تبلیغات
تمام اتوماتیک
باید فرهنگ سازی را از مزرعه آغاز کرد
باید فرهنگ سازی را از مزرعه آغاز کرد
مسئولین کنترل کیفی در ارتقاء کیفیت محصول همواره نقش بسزایی داشتند و این‌ امر بر کسی پوشیده نیست. آنچه به نظر می‌آید این است مهم‌ترین وظیفه در یک کارخانه برای مسئولین کنترل کیفی تعریف شده است. با توجه به ورود تکنولوژی به‌روز در صنایع آرد، حضور مسئولین کنترل کیفی باتجربه در این صنف احساس می‌شود.
 سهیلابیات، مسئول کنترل کیفی کارخانه آرد زاینده‌رود در این‌باره به خبرنگار ما گفت: امروزه کتاب‌هایی که در دانشگاه تدریس می‌شود در مقایسه با دوره‌های گذشته جامع نیست و خلأ دوره‌های عملی برای دانشجویان به شدت احساس می‌شود. به عبارت دیگر دانشجویان نیاز به دوره‌های کارآموزی دارند.
وی افزود: از آنجایی که کنترل کیفیت یکی از بخش‌های حساس در کارخانه است باید چند عامل را برای این بخش مهم در نظر گرفت که یکی از این عوامل فرهنگ‌سازی است. با توجه به اهمیت نان، باید در خصوص فرهنگ صحیح مصرف نان تیره فرهنگ‌سازی انجام شود و رسالت مهم این موضوع بر عهده رسانه ملی است که در کنار برنامه‌های گوناگون به فرهنگ‌سازی مصرف نان تیره نیز بپردازد تا کارخانه‌های تولیدی آرد نیز بتوانند آردی تیره و مناسب تولید کنند.
به گفته وی عامل مهمی که باید به آن توجه شود آموزش و آگاهی‌بخشی به کشاورزان است. متأسفانه هیچ‌گاه در امر تولید از مزرعه و کشاورز آغاز نکردیم و همین مسأله سبب‌ساز بسیاری از مشکلات شده‌ است. اما اگر در بذر، خاک در تولید گندم توجه و آموزش کافی داده شود می‌توانیم گندمی باکیفیت تولید نماییم.
بیات در بخش بعدی گفته‌های خویش حمایت از مسئولین کنترل کیفی را از مهم‌ترین عوامل در ایجاد انگیزه و ترغیب این قشر دانست و گفت: حمایت از مسئولین کنترل کیفی در بخش‌های مختلف، بیمه، حقوق و گستردگی حیطه کاری این قشر منجر به آن خواهد شد تا آنها بتوانند با انگیزه بیشتری به کار خود بپردازند. این در حالی است که امروزه کمتر توجهی به این قشر می‌شود.
وی در پایان گفت: سازمان‌های متولی حمایت از قشر مسئولین کنترل کیفی همچون معاونت غذا و دارو و سازمان استاندارد می‌توانند از این قشر حمایت کنند. ضمن آنکه باید در تولید فرهنگ‌سازی وجدان کاری داشته باشیم. فرهنگ‌سازی باید از نخستین مراحل کار یک مسئول فنی آغاز شود تا ضمن افزایش آگاهی، مواد اولیه سالم‌تری برای تولید در نظر گرفته شود. علاوه بر آن باید بازرسی‌ها شدیدتر و نمونه‌برداری‌های دقیق‌تری صورت بگیرد تا بتوانیم با دقت و حساسیت بیشتری به تولید محصول بپردازیم.