تبلیغات
تمام اتوماتیک
مصاحبه قنادان

 

 

رییس اتحادیه قنادان نیشابور:

  برای برخورد با تخلفات صنفی نیاز به همکاری قانون داریم

  اختصاصی/ محمد رضا باغستانی گفت: برای تفکیک واحدها و برخورد با تخلفات صنفی نیاز به همکاری قانون داریم که متاسفانه با ما همکاری نمی‌شود. رییس اتحادیه قنادان نیشابور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نگاه هستی عنوان کرد: قنادان تازه‌کار از عهده شرایطی که برای راه‌اندازی قنادی تصویب شده برنمی‌آیند و در نتیجه موفق به دریافت مجوز نمی‌شوند.


           

علاوه بر این احداث یک واحد قنادی نیاز به سرمایه سنگین دارد که با توجه به این مساله و بازدهی کم، افراد یا از ورود به این حرفه واهمه دارند و یا بعد از گذشت مدت کوتاهی از ورودشان به این حرفه با ضررهای بسیار سنگین مجبور می‌شوند واحدشان را تعطیل کنند و از ادامه کار منصرف گردند.
وی با اشاره به مشکل حریم و سقف صنفی در حرفه قنادی عنوان کرد: سقف و حریم صنفی در کل کشور رعایت نمی‌شود و متاسفانه در حال حاضر بازار این حرفه بسیار آشفته و به هم ریخته است.

از سوی دیگر تداخل صنفی هم به این مشکلات اضافه شده به طوری که مثلا اگر 10 واحد قنادی بخواهند در فاصله‌ خیلی کوتاه از یکدیگر احداث شوند هیچ‌کس نمی‌تواند مانع شود و واحدهای کوچک بدون اطلاع ما شروع به کار می‌کنند، ما هم که برای پلمپ واحدها اقدام می‌کنیم کسب و کار دیگری راه می‌اندازند و پروانه دیگری دریافت می‌کنند که در این صورت برای تفکیک واحدها و برخورد با تخلفات نیاز به همکاری قانون داریم اما متاسفانه با ما همکاری نمی‌شود.


باغستانی با بیان اینکه در حال حاضر 140 واحد قنادی در نیشابور فعالیت دارند اظهار کرد: مشکل دیگر این صنف گرانی مواد اولیه است در گذشته قنادان نیشابور از امکانات تعاونی برخوردار بودند و تهیه مواد اولیه برایشان راحت بود اما متاسفانه طی مدتی قنادان توان بازپرداخت هزینه‌ها را نداشتند که تعاونی مجبور به تعطیلی شد.


رییس اتحادیه قنادان نیشابور کاهش قدرت خرید مردم، رکود بازار، هزینه بسیار سنگین مالیات و نبود کارگر باتجربه را از مشکلات عمده صنف قنادان دانست و خاطرنشان کرد: کارگرانی که در قنادی مشغول به کار می‌شوند در مقابل تلاش و زحمت زیادی که می‌کشند تقاضای مزد بالایی دارند و به همین دلیل خیلی ماندگار نیستند و وقتی وارد بازار کار این حرفه می‌شوند پس از مدت کوتاهی ترک کرده و ترجیح می‌دهند به دنبال کار راحت با درآمد بالاتر باشند.

سیمین باقری


مسوولین دولتی توجهی به تولیدکنندگان ندارند

 

  اختصاصی/ اسدا... نوبخت، مدیر قنادی اتوبان شهر آمل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نگاه هستی گفت: مسوولین دولتی توجهی به تولیدکنندگان ندارند و نه تنها هیچ‌گونه تسهیلات و امکاناتی برای ما در نظر گرفته نشده است بلکه سنگ‌های بزرگ هم سر راه تولیدکننده می‌گذارند که متاسفانه برایمان دست و پاگیر است.


            

اکثر قنادان به دلیل مشکلات موجود خسته شده‌اند، چرا که با وجود تمام مشکلات باید تمام وقت‌شان را صرف حرفه‌شان کنند و تعطیلات برایشان معنی ندارد. پس از هدفمندی یارانه قرار شد تا یک بسته حمایتی به تولیدکنندگان بدهند اما متاسفانه اجرایی نشد و افزایش هزینه‌ها روز به روز بار مشکلات قنادان را سنگین‌تر کرد. علاوه بر هزینه‌های سنگین بیمه در حال حاضر طی بخش‌نامه‌ای که در مرکز بهداشت اعلام شده اگر تعداد کارگران یک واحد قنادی بالا باشد باید آزمایشات دوره‌ای داشته باشند که البته هزینه آن باید به صورت آزاد و توسط کارفرما پرداخت شود که با توجه به کسادی بازار طبیعتا این هزینه از منابع شخصی تامین می‌شود.


گرانی مواد اولیه
نوبخت در خصوص مشکلات قنادان برای تهیه مواد اولیه عنوان کرد: گرانی مواد اولیه در حال حاضر مشکل اصلی قنادان است به‌خصوص در وضع فعلی که شکر اصلا در بازار موجود نیست و اگر هم به ندرت باشد با تفاوت قیمت چشمگیری نسبت به چند ماه قبل عرضه می‌شود. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه نرخ محصولات هیچ افزایشی نداشته و این ناهماهنگی میان نرخ مواد اولیه و محصول تولیدی به جای سوددهی به قنادان ضرر می‌رساند.


نرخ‌گذاری خوب یا بد؟
وی در این زمینه بیان کرد: نرخ‌گذاری در صورتی که کارشناسی شده باشد مناسب است، در حالی که نرخ‌ها در شهرستان‌ها بر اساس سلیقه‌ها اعمال می‌شود و حتی نرخ‌های استانی هم رعایت نمی‌شود. متاسفانه در حال حاضر هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شویم و با توجه به افزایش و تورم هزینه‌ها در صورتی می‌توانیم نرخ ثابت داشته باشیم که وضعیت اقتصادی ما هم نیز ثابت باشد. علاوه بر افزایش سالانه حق بیمه کارگر به تازگی و به دستور اداره دارایی قنادان موظف به پرداخت ارزش افزوده شده‌اند. این هزینه در حالی از قنادان مطالبه می‌شود که هزینه آن در نرخ محصولات لحاظ نمی‌شود.


حریم صنفی
این قناد معضل عدم رعایت حریم صنفی در این حرفه را مشکل قنادان سراسر کشور دانست و اظهار کرد: نیاز علاوه بر تمامی مشکلات این حرفه به کارگر حرفه‌ای با حقوق و مزایای بالا دارد و اگر قرار باشد بدون توجه به ظرفیت یک شهرستان و نیز عدم رعایت صنفی بر تعداد واحدها افزوده شود قطعا قنادان در تامین این هزینه‌ها به مشکل برخواهند خورد.
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در صورت ضرورت از مواد افزودنی مجاز استفاده می‌کنیم. خوشبختانه در حال حاضر استفاده از رنگ‌ها و اسانس‌ کم‌تر شده و با توجه به رشد سطح علم و دانش قنادان از طعم‌دهنده‌های مجازی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شود استفاده می‌کنند.


تعامل با اتحادیه
وی گفت: فکر نمی‌کنم در حال حاضر اتحادیه‌ها آنطور که باید پیگیر کار اعضا باشند. متاسفانه اعضای اتحادیه‌ها کارشناسی شده انتخاب نمی‌شوند و بیشتر امور بر اساس سلیقه‌ها اعمال می‌شود. البته این مساله از پایه و اساس نیاز به اصلاح دارد.


کارگران قنادی باید کارت سلامت داشته باشند
افرادی که در قنادی‌ها کار می‌کنند ملزم به دریافت کارت سلامت و گواهی‌نامه بهداشتی هستند و باید در دوره‌هایی که از سوی آموزشگاه‌های خصوصی طبق نظر مرکز بهداشت برگزار می‌شود شرکت کنند. در خصوص آموزش شیرینی‌پزی در آمل دوره‌ای برگزار نمی‌شود و کارگران در محل کار از صفر شروع می‌کنند. البته برخی قنادان حرفه‌ای در شهرستان‌ها برای افراد علاقه‌مند دوره‌های آموزشی خصوصی برگزار می‌کنند.


شیوه‌های رقابت در حرفه قنادی
نوبخت بیان کرد: تیم قوی و حرفه‌ای یک قنادی، استفاده از مواد اولیه مرغوب و مردم‌داری کمک می‌کند تا یک قنادی معروف و موفق شود. به‌خصوص مشتری‌مداری که نقش اثرگذاری دارد و ما همیشه حق را به مشتری می‌دهیم. خوشبختانه در حال حاضر دید قنادان نسبت به گذشته بازتر شده و حتی کم‌ترین مواد اولیه را از نوع مرغوب تهیه می‌کنند چرا که با توجه به بازار رقابتی موجود تلاش می‌کنند تا با ارایه بهترین محصول، بهترین مشتریان را داشته باشند.

سیمین باقری


گرانی مواد اولیه و تداخل صنفی گریبان‌گیر قنادان گلپایگان

 

  اختصاصی/رییس اتحادیه قنادان گلپایگان گفت: گرانی مواد اولیه به‌خصوص شکر و عرضه شیرینی در صنف‌های دیگر اصلی‌ترین مشکل قنادان گلپایگان است. احمد ناظمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نگاه هستی با اشاره به اینکه گرانی مواد اولیه اصلی‌ترین معضل قنادان است بیان کرد: متاسفانه مواد اولیه به‌خصوص شکر گران است و اصلا در بازار موجود نیست و اگر هم به ندرت پیدا شود با قیمت بسیار بالا عرضه می‌شود که با توجه به کسادی بازار و قیمت پایین محصولات خرید آن برای قنادان به‌صرفه نیست.


            

ناظمی افزود: چند بار درخواست مان را مکاتبه‌ کرده‌ایم تا حداقل قیمت شیرینی را افزایش دهند اما مسوولین مدام وعده می‌دهند که شکر، روغن، آرد و سایر مواد اولیه و هزینه‌های کارگر ارزان می‌شود. اما متاسفانه هیچ‌کدام از این موارد عملی نیست و قنادان در آستانه ورشکستگی هستند.
وی با اشاره به عدم همکاری اداره بازرگانی در خصوص افزایش قیمت شیرینی گفت: قیمت شیرینی در گلپایگان با شهرهای بزرگ تفاوت چشمگیری دارد. در حالی که قیمت خرید مواد اولیه در گلپایگان با شهرهای بزرگ تفاوتی ندارد اما روی نرخ شیرینی لحاظ نمی‌شود.


ناظمی در خصوص مشکلات صنفی قنادان گلپایگان تصریح کرد: به طور کلی 100 واحد قنادی در گلپایگان فعالیت دارند. متاسفانه حریم صنفی در میان قنادان رعایت نمی‌شود و در صورتی که ما با وجود این مشکل در خصوص اعطای مجوز مخالفت کنیم مسوولین اداره صنعت، معدن و تجارت سریعا برخورد کرده و مجوز به این واحدها تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر تداخل صنفی بسیار زیاد شده و صنف‌های دیگر با عرضه شیرینی به‌خصوص در اعیاد، بازار قنادان را کساد کرده‌اند. ما در این خصوص هم شکایتمان را به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ایم اما تا کنون رسیدگی نشده است.

سیمین باقری


 

   

 

  افزایش قنادی بدون رعایت حریم و سقف صنفی معضل قنادان آمل

  اختصاصی/ محمدحسین افتاده گفت: متاسفانه طی قانون جدیدی که تصویب شده رعایت حریم و سقف صنفی در این حرفه معنایی ندارد و روز به روز بر تعداد واحدهای قنادی افزوده می‌شود. رییس اتحادیه قنادان آمل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نگاه هستی گفت: ما پیگیر مشکلات قنادان هستیم و تا جایی که مربوط به اتحادیه باشد مطرح و توسط کمیسیون حل اختلاف رسیدگی می‌کنیم. البته در حال حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات قنادان مسایل مربوط به تولید و کسادی بازار است که این مورد در حوزه رسیدگی اتحادیه نیست.


            

وی با اشاره به مشکلات صنفی پیش روی قنادان آمل عنوان کرد: متاسفانه طی قانون جدیدی که تصویب شده، رعایت فاصله و سقف صنفی در این حرفه معنایی ندارد و روز به روز هم به تعداد واحدها بدون رعایت این مسایل افزوده می‌شود. البته این مشکل فقط شامل شهر آمل نیست و سراسر کشور با آن روبرو هستند.
افتاده ادامه داد: با وجود چنین شرایطی محدودیتی برای اخذ مجوز قنادی وجود ندارد و در نتیجه با افزایش واحدهای قنادی بدون رعایت حریم صنفی و از طرفی کسادی بازار، قنادان دچار مشکل شده‌اند.


رییس اتحادیه قنادان آمل در خصوص بحث آموزش قنادان اظهار کرد: هیچ‌گونه کلاس آموزشی قنادی در آمل برگزار نمی‌شود و دوره‌های قنادی فقط در حیطه بهداشت است که آن هم توسط اداره بهداشت و همکاری اتحادیه برگزار می‌گردد.

سیمین باقری


 

 

      

 

  هیچ دوره آموزشی قنادی در آمل برگزار نمی شود

  اختصاصی/ وحید نوبخت، مدیر قنادی شاه‌بلوط در شهرستان آمل است. قنادی که با مشارکت عمرانی و نوبخت از سال 1378 شروع به فعالیت کرده و با 17 سال سابقه به یکی از قنادی‌های سرشناس این شهرستان تبدیل شده و حالا دیگر مشتریان ثابت خود را دارد . متن ذیل گفتگوی ما با نوبخت است که در ادامه خواهید خواند؛


            

مشکلات صنفی در حرفه قنادی
در سالیان گذشته رعایت یک فاصله استاندارد به عنوان حریم صنفی، فعالیت در تولید و ارایه سابقه بیمه جهت دریافت پروانه کسب احداث قنادی از جمله موارد الزامی به شمار می‌آمد اما متاسفانه در حال حاضر این موارد نادیده گرفته شده و هرکس با هر شرایطی درخواست داشته باشد به راحتی پروانه کسب دریافت خواهد کرد.

آموزش نیروی کار در حرفه قنادی الزامی است
برخی از افرادی که قرار است به عنوان نیروی کار در قنادی مشغول به کار شوند و در واقع تجربه‌ای از قبل نداشته و می‌خواهند از صفر شروع کنند به مرور زمان توسط نیروهای ماهر قنادی آموزش می‌بینند اما در مجموع تا جایی که من اطلاع دارم حداقل در آمل هیچ نهادی از امکانات برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه قنادان برخوردار نیست و حتی در مراکز فنی حرفه‌ای هم برگزاری چنین دوره‌هایی را نداریم. البته برخی از مراکز یا آموزشگاه‌های خصوصی بدون تاییدیه رسمی از مراکز فنی حرفه‌ای دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند. در زمینه بهداشت هم که تمامی کارگران موظف به دریافت کارت بهداشت و تمدید آن به صورت هر سه ماه یک بار هستند. علاوه بر این افرادی که جهت فعالیت در قنادی اقدام می‌کنند، قبل از ورود و شروع به کار با گذراندن یک دوره در آموزشگاه‌هایی که از مراکز بهداشت تاییدیه دارند و انجام آزمایش‌های لازم جهت تایید سلامتی باید برای اخذ کارت بهداشت محیط اقدام نمایند.

تعامل با اتحادیه قنادان
متاسفانه اتحادیه قنادان در آمل پیگیر مشکلات قنادان نیستند و با اینکه 5 ماه از آغاز سال جدید می‌گذرد هنوز نرخ جدید به ما اعلام نکرده و ما هنوز محصولاتمان را با نرخ سال گذشته به مشتری عرضه می‌کنیم. متاسفانه این مشکل در صنف قنادی وجود دارد اما در صفوف دیگر مانند رستوران‌ها صدق نمی‌کند. به عنوان مثال بر اساس موقعیت مکانی هزینه سرو غذا در هر رستوران متفاوت است اما در حرفه ما برای همه قنادان در هر منطقه‌ای بدون در نظر گرفتن مواد اولیه استفاده شده در تولید محصولات یک نرخ تعیین می‌کنند و گاهی پیش می‌آید که تا دو سال این نرخ تغییری نمی‌کند و همچنان ثابت است. به عقیده من حضور افرادی به عنوان تولیدکننده در این حرفه حتی کسانی که در لوازم قنادی تخصص دارند در اتحادیه ضروری است و بهتر است کسانی که در این حرفه فعالیت ندارند و مشکلات ما را لمس نمی‌کنند در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه نقشی نداشته باشند.

موافق نرخ‌گذاری نیستم ...
به عقیده من نرخ محصولات قنادی باید به طور کلی آزاد شود تا مشتری این قدرت تشخیص را داشته باشد که کیفیت و خدمات را در نظر گرفته و دست به انتخاب بزند.



شیوه‌های رقابت در حرفه قنادی
بخشی از آن به خدمات ارایه شده و روابط اجتماعی خوب در ارایه سرویس‌دهی برمی‌گردد و بخش دیگر آن کیفیت محصولات است. البته هر دو در کنار یکدیگر مکمل بوده و قنادان را در چرخه رقابتی قرار می‌دهند.

مشکلات تولید
نوسانات قیمت
یکی از مشکلات صنف قنادان نوسانات قیمت است که گاهی اوقات ما را برای خرید مواد اولیه دچار مشکل می‌کند. ما در تولید محصولاتمان از مواد اولیه خارجی هم استفاده می‌کنیم که بعضا برای تهیه آن دچار مشکل می‌شویم. البته خوشبختانه طی یک سال و نیم اخیرا سفارش محصول از خارج از کشور تا حدودی راحت‌تر شده است اما سالیان قبل به دلیل نوسانات قیمت دلار و تحریم‌هایی که وجود داشت برای واردات مشکلاتی سد راهمان بود. البته برایمان مهم است که مواد اولیه‌ای را که از خارج وارد می‌کنیم الزاما دارای مجوز بهداشتی باشند. ناگفته نماند سه روز در هفته کارشناس بهداشت در کارگاه قنادی حضور می‌یابد و تمامی مراحل تولید را کنترل می‌کند.

هزینه بیمه
متاسفانه هزینه‌های تامین اجتماعی و حق بیمه کارگر به مراتب افزایش یافته است. اما اداره تامین اجتماعی به میزان مبلغی که به عنوان حق بیمه نیروی کار از ما طلب می‌کند خدمات ارایه نمی‌دهد. ماهیانه مبلغی حدود 280 هزار تومان بابت حق بیمه کارگران قنادی پرداخت می‌کنیم در حالی که اگر بیماری، حادثه‌ای و یا مشکلی برایشان پیش بیاید تامین اجتماعی کمک چندانی نمی‌کند.

سیمین باقری