صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  همایش ملی روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی ایران

  اختصاصی/همایش ملی روز جهانی غذا با حضور وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس سازمان غذا و دارو، معاونین غذا و دارو و سایر دست اندرکاران حوزه سلامت و صنعت، صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

            

به گزارش غلات نیوز، ابتدا دکتر مفید، مدیرکل فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو و دبیر کل همایش ملی روز جهانی غذا بیان کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته در خصوص بیماری‌ها نقش تغذیه در این زمینه بیش از پیش آشکار گردیده است.
وی با تاکید بر اینکه امنیت تغذیه‌ای در کشور باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: باتوجه به فقر آهن و کمبود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در جامعه، غنی‌سازی مواد غذایی در برنامه‌های بهبود وضعیت غذایی کشور باید جدی تلقی شود که البته شورای عالی سلامت، برنامه‌هایی را تدوین نموده که از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط درحال اجراست.
دکتر مفید با اشاره به اهمیت نگرش از مزرعه تا سفره بیان کرد: تلاش مستمر در بخش کشاورزی در راستای تامین غذای سالم درحال انجام است. در حال حاضر از حدود 120 میلیون تن مواد غذایی تولیدی در کشور تنها 30 میلیون تن دارای نشان و ضوابط بهداشت و استاندارد هستند.
علاوه بر اهتمام دستگاه‌های دولتی مشارکت دانشگاه و نهادهای خصوصی در این زمینه برای افزایش کیفیت ایمنی غذا و ترویج فرهنگ صحیح تغذیه‌ای در جامعه لازم است.
مفید، مدیرکل فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در ادامه اظهاراتش در خصوص نبود مدیریت هماهنگ برای کاهش مخاطرات سطح ایمنی غذا و اهمیت ایجاد امنیت غذایی در کشور به ارائه سخنرانی پرداخت.

*در شرایط تحریم باید کمک کنیم هیچ خط تولیدی در کشور متوقف نشود
در ادامه دکتر اصغری، معاون وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس همایش ملی روز جهانی غذا تصریح کرد: متاسفانه روز به روز بیماری‌های مرتبط با غذا در کشور بیشتر می‌شود و هزینه‌های سرسام آوری به نظام سلامت کشور تحمیل می‌گردد.
وی ادامه داد: طی دهه‌های گذشته در بخش خصوصی سرمایه‌گذارانی به صنعت غذا ورود کرده و از آخرین تکنولوژی این صنعت در دنیا بهره گرفته‌اند که بسیار قابل تقدیر است. ما افتخار می‌کنیم که امروز یکی از صادرکنندگان غذا به دنیا هستیم.
دکتر اصغری با اشاره به مشکلات غذایی سبد غذایی جامعه افزود:  مشکلاتی در نحوه مصرف غذا در جامعه وجود دارد که البته با همکاری آموزش و پرورش قابل اصلاح خواهد بود.
در واقع طبق تحقیقات جهانی تا 40 درصد از سرطان با تغییر در سبک مصرف غذایی جامعه قابل پیشگیری خواهد بود.
رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شرایط تحریم قرار داریم و باید کمک کنیم در این شرایط هیچ خط تولیدی در صنعت غذا متوقف نشود و اگر تولیدکننده‌ای دارای مشکل است، با مشاوره کارشناسی برای ادامه تولید، کمکش کنیم.
در شرایط فعلی، کشور به تولید محصول داخلی نیاز دارد لذا باید بتوانیم در چینن شرایطی با تحریم مقابله کنیم و تولید در کشورمان ادامه داشته باشد.
 
*مسائل علمی نباید درگیر حاشیه‌های سیاسی شود
در بخش دیگری از همایش ملی روز جهانی غذا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: در حال حاضر بهترین صنعتگران کشور در صنعت غذا مشغول به فعالیت هستند و این مساله یکی از افتخارات بزرگ ماست. البته لازم است در این صنعت تکنولوژی و ایده‌های جدید تزریق شود که ما در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به دنبال تحقق آن هستیم.
ستاری با بیان اینکه هنوز در صنعت غذای کشور مشکلات زیادی در حوزه استاندارد و غذا و دارو داریم که باید به طور جدی به آن پرداخته شود، گفت: در صنعت غذا از برخی مسائل غفلت نموده و نیز برخی مسائل را در این صنعت سیاسی کرده‌ایم. مسائل علمی نباید درگیر حاشیه سیاسی شود و هنگامی که این اتفاق می‌افتد باید این انتظار را داشت که افرادی که سابقه‌ای در حوزه غذا ندارند، به این حوزه ورود و اظهار نظر کنند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان غذا باید استانداردهای لازم را در تولید غذا رعایت کنند، افزود: سازمان غذا و دارو ایمنی غذا را باید در اولویت قرار دهد و دراین زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت همکاری‌های لازم، اعلام آمادگی می‌کند.
در حاشیه این همایش از خانواده مرحوم دکتر شیخ زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقدیر و تشکر به عمل آمد.
*در تولید و عرضه محصولات سلامت‌محور، حمایت از تولید داخل، اولویت وزارت بهداشت است
در بخش بعدی این همایش دکتر هاشمی، وزیر بهداشت بیان کرد: یک چهارم از موادغذایی روزانه به عنوان ضایعات از بین می‌رود چنانکه در جامعه ایرانی هم این مشکل را داریم و متاسفانه علی‌رغم تاکیدات بزرگان دین، جامعه ایرانی با اسراف مفرط در زمینه مواد غذایی مواجه است.
دکتر هاشمی در ادامه اظهاراتش به افزایش راندمان تولید مواد غذایی، تقویت حوزه کشاورزی و آموزش، حذف آفت منابع غذایی ضمن کاشت و برداشت، بهره‌مندی از تکنولوژی و ماشین‌آلات برتر در تولید غذا، همکاری مسئولین با دانشگاه و مسائل پیرامون آسیب‌های ناشی از فقر و سوء تغذیه اشاره نمود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در تولید و عرضه محصولات سلامت‌محور با توجه به ظرفیت‌های کشور حمایت از تولید داخل از اولویت‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، خاطرنشان کرد: از زنجیره مزرعه تا سفره، جدا از اینکه تولید مدنظر است، مصرف صحیح هم حائز اهمیت است و نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار موثر و کارآمد خواهد بود.
وی در خاتمه گفت: آرزو می‌کنیم در کشورمان پراکندگی و موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در حوزه ایمنی غذایی، سامان پیدا کند.
 در بخش پایانی همایش ملی روز جهانی غذا با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا ودارو، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرکل فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا ودارو، زرگران دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی و مهندس مرتضوی، رئیس هیأت مدیره کانون صنایع غذایی کشور، به شرکت زر ماکارون و گروه صنعتی سحر، نشان کشوری ایمنی سلامت اعطا گردید.
همچنین در این همایش وزیر بهداشت از مهندس سیده‌راضیه پرهیزگار، مسئول فنی شرکت آرد خانی معماریان که در حین انجام فعالیت دچار سانحه شده بود، تقدیر کرد. 
 

 

                                     تاریخ:      سه شنبه ١ آبان ١٣٩٧        ساعت:     ١٣:٢٧

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...