختانه در حال حاضر سیلوها در شرایط عالی قرار دارند.
وی همچنین در ادامه به ارتقاء پروسه آردسازی استان به عنون گام چهارم طرح جامع نان سالم اشاره نمود و در این باره توضیح داد: در این گام به‌روز کردن متد آسیابانی کارخانه‌های استان مد نظر قرار گرفت که از مجموع 7 کارخانه آردسازی استان تعداد 6 واحد بازسازی و بهسازی شدند و هم‌اکنون تکنولوژی روز دنیا در این واحدها نصب گردیده که البته یکی از آردسازان استان در حال پیگیری است تا با حمایت شرکت غله، سال آینده قبل از اتمام مدت زمان پنج‌ساله طرح جامع نان سالم، واحد جدیدش را احداث نماید. همچنین اینکه در قالب این گام تمام واحدهای آردسازی استان به آزمایشگاه پخت مجهز شده‌اند و خوشبختانه کارخانه‌های آرد استان هم‌اکنون در شرایط مطلوب قرار دارند.
نژاد بیگلری در خصوص اقدامات انجام شده در گام ارتقاء سطح کمی و کیفی نان در استان به عنوان گام آخر طرح جامع نان سالم تصریح کرد: چند بحث را در راستای این گام پیگیری کردیم. با توجه به اهمیت فوق‌العاده مهارت در صنف نانوایی، اولین گامی که بسیار مورد توجه قرار دادیم، آموزش نانوایان بود لذا با توجه به این مسأله، بحث آموزش‌های تئوری و عملی را با شدت فراوان در استان پیگیری نمودیم. چنانکه در  شرکت غله استان، محلی را به سالن آموزش نانوایان تبدیل کردیم و تمامی مراحل پخت نان جزء به جزء در این مکان آموزش داده خواهد شد. همچنین بازرسان نانوایی‌ها مورد آموزش قرار می‌گیرند که بازرسی از واحدهای نانوایی به صورت عملی و با کارشناسی انجام شود.
18 سال بود که آموزش عملی در استان انجام نمی‌شد و با پیگیری‌هایی که در قالب طرح جامع نان سالم داشتیم، پس از آموزش‌های تئوری در محل شرکت غله، نانوایان برای آموزش‌های عملی به سازمان فنی و حرفه‌ای استان مراجعه خواهند کرد و پس از پایان دوره آموزشی، گواهینامه مهارت به نانوایان اعطا خواهد شد.
همچنین با توجه به نظارتی که بر بحث اختلاط گندم داشتیم، روی بحث نمک در نان اقدامات بسیار مثبتی انجام دادیم که منجر به استفاده حداقلی از نمک در نان شد. در هر صد کیلوگرم خمیر نان در سطح کشور، یک کیلو و 700 گرم تا 2 کیلوگرم از نمک خالص استفاده می‌شود که متأسفانه این مساله سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد. اما با نظارتی که روی بحث اختلاط گندم در سطح استان ما انجام شد، در حال حاضر در هر صد کیلوگرم خمیر، 600 تا 700 گرم نمک در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوشبختانه این اقدام موجب شد وزارت بهداشت، استاندارد مصرف نمک را در واحدهای نانوایی کاهش دهد. اما در استان کرمان در حال حاضر میزان نمک مصرفی برای تولید نان حتی از استاندارد تدوین شده وزارت بهداشت هم پایین‌تر است.
از طرف دیگر با توجه به اینکه آمار بیماری فشار خون در استان کرمان فوق‌العاده بالا بود و نیز با توجه به اینکه نمک با فشار خون ارتباط مستقیمی دارد، با کار تحقیقاتی که در منطقه زرند کرمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان، بیمه سلامت ایرانیان و شرکت غله انجام شد، کاهش بسیار زیاد نمک در تولید نان استان کرمان صورت گرفت و این اقدامات نشان‌دهنده این است که سلامت مردم برای ما حائز اهمیت است.
البته در کنار کاهش مصرف نمک، مصرف افزودنی‌های غیرمجاز را هم از فرایند تولید نان حذف کردیم و خوشبختانه در استان کرمان گزارش استفاده از جوش شیرین و سایر افزودنی‌های غیرمجاز در مدت اجرای طرح جامع نان سالم به ما انعکاس داده نشده است. اما متأسفانه شنیده می‌شود که در استان‌های دیگر از افزودنی‌های غیرمجاز و خطرناک در تولید نان استفاده می‌شود که این یک زنگ خطر است و مسئولین باید فکری برای آن کنند.
این اقدامات در نهایت منتج به این شد که نمره کیفی نان استان کرمان که در گذشته از  نمره 100، عدد 67 را به خود اختصاص داده بود، در حال حاضر به 87 برسد و این نشان‌دهنده این است که در حوزه ارتقاء سلامت و کیفیت نان استان اقدامات خوبی انجام شده و البته هنوز هم جای کار بسیار دارد.
همچنین در راستای غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک، اقدامات مؤثری صورت گرفت و در حال حاضر این کار در استان کرمان با دقت انجام می‌شود و نمونه‌برداری‌ها از سطح تولید و عرضه، از سطح ماشین‌های حمل، انبارهای آرد و سیلوهای آرد کارخانه‌های آردسازی به منظور نظارت کامل و دقیق از سوی کارشناسان و بازرسان شرکت غله انجام می‌شود. ضمن اینکه  در استان کرمان از تمامی کسانی که می‌توانستند به عنوان ناظر افتخاری در حوزه گندم، آرد و نان به ما کمک کنند، دعوت کردیم به صورت افتخاری در ساعات اداری و غیراداری با ما همکاری ‌کنند.
در گام پنجم، ما بحث متحدالشکل شدن نانوایان را داشتیم به این صورت که تابلوهای ورودی کلیه نانوایی‌های یارانه‌ای در سطح استان به رنگ آبی و سفید درآمد ضمن اینکه روی تابلو مشخصات شماره نانوایی، نام متصدی، ساعات کار و تعطیلی نانوایان، نوع نان تولیدی و درجه واحد نانوایی درج گردیده است. نانوایان استان در 27 آیتم کمی و کیفی تحت عنوان طلایی، نقره‌ای و برنزی درجه‌بندی خواهند شد و بر اساس این آیتم‌ها یک رتبه از نمره صفر تا صد خواهند گرفت. اگر نانوا نمره صفر تا 50 را کسب نماید متأسفانه حائز رتبه نمی‌شود، اگر نمره 55 تا 70 را به دست آورد حائز رتبه برنزی، اگر 70 تا 85 شود حائز رتبه نقره‌ای و در صورتی که نمره 85 تا 100 را کسب کند حائز رتبه طلایی خواهد شد. به واحدهای یارانه‌ای استان بر اساس رتبه‌بندی‌ها سهمیه آرد تخصیص داده می‌شود ضمن اینکه نرخ نان در آینده بر اساس رتبه‌بندی‌های اخذ شده از سوی واحدهای نانوایی لحاظ خواهد شد.
در  27 آیتم تعریف شده، لباس شاطران مد نظر قرار خواهد گرفت که باید متحدالشکل باشد. دمپایی‌ تمام کارکنان نانوایی باید سفیدرنگ باشد، پالت نگهداری آرد الزاماً باید فلزی بوده و دارای 30 سانت ارتفاع از زمین نانوایی باشد. باید حتماً به منظور رعایت موارد بهداشتی، خمیرگیرها مجهز به توری باشند. تمام نانوایی‌ها باید مجهز به سرویس بهداشتی همراه با آینه و مایع دستشویی شوند. کلیه نانوایی‌ها باید مجهز به جاکفشی و کمد لباس باشند. الزاماً باید در محدوده سرویس‌های بهداشتی‌ از دمپایی قرمز استفاده شود ضمن اینکه محاسن و ناخن نانوایان بیش از حد معمول نباید بلند باشد. استعمال سیگار در واحدهای نانوایی ممنوع بوده و نانوایان ملزم به داشتن کارت مهارت هستند. همچنین اینکه انقضای کارت بهداشتی نانوایان باید تمدید شده باشد. اقداماتی از این دست موجب خواهد شد نانوایان نمره لازم را در رتبه‌بندی کسب نمایند ضمن اینکه نانوایی باید به منظور رعایت موارد بهداشتی، مجهز به دستگاه کارتخوان باشد. قطعاً رعایت این موارد باعث خواهد شد نان کیفی و بهداشتی را در سطح استان داشته باشیم.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در ادامه خاطرنشان کرد: انجام سند امنیت غذایی نان در استان موجب گردید سازمان بهداشت جهانی از وزیر بهداشت تقدیر کند. ضمن اینکه طرحی که در استان در حوزه نان انجام شده، از سوی نماینده سازمان بهداشت جهانی در طی بازدیدی که از استان کرمان داشت مورد توجه قرار گرفت و از وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان تشکر کردند و به دلیل اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در استان کرمان و به منظور تقدیر از اقداماتی که در حوزه سلامت نان و مردم استان انجام دادیم، وزیر بهداشت وقت، تقدیرنامه‌ای را به بنده اعطا نمودند.
نژاد بیگلری در ادامه تصریح کرد: از شهرستان‌های استان کرمان شخصاً هر هفته روزهای سه‌شنبه با کارگروهی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی، اداره استاندارد، اتحادیه نانوایان و فرمانداران که نماینده وزارت کشور در شهرستان‌ها هستند، بازدید و درجه‌بندی نانوایی‌ها را انجام می‌دهیم. در تمام شهرستان‌ها بحث درجه‌‌بندی با شدت پیگیری می‌شود و تلاش می‌کنیم به حداقل اهدافی که در این طرح ترسیم شده، دست یابیم. امیدواریم که حرکتی ارزنده‌ را در بحث سلامت مردم انجام داده باشیم.
وی با اشاره به اجرای طرح بازرسان الکترونیک گفت: یکی از اقداماتی که در آینده انجام خواهد شد، بحث بازرس الکترونیک است که به این منظور دستگاهی در سطح واحدهای نانوایی نصب خواهد شد و با نظرسنجی که مشتریان انجام می‌دهند، از لحاظ عملکرد کیفی به واحد نانوایی امتیاز داده می‌شود و با توجه به اینکه جمع امتیازها به سِرور آرد و نان شرکت غله وصل است و در واقع مردم سهمیه آرد واحدهای نانوایی را بر اساس کیفیت نان ارائه شده تعیین خواهند کرد، این اقدام موجب خواهد شد نانوایان به منظور افزایش کیفیت کارشان ترغیب شوند و در واقع مردم سهمیه نانوایان را تعیین می‌کنند. 10 دستگاه به طور نمونه ساخته شده و پس از اعلام نرخ نان، در سطح استان عملیاتی خواهد شد.
همچنین طرح دیگری را با همکاری دانشگاه باهنر استان در راستای تأثیر آموزش بر کیفیت نان در دست اجرا داریم. ضمن اینکه طرح دیگری را هم در سطح مساجد استان اجرا می‌کنیم به این صورت که در خصوص اقداماتی که در استان انجام شده، در مساجد به مردم توضیح خواهیم داد و این باعث شده در بحث افزایش سرمایه اجتماعی و کاهش فاصله بین مردم و مسئولین، اقدامات خوبی صورت گیرد. این اقدامی است که با همکاری سپاه ثارا... استان و بسیج ادارات استان انجام می‌دهیم.
همچنین برخی بانوان روستای ده‌زیار بنیه مالی کمی دارند اما نان باکیفیتی در این روستا تولید می‌کنند که ما با مدیرکل امور بانوان استانداری برای ساماندهی آن‌ها وارد عمل شدیم و در راستای طرح جامع نان سالم در روستای ده‌زیار، یک شرکت تعاونی به منظور عرضه نان برای این بانوان تأسیس کردیم.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٨        ساعت:     ٠٩:٤٣

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...