صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 یادداشت اقتصادی/

  آیا قیمت گندم همانند سال قبل فریز می‌شود؟

  آمارها حاکی از آن است که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سه سال اخیراز سوی دولت روند کاهشی داشته است در حالی که طبق قانون مصوب مجلس هرسال مطابق با نرخ تورم باید نرخ خرید تضمینی محصولاتی همچون گندم افزایش یابد.

            

 رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به دلیل افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال‌های گذشته، با افزایش آن در سال آینده مخالفت کرده است؛ این در حالی است که قیمت خرید تضمینی این محصول در سال جاری، با 2 درصد رشد، کمترین رشد را در میان محصولات کشاورزی داشته است. امسال گندم‌کاران منتظر افزایش حداقل 9 درصدی قیمت هستند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشده است، گفت: «سال‌های پیش برخی محصولات رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته، بنابراین برای این دست از محصولات افزایشی پیش‌بینی نمی‌کنیم، در مقابل برای خرید دیگر محصولات افزایش رقم وجود خواهد داشت که در شورای اقتصاد مصوب شده است». محصولات اساسی کشاورزی که در لیست خرید تضمینی دولت قرار دارند، عبارت‌اند از گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات. در زیر آمار مربوط به قیمت برخی از این محصولات در سه سال اخیر آورده شده است.

جدول 1- مقایسه قیمت خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی (زراعی) طی سال‌های 94-97 (کیلو-ریال)

در جدول 1، قیمت محصولات گندم، جو، دانه سویا، آفتابگردان و برنج درجه 1 در سال‌های 94-97 بررسی شده است. رتبه‌های اول تا پنجم به ترتیب از بالاترین قیمت به محصولات زیر اختصاص دارد؛ برنج درجه 1، آفتابگردان، دانه سویا، گندم و جو. گندم در رتبه چهارم قیمت نسبت به سایر محصولات در این جدول قرار دارد. قیمت جو طی سال 94 تا سال 97، 213 تومان، دانه سویا 721 تومان، آفتابگردان 754 تومان و برنج درجه 1، 982 تومان افزایش پیدا کرده است؛ درحالی‌که قیمت گندم تنها 275 تومان افزایش داشته است.


جدول 2- مقایسه درصد رشد قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی طی سال‌های 94-97

در جدول 2، به بررسی درصد رشد قیمت‌ها از سال 94 تا سال 97 پرداخته شده است. در سال گذشته، قیمت تمام این محصولات با شدت زیادی کاهش پیدا کرده است. قیمت برنج با 11 درصد، بیشترین کاهش قیمت را نسبت به سال 95 داشته و پس‌ازآن قیمت گندم کاهش 8 درصدی را تجربه کرده است. مابقی محصولات تغییر قیمت کمتری داشته‌اند. همان‌طور که در این جدول مشخص است، درصد رشد قیمت محصولات در سال 97 نسبت به سال 96 هنوز مشخص نشده است. در جدول بالا، دو ردیف به درصد رشد سال 97 اختصاص داده‌شده که یکی قیمت اعلام‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و دیگری قیمت احتمالی اعلامی توسط دولت است. (به دلیل اهمیت بیشتر قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سایر محصولات، تنها اطلاعات درباره قیمت احتمالی این محصول موجود است).

در نمودار بالا، مقایسه درصد رشد قیمت خرید تضمینی محصولات طی سال‌های 94-97 آمده است. نمودار سیاه‌رنگ پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای قیمت خرید گندم و نمودار قرمز مصوبه احتمالی دولت است. قیمت گندم در سال‌های 94 و 95 با 10 درصد افزایش، روند ثابتی داشته اما در سال 96 با 8 درصد کاهش روبرو شده و به کمترین رقم یعنی عدد 2.3 درصد رسیده است. اگر چنانچه دولت امسال هم همانند سال گذشته پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی را نپذیرد، قیمت خرید تضمینی گندم از محصولات دیگر کمتر شده و نمودار آن برخلاف سایر محصولات و برخلاف نرخ تورم کاهشی می‌شود. عدم رشد مناسب قیمت گندم در سال جاری، تولیدکنندگان این محصول را متضرر کرده است؛ لذا وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از ادامه خودکفایی در تولید گندم امسال پیشنهاد افزایش 9 درصدی قیمت این محصول را به دولت داد. با پذیرش این پیشنهاد توسط دولت، نرخ رشد قیمت این محصول به میزان تورم افزایش خواهد یافت و به قیمت منطقی خود بازخواهد گشت.

یوسف داوودی، نماینده مردم سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی؛ در حمایت از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفته است: «طبق قانون، دولت باید نرخ خریدهای تضمینی را بر اساس نرخ تورم سالیانه افزایش دهد و افزایش یک تا دو درصدی خلاف قانون مصوب کشور است. متأسفانه نظر سازمان برنامه‌وبودجه افزایش یک الی دو درصدی نرخ خریدهای تضمینی سال آینده است».

نکته‌ای که در آمارها قابل‌تأمل است، رشد ناچیز قیمت گندم نسبت به سایر محصولات است. درحالی‌که اهمیت آن از دیگر محصولات مثل عدس، سویا، ذرت، کلزا، چغندر و آفتابگردان به‌مراتب بیشتر است. امید است مسئولان با توجه بیشتر به واقعیت‌های حوزه کشاورزی تصمیم‌گیری نموده و به محصولات با اهمیت بیشتر، بیش‌ازپیش توجه کنند تا رشد و شکوفایی بیشتری در این حوزه به وقوع بپیوندد.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٢١ بهمن ١٣٩٦        ساعت:     ١١:٥٧

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...