در حاشیه دیدار نوروزی مدیران کارخانههای تهران و البرز و مدیرعامل غله منطقه یک کشور
آسیابانان چالشهای خود را با دکتر یوسفی در میان گذاشتند
اختصاصی/ در حاشیه دیدار نوروزی دکتر محمود یوسفی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک با مدیران کارخانههای آرد تهران و البرز که روز گذشته طی جلسهای در شرکت غله و خدمات بازرگانی تهران برگزار گردید، چالشهای آسیابانان مطرح و برای رفع آنها در سال جاری تبادل نظر شد.
در ادامه، مدیران آردسازی حاضر در جلسه ضمن عرض تبریک سال نو به دکتر یوسفی، به چالشهایی که سال گذشته در صنعت آسیابانی پشت سر گذاشتند، اشاره نمودند.
در بخش بعدی، فرشاد معماریان، مدیرعامل کارخانه آرد تهران باختر به نمایندگی از انجمن آردسازان به ارائه اظهاراتی پرداخت. وی با بیان اینکه سال 97 با همه سختیها و فراز و نشیبهایی که داشت، گذشت و سال جاری ممکن است با وجود برخی تحریمها سالی سخت بهویژه در بخش تولید و اقتصاد باشد، اظهار کرد: افزایش چشمگیر هزینههای سربار تولید، هزینههای مرتبط با پرسنل و بیمه، قطعات یدکی و نرخ کیسه، میطلبد در مدیریت هزینهها تعامل و کمک را از سوی شرکت غله که یکی از شرکای اصلی کار ماست، داشته باشیم.
معماریان ادامه داد: حمل و نقل، بخش عمدهای از کار ماست که باید به آن توجه شود. با مسئولین شرکت خلیج فارس در این خصوص جلسهای تشکیل دادیم اما متأسفانه به جمعبندی و نتیجه دلخواه نرسیدیم. علیرغم توافق برای افزایش میزان کرایه حمل، متأسفانه عملیات حمل و نقل به درستی صورت نگرفت و ما مجبور شدیم به جهت اینکه وظیفهمان را در قبال تأمین آرد و نان مردم انجام دهیم، از بخش خصوصی کمک بگیریم که این مسأله حدود 30 الی 35 درصد بالاتر از تعرفههای افزایش یافته شرکت بینالمللی حمل و نقل خلیج فارس برای ما هزینهبر بوده و در حال حاضر نیز هست. لذا درخواست ما این است که بخشی از فعالیتهای شرکت خلیج فارس برونسپاری شود.
مدیرعامل کارخانه آرد تهران باختر در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از ظرفیت گندم ما از سیلوهای تفاهمی برداشت میشد اما در حال حاضر ظرفیت این سیلوها کاهش یافته و شاید در تعدادی از کارخانهها هم به صفر رسیده باشد. سیلوهای تفاهمی علاوه بر اینکه میتواند کاهش هزینههای حمل و نقل را برای ما به دنبال داشته باشد، در بحث ارتقاء کیفیت گندم و مدیریت بحران نقش بسزایی دارد. ضمن اینکه در شرایطی هم که حمل و نقل استانی دچار مشکل شود، کمبود گندم تفاهمی میتواند برای کارخانهها دردسرساز شود لذا درخواست ما این است که ظرفیت سیلوهای تفاهمی به سرعت ارتقاء یابد.
معماریان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: نیاز است که در بحث پراکندگی سیلوها بازنگری شود. چند هاب نگهداری گندم در سطح استانهای تهران و البرز وجود دارد که به نوعی میتوان آنها را مدیریت کرد تا ما در هزینههای مربوط به حمل و نقلمان نیز کاهش داشته باشیم.
وی افزود: همواره استانهای خوزستان و گلستان تأمینکننده گندم کیفی مورد نیاز کارخانههای تهران بودهاند اما متأسفانه با وضعیتی که امسال در اثر سیل در این دو استان پیش آمد، در حال حاضر وضعیت چگونگی گندم کیفی برای ما نگرانکننده است و ما باید از حالا به فکر جایگزین برای نیاز گندم کیفیمان باشیم.
در ادامه این جلسه، دکتر یوسفی خاطرنشان کرد: سال 98 از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نامگذاری شده و وظیفه ما این است که در صنایع تولیدی گندم، آرد و نان ورود کرده و مشکلات و موانع را رفع کنیم.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای پیرامون حمل آرد با شرکت خلیج فارس اظهار کرد: تا زمانی که انحصار حمل و نقل آرد در اختیار شرکت خلیج فارس باشد، مشکلات رفع نخواهد شد. علیرغم مساعدتهایی که به این شرکت داشتهایم، باز هم شاهد تجمع رانندگان بودهایم. قطعاً اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، تبدیل به یک بحران خواهد شد.
شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک به این مسأله ورود کرده و برنامههایی را در آینده نزدیک در جهت رفع این موانع و چالشها اجرا خواهد نمود.
دکتر یوسفی همچنین به اقدامات انجام شده شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک پیرامون تأمین گندم 9 هزار ریالی کارخانهها اشاره نمود و در ادامه گفت: برای افزایش کیفیت گندم تحویلی به کارخانهها، تلاشهای بسیاری صورت گرفته است و درصدد هستیم با حمایت شرکت بازرگانی دولتی ایران از مناطق دارای گندم کیفی به میزان بیشتری برای تهران سهمیه تعریف شود که البته این وعده از سوی دکتر سیف داده شده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک خطاب به آسیابانان حاضر در جلسه تصریح کرد: قطعاً اگر در سال 98 کنار یکدیگر قرار گیریم و گام برداریم، مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت. امید است در سال جاری با توجه به ثابت بودن چندین ساله نرخ آرد و افزایش هزینههای سربار تولید و مشکلات ناشی از آن برای آردسازان، روی این مسأله تجدید نظر شود.
وی در خاتمه تأکید کرد: حتماً به مسأله حمل و نقل آرد ورود خواهیم کرد و طی جلساتی که در این زمینه با اتحادیههای نانوایان و کارخانههای آرد داشتهایم، امیدواریم تا پایان سال جاری به جمعبندی برسیم و رقیبی را در کنار شرکت خلیج فارس داشته باشیم تا در صورت بروز مشکل در اسرع وقت وظیفه آردرسانی را بر عهده بگیرد. در این راستا پیشنهادهایی پیرامون راهاندازی اپلیکیشن snapp آرد مطرح شده و درصدد هستیم که درباره این موضوع تصمیمگیری کنیم.
در بخش پایانی جلسه عباس ارشدی، معاون عضو هیأت مدیره و معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور به تغییرات در قانون فروش سبوس از سوی کارخانههای آرد اشاره نمود و گفت: بر اساس تصمیماتی که در تاریخ 30/11/97 اتخاذ گردید، مقرر شد از 1/12/97 فروش سبوس به صورت سیستمی و در تعهد کارخانهها قرار گیرد و واحدهای آردسازی بر اساس آنچه تعریف شده، سبوس را توزیع نمایند.
تاریخ: سه شنبه ٢٠ فروردين ١٣٩٨ ساعت: ١١:٠٥
پربازدیدترین
گزارش
آخرین اخبار
نرخ ارز
گفتگو
نظرسنجی
|