حمایت ویژه GTC از شرکتهای دانشبنیان
اختصاصی/ نشست هماندیشی با موضوع نقش استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان در زنجیره گندم، آرد و نان، صبح امروز با حضور دکتر یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، شرکتهای دانشبنیان، دکتر زند مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مجدالدین رئیس مؤسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی و اصناف صنعت گندم، آرد و نان در محل GTC برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای دانشبنیان باید در ابتدا با معماری کل زنجیره گندم، آرد و نان آشنا شوند، گفت: شرکتهای دانشبنیان باید به کاهش ریزش در حوزه برداشت کمک کنند. در زمینه کمبود کمباین، چالشهایی وجود دارد که این شرکتها باید بررسی کنند آسیبهای کار کجاست و چه باید کرد.
در بخش سیلو از ابزارهای دقیق و هوشمندی برخورداریم اما از این اطلاعات استفاده نمیشود. در حوزه کارخانههای آرد متأسفانه استارتآپی نداریم تا تعامل و ارتباط میان کارخانه و نانوایان را ایجاد نماید. در بخش نانوایان هم همینطور است و باید حتماً در این بخش از زنجیره، استارتآپهایی ایجاد گردد.
سیف با بیان اینکه گردش اطلاعات در زنجیره گندم، آرد و نان میتواند اطلاعات را در سیستم ارتقاء دهد، اظهار کرد: با تعداد 90 هزار نانوا، قریب به 70 میلیون مصرفکننده و نزدیک به هزار کارخانه آرد و سیلو روبهرو هستیم و حجم ذینفعان این زنجیره بسیار زیاد است و باید به این فکر باشید که چطور میتوانید اطلاعات این زنجیره را تبدیل به درآمدزایی برای خودتان، ارتقاء بهرهوری و افزایش تولید ملی کنید. باید کمک کنیم تا 30 هزار میلیارد تومان بخش گندم، 70 میلیارد دلار بخش کشاورزی و 500 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی در گردانه اطلاعات رشد یابد.
لذا نیازمند ایجاد دبیرخانهای دائمی و مجمع شرکتهای دانشبنیانی هستیم که صاحب تکنولوژی هستند و این مجمع باید در نهایت تبدیل به مجمع زنجیره تولید دانش شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه مهمترین حمایت شرکت بازرگانی دولتی ایران این است که شما ارزشهای خلق شده خودتان را به بخش خصوصی معرفی کنید، گفت: فاصله بین دانش و تکنولوژی را حفظ کنید. تکنولوژی سطح پایین دانش است و ارزش دانش بسیار بیشتر از تکنولوژی است. باید میان دانش و تکنولوژی فرق بگذاریم چرا که دانش یک پله بالاتر از تکنولوژی است و باید تلاش کنیم از طریق دانش به تکنولوژی برسیم.
رئیس هیأت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: مهمترین عنصر دانش، اطلاعات است و شرکت بازرگانی دولتی ایران این آمادگی را دارد که صفر تا صد اطلاعات را برای توسعه دانش و کسب و کارتان در اختیارتان بگذارد. این وعده را هم میدهم که اگر اطلاعات مورد نیاز در جهاد کشاورزی موجود بود، پیگیری خواهم کرد تا در اختیارتان قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه با اشاره به تولید یک فیلم توضیحی در خصوص فعالیت و معرفی شرکتهای دانشبنیان، خطاب به حاضرین در همایش تصریح کرد: هرکس باید در حوزه خودش فکر کرده و کاری انجام دهد تا بتوانیم هزینه مبادله را پایین آورده و بازار را توسعه دهیم.
مهمترین عنصر دنیای امروز، اینترنت است. این ابزار هوشمند، بخش عمدهای از تولیدات دنیا را به خود اختصاص میدهد لذا هرچه شما تولید میکنید باید وب بِیس باشد. ضمن اینکه باید سرعتتان را در تکنولوژی تولیدی خود افزایش دهید.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر زند، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اقدام ما در حوزه زنجیره غذایی گندم، آرد و نان، همکاری با دکتر سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و دکتر یوسفی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور بود که در این راستا فضایی در شرکت غله منطقه یک به شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها اختصاص داده شد و این فضا در حال حاضر مهیا شده است.
وی ادامه داد: عملاً دو تعریف برای مراکز نوآوری وجود دارد، نخست مراکز نوآوری دانشگاهی و دیگری مراکز نوآوری تجاریسازی. در واقع مراکز نوآوری دانشگاهی کمک میکند ایدهها شناسایی شده و هستهها شکل بگیرند. مربیانی در این مراکز حضور دارند که به تیمسازی و ایدهیابی کمک کرده و در تأمین منابع مالی به جوانان صاحب ایده نیز کمک خواهند کرد.
بسیاری از شرکتهای دانشبنیان دارای ایدههایی هستند و بر مبنای آن محصولی را تولید میکنند که در بخش تجاریسازی به این زمینه پرداخته خواهد شد. در واقع نیاز است که نگاهی متقابل میان این دو بخش ایجاد شود.
زند ادامه داد: در مراکز نوآوری، این اجازه به صنعت داده میشود تا نوآوری ایجاد کند. همچنین تیمهای استارتآپی در کنار یکدیگر قرار گرفته و تلاش میکنند روی ایدهها و نوآوریها متمرکز شوند.
وی افزود: قطعاً اگر بزرگان صنعت در کنار ما قرار بگیرند، راحتتر خواهند توانست شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها را مورد حمایت قرار دهند. در حال حاضر 200 مرکز رشد، بیش از 44 پارک علمی و فناوری و 70 مرکز نوآوری در کشور به فعالیت میپردازند.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه ایجاد صندوق تخصصی برای صنعت نان و غلات لازم است، گفت: سرمایهگذاری به منظور رشد ایدهها، در این حوزه باید اتفاق بیفتد.
زند در بخش پایانی اظهاراتش به فعالیت شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها نیز جهت سودآوری برای کشور اشاره نمود.
در بخش دیگری از نشست هماندیشی شرکتهای دانشبنیان با شرکت بازرگانی دولتی ایران، دکتر مجدالدین، رئیس مؤسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها باید گرد هم آمده و با یکدیگر همفکری کنند. ضمن اینکه از بخش دولتی هم در این نشست و مجمعها دعوت شود، مسائل مطرح شده و از میان آنها سازوکاری به دست آید.
رئیس مؤسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه آموزش، مهمترین رکن ارتقاء توانمندی در زنجیره کشاورزی است، گفت: باید میدان را به دست شرکتهای دانشبنیان سپرده و از آنها حمایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در ساخت و راهاندازی محیطهای کسب و کار و فضاهای اینچنینی سرمایهگذاری کند، ابراز کرد: حضور شرکتها، صنایع و تولیدکنندگان در مجامع، همایشها و نمایشگاههای بینالمللی ضروری است و این فعالان باید برای تأمین بخشی از هزینههایشان، از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند. ما آمادگی هرگونه کمکی را برای طرح و برنامهها داریم.
در این نشست، شرکتهای دانشبنیان به ارائه نقطه نظرات و دغدغههای خود پرداختند.
تاریخ: دوشنبه ٢٠ اسفند ١٣٩٧ ساعت: ١٥:٣٥
پربازدیدترین
گزارش
آخرین اخبار
نرخ ارز
گفتگو
نظرسنجی
|