تبلیغات
تمام اتوماتیک
نان دردنيا
نان در دنیا                                                                                                                     BREAD IN THE WORLD


       

 

  صنعت گندم، آرد و نان در اسپانيا

  اختصاصی/ اسپانيا با نام رسمي پادشاهي اسپانيا کشوري مستقل و از اعضاي اتحاديه اروپاست. اين کشور در شبه‌جزيره ايبري در جنوب غربي اروپا قرار دارد. سرزمين اصلي اسپانيا از جنوب و شرق با درياي مديترانه و جبل‌الطارق، از شمال و شمال شرق با فرانسه، آندورا و خليج بيسکاي و از غرب و شمال با پرتغال و اقيانوس اطلس هم‌مرز است. اسپانيا با مساحت 505992 کيلومتر مربع کمي بزرگ‌تر از ترکمنستان و از لحاظ بزرگي، دومين کشور بزرگ اروپاي غربي و پنجمين کشور بزرگ اروپاست.


            

Country Focus:
Wheat, Flour & Bread Industry in Spain
صنعت گندم، آرد و نان در اسپانيا


اسپانيا با نام رسمي پادشاهي اسپانيا کشوري مستقل و از اعضاي اتحاديه اروپاست. اين کشور در شبه‌جزيره ايبري در جنوب غربي اروپا قرار دارد. سرزمين اصلي اسپانيا از جنوب و شرق با درياي مديترانه و جبل‌الطارق، از شمال و شمال شرق با فرانسه، آندورا و خليج بيسکاي و از غرب و شمال با پرتغال و اقيانوس اطلس هم‌مرز است. اسپانيا با مساحت 505992 کيلومتر مربع کمي بزرگ‌تر از ترکمنستان و از لحاظ بزرگي، دومين کشور بزرگ اروپاي غربي و پنجمين کشور بزرگ اروپاست.

صنعت غلات در اسپانيا
در صنعت غلات کشور اسپانيا تقاضا بر عرضه پيشي گرفته و اين کشور را به يکي از مشتري‌هاي اصلي کشورهاي اتحاديه اروپا تبديل کرده است. سياست کشاورزي اسپانيا به عنوان يکي از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا منوط مي‌شود به سياست مشترک کشاورزي اروپا؛ اما نگاه اين کشور به بيوتکنولوژي با ساير کشورهاي اروپايي متفاوت است و ذرت تراريخته شده ژنتيکي در مقياس انبوه در اين کشور به توليد مي‌رسد و اين امر تا کنون اسپانيا را به بزرگ‌ترين توليدکننده اروپايي محصولات زيست‌فناوري تبديل کرده است.
شوراي بين‌المللي غلات در آخرين گزارش خود از بازار غلات مجموع توليد غلات در سال 16-2015 را برابر با 5/18 ميليون تن برآورد کرد که اين مقدار در مقايسه با مجموع 7/19 ميليون تني سال گذشته با کاهش روبرو شده است. اين مقدار غلات 2/6 ميليون تن گندم، 4 ميليون تن ذرت، 7/6 ميليون تن جو و 300 هزار تن چاودار اسپانيايي را دربرمي‌گيرد که مقدار هريک از آنها در مقايسه با سال گذشته به ترتيب برابر بوده است با 5/6، 8/4 و 7 ميليون تن. توليد چاودار اسپانيايي بدون تغيير و ثابت باقي مانده است.
شوراي بين‌المللي غلات توليد گندم دوروم اسپانيا در سال 16-2015 را برابر با 700 هزار تن اعلام کرد که اين مقدار در سال گذشته برابر با 800 هزار تن بوده است.
پيش‌بيني مي‌شود که در سال 16-2015 واردات گندم و جو در کشور اسپانيا تقريبا به 5/5 ميليون و 864 هزار تن برسد.

صنعت آردسازي اسپانيا، حاکميت 5 شرکت اصلي بر صنعت آردسازي
طبق گزارش‌هاي اتاق بازرگاني صنعت آردسازي اروپا تعداد 120 کارخانه آرد در کشور اسپانيا موجود است که 110 عدد از آنها ظرفيت توليد سالانه بيش از 2 هزار تن آرد را دارا هستند. 92 درصد از گندم توليد شده در کشور اسپانيا را گندم آردسازي تشکيل مي‌دهد.
اتاق بازرگاني آردسازان اروپا برآورد مي‌کند که 50 درصد از ذخاير گندمي کارخانجات آرد اسپانيا را گندم داخلي، 40 درصد از آن را گندم ساير کشورهاي اتحاديه اروپا و 10 درصد باقي‌مانده را کشورهاي خارج از اتحاديه اروپا تامين مي‌کنند. هيات صادرات بريتانيا اظهار داشت: فرانسه بزرگ‌ترين تامين‌کننده گندم اسپانيا در سال 15-2014 بوده است و بعد از آن کشورهاي اوکراين، بلغارستان، انگلستان، ليتواني، دانمارک، روماني، لهستان، صربستان و آلمان قرار گرفته‌اند.
انگلستان بزرگ‌ترين تامين‌کننده جو کشور اسپانيا در همين دوره بود و بعد از آن به ترتيب کشورهاي فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک، لهستان، فنلاند و بلژيک اصلي‌ترين تامين‌کنندگان اين محصول در کشور اسپانيا بودند.

سرانه مصرف نان و فرآورده‌هاي ناني در اسپانيا
تحليلگران سرانه مصرف نان در سال 2014 را براي هر نفر 89/38 کيلوگرم اعلام کردند که اين مقدار در سال قبل آن برابر با 28/37 کيلوگرم بوده است. اين افراد همچنين اهميت مصرف بيسکوييت و کيک را خاطرنشان کرده و مجموع سرانه مصرف آنها را براي هر نفر 8/13 کيلوگرم اعلام کردند که اين ميزان دربردارنده 91/5 کيلوگرم کيک و شيريني، 39/5 کيلوگرم بيسکوييت و 7/1 کيلوگرم غلات صبحانه بوده است. اين گزارش حاکي از آن است که مصرف و دسترس‌پذيري محصول بيسکوييت در کشور اسپانيا در حال افزايش است. سه شرکت اصلي بيسکوييت‌سازي اسپانيا با نام‌هاي                       Group Mondelez España، Adam Foods و Galletas Gullon در مجموع 47 درصد از سهام بازار را در دست دارند.

ذرت، اصلي‌ترين غله در اسپانيا
کشور اسپانيا شانزدهمين توليدکننده بزرگ ذرت در دنيا به شمار مي‌رود و سالانه به طور متوسط 54/3 ميليون تن ذرت را به توليد مي‌رساند. متوسط مصرف سالانه اين محصول در کشور اسپانيا برابر است با 08/6 ميليون تن. هرسال 77/2 ميليون تن ذرت به اين کشور وارد مي‌شود و به اين دليل اسپانيا به ششمين واردکننده بزرگ ذرت در دنيا تبديل شده است. علاوه بر اين، کشور اسپانيا با متوسط صادرات 12/1 ميليون تن ذرت در سال عنوان چهاردهمين صادرکننده بزرگ اين محصول در دنيا را به خود اختصاص داده است.

نان در اسپانيا
در کشور اسپانيا کلمه «پان» (Pan) بر مفهوم «نان» دلالت دارد. پان سنتي اسپانيايي ناني طويل و دراز شبيه نان باگت فرانسوي اما پهن‌تر از آن است. اين نان همچنان در نانوايي‌هاي سنتي اسپانيا به فروش مي‌رسد. در اسپانيا- به‌ويژه در نواحي مديترانه‌اي اين کشور- بيش از 750 سال است که اصناف نانوايان وجود داشته است. صنف نانوايان بارسلونا در سال 1200 بعد از ميلاد مسيح تاسيس گرديد. در گذشته اقتصاد منطقه Tierra del pan (سرزمين نان) واقع در ايالت «سامرا» بر پايه نانوايي قرار داشت.

نان اسپانيايي
عبارت «نان اسپانيايي» به گونه‌اي نان در کشور اسپانيا اشاره مي‌کند. نان يکي از بخش‌هاي ضروري و جدايي‌ناپذير وعده غذايي کشور اسپانيا به شمار مي‌رود و در هر سه وعده غذايي روزانه سرو مي‌شود. مردم اسپانيا علاقمند به داشتن انواع و اشکال گوناگون نان هستند. نان‌هاي اسپانيايي به واسطه گونه‌هاي محلي آنها از يکديگر متمايز مي‌شوند. برخي گونه‌هاي خاص نان در موقعيت‌هاي خاص پخته مي‌شوند و بسته به نوع ترکيبات به کار رفته در آنها از نان‌هاي معمولي متفاوت مي‌شوند. به عنوان مثال Polvoron نوعي نان کماج اسپانيايي است که در مراسم شام کريسمس سرو مي‌شود و نان باگت سنتي معمولا در سرتاسر کشور اسپانيا ديده مي‌شود.

نان سنتي اسپانيا
نان سنتي اسپانيا با نام Pan basico شناخته مي‌شود. اين نان متداول و همگاني با استفاده از ترکيبات معمولي مثل آرد سفيد، آب گرم، خميرمايه خشک، شکر گرانوله، نمک، تخم مرغ و آرد سفيد رنگبري نشده تهيه مي‌شود. ميزان آرد و آب مورد استفاده براي تهيه اين نان با توجه به شرايط آب و هوايي تغيير مي کند. خمير اين نان در نتيجه ترکيب مواد اوليه تهيه شده و در فرهاي معمولي به پخت مي‌رسد و شکل ظاهري آنها شبيه به نان باگت يا بارا است. اين نان‌ها به صورت برش‌خورده سرو مي‌شود.

انواع گوناگون نان‌هاي اسپانيايي
پان دلچه: رول نان‌هاي شيرين که اغلب براي صبحانه يا عصرانه همراه با چاي سرو مي‌شود و پيش از آن دو يا چند تکه شده و لايه‌اي شکر بر روي آن قرار مي‌گيرد. بسته به موقعيت و شرايط پذيرايي پان دلچه به همراه مارمالاد يا کره يا quicne membrillo سرو مي‌شود. ترکيبات به کار رفته در اين نان عبارتند از: خميرمايه خشک، شير ولرم، کره ذوب شده، تخم مرغ، شکر گرانوله شده، روغن نباتي و آرد سفيد رنگبري نشده.
نان روستايي اسپانيايي: اين نان يکي از نان‌هاي بسيار رايج و عمومي کشور اسپانيا است که به راحتي در تمامي خانه‌هاي مردم اسپانيا تهيه مي‌شود. اين نان به عنوان يک خوراک جانبي و يا پيش‌غذا سرو مي‌شود. اسپانيايي‌ها در زمان بحران‌هاي مالي خود اين نان را به همراه زيتون سبز مورد استفاده قرار مي‌دادند. گونه‌هاي ديگري از اين نان در فرهنگ‌هاي خوراکي آسيايي، اروپايي و خاورميانه يافت مي‌شود. ترکيباتي مثل خميرمايه فعال خشک، آرد سفيد رنگبري نشده، کره، آب، تخم مرغ و نمک در تهيه اين نان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. برخي اوقات آرد سفيد رنگبري نشده با آرد معمولي يا آرد هشت غله و کره با روغن جايگزين مي‌شود.


Polvoron: کماج سنگين و نرم اسپانيايي که در بخش «اَندلُس» کشور اسپانيا تهيه و در طول کريسمس سرو مي‌شود. انواع گوناگون اين نان در سرتاسر مستعمره‌هاي سابق اسپانيا و کشورهاي آمريکاي لاتين به چشم مي‌خورد. بسياري از کارشناسان مواد غذايي بر اين باورند که خاستگاه اين نان مربوط مي‌شود به مناطق حوزه لوانت. اين نان همچنين در فيليپين هم سرو مي‌شود و شيوه‌هاي پخت آن از کشوري به کشور ديگر متفاوت است. شکر، آرد همه‌کاره، کره ذوب شده و شير خشک ترکيبات تشکيل‌دهنده اين نان هستند. برخي اوقات نيز براي طعم‌دار کردن آن از دارچين و شکلات استفاده مي‌شود.
Madalenas: نوعي کيک اسپانيايي با طعمي روستايي و بيشتر مديترانه‌اي که با استفاده از روغن زيتون تهيه مي‌شود.
Hogaza: ناني معروف در نواحي شمالي ايالت کاستيل که در مناطق ديگر و به‌ويژه ساير کشورهاي اسپانيايي‌زبان نيز يافت مي‌شود. ناني نرم، روستايي و داراي پوسته‌اي ضخيم، به شکل گرد و با وزني حدود 500 گرم.
Ensaimada: نوعي کيک نرم و مارپيچي‌شکل متعلق به جزيره مديترانه‌اي مايورکا که معمولا همراه با قهوه به عنوان صبحانه يا عصرانه خورده مي‌شود.
Pistola: ناني با پوسته ضخيم نه خيلي بزرگ و نه خيلي کوچک. اين نان رايج‌ترين نان روزانه در منطقه مادريد کشور اسپانيا است. در ديگر مناطق کشور نان Pistola برشته شده و براي تهيه نوعي سوپ نان به نام sopas مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
Roscon de Reyes: ناني شيرين، بزرگ به شکل دونات که معمولا براي تمثيل ظهور و بزرگداشت حضرت عيسي در روز 6 ژانويه همراه با هات‌چاکلت سرو مي‌شود. اين کيک معمولا بخشي از آيين مذهبي سال جديد بوده و براي شگفت‌زده کردن افرادي که آن را مصرف مي‌کنند دربردارنده يک شي کوچک مي‌باشد.
Pa de pages: ناني روستايي با پوسته ضخيم که خاستگاه آن کاتالونيا در شمال شرق اسپانيا است.

lمنبع: نگاه هستی خبر مترجم: فاطمه یحیی


 

نان در چـين

اختصاصی/ همانطور که غربي ها نيز ميدانند نانهاي چيني بسيار متفاوت با نان هاي پخته شده در تنور يا فر هستند و به همين علت ساندويچ هاي چيني نيز متفاوت با ساندويچ هاي غربي ميباشند. اما علت اين تفاوت را نميتوان عدم وجود آردها و ترکيبات مخصوص توليد نانهاي حجيم و يا استفاده از ساير مواد و ترکيبات غذايي در توليد نان و فرآورده هاي ناني چيني دانست بلکه اين تفاوت از آن جهت است که هم ظاهر و هم طعم نانهاي چيني هيچگونه ارتباطي با طعم يا ظاهر نان هاي غربي ندارد.


منتو اولين غذا و يا خوراک حجيم تهيه شده از آرد در چين بود که به سبک «بخارپز» درست ميشد و در حدود سال 300 ميلادي به شهرت رسيد. اين نانهاي کوچک يک نفره با ترکيباتي از گوشت پر شده و اغلب در فصل بهار به مصرف ميرسيد. نانها و فرآورده هاي ناني بخارپز، سرخ شده و يا تنوري ساده و بدون مواد داخلي در قرن نوزدهم و پس از آن در کشور چين رواج يافتند. در همين دوران نيز نانهاي برشدار غربي نيز در اين کشور روي کار آمدند با اين تفاوت که به شيوهاي متفاوت از غربي ها مورد استفاده قرار ميگرفتند.


بدون شک چيني ها هم نانهايي به دست آمده از گندم، جو، برنج گلوتندار و يا فاقد گلوتن، سورگوم، ارزن، سويا و اخيراً ذرت پر شده از موادي ديگر داشته اند. اين نانهاي به اصطلاح مغزدار اوليه با استفاده از خمير نانهاي حجيم تهيه ميشدند که افزايش حجم آنها در نتيجه استفاده از قارچهاي «آسپرژيلوس اوريزه» و «آسپرژيلوس نيجر» به وجود مي آمد. اين تکسلوليهاي ساده اولين حجم دهنده هاي نان بودند. ديگر مخمرها و تکسلوليهاي خانواده «ساکارومايسس» نيز براي افزايش حجم نان به کار ميرفتند. باکتريهاي خانوادههاي استوباکتر يا لاکتوباسيلوس و آميلازهاي قارچي را ميتوان به عنوان ديگر حجم دهنده هاي نانهاي اوليه در چين نام برد.


چيني ها غلات را صرف نظر از نوع آنها خيس کرده و با يک يا چند گياه، حيوان يا قارچ تکسلولي ترکيب نموده و براي تشکيل حباب و افزايش حجم به آنها زمان ميدادند و به اين ترتيب استارترهاي اوليه به وجود ميآمد. پس از اين مرحله از تخمير يک يا چند نوع آرد اضافه شده، خمير درست ميشد و مجدداً پس از گذشت چند ساعت خمير ورآمده و در نهايت براي پخت آن از حرارت استفاده ميشد. خميرهايي که با آب بيشتر و بدون مغز آماده ميشدند را پوره يا حليم ميناميدند. بيشتر اين خوراکها نانهاي چيني محسوب شده و به همين دليل شيرين نميشدند. اولين نانهاي چيني اغلب شيرين و مغزدار بودند. مورخان بر اين باورند که چينيها اصول پخت نان را از ساير ملتها فراگرفتهاند و ايرانيها و ترکها منابع اوليه اين آموزشها بودهاند. برخي ديگر معتقدند که ساير کشورهاي خاورميانه اصول نانوايي را به چينيها تعليم داده اند.


برنج و سورگوم غلات بومي چيني و گندم و جو اولين اقلام خوراکي وارداتي اين کشور به شمار ميروند. اين آردها و آردهاي ديگر به عنوان پوسته بيروني ترکيب گوشت، سبزي و تخم مرغ به کار ميرفتند. گندمهايي که براي پخت اين نوع نانها استفاده ميشدند از نوع گونههاي گندمي اوليه مثل گندم اسپلت بود و نه گندمي که امروزه براي توليد پاستا به کار ميرود، مثل گندم دوروم. گندمهاي نرم و سخت اغلب براي توليد اين نوع نانها به کار ميرفت و هنگامي که اين گندمها براي اولين بار به کشور چين وارد شد شيوه آسياب کردن آنها شناخته نشده بود. در واقع علم آسياب کردن اين نوع گندمها همزمان با آغاز به پخت نان به کشور چين راه يافت.


کاربردهاي اوليه آردهاي گندم، برنج، جو و بسياري آردهاي ديگر در چين مربوط ميشود به تهيه پيراشکي و نودل (ماکاروني) و تهيه نان از اين آردها بعد از آن روي کار آمد. ديري نپاييد که چينيها اين آموزش را فراگرفتند و براي تقليد از جايگزينهاي گوشت گياهي با جداسازي گلوتن از دانه گندم آشنا شدند. در آن زمان گندم تنها غلهاي نبود که براي توليد آرد و نان بخارپز، سرخ شده و يا تنوري به کار ميرفت. پودر توت خشک، موز خشک، ساير ميوهها، حبوبات و لوبياها نيز براي تهيه نان به کار ميرفتند.


نان: پيام آور فرهنگ و آيين هاي چيني
اگرچه ويژگي قوت بودن نان بدون شک کاربرد اوليه آن بوده است اما در برخي از دورانها نانها چيزي بيشتر از يک ماده خوراکي به شمار ميرفتند. نان در چين- همچون ساير فرهنگها- دربردارنده پيامهايي بوده است و اين امر بهويژه در زمان جنگ صادق بوده است. در قرن چهاردهم که نياز به شوررش همگاني عليه حاکمان مغول احساس ميشد، کيک ماه نوعي پيام نظامي را در برداشت. امروزه، فورچون کوکيها (کوکيهاي ثروت)- نوعي نان کوچک که از ايالات متحده به چين راه يافته است- نيز دربردارنده پيامهايي خاص و ويژه است.


نانها همواره به عنوان قوت انسان و در زمانهايي غذاي خدايان محسوب ميشدند. در چين نانهاي گوناگوني به اطعام و صدقه اختصاص داده ميشد که نوع آنها با گذشت زمان تغيير يافته است. برخي از آنها نانهاي تنوري، برخي بخارپز و برخي ديگر در روغن سرخ ميشدند. تعدادي از آنها شيرين و چيزي شبيه به کيک بودند. به عنوان مثال، رول کيکهاي سرخ شده نان مخصوص روز اول هر ماه جديد بود. رولهاي بخارپز با مغز گوشت گوسفند مخصوص روز ششم هر ماه بود. بيسکوييت عسل و شبدر در روز هفتم هر ماه در معبد پخش ميشد. بيسکوييتهاي بخارپز شکري در روز نهم به عنوان پيشکش به خدايان عرضه ميشد و نانهاي تنوري پخته شده به خيرات روز يازدهم ماه اختصاص داده ميشد. ديگر خيراتهاي نانگونه مخصوص ايام گوناگون ماه عبارت بودند از: بيسکوييتهاي مغزدار، نانهاي کوچک بخارپز، نانهاي کلوچهمانند شکري حجيم و غيرحجيم، نان شيريني هاي پفکي، شيريني هاي پر از چربي و بسياري فرآورده هاي ناني ديگر.


نان هاي سنتي چين

منتو: نان بخارپز چيني
منتو- نان بخارپز چيني- نوعي نان ابريشکل و بخارپز رايج در شمال چين است. گفته ميشود که نام اين نان از داستان يکي از ژنرالهاي ارتش قرون وسطي به نام "ژوگه ليانگ" گرفته شده است. منتو قوت اصلي بخشهاي شمالي چين است. در اين مناطق گندم بيشتر از برنج پرورش مييابد و منتو با استفاده از آرد گندم، آب و عوامل حجمدهنده تهيه ميشود. در قديم منتو، بينگ و نودلهاي گندمي منابع اصلي کربوهيدرات در شمال کشور چين به شمار ميرفتند. اين در حالي بود که برنج قوت اصلي مردم جنوب چين بوده است. نانهاي نام برده شده، معمولاً نه به عنوان غذاي اصلي و يا خانگي بلکه در رستورانها و يا توسط دستفروشها در جنوب چين عرضه ميشوند. منتو اغلب به صورت منجمد و پخته در بخش محصولات منجمد سوپرمارکتهاي آسيايي به فروش ميرسد و قبل از مصرف آن لازم است که بخارپز شده و يا در مايکروفر گرم شود.


تاريخچه منتو
بر اساس يک داستان معروف چيني کلمه منتو در واقع از واژه همآواي آن «mántóu» به مفهوم «سر بربرها» گرفته شده است. اين داستان به دوره «سه امپراتوري چين» اشاره ميکند که در آن زمان جنگجوي بزرگ، «ژوگه ليانگ» فرماندهي «ارتش هان» در حملهاي به سرزمينهاي جنوبي اين کشور را بر عهده داشت. ژوگه ليانگ پس از آنکه «منگ هو»- پادشاه بربرها- را به زانو درآورد، از سپاه خود خواست که به هان بازگردند اما در بين راه با رودخانهاي خروشان و عظيم روبرو شد و تمام تلاش خود براي عبور از آن را به کار بست. ژوگه در روزگاران قديم از يکي از پادشاهان بربرها شنيده بود که در صورتي که 49 نفر را قرباني کرده و سرهاي آنها را به درون رودخانه بيندازد، روح رودخانه آرام يافته و آنها خواهند توانست به راحتي از آن عبور نمايند، با اين وجود ژوگه خواستار جنگ و خونريزي بيشتر نبود و در نتيجه اسبها و گاوهاي ارتش را کشت و گوشت آنها را درون نانهايي به شکل سر انسان قرار داده و سپس آنها را درون رودخانه انداخت. پس از آنکه سپاه ژوگه با موفقيت از رودخانه عبور کرد، وي نام «سر بربرها» يا همان mántóu را بر روي آن نانها گذاشت.

Youtiao

نوعي کلوچه تخم مرغي سرخ شده يا دونات يا نان چوبي سرخ شده در کشور چين به رنگ قهوهاي- طلايي و به شکل لوله خميري کاملاً سرخ شده است که تحت عنوان Youtiao يا اسامي ديگر در چين و ديگر کشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا به مصرف ميرسد. از قديم Youtia تا اندازهاي شور به شکلي درست ميشود که بتوان طول آن را به دو نيم تقسيم کرد. اين فرآورده ناني به طور معمول به عنوان صبحانه همراه با کايو يا شير سويا سرو ميشود.


مترادف Youtiao در زبان کانتوني معيار (زبان پرستيژ در جنوب چين) عبارت است از yáuhjagwái که در لغت به معناي «روح پليد و اهريمن سرخ شده در روغن» است و بر طبق افسانههاي قومي و اجدادي چين نوعي اقدام اعتراضي عليه «شين هوي»- يکي از مقامات رسمي «دودمان سونگ» در چين- محسوب ميگردد. گفته شده است که شين هوي هدايت نقشه توطئه عليه «يوفي»- يکي از ميهنپرستان چين- را بر عهده داشت. Youtiao  در ابتدا غذايي دو تکه اي درست شده از خمير به شکل بدن انسان تشکيل ميشده است که بعدها اين دو تکه از وسط به هم چسبيده شدهاند و نماد شين هوي و همسرش بودهاند که به منظور کشتن و سرنگون ساختن حاکم بزرگ با دشمن همدست شدند. به همين ترتيب Youtiao نيز که سمبل اين زوج خيانتکار است کاملاً در روغن سرخ شده و خورده ميشود؛ دقيقاً همان کاري که بايد با اين دو خائن انجام ميشد. مطابق با اين افسانه، Youtiao معمولاً دو رول خمير دراز است که وسط آنها به هم چسبيده است: يکي از آنها نماد شين هوي و ديگري نماد همسرش است.


Wotou
Wotou نوعي نان بخارپز در شمال چين است که از آرد ذرت تهيه ميشود. واژه Wotou در لغت به معناي «نوک آشيانه» است و گذاشتن اين نام بر روي آن از آن جهت است که اين نان به شکل آشيانه پرنده و مخروطي توخالي است.
Wotou يک غذاي ارزانقيمت و مخصوص فقرا و نيازمندان در کشور چين بود اما افسانهاي موجود است که از چگونگي تبديل شدن آن به غذايي در مطبخهاي سلطنتي حکايت ميکند. بر طبق اين افسانه به هنگام پرواز «تزوشي»- ملکه قدرتمند دودمان چينگ و حکمران چين- از نبرد شهر پکن در سال 1900 به شهر شي آن، همان هنگام که در قيام بوکسورها (شورش مشتزنها) هشت کشور متحد به چين حمله کردند، بستهاي نان آرد ذرت براي رفع گرسنگي تزوشي به او داده شد.

وي پس از بازگشت به شهر پکن از آشپزهاي کاخ سلطنتي خود خواست که بار ديگر از آن نان براي او تهيه نمايند و اين بار سرآشپز دربار براي ايجاد رنگي طلايي در نان از ترکيبات تصفيه شده و بهتري استفاده کردند و به اين ترتيب Wotou به يکي از غذاهاي سلطنتي کشور چين تبديل شد. نام کامل اين نان عبارت بود از «Wotou سلطنتي» و امروزه از آن غذاي بيارزش و کماهميت به ناني بسيار معروف تغيير يافته است. جي.سي.ال هاول در مقالهاي که در ماه مارس 1934 در «ژورنال چين» منتشر شد نوشت: Wotou تهيه شده از 8 پيمانه آرد ارزن و 2 تا 3 پيمانه آرد سويا، انقلابي را در رژيم غذايي چين در سال 1934 به وجود آورد. اين نان به نام نان ذرت و سويا معروف است.


کيک ماه (Mooncake)
کيک ماه نوعي شيريني چيني است که در طول جشن نيمه پاييز خورده ميشود. اين جشن که فستيوال ماه ناميده ميشود يکي از چهار عيد مهم چيني هاست و مراسمي است در پرستش ماه و براي تماشاي ماه. کيک ماه جزيي ضروري از فستيوال ماه بوده و براي پذيرايي از دوستان يا اعضاي خانواده سرو ميگردد.
کيک ماه نوعي شيريني گرد يا مستطيلشکل به قطر حدوداً10 و ضخامت 4 تا 5 سانتيمتر است. کيک ماه کانتوني در جنوب چين در استانهاي گوانگ دونگ، هنگ کنگ و ماکائو خورده ميشود و معمولاً در برشهاي کوچک به همراه چاي چيني سرو ميشود. امروزه مرسوم است که تاجران و خانوادههاي چيني کيک ماه را به عنوان هدايايي به مشتريها يا خويشاوندان خود پيشکش ميکنند و به اين ترتيب در بالا رفتن تقاضا براي توليد بهترين کيک ماههاي مجلل موثر واقع ميشوند.


کيک ماههاي سنتي منقوش به حروف الفباي چيني و نام سازنده آنها هستند. نقش حروف الفباي چيني بر روي کيک ماه نشاندهنده هارموني و عمر طولاني است. نقشهاي ماه، بانو چانگ، گل و خرگوش (نماد ماه) نيز در اطراف کيک ماه حکاکي ميشود.
در افسانه هاي چيني جشن نيمه پاييز در بزرگداشت چانگ- الهه افسانهاي ماه و سمبل جاودانگي- برگزار ميشود. کيک ماه يکي از اجزاي اصلي در جشن نيمه پاييز بوده و همچنان مورد استقبال واقع ميشود. کيک ماه براي بسياري از افراد مهمترين بخش اين فستيوال بوده به طوريکه امروزه فستيوال نيمه پاييزي را «فستيوال کيک ماه» مي نامند.

 

مترجم فاطمه یحیی

 

 



انواع نان‌هاي فاقد گلوتن

اختصاصی / بر اساس تعریف وب‌سایت Wheat Free، گلوتن گونه‌ای پروتیین است که در گندم یافت می‌شود. این پروتیین نوعی نرمی و انعطاف‌پذیری در خمیر نان ایجاد نموده و به منظور افزایش حجم نان در طی فرآیند پخت، هوا را در خمیر محصور می‌نماید. با این وجود، برخی از افراد- از قبیل افراد مبتلا به بیماری سلیاک- حساسیت‌هایی را در برابر گلوتن نشان می‌دهند. نان‌های گوناگون و متعددی وجود دارند که از مواد فاقد گلوتن تهیه می‌شوند و افراد مبتلا به حساسیت‌های گلوتنی در نتیجه مصرف آنها واکنشی نشان نمی‌دهند. در ادامه این مطلب به معرفی برخی از نان‌های فاقد گلوتن خواهیم پرداخت.

 

نان تاج‌خروس
بر اساس گزارش‌هاي دانشگاه ايالتي کلرادو، تاج‌خروس گونه‌اي از غلات است که در آمريکاي جنوبي مي‌رويد. اين گياه در مقايسه با ساير غلات دربردارنده فيبر و پروتيين بيشتري است. تاج‌خروس داراي طعمي تند و آتشين بوده و نان تهيه شده از آن که معمولاً حاوي آرد تاج‌خروس و ساير غلات است، گونه‌اي نان فاقد گلوتن به شمار مي‌رود.

نان اينجرا

نان اينجرا گونه‌اي نان مسطح حاوي خمير ترش است که متعلق به ساکنان کشور اتيوپي و آفريقا مي‌باشد. اين نوع نان در کشور اتيوپي همراه با سبزيجات، عدس و گوشت سرو مي‌گردد. نان اينجرا نوعي نان با ظاهر اسفنجي است که در آفريقاي شمالي براي تهيه آن از دانه‌هاي خاکشير (تف) استفاده مي‌شود.

نان سورگوم
نان سورگوم- نوعي غله شبيه به ارزن- در آفريقا و هندوستان رايج و متداول است. اين نوع نان غيرحجيم و فاقد گلوتن در انگلستان و کشورهاي غربي رونق چنداني ندارد.

نان کينوآ
کينوآ جايگزيني رايج براي آرد گندم در نان و فرآورده‌هاي غلات به شمار مي‌رود. اين گياه عمدتاً در آمريکاي جنوبي روييده و داراي طعمي تند است. نان کينوآ منبعي غني از پروتيين و آهن به شمار مي‌رود.

نان گندم سياه

نان گندم سياه منبعي سرشار از فيبر، منيزيم و ويتامين‌هاي گروه ب محسوب مي‌گردد و طعم تلخ موجود در اين نان براي همگان خوشايند و مطلوب واقع نمي‌شود. آرد فاقد گلوتن گندم سياه در ترکيب با ديگر انواع آردهاي فاقد گلوتن براي توليد نان‌ها و پنکيک‌ها به کار مي‌رود.

       

 

مترجم: فاطمه یحیی

 


 


نان هات‌کراس و خرافه‌هايي پيرامون آن

معرفي:
اختصاصی/ نان هات‌کراس نوعي نان شيرين و طعم‌دار است که با مويز يا کشمش درست مي‌شود و بر روي آن چيزي شبيه به صليب قرار مي‌گيرد. هات‌کراس از قديم در کشورهاي انگلستان، ايرلند، استراليا، نيوزلند، آفريقاي جنوبي، ايالات متحده، هندوستان و کانادا در روز «جمعه نيک» تناول مي‌گردد و امروزه در برخي مناطق در تمام طول سال يافت مي‌شود. اين نان در روز سال نو و يا بعد از کريسمس در کشورهاي استراليا و نيوزلند به حراج گذاشته مي‌شود.


تاريخچه:
در بسياري از کشورهاي مسيحي و قديمي نان‌هاي ساده تهيه شده بدون استفاده از لبنيات به صورت داغ در ايام روزه‌داري که شروع آن مصادف با شب «سه‌شنبه اعتراف» و پايان آن نيم‌روز «جمعه نيک» است به مصرف مي رسند. يوناني‌هاي باستان علامت صليب را بر روي کيک ترسيم مي‌نمودند. در زمان اليزابت اول در انگلستان (1592) کاتب وقت لندن حکمي را منتشر نمود که به موجب آن فروش نان هات‌کراس و ديگر نان‌هاي طعم‌دار در هر روزي به استثناي روزهاي خاکسپاري، جمعه نيک يا کريسمس ممنوع اعلام مي‌شد. به موجب اين حکم لازم مي گرديد که نان هات‌کراس عمدتاً در آشپزخانه هر خانه  به پخت برسد. در دوره جيمز يکم نيز هرگونه اقدامي در جهت فروش اين نوع نان سرکوب مي‌گرديد. خرافه هايي پيرامون نان هات کراس:

*يک افسانه رايج مي‌گويد که آويزان کردن نان خوش‌يمن و پربرکت هات‌کراس در آشپزخانه اهالي آن خانه را در برابر ارواح پليد محافظت مي‌نمايد و موجب جلوگيري از آتش گرفتن خانه مي‌شود.
*بسياري از افراد بر اين باورند که نان هات‌کراس آنقدر مقدس است که فقط بايد در روزهاي آدينه نيک و کريسمس يا مراسم خاکسپاري خورده شود. ملکه اليزابت يکم (در انگلستان) فرمان داد که در صورتي که نان هات‌کراس در روزهايي غير از روزهاي تعيين شده در دست کسي يافت شود، آن فرد بايد تمام آن نان‌ها را به فقرا ببخشد.
*گفته مي‌شود که اگر نان هات‌کراس را با ديگري شريک شوي و بگويي: «نيمي از آن براي تو و نيمي ديگر براي من، صلح و آشتي بين ما حاکم باشد» تمام آن سال رفاقت و دوستي ميان شما و ديگري برقرار خواهد بود.
*آويزان کردن نان هات‌کراس در آشپزخانه در روز جمعه نيک باعث مي‌شود که هر ناني که پس از آن پخته مي‌شود کاملاً پف کند و تمام آن سال تازه بماند.  
* بر طبق يک افسانه قديمي نان هات‌کراس داراي نيروي شفابخش است. در قديم براي درمان سرماخوردگي خرده‌ريزه‌هاي نان هات‌کراس نگه داشته شده را با آب مخلوط کرده و مي‌‌خوردند.
* برخي از مردم بر اين باورند که به دليل وجود صليب بر روي نان هات‌کراس لازم است که اول آن را بوسيد و سپس ميل نمود.
* بر طبق افسانه‌اي ديگر نان هات‌کراس کشتي را از غرق شدن در دريا مصون نگاه مي‌دارد.
*برخي معتقدند که نان هات‌کراس پخته شده در روز «جمعه نيک» هرگز کپک نمي‌زند.


 


رقابت نانواها براي کسب مدال طلا در 2015 Iba

اختصاصی/ شهرت Iba در ميان نانواها و قنادان سراسر دنيا به اندازه شهرت ليگ قهرمانان رشته‌هاي ورزشي در دنيا است. پيش‌بيني مي‌شود که نزديک به 70000 بازديدکننده از تمامي قاره‌هاي دنيا در بزرگ‌ترين و برجسته‌ترين نمايشگاه نانوايي، شيريني‌پزي و اسنک دنيا موسوم به 2015 Iba که از تاريخ 17-12 سپتامبر سال جاري در شهر مونيخ برگزار مي‌گردد حضور به هم رسانند.

در اين ميان بهترين و مطرح‌ترين نانواهاي دنيا براي کسب مدال طلا در مسابقه Iba- UIBC- Cup Baker به رقابت خواهند پرداخت. پرو، فرانسه، هلند، ايالات متحده، چين، مجارستان، اسپانيا، کرواسي، روسيه، دانمارک، ژاپن و آلمان کشورهاي شرکت‌کننده در Iba- UIBC- Cup Baker سال جاري را تشکيل مي‌دهند. نانواهاي 12 کشور دنيا در تيم‌هاي دو نفره با يکديگر به رقابت در اين مسابقه بين‌المللي مي‌پردازند. اين مسابقه قهرماني هر سه سال يک بار در نمايشگاه Iba برگزار مي‌گردد و نانواها و متخصصان صنعت نان در سراسر دنيا به شدت به آن علاقمند مي‌باشند. اين مسابقه از تاريخ 12 تا 14 سپتامبر سال جاري برگزار خواهد شد.

هر روز 4 تيم در اتاق‌هايي شيشه‌اي با يکديگر رقابت مي‌نمايند. موضوع مسابقه امسال عبارت است از «سيرک» و هريک از شرکت‌کنندگان فرصت نشان دادن تعبير خود از اين موضوع را در اختيار خواهند داشت. نانواها نيز در ميان ساير افراد موظف به آماده کردن انواع گوناگون نان، شيريني‌هاي کوچک، شيريني‌هاي مخصوص جشن و مهماني، شيريني دانمارکي و آثار هنري برجسته نان و شيريني هستند. شيوه ارايه محصولات نيز علاوه بر خود محصولات مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت. در پايان فرصت محظوظ ساختن بازديدکنندگان با استفاده از مهارت‌ها و شگردهاي خود به بهترين نانواها داده مي‌شود.

هر چهار اتاق شيشه‌اي دربردارنده تجهيزاتي کاملاً يکسان هستند: فرها، تجهيزات، دستگاه‌ها و مواد خام کاملاً يکسان در اختيار تيم‌ها قرار خواهد گرفت. شرکت‌کنندگان در انتخاب شيوه پخت، طراحي، تزيين و شيوه‌هاي آماده‌سازي محصولات کاملاً آزاد هستند. نتايج اين مسابقات در جايگاه ويژه کنفدراسيون نانواي آلمان واقع در سالن 3 در معرض نمايش قرار مي‌گيرد. يک هيات داوران بين‌المللي متشکل از گونتر کوئرفر (سوئد)، اروين هفتبرگر (اتريش)، ورنر هورليمان (سوييس)، فرانتس شوستر (ايتاليا) و ولفگانگ شفر (آلمان) به قضاوت در مورد آثار و محصولات رقابت‌کنندگان خواهند پرداخت. برنده نهايي اين رقابت در روز سوم اين مسابقات اعلام مي‌گردد.

 


 

 

اشتياق مصرف کنندگان براي نان حبوبات

اختصاصی/ شرکت کانادايي Best Cooking Pulses- فعال در مبادلات بين المللي حبوبات- گفت: در حال حاضر مصرف کنندگان به اندازه کافي با حبوبات و ويژگيهاي آنها آشنايي داشته و به اين ترتيب نانواها ميتوانند با جديت بيشتري به موضوع استفاده از حبوبات در توليد نان هاي صنعتي بپردازند.
حبوبات- اعم از لوبياها، نخود فرنگي، نخودها و عدس ها- را ميتوان يکي از جايگزين هاي اصلي آرد گندم در فرآورده هاي ناني دانست و به اين ترتيب ميزان آمينواسيد موجود در محصول پاياني را به طور قابل توجهي افزايش داد و نان و فرآورده هاي ناني را به منبعي غني از پروتيين تبديل نمود.
مارگارت هيوز- معاون فروش و بازاريابي  Best Cooking Pulses- گفت: پيش از اين مصرف کنندگان با استفاده از حبوبات در صنعت اسنک آشنايي داشته و در نتيجه ميتوان گفت که احتمال موفقيت بکارگيري حبوبات در صنعت نان نيز قابل توجه بوده است. در واقع مصرفکنندگان اشتياق بسياري براي مصرف نان حبوبات دارند. با نگاهي به غذاهاي مخصوص کودکان ميتوان گفت که نخودفرنگي ماده اصلي غذاي کودک را تشکيل ميدهد و مصرفکنندگان با طعم اين محصول آشنايي ديرينه دارند.


هيوز در ادامه افزود: مساله ديگري که مطرح ميگردد اين است که اخيراً اسنک هاي زيادي با استفاده از نخودها، لوبياها و نخودفرنگي به توليد رسيده و مصرف کنندگان با طعم اينگونه محصولات آشنايي دارند. جالب است بدانيد که رنگ فرآورده هاي به دست آمده از حبوبات يکي از مسايل حايز اهميت براي مصرفکنندگان بوده است و در حال حاضر افزايش ميزان رنگ اسنک حبوبات يکي از خواسته هاي مشتريان است. در واقع با گذشت زمان هر چيزي تغيير يافته و متحول ميگردد به طوريکه در نتيجه گذشت زمان «ناخوشايندها» براي مصرف کنندگان به «خوشايندها» تبديل ميگردند.


عادتهاي غذايي بهتر
هيوز گفت: نانهاي صنعتي تهيه شده از آرد حبوبات را ميتوان راهي براي بهبود عادتهاي غذايي مصرف کنندگان به ويژه از لحاظ دريافت پروتين، فيبر و ديگر مواد مغذي مفيد دانست. خدمات غذايي نيز تمرکز خاصي را بر سوق دادن کودکان و بزرگسالان به مصرف محصولات غذايي سالمتر معطوف داشته اند. استفاده از آرد حبوبات ميتواند ميزان پروتيين دريافتي مورد نياز براي مصرف کنندگان را به گونهاي مقرون به صرفه افزايش بخشد. با استفاده از چيزي نزديک به 27-15 درصد آرد حبوبات ميتوان ميزان آمينواسيد موجود در محصول را بالا برده و آن را منبع خوبي از پروتيين دانست.
علاوه بر اين، هيوز به برخي از فوايد استفاده از حبوبات بر سلامت انسان از جمله کاهش خطر بيماريهاي قلبي- عروقي و کاهش ميزان چربي هاي شکمي در زنان اشاره نمود.

ناني خوش طعم

هيوز اظهار داشت: آرد حبوبات به نسبت 1:1 با آرد گندم جايگزين ميشود و آنچه که مشاهده ميشود اين است که اين جايگزيني اعمال تغييراتي در زمينه فراهم آوردن رطوبت مورد نياز در محصول را در پي خواهد داشت. در واقع حبوبات تاثيري شگفت انگيز و قابل توجه در نان خواهند داشت. با اينحال از آنجايي که حبوبات مقدار آب بيشتري را جذب مي نمايند لازم است که ميزان رطوبت و آب مورد نياز براي تهيه خمير در هنگام استفاده از آرد حبوبات را (در مقايسه با آرد گندم) تغيير داده که اين امر خود مزايايي را براي نانوا به همراه خواهد داشت.  

      

مترجم :  فاطمه یحیی


 

هشدار يک کارشناس:

     مرحله ميکروب زدايي در فر براي امنيت غذايي فرآوردههاي ناني کافي نيست


يکي از متخصصان امنيت غذايي هشدار داد نانوايان بايد تغييرات عمدهاي در مراحل امنيت غذايي در خارج از فضاي فر ايجاد کنند، خصوصاً اينکه اجراي قانون مدرنيزاسيون امنيت غذايي در آمريکا (FSMA) نيز در حال تکوين است. اين قانون در سال 2011 تدوين شد اما سازمان غذا و دارو هنوز اجراي قسمتهايي از اين قانون را نهايي نکرده است.
کارين بلاکو، متخصص در زمينه امنيت غذايي اظهار داشت: اين قانون يک تغيير جهت در بازار جهاني بوده و بايد براي بررسي دغدغه فزاينده امنيت غذايي در ميان نانوايان وارد عمل شود.


وي در هنگام برگزاري نمايشگاه Anuga FoodTec 2015 در کلن اظهار داشت: برخي شرکتها براي بهبود شرايط در حد امکان تلاش ميکنند اما برخي ديگر هيچ اقدامي در نظر نگرفته و نياز به آن را نيز احساس نميکنند.
به گفته وي، نظر اغلب شرکتها اين است که محصولات داخل فر قرار گرفته و بنابراين تمام ميکروبها از بين ميروند. اما هميشه وضع بدين صورت نخواهد بود. در اين فرايند، يک مرحله ميکروب زدايي وجود دارد که  صرفاً از ميزان باکتريها کاسته مي شود. در نتيجه مي توان گفت که موضوع باکتري و مقادير زياد آن وجود دارد و بدين صورت نيست که تمام آنها از بين برده شوند.



 

رشد قارچ و خطر باکتريها
بلاکو افزود: خطوط توليد در نانوايي شامل چندين مرحله است که ممکن است وجود باکتري در آنها تداوم يابد. براي مثال ممکن است خمير يا آرد در طول مرحله پروف از خط اصلي خارج شده و توليد قارچ يا پاتوژن نمايد و باکتري هاي حاصل از آن در شکافهاي تسمه نقاله نفوذ نمايد. وي گفت: صنعت نانوايي با خطرات مختلفي مواجه است. خطر شيوع پاتوژني که باعث مرگ افراد شود، بسيار اندک است اما همچنان بايد توليد در شرايط بهداشتي و ايمن صورت گيرد. براي مثال تمايلي وجود ندارد که محصول کپک بزند زيرا در اين صورت، قارچ به راحتي در هوا پخش شده و به هرجايي انتشار مي يابد که رهايي از آن کار ساده اي نيست.

وي خاطر نشان نمود که از نظر وي سادهترين تغيير در زمينه امنيت غذايي که توسط نانوايان صورت مي گيرد، مربوط به تسمه نقاله است زيرا اين بخش در تماس مستقيم با مواد غذايي قرار دارد. اين در حالي است که تسمه نقاله به راحتي تميز ميشود بنابراين براي قدم اول در اين زمينه بسيار مناسب مي باشد.
بهعلاوه وي افزود: برخي آموزشهاي ساده به کارکنان باعث ايجاد تفاوتهايي مي گردد. شيوههاي تميزکاري يکي از گزينههايي است که به کارکنان آموزش داده شده و آنها را آگاه ميسازد.
بلاکو اظهار داشت: سرمايه گذاري در زمينه امنيت غذايي بايد با گامهاي کوچک صورت گيرد. شيوه کار اين نيست که يک کارخانه کامل و تمام عيار ساخته شود، زيرا اين مورد فقط در حالتي است که قصد احداث يک کارخانه جديد وجود داشته باشد؛ اما از کارخانهاي با 30 سال سابقه فعاليت انتظار نميرود که به کارخانه اي جديد تبديل شود. هر کار کوچکي که توسط تامينکننده، توليدکنندگان تجهيزات يا سايرين انجام ميشود به بهبود شرايط امنيت غذايي کمک ميکند. هدف نهايي نانوايان بايد ارايه يک طرح ساده و بهداشتي باشد. درخواست براي ارايه طرح بهداشتي وجود دارد اما پس از ارايه طرح، همه به دنبال انتخاب ارزانترين و کمهزينهترين گزينه ميباشند. در ابتداي امر طرحهاي بهداشتي ممکن است گران و پرهزينه باشند که به علت صرف زمان مهندسي براي آن مي باشد. اگر سيستمي، 20 سال با يک شيوه خاص عمل کرده است بايد دوباره مهندسي شود.


بلاکو عنوان کرد که قانون FSMA در آمريکا داراي تاثيرات موج دار بر شبکه جهاني غذا از جمله نانوايان است. با قانون FSMA ديگر مهم نيست که فعاليت در چه صنعتي صورت مي گيرد، در هر حال بايد قوانين رعايت شود تا  بر امنيت غذايي جهاني تاثير بگذارد. اين روند از سوي بلاکو به حرکت قطاري تشبيه ميشود که در ابتدا حرکتي آهسته دارد و ميتوان به آن رسيد اما با افزايش سرعت، اين کار واقعاً دشوار ميگردد.

مترجم : فاطمه یحیی



 

صنعت گندم، آرد و نان در ايتاليا

ايتاليا با جمعيت 61,070,224 نفر کشوري در جنوب اروپاست که از سمت شمال در همسايگي فرانسه، سوييس، اتريش و اسلواني قرار دارد. شبه جزيره ايتاليا، جزاير مديترانهاي سيسيل و ساروني و نيز جزاير کوچک و بسيار ديگري در جنوب اين کشور واقع شدهاند. مساحت کلي ايتاليا برابر با 301,230 مترمربع بوده که 294,020 کيلومترمربع از آن را خشکي و 7,210 کيلومترمربع را آب تشکيل ميدهد.
کشور ايتاليا در دنيا به «سرزمين پاستا» شهرت دارد و توليد گندم دوروم در اين کشور بخش غلات آن را بسيار قابل توجه ساخته است. صادرات پاستا در کشور ايتاليا موجب شده است که بخش آردسازي ايتاليا در سالهاي اخير کارآمدتر و بهتر از ساير بخشهاي اقتصادي آن عمل نمايد.
سازمان بينالمللي غلات (IGC) توليد مجموع غلات ايتاليا در سال 14-2013 را برابر با 3/16 ميليون تن اعلام نموده و به اين ترتيب بر کاهش توليد غلات در مقايسه با توليد 8/16 ميليون تني سال 13-2012 اشاره مينمايد. از مجموع اين مقدار توليد گندم به 3/7 ميليون تن رسيده است که در مقايسه با توليد 7/7 ميليون گندم در سال گذشته کاهش يافته است. از طرف ديگر توليد ذرت به 6/7 ميليون تن رسيده است که در مقايسه با 5/7 ميليون تن ذرت در سال گذشته نشاندهنده افزايش در توليد آن بوده است.

صنعت آردسازي

بر اساس آمار مربوط به صنعت آرد ايتاليا، 4500 نفر در 375 کارخانه آرد اين کشور مشغول به کار هستند. توليد آرد، آرد گندم و سموليناي گندم دوروم در سال 2012 به رقمي بالغ بر 445/7 ميليون تن رسيد که اين مقدار دربردارنده 884/3 ميليون تن آرد گندم و 561/3 ميليون تن گندم دوروم بوده است. در حال حاضر تقاضا براي توليدات صنعت غذا در ايتاليا کاهش يافته است. با اين وجود، صادرات پاستا و شيريني به کشور اين امکان را داده است تا ميزان توليد خود را در سطح نسبتاً ثابتي حفظ نمايد.
مجموع معاملات بخش آردسازي ايتاليا در سال 2012 به 619/3 ميليارد يورو رسيد که در مقايسه با معاملات 538/3 ميليارد يورو در سال 2011 نشاندهنده افزايش 2/2 درصدي بوده است.
افزايش حجم معاملات ايتاليا عمدتاً ناشي از افزايش بهاي محصولات جانبي صنعت آردسازي ويژه احشام و چهارپايان بوده است. اين محصولات و بهويژه گندم معمولي رايج در مصارف دامي افزايش قابل توجهي را تجربه نموده است. به گفته سازمان بينالمللي غلات، افزايش هزينههاي مربوط به انرژي و حمل و نقل و نيز عدم دسترسي آسان به اعتبارات موجب وارد آمدن فشارهايي بر حاشيه سودهاي محدود ميشوند.
به گزارش Italmopa توليد آرد سموليناي گندم دوروم مورد نياز در صنعت پاستا در سال 2012 نزديک به 561/3 ميليون برآورد گرديد که در مقايسه با آمار 524/3 تني سال 2011 افزايش يافته است. افزايش صادرات پاستا نياز به سمولينا در ايتاليا را برآورده ساخته است. روند مثبت صادرات پاستا در متعادل ساختن سير کاهشي و طولاني مدت مصرف پاستا در ايتاليا موثر بوده است. توليد آرد گندم ايتالي در سال 2011 به 888/3 ميليون تن رسيده و با اين وجود در سال 2012 به 844/3 ميليون تن کاهش يافت.
Italmopa به کاهش 2 درصدي آرد در توليد تجاري نان و افزايش مصرف آرد در محصولاتي که جايگزينهاي ماندگارتري براي نان تازه به شمار ميروند (مثل برشهاي نان و يا کراکرها) اشاره کرد و همچنين علايم بالا رفتن آمار نانواييهاي خانگي را با توجه به افزايش فروش ترکيبات اوليه مورد نياز- از جمله آرد گندم- خاطرنشان نمود.
شرکتهاي بين المللي برتر و اصلي نيز در تجارت پاستا نقش قابل توجهي بر عهده دارند. سينگنتا (شرکت شيميايي سوييسي فعال در صنعت کشاورزي) در ماه آوريل 2014 اعلام کرد که شرکت Societa Produ tlori sementi- يکي از قديميترين شرکتهاي ايتاليايي فعال در بخش بذرهاي کشاورزي و پيشرو در توليد و پرورش گندم دوروم مورد نياز در صنعت پاستا- را خريداري نموده است.
جان آتکين- مدير اجرايي سينگنتا گفت: ما و اين شرکت ايتاليايي به کمک يکديگر به نوآوريهاي توليد گندم دوروم مرغوب و باکيفيت سرعت خواهيم بخشيد، توسعههاي بينالمللي را گسترش خواهيم داد و پيروزي گندمکاران بيشتري در بازارهاي رقابتي ايتاليا را فراهم خواهيم آورد.

باريلا: پاستا، عشق مردم ايتاليا

شرکت باريلا به عنوان بزرگترين توليدکننده پاستا در ايتاليا در بروشوري خاستگاهها و دلايل رسيدن به شهرت خود را مطرح ساخته، شور و شوق مردم اين کشور به غذا را خاطر نشان ساخت و در آنجا پاستا را «عشق مردم ايتاليا» معرفي نمود. به گفته شرکت باريلا ، ايتاليا «کشور پاستا» نام داشته و در مصرف پاستا همچنان در رتبه اول قرار دارد به طوريکه سرانه مصرف پاستا براي هر نفر در هرسال برابر با 26 کيلوگرم برآورد شده و اين محصول به 99% از خانههاي ايتاليايي راه يافته است.
باريلا ادامه داد: در سطح بينالمللي پس از ايتاليا کشورهاي ونزويلا (سرانه مصرف پاستا= kg 3/12)، تونس (kg 7/11)، يونان (kg 6/10) و سوييس (kg 2/3) بزرگترين مصرفکنندگان پاستا به شمار ميروند. ايتاليا با توليد سالانه بيش از 3/3 ميليون تن پاستا در امر توليد اين محصول نيز پيشرو ميباشد و پس از آن ايالات متحده (توليد سالانه 2 ميليون تن)، برزيل (1/1 ميليون تن)، روسيه (1 ميليون تن) و ترکيه (851,000 تن) در جايگاههاي بعدي قرار ميگيرند. شرکت باريلا در ميان بزرگترين توليدکنندگان پاستا در جهان به شمار ميرود و سهم 5/10 درصدي را در بازار توليد پاستا در سطح جهان به خود اختصاص ميدهد. اين شرکت سالانه 1 ميليون تن پاستا به توليد ميرساند که اين مقدار شامل توليد روزانه 150,000 کيلومتر اسپاگتي در کارخانه پدريگنانو ميشود. شرکت اسپانيايي Ebro Foods با سهم 5/5 درصدي و شرکت ايتاليايي De Cecco با سهم 2 درصدي در بازار توليد پاستا پس از شرکت باريلا قرار گرفتهاند.


گندم در ايتاليا

مجموع مساحت زمينهاي کشت غلات ايتاليا به 5/3 ميليون هکتار ميرسد که اين ميزان 30-25 درصد از مجموع مساحت کشاورزي اين کشور را در برميگيرد. عليرغم کاهش شديد مساحت کشت گندم دوروم در دهه گذشته، اين گندم همچنان يکي از غلات اصلي ايتاليا به شمار رفته و نزديک به 40 درصد از مجموع مساحت زمينهاي کشت غلات در اين کشور را به خود اختصاص ميدهد و پس از آن ذرت و گندم معمولي به ترتيب با 27 و 17 درصد مساحت کشت قرار ميگيرند. گندم دوروم عمدتاً در جنوب ايتاليا پرورش مييابد در حاليکه گندم نرم، ذرت و برنج در شمال کشور به کشت ميرسند.
نزديک به 70% از زمينهاي کشت گندم دوروم در جنوب ايتاليا واقع شده است. اين در حالي است که 70 درصد از گندم نرم اين کشور در بخش شمالي آن پرورش مييابد.
به طور کلي در مناطق شمالي کشور به دليل استفاده بيشتر از سرمايهها، نوآوريها و شيوههاي کشاورزي مدرن محصول گندم به طور قابل توجهي بيشتر از مناطق جنوبي ايتاليا توليد ميگردد. با اين وجود، محصول گندم دوروم و گندم نرم جنوب کشور در دهه گذشته اندکي افزايش يافته است.


نان در ايتاليا

نان يکي از اصليترين غذاهاي ايتاليايي به شمار ميرود و اين امر تنوع و گوناگوني نانهاي ايتاليايي را نشان ميدهد. نان در تمامي رستورانهاي اين کشور به عنوان يک استاندارد سرو ميگردد و به اين ترتيب نيازي به سفارش دادن آن در اين رستورانها وجود ندارد.
اگرچه نان به اندازه پاستا در زيرمجموعه غذاهاي اصلي ايتاليايي به شمار نميرود اما ريشه و اصالت آن در تاريخ و آداب و رسوم اين کشور قويتر از پاستا است. در قرنهاي متمادي نان غذاي اصلي فقرا و نيازمندان ايتاليا بوده و تهيه آن همچنان دربردارنده رسوم بسيار معروفي ميباشد. بيش از 250 نوع نان در سراسر کشور ايتاليا يافت ميشود. تنوع نانهاي ايتاليايي برحسب مناطق اين کشور تعيين ميگردد و حتي نانها در ايتاليا از شهري به شهر ديگر متفاوت هستند. اين نانها دربردارنده طعمها، شکلها و ترکيباتي متفاوت با يکديگر ميباشند.
در بخش شمالي ايتاليا اغلب از آرد گندم نرم براي تهيه نان استفاده ميشود در صورتي که در مناطقي همچون لمباردي، ترکيبي از آرد گندم نرم و آرد برنج براي تهيه نان به کار ميرود و يا در منطقه اميليا «نان زرد» با استفاده از آرد ذرت تهيه ميگردد. نان معروف «Sciocco» نان مخصوص و بينمک منطقه مرکزي توسکاني بوده که بهتر است به شکل سرد خورده شود. نان Carasau نيز متعلق به جزيره ساردني در غرب ايتاليا بوده و در سراسر کشور به «کاغذ موزيک» (Carta musica) شهرت دارد. اين از آن جهت است که اين نان به اندازهاي ترد و شکننده است که به هنگام جويدن آن نميتوان صداي خرد شدن نان را نشنيده گرفت.
در بخش جنوبي ايتاليا توليد نان عمدتاً با استفاده از گندم دوروم صورت ميگيرد که از ديرباز براي توليد پاستا نيز به کار ميرفته است. ترکيبات گوناگوني به نانهاي جنوبي ايتاليا افزوده ميگردد که از آن جمله ميتوان به زيتون، مغزها و کشمش اشاره نمود و به اين ترتيب نانهاي ايتاليايي جنوبي گزينههاي مناسبي براي وعده صبحانه به شمار ميروند. نان روستايي (نان محلي) ايتاليايي تهيه شده از خميرمايه، آب، نمک و آرد در سراسر اين کشور يافت ميگردد. نان محلي ايتاليايي معمولاً ظاهر زيبايي نداشته اما بسيار لذيذ و خوشطعم است. خميرمايه موجود در نان محلي موجب به وجود آمدن طعمي دلپذير در آن ميگردد. سادگي ويژگي اصلي نان محلي ايتاليايي است و نشاندهنده زندگي ساده روستاهاي اين کشور ميباشد.
ايتاليايي ها استانداردهاي بسيار بالايي براي نانهاي خود تعيين مينمايند. خمير نان با گذشتن ساعتهاي طولاني- به دليل وجود خميرمايه در آن- کاملاً ور آمده و پوستهاي نازک به وجود ميآورد. اندازه قرصهاي نان در ايتاليا بسيار حايز اهميت است و اين به موجب آن است که هريک از اعضاي خانواده ايتاليايي بايد به درستي و کاملاً سير شود. به عقيده ايتاليايي ها بخش داخلي نان بايد نرم و مرطوب باشد تا بتواند روغن زيتون، سرکه، گوجه و ترکيباتي از اين قبيل را جذب نمايد.


تنور

قدمت تنورهاي آجري در ايتاليا پس از گذشت ساليان متمادي با فراواني و تنوع نانهاي اين کشور در ارتباط ميباشد. سالها پيش تنورهاي گرد آجري يا سنگي در گوشه و کنار اين کشور به چشم ميخوردند. برخلاف ساير کشورها که افراد به ندرت حق استفاده از تنور را داشتند، تنورهاي قديمي در ايتاليا معمولاً خانوادگي بوده و کوچکتر از ساير تنورها بود.

نانهاي معروف ايتاليايي
کياباتا (Ciabatta): اين نان يکي از نانهاي کلاسيک ايتاليايي است که تقريباً در تمامي بخشهاي اين کشور يافت ميگردد. آرد گندم، آب، نمک، روغن زيتون و خميرمايه ترکيبات اصلي اين نان هستند. کياباتا براي نخستين بار در سال 1982 توسط يک نانواي ادريايي (شهري در ايتاليا) و در واکنش به شهرت نان باگت فرانسوي ساخته شد. کياباتا نان دراز، پهن و مسطحي است که گوناگونيهاي متعددي در ساخت آن نيز وجود دارد.
فوکاچا (Focaccia): نوعي نان مسطح و تنوري مخصوص ايتاليا که بافت و شکل آن شبيه به خمير پيتزا است و معمولاً روي آن با سبزيجات و يا ترکيبات ديگر پوشانده ميشود. اين نان معروف ايتاليايي معمولاً با روغن زيتون، نمک، سبزي، پياز، پنير و گوشت طعمدار ميگردد و غالباً در کنار بسياري از غذاها و يا به عنوان نان پيتزا و يا نان ساندويچي مورد استفاده قرار ميگيرد.
Freselle: يکي از فرآوردههاي ناني ايتاليايي که نميتوان آن را نان ناميد چرا که در دو مرحله به پخت ميرسد. اين محصول متعلق به نواحي جنوبي ايتاليا و بهويژه کامپانيا، آپوليا و باسيليکاتا است. در تهيه اين بيسکوييت از گندم دوروم استفاده ميشود. Freselle در فصل تابستان همراه با گوجه و روغن زيتون سرو ميگردد. برخي نيز براي نرمتر شدن ابتدا آن را در آب فرو برده و سپس صرف مينمايند.
نان گريسني (Grissini): نانهاي چوبي و درازي که اغلب با رزماري، زيتون يا شاهي طعمدار ميگردند. اين نوع نان چوبي، خشک و شکننده ايتاليايي براي اولين بار در تورين و نواحي اطراف آن در ايتاليا ساخته شد. گفته شده است که اين نانهاي چوبي براي اولين بار در قرن چهاردهم درست شدهاند، با اين وجود بر طبق شواهد موجود نانوايي در Lanzo Torinese در شمال ايتاليا آن را در سال 1679 اختراع نمود. اين نانهاي چوبي در رستورانها به عنوان پيشغذا سرو ميگردند. گريسيني معمولاً به اندازه يک مداد است اما در برخي موارد و مناطق نيز در اندازههاي بزرگتري تهيه ميگردد. اين نوع نان عمدتاً در اسپانيا، ايتاليا، يونان و همچنين آمريکا، اروپا و بخشهايي از آسيا به مصرف ميرسد.
پيادينا (Piadina): نان مسطح و نازک ايتاليايي- که در برخي از ترانههاي اين کشور نيز نام آن شنيده ميشود- متعلق به بخش رومانا در ايتاليا است. آرد، روغن خوک يا روغن زيتون، نمک و آب ترکيبات اصلي پيادينا را تشکيل ميدهند.
در قديم خمير پيادنيا در يک ظرف به رنگ قرمز مايل به قهوهاي (ظرف سفالي) تهيه ميشد و امروزه از تابههاي مسطح يا ماهيتابههاي برقي براي درست کردن خمير آن استفاده ميشود. اين نان، نان مخصوص کوهستان آبنيني، فورلي، چزنا، ريميني، راونا و رومانا به شمار ميرود.
تارالي (Taralli): يکي از فرآوردههاي ناني که شايد نتوان آن را نوعي نان دانست. تارالي به شکل حلقه و غيرحجيم بوده و در نيمه جنوبي شبه جزيره ايتاليا رايج ميباشد. تارالي با داشتن بافتي شبيه به کراکر، نان چوبي يا پرتزل در طعمهاي شور يا شيرين تهيه ميگردد. تارالي شيرين معمولاً با شکر پوشانده ميشود و براي طعمدار شدن تارالي شور از پياز، سير، تخم شاهي، تخم خشخاش، رازيانه، فلفل، فلفل قرمز و يا نمک استفاده ميگردد.

مترجم : فاطمه یحیی

 


Washington: White Pan Bread Price Increases, Whole Wheat Plunges in October

واشنگتن: افزایش نرخ نان پان سفید و افت ناگهانی نرخ نان گندم کامل در ماه اکتبر


بر طبق آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار وزارت کار ایالات متحده، متوسط بهای پرداختی برای هر پوند نان پان سفید در ماه اکتبر 9/0 سنت افزایش یافت. این در حالی بود که بهای نان گندم کامل در این ماه به شدت کاهش یافت.
متوسط بهای داخلی هر پوند نان پان سفید در ماه اکتبر سال 2014 برابر بود با 4/141 سنت که این میزان در مقایسه با ماه سپتامبر 9/0 سنت در مقایسه با ماه اکتبر سال 2013 برابر با 6/5 سنت افزایش یافته است. بر مبنای یک روند ماهانه متوسط بهای نان پان سفید در ماه اکتبر در دو منطقه افزایش یافت. در واقع 2/8 سنت افزایش در غرب و 2/4 سنت افزایش در غرب میانه آمریکا مشاهده شد. همچنین بر مبنای همین روند ماهانه متوسط بهای نان پان سفید نیز در دو منطقه کاهش یافت که عبارت بود از 7/3 سنت کاهش بها در جنوب و 5/3 سنت کاهش در شمال شرق آمریکا.

متوسط بهای داخلی برای هر پوند نان گندم کامل در ماه اکتبر برابر با 1/200 سنت برآورد گردید که نسبت به ماه سپتامبر 4/6 سنت کاهش و نسبت به ماه اکتبر سال 2013 برابر با 5/2 سنت افزایش در هر پوند نان گندم کامل مشاهده شد.
متوسط بهای داخلی آرد هر خانه آمریکا برابر با 1/50 سنت بود که در مقایسه با ماه سپتامبر 2/1 سنت و در مقایسه با ماه اکتبر سال 2013 به اندازه 5/1 سنت کاهش یافته بود.

متوسط بهای داخلی هر پوند اسپاگتی و ماکارونی در ماه اکتبر در ایالات متحده برابر بود با 6/126 سنت که در مقایسه با ماه سپتامبر کاهش 4/8 سنتی و در مقایسه با اکتبر 2013 کاهش 7/1 سنتی دیده شد. بهای هر پوند کلوچه شکلاتی در ماه اکتبر 5/329 سنت بود که در مقایسه با ماه سپتامبر 8/3 سنت و در مقایسه با اکتبر سال گذشته 5/39 سنت کاهش یافته بود. متوسط بهای داخلی هر پوند برنج سفید دانه بلند در ماه اکتبر برابر بود با 3/72 سنت که نسبت به ماه سپتامبر 3/2 سنت و در مقایسه با ماه اکتبر سال گذشته 1/1 کاهش یافته بود.





Exploring Gunny & Hydrocolloids Impacts on Gluten-free Baked Products

بررسی تاثیر استفاده از صمغ‌ها و هیدروکلوئیدها بر فرآورده‌های نانی بدون گلوتن


ترومی بوت، مدیر گروه بخش نان، چربی و روغن در مرکز تغذیه و سلامت دوپانت در مصاحبه خود با Baking & Snack گفت: از آنجایی که هیدروکلوئیدها به طور قابل ملاحظه‌ای تاثیر وارد شده از فرآیند منجمدسازی را کاهش می‌دهند پس در بهبود ویژگی‌های نهایی فرآورده‌های نانی بدون گلوتن و همچنین فرمول سازی های بدون برچسب موثر واقع می‌گردند.

ترومی بوت بر این باور است که بسیاری از فرآورده‌های نانی بدون گلوتن به دلایل متعدد به شدت بیات و کهنه می‌شوند. فرآورده‌های نانی بدون گلوتن غالباً به فواصل بسیار دور ارسال می‌گردند و اغلب آنها به منظور کاهش بیات شدن و رشد کپک در آنها منجمد می‌گردند. با این وجود دمای مطلوب برای بلوری شدن نشاسته و در نتیجه بیات شدن فرآورده‌های نانی برابر با 40 درجه فارنهایت می‌باشد. به‌ویژه در صورتی که محصول به تدریج و به آرامی منجمد گردد فرآیند بیات شدن تسریع می‌یابد. دقیقاً چنین اتفاقی در شرایط ذوب شدن آرام و تدریجی محصول نیز صورت می‌پذیرد. به علاوه بسیاری از فرآورده‌های بدون گلوتن فاقد برچسب بوده و به این ترتیب تعداد فراوانی از شیوه‌های استاندارد موجود برای مقابله با بیات شدن آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

به گفته بلوت هیدروکلوئیدها به طور قابل توجهی تاثیرات حاصل از منجمدسازی را کاهش می‌دهند و همچنین برای فرآورده‌هایی که منجمد نمی‌باشند نیز بسیار مفید می‌باشند. وی افزود: GRINDSTED CMC BACK، GRINDSTED XANTHAN و GRINDSTED GUAR تعدادی از هیدروکلوئیدهای پیشنهادی دوپانت برای کاربردهای ذکر شده می‌باشند.

هیدروکلوئیدهای نام برده گرانروی (ویسکوزیته) موجود در خمیر را افزایش می‌دهند. گرانروی خمیر حرکت آب و نشاسته ژله‌ای را کاهش می‌دهد و این خود باعث کاهش بلوری شدن نشاسته و بیات شدن فرآورده نانی می‌گردد. علاوه بر این هیدروکلوئیدها درصد افت رطوبت در زمان منجمدسازی را کاهش خواهند داد و این امر موجب بالا رفتن تولید و کاهش سوختگی فرآورده‌ها در نتیجه منجمدسازی می‌گردد. استفاده از هیدروکلوئیدها بسیار آسان بوده و این ترکیبات به شکل پودر همراه با دیگر ترکیبات خشک در زمان آماده‌سازی خمیر به مواد افزوده می‌گردند.
بسته به وزن کلی مجموع فرآورده‌های نانی پخته شده به میزان 5/0 تا 75/0 درصد هیدروکلوئید در تولید آنها به کار می‌رود. در صورت استفاده از هیدروکلوئید بیشتر می‌توان به منظور حفظ ثبات و استحکام خمیر به آن درصد کمی آب اضافه نمود و به تغییر دیگری نیاز نمی‌باشد.
تاثیر حاصل از به کار بردن صمغ در فرآورده‌های نانی بدون گلوتن
شرکت‌های نانی تولیدکننده محصولات فاقد برچسب در تولید فرآورده‌های نانی درجه یک که دارای حجم کافی و بافت و ماندگاری مناسبی می‌باشند با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌گردند.
در طی سال‌های گذشته ترکیباتی نظیر امولسیفایرها، آنزیم‌ها و اکسیدان‌های شیمیایی ترکیبات اصلی به کار رفته توسط نانوایی‌های تجاری بوده‌اند در صورتی که فرمولاسیون‌های فاقد برچسب غالباً فقط از آنزیم‌ها استفاده می‌کنند. به این ترتیب استفاده از هیدروکلوئیدها به عنوان یکی از روش‌های ایجاد استحکام در این فرآورده‌ها محسوب می‌گردد.

GRINDSTED BWA محصول اصلی ارائه شده در دوپانت به همین منظور محسوب میگردد. این ترکیب باعث به وجود آمدن افزایش حجم بسیار زیادی گشته و به‌ویژه برای محصولاتی که درست کردن آنها چندان آسان نمی‌باشد از قبیل نان گندم کامل 100% و پرفیبر، نان غلات سنگین و خمیرهای شیرین به کار می‌روند.








Around a Third of Consumers Want High-Fiber White Bread, Finds Sensus

مطالعه‌ صورت گرفته توسط شرکت Sensus  نشان داد که نزدیک به یک سوم مصرف‌کنندگان نان در بریتانیا خواستار نان سفید حاوی فیبر بالا می‌باشند.


بر طبق مطالعه ای که اخیراً صورت گرفته است مصرف‌کنندگان نان در انگلستان به دنبال فرآورده‌های نانی و به‌ویژه نان سفید و پرفیبر سالم‌تری هستند که دارای فیبر بالا و قند و کالری کمتری می‌باشد.
دفتر مرکزی Sensus واقع در هلند مطالعه‌ای آنلاین را بر روی 800 نفر از مصرف‌کنندگان 18 تا 75 ساله بریتانیا انجام داد تا در مورد فرآورده‌های نانی و رابطه آنها با سلامتی از آنها نظرسنجی نماید.
یافته‌های این تحقیق نشان داد که تنها کمتر از یک سوم (30%) از مصرف‌کنندگان اظهار داشتند که آنها علاقه شدیدی به نان‌های سفیدی دارند که میزان فیبر در آنها بسیار بالا و درست به اندازه نان سبوس‌دار می‌باشد مشروط بر اینکه طعم آنها هیچ تغییری نکرده باشد.
Sensus گفت: بیش از یک چهارم این افراد اظهار داشتند که آنها در صورت موجود بودن چنین نانی به احتمال بسیار زیاد آن را خریداری خواهند نمود. به گزارش این تحقیق نان سفید در میان مصرف‌کنندگان بیشترین محبوبیت را داشته و 68% از افراد حاضر هستند نان سفیدی را خریداری نمایند که میزان فیبر آن درست به اندازه نان سبوس‌دار می‌باشد.

شرکت Sensus اعلام کرد: این تحقیق نشان داد که تردید مصرف‌کنندگان و عدم اطمینان آنها از طعم نان دلیل اصلی آنها در ترجیح دادن نان‌های معمولی و رایج به نان سفید با فیبر بالا می‌باشد.

تصورات غلط و نادرست
یکی از متخصصان اینولین معتقد است که تصورات غلط و نادرستی پیرامون مصرف‌کنندگان در صنعت نان وجود دارد. به عنوان مثال یک باور غلط این است که خریداری کیک و کلوچه توسط مصرف‌کنندگان نوعی افراط و زیاده‌روی است، مصرف‌کنندگان به فرآورده‌های سالم‌تر علاقه‌ای ندارند و یا اینکه مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نانی حاضر نیستند هزینه‌ بیشتری را برای محصولات سالم‌تر پرداخت نمایند. به گفته Sensus تحقیق صورت گرفته تمامی این تصورات نادرست را پوچ شمرده و این‌گونه نتیجه‌گیری می‌نماید که مصرف‌کنندگان خواستار محصولاتی سالم‌تر اما همچنان لذیذ و خوش‌طعم می‌باشند. در حقیقت آنها حاضر به پرداخت پول بیشتری برای محصولات سالم و خوشمزه می‌باشند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که درست بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان (51%) گرایش بسیار زیادی به این نوع محصولات دارند. همین تعداد از مصرف‌کنندگان اظهار داشتند که آنها میزان چربی دریافتی خود و 54% از مصرف‌کنندگان نیز اعلام نمودند که میزان قند دریافتی خود را کنترل می‌نمایند. به عنوان مثال 28% از مصرف‌کنندگان علاقه بسیار زیادی به کیک‌های کم‌کاری نشان دادند. بیش از یک پنجم از مصرف‌کنندگان نشان دادند که در صورت موجود بودن فرآورده نانی سالم‌تر با فیبر بالا و طعم مطلوب آن را خریداری خواهند نمود و آمادگی پرداخت 55 پنی (89 سنت) هزینه بیشتر برای هر 150 گرم کیک را خواهند داشت. با این وجود Sensus معتقد است: دو دلیل اصلی وجود دارد که مصرف‌کنندگان به موجب آنها  کیک‌های رایج و معمول را به کیک‌های کم‌چرب و پرفیبر ترجیح می‌دهند. این دو دلیل عبارتند از:

1) مصرف‌کنندگان نیازی به مصرف کیک کم‌چرب ندارند و 2) از مطلوب بودن طعم این نوع کیک‌ها اطمینان ندارند.

شعار اینولین برای سلامتی
مرکز Sensus تعریفی از اینولین را برای شرکت‌کنندگان در این پژوهش ارائه کرد:‌ عصاره طبیعی ریشه کاسنی که به منظور افزایش فیبر، کاهش قند و کاهش چربی به کار می‌رود.
به گزارش Sensus دو سوم از مصرف‌کنندگان به این ترکیب (اینولین) علاقه زیادی نشان دادند. این مرکز گفت: بیشترین علاقه به اینولین در میان افراد جوان‌تر (کمتر از سن 35 سال) مشاهده شد که جنسیت در میزان این علاقه تفاوتی ایجاد نکرده بود. در حالیکه مردان و زنان علاقه یکسانی به فواید گوناگون اینولین بر روی سلامتی انسان از جمله افزایش فیبر، کاهش قند و کاهش چربی نشان دادند اما زنان بیشتر از مردان به کاهش چربی در نتیجه مصرف اینولین گرایش نشان دادند.
بیشترین محبوبیت اینولین به موجب کاهش چربی آن بود و به این ترتیب 37% از افراد این ویژگی را بسیار جالب ارزیابی نمودند. پس از آن کاهش قند با 36% محبوبیت و افزایش فیبر با 30% در ردیف‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
همچنین به گزارش Sensus مصرف‌کنندگان اعلام کردند که آمادگی پرداخت تا میزان 25% هزینه بالاتر برای خرید فرآورده‌های دارای اینولین را دارا می باشند.

به گفته Sensus هنگامی که نان‌ها، کلوچه‌ها و کیک‌های حاوی اینولین وارد بازار می‌شوند یکی از بزرگ‌ترین موانع برای فروش این محصولات پرفیبر باورها و تصورات نادرست مردم در مورد طعم آنها می‌باشد، به طوریکه تعداد خریداران این محصولات در میان مصرف‌کنندگان به شدت علاقمند به صفر می‌رسد. یافته‌های این تحقیق حاکی از آن بود که این تحقیق بر روی گروهی جوان، نسبتاً تحصیل‌کرده، شاغل و دارای فرزند صورت گرفته بود.

 















Baking in Japan: A tale of Rice & Wheat

صنعت نان در ژاپن: قصه برنج و گندم


میراث برنج در ژاپن همراه با فشار دولت مبنی بر خودکفایی در صنایع غذایی موجب شکل‌گیری جریاناتی در بازار تجاری نان و شیرینی شده است.
به گزارش چیاکی واتاناب، یکی از خبرنگاران روزنامه کیک و نان ژاپن، در حال حاضر توجه به خوراک سالم موجب تغییر شکل روند عرضه نان و فرآورده‌های نانی به صورت عمده شده است. وی درماه سپتامبر در مصاحبه با نشریه ی   Baking & Snack در مورد روند صنعت نان گفت:" متوسط امید به زندگی در ژاپن بسیار شگفت‌انگیز است.  متوسط عمر برای مردان 80 سال و برای زنان 85 سال می‌باشد و این یکی از دلایل اهمیت بالای امر سلامتی در ژاپن محسوب مسگردد."
یکی از نانواهای برجسته ژاپن که در جهت رضایت خاطر طرفداران غذای سالم فعالیت می‌نمود، در سال 2013 موفق به تولید نانی خوش‌طعم با استفاده از سبوس گندم گردید و به این نتیجه دست یافت که سبوس گندم در مانع شدن از افزایش قند خون مؤثر می‌باشد.
واتاناب افزود: اگرچه نمی‌توان گفت که تولید این نان یک ضربه کاری بود اما مرکز توجه بسیاری از مراکز فروش واقع گردید.
یک مرکز پخت نان و شیرینی دیگر نیز موفق به تولید نان با نوعی شکر متفاوت شد که در کنترل قند خون نیز مؤثر است در حالیکه یک نانوایی دیگر نانی را با رب آلو تولید کرد که این رب جایگزینی برای چربی‌ها و روغن‌ها محسوب می‌شد.

در ژاپن، مثل دیگر کشورهای توسعه‌یافته، نان تابه‌ای سفید و قطعه قطعه نیز به تدریج کنار می‌رود. در بسیاری از سوپرمارکت‌ها نان به کالایی بی‌ارزش تبدیل شده است اما با ظهور پدیده «نان هدیه»، مثلاً «نان طلا» به وزن 340 گرم و به قیمت 2050 دلار، این تصویر از بین رفت.
واتاناب گفت:" من در آوریل سال گذشته به بازار رفتم و در مدت 6 ماه 25 میلیون نان طلا به فروش رساندم".
نان طلا با عسل طعم‌دار می‌شود و در بین 7 تا 11 فروشگاه در ژاپن به فروش می‌رسد. از آن جهت که برنج را میراث کشور ژاپن مینامند دولت نیز مردم را به مصرف بیشتر برنج ترغیب می‌نماید و این باعث به وجود آمدن گونه جدید «نان برنج» در صنعت نان شده است.
کیوکو کوبومورا، رئیس مرکز مشاوره غذایی کوبومورا در توکیو اعلام کرد:" بیشتر نان‌های ژاپنی با استفاده از آرد گندم وارداتی تولید می‌شوند که قیمت این آرد نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است" . وی تصریح کرد:" نان اسفنجی، نرم و پف‌داری که ارزش غذایی بالایی هم داشته باشد در اولویت می‌باشد و نان برنج همه این ویژگی‌ها را در بردارد".

نان برنج از ترکیبی از آرد گندم و آرد برنج درست می‌شود و در ناهار مدارس نیز بازار خوبی پیدا می‌کند. محققان ژاپنی به دلیل آلرژی‌های دوران کودکی در صدد هستند تا نانی با استفاده از آرد 100% خالص برنج تولید نموده و ترکیبات گندمی را حذف نمایند.
کوبومورا افزود: پژوهشگاه ملی مواد غذایی در سال 2010 یک نوع نان کماج با آرد برنج 100% تولید کرد. گلوتاتیون در تخمیر مؤثر است و آرد سیب‌زمینی بیات و کهنه شدن نان را کنترل نموده و بافت آن را بهبود می‌بخشد.

بر طبق آمار یورو مانیتور بین‌الملل، یک مرکز تحقیقات بازاری مستقر در لندن، مصرف نان در کره جنوبی در حال افزایش است و خرده‌فروشی نان نیز در سال 2013 تا 5% رشد یافت. یورو مانیتور اعلام کرد: تغییرات به وجود آمده در عادات غذایی مصرف‌کنندگان دلیل این رشد است. در حال حاضر کره‌ای‌ها نان را در وعده صبحانه خود قرار می‌دهند و آن را جایگزین سبک سنتی غذایی خود می‌نمایند. از نظر کره‌ای‌ها کیک و شیرینی بیشتر در طیف تنقلات قرار می‌گیرد.
به نقل از یورو مانیتور در سنگاپور، یکی دیگر از کشورهای ببرآسیایی،  نیز مردم در پی تغییر شیوه های خرید خود هستند و اگرچه همچنان نان سفید در اولویت قرار دارد اما مردم بیشتر به دنبال فرآورده‌های نانی سالم و کاربردی مثل غلات کامل، نان بدون گلوتن و نان کم‌گلوتن میباشند.

















ANZ consumers seek better bread adventures

مصرف‌کنندگان نان در استرالیا و نیوزلند به دنبال جایگزینهای مناسب‌تری برای نان می‌باشند.

تام کندی، رئیس فعلی انجمن نانواهای استرالیا و کارشناس ارشد گروه جهانی AB در هانترز هیل استرالیا، اعلام کرد که صنعت نان در سراسر استرالیا و نیوزلند در حال تغییر و تحول می‌باشد.
کندی وکن‌هال اظهار داشتند: تغییر و تحولات پنج سال اخیر در صنعت نان حرکتی قابل توجه ازسمت نان رول، نان سفید و نان‌های بسته‌بندی شده به سمت نان‌ها و رول‌های سنتی، سالم‌تر و بدون گلوتن داشته است. نان، همچنان، در میان استرالیایی‌های قدیمی محبوبیت خود را دارد اما بیشتر قشر جوان به دنبال گزینه‌ها و جایگزین‌های دیگری نیز میباشند.

به گفته ی هال و کندی بازار نان بازاری فعال و پویا می‌باشد و نرخ رشد ترکیبی سالانه آن به بیش از 5% می‌رسد. رشد دیده شده در نان نسبتاً کمتر و در کیک کمی بالاتر بوده است. درآمد بازار نان و شیرینی سال 2013 به ارزشی معادل 5,5 بیلیون دلار برآورد شد.
طبق گزارش‌های هال وکندی، بیشترین رشد موجود برای نان‌های سنتی و دستی بوده است که در بین پخت نان داخل نانوایی و خرده‌فروشی به صورت نانوایی خیابانی طرفداران بسیار زیادی داردو باین ترتیب میتوان اینگونه استنباط نمود که گرایش و تمایل مصرف‌کننده به طعم واقعی و تازگی نان دلیل این محبوبیت می‌باشد .

در این میان، محصولات خاص و متفاوت عملکرد بهتری داشته اند. به گفته هال وکندی، در همه حال جایگزین‌های سالم‌تری برای نان‌های سفید وجود دارد. به عنوان مثال غلات کامل، انواع گوناگون غلات و حبوبات، غلات قدیمی، میوه‌ها و ... از آن جمله می‌باشند. بعلاوه به دلیل تحولات و رشد دموگرافیک‌های آسیایی در استرالیا، به‌ویژه در مناطق داخلی استرالیا، همچنان شاهد رشدی ثابت و یکنواخت در پخت نان به سبک آسیایی می‌باشیم.
استرالیا نیز همانند دیگر کشورهای غربی یک مشکل عمده دارد و آن این است که 80% از جمعیت برآورد شده استرالیا دچار اضافه وزن می‌باشند. با این وجود، این مسأله جایگاه نان مسطح، لقمه ها و صبحانه‌های آماده نظیر بیسکوییت‌های صبحانه را مستحکم‌تر ساخته است.
محصولات بدون گلوتن نیز به طور عمده وارد صحنه شده‌اند. هال وکندی این محصولات را رهبران اصلی این حوزه می‌نامند و خاطرنشان می‌سازند که 21% از تمامی محصولات سال 2013 ادعا کردند که محصولی بدون گلوتن را ارائه کرده‌اند. به علاوه صنعت نان استرالیا و نیوزلند به طور داوطلبانه برنامه‌های کاهش نمک نان‌های بسته‌بندی شده را دنبال می‌کند. به گفته این دو، نمک موجود در غذاهای بسته‌بندی شده منبع بسیار مهمی برای مصرف نمک در کودکان است.

تأمین غذای فرهنگ رو به رشد کافه‌ای در استرالیا به معنای افزایش حجم غذاهای پخته شده و آسان پز مثل ماکارونی‌ها میباشد که چنین چیزی مغازه‌هایی که تنها پاستا و ماکارونی عرضه می‌کنند را دربرنمیگیرد.
به گزارش هال وکندی در طی پنج سال اخیر رشد فروشگاه‌های مخصوص دونات و مافین در استرالیا و نیوزلند تقریباً متوقف شده است.


 










Südback
18-21 October 2014
Trade Fair for the Bakery and Confectionery Trades

Südback: نمایشگاه نان و شیرینی‌پزی آلمان
زمان: 21-18 اکتبر 2014
مکان: مرکز نمایشگاههای اشتوتگارت

Südback  یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های نان و شیرینی‌پزی در آلمان است که طرفداران بسیاری دارد. این نمایشگاه، مرکز تبادل ایده‌ها، نظریات و اطلاعات افراد و همچنین مکان مناسبی برای معرفی و ارائه جریانات، پیشرفت‌ها و نوآوری‌های فنی محسوب میگردد. انجمن نانواها، انجمن قنادها و جایزه                 Award Südback Trend این نمایشگاه در میان علاقه مندان به آن کاملاً شناخته شده هستند.

کیفیت بالای برنامه‌های انجمن‌ها و اجرای زنده پخت نان و شیرینی باعث جذب بسیاری از بازدیدکنندگان می‌گردد. پیشرفت‌های مربوط به نوآوری محصولات در این نمایشگاه عرضه می‌گردد و به فناوری، طرح و مفهوم نوآوری مربوطه، جایزه        Südback Trade Award  اهدا می‌گردد.
این نمایشگاه بر حوزه‌های خدمات، اطلاعات و مدیریت، افزایش فروش، بازرگانی، تکنولوژی کاری و اجرایی، لوازم و تجهیزات اداری و مواد خام مخصوص قنادان و نانواها  تمرکز دارد. همچنین اسنک‌ها و ترویج بازار خانگی نیز در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت. انجمن نانوایان و انجمن قنادان نیز فرصت مناسبی برای کسب اطلاعات عمیق‌تر در این صنعت بودند.

درمیان بازدیدکنندگان این نمایشگاه تاجران نان و شیرینی، شرکت‌های تجاری، شرکت‌های خدماتی، کارگزاران صنعت نانوایی، عرضه‌کنندگان نان، کافه‌داران، رستوران‌داران، هتل‌داران، اغذیه ‌فروشی‌ها، شرکت‌های خدماتی مواد غذایی و خدمات مجالس به چشم میخوردند. بیش از یک سوم بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در عرصه تولید فعالیت داشته و همچنین بیش از 42% از ملاقات‌کنندگان نیز در بالاترین سطح مدیریتی قرار داشتند.
این نمایشگاه در جهت رسیدن به ارزش‌های قدیمی و سنتی این صنعت گام برمی‌دارد که میتوان ارائه محصولی شیرین و خوشمزه، تازه و دست‌ساز، باکیفیت، طبیعی و کاملاً آسان و ساده به عنوان نمونه ای از این ارزش ها اشاره نمود. مهارت مهندسی مدرن، محصولات دست‌ساز پررونق و دنیایی رنگارنگ از ترکیبات و لوازم تزیینی در این نمایشگاه عرضه شد.
انجمن‌های نانوایان و قنادان این نمایشگاه نه تنها آخرین نکات و ترفندهای هنر نان و شیرینی‌پزی بلکه اطلاعات و آموزش‌های لازم را نیز در اجراهای تخصصی خود ارائه نمودند.
همچنین Südback به معرفی آخرین و مهم‌ترین پیشرفت‌ها و روندها در امر تولیدات این صنعت پرداخته و جایزه Südback Trend Award برای نهمین بار در اشتوتگارت به بهترین فناوری با بهترین عملکرد، طرح، امنیت و بالاترین سازگاری با محیط زیست و بیشترین میزان تولید اهدا گردید.

موضوعات اصلی این نمایشگاه عبارتند از:

- ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی
- مواد اصلی
- مواد غذایی کاملاً منجمد
- نمایندگی‌های نان و شیرینی
- تجهیزات نانوایی
- فرهای مخصوص پخت نان و شیرینی
- خنک‌سازی
- تهویه هوا
- دستگاه‌های بستنی‌سازی
- تجهیزات فروش
- قهوه
- لوازم اداری
- مواد وسایل و بسته‌بندی محصولات
- شیرینی‌جات
- تجهیزات قنادی‌ها
- خدمات
- منابع و مراجع تخصصی









 


Bacary Medan Expo
9-12 Oct 2014
Tiara Medan Convention Centre, Medan, Indonesia

نمایشگاه صنعت نان مدان
زمان: 12-9 اکتبر 2014
مکان: اندونزی، مدان، مرکز همایش‌های تیارا مدان

نمایشگاه صنعت نان مدان نمایشگاهی بین‌المللی و باشکوه است که برای شناخت و درک درست این صنعت به متخصصان و کارشناسان آن کمک فراوانی می‌رساند. این نمایشگاه یکی از بهترین و برجسته ترین نمایشگاه‌هایی است که عرضه‌کنندگان داخلی و خارجی را برای شناخت جزییات دقیق این صنعت گرد هم جمع می‌آورد. افراد حاضر در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای بهبود چشم‌اندازها و اهداف تجاری و همچنین شناخت و برقراری رابطه با متخصصان و مخاطبان این صنعت را به دست خواهند آورد.
نمایشگاه صنعت نان مدان به عرضه محصولات و خدمات متعددی از جمله فرآورده‌های نان، کیک و شیرینی خواهد پرداخت.



Bakery and snacks.com
Law- carb bakery to go mainstream, says expert
به گفته کارشناسان پخت نان کم‌کربوهیدرات باید رواج یابد


بنیان‌گذار شرکت مشاوره «آکادمی نانوایی» می‌گوید: در آینده‌ای نزدیک همزمان با تلاش شرکت‌‌ها برای غلبه بر چالش‌های مربوط به تهیه و آماده‌سازی محصولات نانی به منظور صنعتی نمودن آنها، آن دسته از محصولات و فرآورده‌هایی که با کربوهیدرات کم درست شده‌اند رواج می‌یابند.
جوز وست، مشاور و بنیان‌گذار تحقیق و توسعه آکادمی نانوایی اظهار داشت: کاهش میزان کربوهیدرات در فرآورده‌های نانی نقطه آغازی برای جلب توجه تولیدکنندگان عمده و اصلی بوده است. وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شرکت‌های علاقمند به پخت نان کم‌کربوهیدرات، نوآوران و بدعت‌گزارانی هستند که در صدد می‌باشند تا محصولاتی صنعتی در این بخش تولید نمایند. نانوایی کم‌کربوهیدرات هنوز خود را به اثبات نرسانده است اما با این حال به عنوان یکی از برجسته‌ترین بخش‌هایی تلقی می‌گردد که در دو ماه گذشته شکل گرفته است. بر طبق گفته وست، فرآورده‌های نانی کم‌کربوهیدرات در بازار به گونه‌ای خاص و ویژه موجود بوده اند. وی محصولات رژیمی Atkins (آتکینز) را به عنوان نمونه ذکر می‌کند و می‌افزاید: محصولات رژیمی Atkins و اولین موج طرفداران محصولات کم‌‌کربوهیدرات در اواسط سال 2000 به اوج خود رسید. اکنون شرکت‌ها به دنبال آن هستند که این نوع محصولات را به عنوان محصولات اصلی و عمده خود تولید نمایند. به عنوان مثال در هلند و آلمان نان کم‌کربوهیدرات نسبتاً به خوبی رواج یافت اما تولیدکنندگان در مورد تولید انواع کیک و بیسکوییت کم‌کربوهیدرات نیز برنامه‌هایی دارند. وست معتقد است که محصولات تولید شده با کربوهیدرات کم، نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در مورد چاقی و افزایش وزن را در نظر می‌گیرند و از آن به نفع خود استفاده می‌نماید به‌ویژه آنکه بسیاری از رژیم‌های معروف بر پایه مصرف کربوهیدرات کم می‌باشند.


استخراج کربوهیدرات کار آسانی نیست

با این وجود، وست بر این باور است که تولید فرآورده‌های نانی با کربوهیدارت کم، هم از دیدگاه فرمولاسیون‌سازی و هم از دیدگاه تهیه و آماده‌سازی آن‌ها کار آسانی نمی‌باشد.
وست می‌گوید: برای ساختن فرمولاسیون آنها می‌توان از گروهی از دیگر آردها استفاده کرد و آنها را جایگزین گندم نمود. این آردها عبارتند از آرد تف، گندم سیاه، کوینولا، لوپین و سویا. به طور معمول هنگامی که این محصولات در مقیاس وسیع تولید می‌شوند تولیدکنندگان می‌توانند در هر 100 گرم محصول، 25-20 گرم کربوهیدرات را کاهش دهند.

وی همچنین خاطرنشان می‌سازد که این آردهای جایگزین به گونه‌ای متفاوت با گندم ترکیب، تثبیت و پخته می‌شوند. بزرگ‌ترین چالش، مرحله ی سفت شدن است و این ناشی از آن است که دمایی مشخص وجود دارد که هنگام پخت نان در این دما ساختار (خمیر) به اصطلاح می‌خوابد یا نشست می‌کند. در نتیجه غلاتی مثل گندم سیاه یا کوینولا درجه حرارت‌های متفاوتی دارند و در مقایسه با گندم استاندارد برخی زودتر و برخی دیرتر سفت می‌شوند. بنابراین به گفته وست، ترکیب، تثبیت و پخت به‌ هنگام استفاده از آردهایی غیر از آرد گندم تغییر می‌یابد. به علاوه نبودن نشاسته در محصولات کم‌کربوهیدرات مسائل و مشکلاتی را در مورد افت نشاسته، بیات شدن نان و میزان رطوبت نان به وجود می‌آورد.

وست می‌گوید: سخت‌ترین کاری که باید انجام دهید فرمول‌سازی مجدد نیست بلکه لذیذ و دلچسب ساختن محصول آن هم به گونه‌ای است که مردم تصمیم بگیرند که دوباره نیز این محصول را خریداری نمایند. اگر طعم این محصول مورد پسند واقع نگردد پس محصول فراموش شده و بازار شما نیز راکد می‌گردد.

افزایش کیفیت فرآورده‌های نانی کم‌کربوهیدرات

وست می‌گوید: افزایش کیفیت فرآورده‌های نانی کم‌کربوهیدرات امری دشوار و پیچیده است و این به دلیل آن است که به این منظور باید بسیاری از نمونه‌ها تغییر یابند. وی اینگونه خاطرنشان می‌سازد: شرکت‌هایی که محصولات بدون گلوتن -که دارای ساختار خمیری متفاوت و کنترل‌های متفاوت می‌باشند- را هرگز تولید نکرده‌اند با مشکلاتی روبرو می‌گردند در نتیجه هنگام تولید محصولاتی خاص با کربوهیدرات کم نیز با این مشکلات مواجه خواهند شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات کم‌کربوهیدرات از محصولات بدون گلوتن سبقت خواهند گرفت یا خیر پاسخ می‌دهد که زمان لازم برای تثبیت‌سازی و نیز ترکیب و تهیه خمیر در آنها متفاوت خواهد بود.

وی می‌افزاید: برای تولیدکنندگان محصولات بدون گلوتن تولید محصولات کم‌کربوهیدرات راحت‌تر صورت خواهد گرفت چرا که آنها تقریباً با روش‌های تهیه محصولات و کار با نمونه‌های متفاوت آشنایی دارند. با این وجود، وست در مورد ظرفیت و توان آماده‌سازی محصولات می‌گوید که تولید محصولات کم‌کربوهیدرات برای اکثر تولیدکنندگان و کارخانه‌های فرآورده‌های نانی مناسب‌تر می‌باشد.

مقایسه محصولات کم‌کربوهیدرات و محصولات بدون گلوتن

وست در پاسخ به این که آیا فرآورده‌های کم‌کربوهیدرات بیشتر از فرآورده‌های بدون گلوتن تولید خواهند شد یا خیر چنین می‌گوید: بخشی از موفقیت رژیم غذایی بدون گلوتن ،که در حال حاضر بالاترین جایگاه را دارد، آن است که در این رژیم، کربوهیدرات نیز کاهش یافته است. شاید اینگونه باشد که برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر میزان گندم را کاهش دهیم، که البته این همان چیزی است که در کم کردن کربوهیدرات صورت می‌گیرد، در نتیجه کاهش وزن نیز خواهیم داشت.
با این وجود مورد پسند واقع شدن محصولات کم‌کربوهیدرات در نظر مصرف‌کنندگان در مقایسه با محصولات بدون گلوتن سخت‌تر است. وست معتقد است که مردم به محصولات گندمی که طعم بسیار بهتری هم دارند عادت دارند در حالیکه محصولات بدون گلوتن به طور کلی طعم خوب و دلپذیری ندارند.

 






















High-fiber bioactive breads could become mainstream
نان های با فیبر بالا و بیواکتیو
بزودی نسل جدیدی از نان های بیواکتیو غلات کامل با طعم و ویژگی های ظاهری بهتر از همیشه به بازار عرضه خواهند شد. این نان ها در حال حاضر در مرحله ی آزمایش طعم قرار دارند که آخرین مرحله قبل از تولید انبوه آن است. اتحادیه ی اروپا هزینه های مالی این پروژه را که HealthBread نام دارد به عهده داشته است. هدف از انجام این پروژه تولید نانی با ویژگی های طعم و ظاهر قابل قبول برای مصرف کنندگان و همچنین سلامت بالا بوده است.
درحال حاضر این نان های با فیبر بالا در چندین کشور اروپایی در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته اند تا از نظر طعم بررسی شوند. تاکنون مصرف کنندگان از طعم و ویژگی های ظاهری این نان رضایت داشته اند. هفت نانوایی در ایتالیا، آلمان، اتریش و هلند تولید چنین نان هایی را برای عرضه ی آزمایشی به مشتریان بر عهده گرفتند.
با تکمیل شدن نظرسنجی ها در این کشورها و رضایت کامل مشتریان، اتحادیه ی اروپا مجوز تولید این نان را صادر خواهد کرد و کشورهای اروپایی بیشتری به جمع تولید کنندگان نان های با فیبر بالا خواهند پیوست. انتظار می رود که تا چندسال آینده استفاده از آرد های با فیبر بالا برای تولید این نان تا 30 درصد افزایش پیدا کند و در نهایت این نان به عنوان اصلی ترین نان مصرفی در اروپا مورد استفاده قرار گیرد.
این نان با استفاده از قسمت هایی از آلورون سبوس تولید شده اند که بسیاری از موادمغذی را در خود جای داده است. آلورون های سبوس سپس در فرآیندهای دقیقی تخمیر شده اند تا اسید فرولیک آزاد شده و میزان اسید فیتیک کاهش یابد. با انجام این فرآیند، مواد معدنی بیشتری در نان موجود خواهد بود بدون این که خمیر چسبندگی زیادی داشته باشد.
هدف نهایی تولید نانی بوده است که ویژگی های ظاهری و طعمی شبیه باگت سفید داشته باشد اما ویژگی های تغذیه ای نان های کامل را نیز داشته باشد. با توجه به آمارها، بیشتر اروپایی ها طعم نان های سفید و بافت نرم آن ها را ترجیح می دهند و به همین دلیل است که مصرف نان سفید بیشتر از نان های کامل است. تا ده سال پیش نان کامل در ایتالیا و فرانسه وجود نداشت اما این جریانی است که به وجود آمده است و باید به گسترش هرچه بیشتر آن کمک کرد. اگر صنعت نانوایی بتواند این تغییر را در عادات غذایی مردم ایجاد کند، در نهایت بیماری های قلبی، دیابت نوع دوم و سرطان روده ی بزرگ کاهش خواهد یافت.
برای انجام پروژه ی HealthBread آسیابانان، نانوایان و مشاورین تغذیه ی بسیاری با یکدیگر همکاری کرده اند تا بهترین نتیجه را به دست آورند.
www.bakeryandsnacks.com



Milling, Bakery & Confectionary Fair (MBK 2014)
برگزاری نمایشگاه آسیابانی، نانوایی و قنادی موسوم به MBK 2014
نمایه‌ای از نمایشگاه MBK
نمایشگاه آسیابانی، نانوایی و قنادی جمهوری چک موسوم به (MBK)،  نمایشگاهی تجاری وبین المللی در زمینهی صنعت آسیابانی، نانوایی و قنادی است که طی روزهای بیست و پنجم الی بیست و هشتم فوریه برگزار می شود. اجاق فرهای نانوایی، فرهای استاندارد برای پخت غذا، وسایل و تجهیزات پخت و پز، آخرین دستاوردها در زمینه ی صنعت پخت، عرضه نمونه هایی از فرآورده‌های آردی، تجهیزات رستوران‌ها و لوازم جانبی آن، دستگاه های تهیه خمیر، اجاق فرهای تونلی اتوماتیک، فریزرها و هر گونه تجهیزات وابسته به صنعت نانوایی و قنادی، بخشی از تولیداتی است که در نمایشگاه MBK  عرضه می شود.
برگزاری این نمایشگاه به عهده ی شرکت Salima  است که در حقیقت  پذیرای چهار نمایشگاه بین المللی است که هر یک از آنها برای متقضایان خاص خود، به خوبی طراحی و برنامه ریزی شده اند.
 شرکت Salima   تولیدکنندگان مواد غذایی و طراحان تکنولوژی صنعت غذایی را گرد هم  می آورد تا از نمایشگاه MBK  و همچنین نمایشگاه  INTECOکه نمایشگاهی در زمینه هتلداری و مهمانوازی است، دیدن کنند. این نمایشگاهها به طور همزمان در بهترین مکان ممکن و در بخش مواد غذایی و تکنولوژی مواد غذایی اروپای مرکزی برگزار می شوند.
آخرین رویکردها، روش ها و ابداعات در زمینه‌ی مواد غذایی و تکنولوژی های وابسته به آن، این نمایشگاه را در بین خرده فروشان و شرکتهای تهیه  و توزیع مواد غذایی از جایگاه والایی برخوردار کرده است.
 www.bvv.cz

Pâine în România
نان در رومانی
رومانی با جمعیتی در حدود 22 میلیون نفر، کشوری در جنوب شرقی اروپاست که بین بلغارستان و اوکراین واقع شده و با دریای سیاه نیز هم مرز است. نزدیک به 87 درصد از مردم رومانی را مسیحیان ارتدوکس تشکیل می دهند و حال آنکه بقیه جمعیت این کشور را نیز مسیحیان پروتستان و کاتولیک و تا حدودی مسلمانان تشکیل می دهند. پایتخت رومانی، شهر بخارست، و زبان رسمی این کشور، رومانیایی است. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2011 میلادی، سرانه تولید ناخالص داخلی رومانی 600/12 دلار، نرخ تورم 8/5 درصد و میزان بیکاری نیز در این کشور 1/5 درصد برآورد شده است. کشاورزی در رومانی، 9/7 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی و 30 درصد از کل نیروی کار این کشور را به خود اختصاص داده است؛ از محصولات عمده کشاورزی تولید شده در رومانی می توان به گندم، ذرت، جو، چغندر، دانه آفتابگردان و سیب زمینی اشاره نمود.
رومانی در تولید غلات اتحادیه اروپایی (EU) ، نقش مهمی را ایفا می کند. مجمع بین المللی غلات (IGC) در گزارش ماه سپتامبر خود میزان تولید غلات رومانی در سال زراعی 13-2012 میلادی را 95/12 میلیون تن برآورد کرده است که به مراتب کمتر از میزان تولید 2/19 میلیون تن محصولی است که در سال زراعی 12-2011 میلادی رقم خورد.
مجمع بین المللی غلات در گزارش ماه سپتامبر خود، همچنین از تولید 9/4 میلیون تن گندم در سال زراعی 13-2012 میلادی در رومانی خبر داده است و این در حالیست که تولید گندم در این کشور در سال زراعی 12-2011 میلادی، 7/6 میلیون تن بوده است.
در افت فاحش تولید غلات رومانی در سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی گذشته، محصول ذرت بیشترین نمود را داشته است؛ بطوریکه IGC در گزارش خود از احتمال تولید 5/6 میلیون تن ذرت در سال زراعی جاری در رومانی خبر داده است و حال آنکه تولید این محصول در سال زراعی گذشته، 5/10 میلیون تن بوده است. تولید جو نیز در سال زراعی 13-2012، بنا بر گزارش IGC ، حدود 900 هزار تن برآورد شده است که نزدیک به 600 هزار تن کمتر از سال زراعی پیشین است.
بنابر اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) ، انتظار می رود صادرات گندم رومانی در سال زراعی جاری به 6/1 میلیون تن برسد که در مقایسه با سال قبل، حدود 25% کاهش یافته است. در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، صادرات ذرت در سال زراعی 13-2012 میلادی حدود 1/6 میلیون تن برآورد شده است که 42 درصد کمتر از سال پیش از آن است.
از آنجا که رومانی از سال 2007 میلادی به عضویت اتحادیه اروپایی درآمده است، سیاستهای مربوط به اراضی کشاورزی این کشور نیز تحت سیاست کلی کشاورزی اتحادیه اروپایی (CAP) به اجرا درمی آیند. رومانی در اجرای سیاستهای CAP ، نقش بسیار مهمی دارد چرا که داسیان سیولوس، وزیر کشاورزی سابق رومانی، یکی از اعضای عالی رتبه این نهاد اروپایی است که از فوریه 2010 میلادی تاکنون در هیئت مدیره نهاد مذکور فعالیت دارد. از نقشهای مهم وی در CAP می توان به هدایت مذاکرات CAP بعد از سال 2013 میلادی اشاره نمود.
رومانی در مقایسه با برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپایی، تمایل بیشتری به توسعه بیوتکنولوژیک از خود نشان می دهد، بطوریکه کشاورزان رومانیایی در زمره اعضای اتحادیه اروپایی قرار دارند که از فرصت تولید و برداشت محصول بیوتکنولوژیک برخوردارند. از جمله محصولاتی که در حال حاضر با اصلاح ژنتیکی و تحت قانون برداشت تجاری در رومانی به عمل می آیند، می توان به «ذرت مقاوم در برابر آفت حشرات MON 180» اشاره نمود.
رومانی به لحاظ سوق الجیشی، برای کشورهای مرکزی و شرق اروپا از اهمیت بسزایی برخوردار است، چراکه رود معروف «دانوب» که مسیر تجاری ترانزیت محصولات غله ای به سمت دریای سیاه است، در این کشور جریان دارد. با این وجود، بارش اندک و دمای هوای بالا در سال 2012 میلادی، بر این شاهراه ترانزیتی غلات، تأثیر نامطلوبی گذاشت.
در سالیان گذشته، وزارت کشاورزی رومانی، همواره از کشاورزان این کشور حمایت کرده است؛ بطوریکه به کشاورزان اطمینان خاطر داده شده است که حتی در دوران قحطی نیز که درآمد این قشر بسیار پایین می آید، از سوی وزارتخانه مذکور مبلغی به عنوان جبران خسارت به آنان تعلق می گیرد. وزارت کشاورزی رومانی تخمین زده است که در این کشور حدود 600 هزار مزرعه تجاری و غیر تجاری وجود دارد و در این اراضی، در فضایی به وسعت 9/1 میلیون هکتار (29 درصد از کل این سرزمین) ، زراعت و برداشت محصول صورت می گیرد.
منابع صنعتی، تولید سالانه آرد در رومانی را 6/1 میلیون تن برآورد می کنند. در این کشور حدود 200 آسیاب و کارخانه تولید آرد فعالیت دارند که ظرفیت تولید بالغ بر 2000 تن آرد در سال را دارا می باشند. صنعت آسیاب آرد رومانی، بیشتر دراطراف شهرهای کونستانتا، تیمیسوارا و باکائو متمرکز شده است بطوریکه 45 درصد از محصول آرد کشور در این نواحی تولید می گردد.
در رومانی، به فراخور مناسبتهای مختلف، نانهای متنوعی تهیه و تناول می گردند که در این قسمت به معرفی برخی از آنها می پردازیم:
نان کولاچی (Colaci)
کولاچی، نان سنتی رومانیایی ها برای ایام کریسمس (تولید حضرت مسیح) است. این نان را با نام فرگالی (frgaly) نیز می شناسند که در زبان رومانیایی به معنای «بریان» است. ریشه واژه کولاچی به زبانهای یونانی، بلغاری و اسلاوی باز میگردد که به معنای «دایره ای شکل و گرد» است.
نان کُوریگی (Covrigi)
کوریگی، جمع کلمه «کُوریگ» است که در اصل نوعی نان رومانیایی نمک دار است که روی آن کنجد می ریزند. مصرف این نان، بیشتر در نواحی مرکزی کشور رواج دارد؛ گفتنی است نان مذکور را در رومانی به عنوان فست فود (غذای آماده) نیز تناول می کنند، ضمن آنکه در برخی نواحی روستایی کشور، در ایام عید، این نان را به یکدیگر هدیه می دهند.
نان کوزوناک (Cozonac)
نوعی نان شیرینی است که مصرف آن در کشورهایی چون آلبانی، بلغارستان، مقدونیه و رومانی رواج دارد. این نان در بلغارستان، اغلب در موعد عید پاک (از اعیاد مسیحیان) تهیه و تناول می گردد. البته کوزوناک را در سایر اعیاد همچون کریسمس و سال نو نیز تهیه می کنند.
نان فریگانِلِه (Frigãnele)
این نان که آن را با نام «نان تخم مرغی» نیز می شناسند، ظاهری شبیه به نان تست فرانسوی (French Toast) دارد.
نان لانگوس (Lángos)
لانگوس در اصل، نوعی نان مسطح (تخت) مجارستانی است که خمیر آن از ترکیب آرد، مخمرو نمک، همراه با آب تهیه می گردد و مصرف آن به تدریج در رومانی نیز مرسوم شده است.
مصرف لانگوس در فصل تابستان، به عنوان یک میان وعده یا نیم چاشت، طرفدارن پرشماری دارد. لانگوس نه تنها در مجارستان و رومانی، بلکه در اتریش نیز نانی پرطرفدار است.
نان لیپی (Lipie)
لیپی، نانی برگرفته از فرهنگ غذایی سنتی رومانیایی ها است که از انواع آرد گندم و به صورت گرد (دایره ای شکل) تهیه می گردد.
www.world-grain.com
http://en.wikipedia.org


































 نان در مراکش (مغرب)
Bread In Morocco
الخُبز فی المَغرب
مراکش (مغرب) با جمعیتی بالغ بر سی و دو میلیون و سیصد هزار نفر، کشوری در شمال غربی قاره آفریقا است که از شمال با دریای مدیترانه، از سمت غرب و شمال غربی با اقیانوس آرام شمالی و از شرق با جمهوری دموکراتیک الجزایر هم مرز است، و از سمت جنوب به صحرای غربی راه دارد. 99 درصد از مردم مراکش پیرو دین اسلام هستند و بقیه مردم این کشور مسیحی می باشند. سرانه تولید ناخالص داخلی مراکش بر اساس برآورد به عمل آمده در سال 2011 میلادی، حدود 5100دلار، نرخ تورم 9/1 درصد و میزان بیکاری نیز در این کشور آفریقایی 9/8 درصد گزارش شده است.
کشاورزی در مراکش 6/16 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی و 6/44 درصد از نیروی انسانی کشور را به خود اختصاص داده است. گفتنی است، زبان رسمی مردم مراکش عربی است، اما زبان فرانسوی نیز در این کشور رایج است. از شهرهای مهم مراکش، می توان به رباط، پایتخت این کشور، و همینطور کازابلانکا اشاره نمود.
اگرچه بخش اعظمی از اراضی مراکش برای کشاورزی مناسب است، اما این کشور قادر به تولید محصولات کشاورزی کافی جهت تأمین نیاز جمعیت خود نیست. مراکش رابطه اقتصادی و تجاری نزدیکی با اتحادیه اروپایی و به ویژه کشورهای اسپانیا و فرانسه دارد. این کشور، یکی از بزرگترین وارد کنندگان غلات به شمار می آید و تأمین کنندگان اصلی آن را تولید کنندگان عمده غلات در اتحادیه اروپایی تشکیل می دهند؛ مراکش همچنین با ایالات متحده آمریکا نیز رابطه تجاری نزدیکی دارد.
مجمع بین المللی غلات (IGC) در گزارش خود در رابطه با بازار تجارت غلات آورده است: مراکش در سال 13-2012 میلادی تلاش فراوانی کرده است تا تولیدات خود را افزایش دهد؛ با این وجود، قحطی های مکرر در این کشور، تولید محصول را به شدت کاهش داده است بطوریکه پیش بینی می شود تولید گندم در مراکش با 40 درصد کاهش، به حدود 5/3 میلیون تن برسد.
مجمع بین المللی غلات (IGC) ، مجموع تولید غلات در مراکش را در سال زراعی 13-2012 میلادی، 8/4 میلیون تن گزارش کرده است که در مقایسه با 4/8 میلیون تن تولید غلات در سال پیش از آن، افت فاحشی را نشان می دهد. از این میزان اندک تولید، 5/3 میلیون تن به گندم و 1/1 میلیون تن به جو اختصاص دارد که در مقایسه با سال زراعی گذشته، به ترتیب 3/2 میلیون تن و 2/1 میلیون تن کاهش یافته اند.
پیش بینی می گردد مجموع واردات غلات مراکش در سال زراعی 13-2012 به 8/7 میلیون تن برسد که در مقایسه با 9/5 میلیون تن واردات در سال زراعی گذشته، مؤید افزایش چشمگیر واردات غلات به این کشور است. از این میزان واردات غلات، 1/5 میلیون تن به گندم اختصاص دارد که 6/1 میلیون تن بیش از سال گذشته است. همچنین 2 میلیون تن ذرت و 600 هزار تن جو نیز بخش دیگری از واردات سال زراعی 13-2012 مراکش را تشکیل می دهند که هر دو در مقایسه با سال قبل، 1/0 میلیون تن افزایش یافته اند.
مجمع بین المللی غلات (IGC) در گزارش خود از گندم مراکش آورده است: یک میلیون تن از مجموع گندم تولید شده در مراکش در سال زراعی گذشته، گندم دوروم بوده است که این میزان،7/0 میلیون تن کمتر از سال پیش از آن است.
بنابر اعلام اتحادیه ملی صنایع آسیابانی مراکش، 180 واحد آسیابانی در این کشور فعالیت دارند. از این تعداد، 120 کارخانه به پردازش و آسیاب گندم برای مصارفی چون تولید نان، بیسکوییت و شیرینی می پردازند؛ و حال آنکه 60 واحد آسیاب دیگر فعال در این کشو،ر به پردازش گندم دوروم به منظور تولید آرد سمولینا برای تولید پاستا و فراورده های مشتق شده از آن مشغولند. گفتنی است، اغلب واحدهای آسیاب مراکش در منطقه کازابلانکا واقع شده اند که به نواحی تولید گندم در این کشور نزدیک تر است. اتحادیه ملی صنایع آسیابانی مراکش، ظرفیت تولید آرد در این کشور را در سال 2009 میلادی 89/7 میلیون تن گزارش کرده است.
همانطور که ذکر شد، فرانسه ( که از دیرباز رابطه تاریخی تنگاتنگی با مراکش داشته است) یکی از عمده ترین فروشندگان غلات به مراکش به شمار می آید؛ بطوریکه 65 درصد از کل خرید گندم نرم مراکش در سال زراعی جاری، از این کشور صورت گرفته است. این در حالیست که کانادا نیز 51 درصد از بازار واردات گندم دوروم مراکش را در سال زراعی جاری تحت کنترل خود آورده است.
مراکش همچنین بصورت بالقوه بازار مناسبی برای صادرکنندگان بریتانیایی و به ویژه بنیاد صادرات غلات بریتانیا (BCE) به شمار می آید. جرج فوربز، رئیس بنیاد مذکور، معتقد است: مراکش، برخلاف دیگر کشورهای شمال آفریقا، از کوتاه بودن مدت زمان رشد محصول به واسطه دیر کاشته شدن آن که از وجود سرمای شدید در ماه های ژانویه و فوریه نشأت می گیرد و همینطور بارشهای اندک رنج می برد.
BCE در گزارشی از واحدهای آسیاب آرد مراکش آورده است: 130 واحد آسیاب آرد در مراکش به آسیاب گندم نرم می پردازند که 80 واحد از این تعداد، آسیابهای صنعتی بسیار عظیم را شامل می شوند که در مناطق شهری از جمله کازابلانکا، رباط و فِس واقع شده اند. گفتنی است، 6000 هزار واحد آسیابانی سنتی (دستی) نیز در مراکش فعالیت دارند.
اما شاید بتوان گفت که عمده ترین نقش در بازار تجارت غلات مراکش را اداره ملی غلات و حبوبات این کشور موسوم به (ONICL) ایفا می کند که در سال 1937 میلادی تأسیس شده و تحت نظارت وزارت کشاورزی و دارایی مراکش فعالیت دارد. این اداره، معمولاً یک چهارم از کل واردات غلات مراکش را مدیریت می کند. بنیاد صادرکنندگان غلات بریتانیا (BCE) در گزارش خود از غلات مراکش، اضافه می کند: ONICL یک میلیون تن آرد را بصورت یارانه ای به اقشار کم درآمد مراکش اختصاص می دهد. ONICL همچنین برای تولید آرد، گندم کشاورزان بومی را خریداری می کند و مابقی نیاز خود را از طریق واردات گندم از سایر کشورها تأمین می کند.
در مراکش نیز همچون دیگر نقاط دنیا، نان های متعددی تهیه و تناول می گردد که در این قسمت به معرفی برخی از آنها می پردازیم:
خُبز (khobz) عنوان متداولترین نوع نان در مراکش است که آن را با اسامی دیگری چون: کسرا (معادل نان به زبان بربری) ، آگروم و پَن (معادل نان به زبان فرانسوی) نیز می شناسند. این نوع نان غالباً بصورت قرص های مسطح و ترد در اجاق یا تنور پخته می شود. خُبز در فرهنگ غذایی مردم مراکش، گاهی جای قاشق و چنگال را می گیرد به نحوی که مردم غذاهای خود را اغلب همراه با این نان تناول می کنند. در تهیه این نان از آردهای مختلفی همچون آرد سفید، سمولینا، گندم و چاودار می توان بهره برد و حال آنکه دانه های زیره سبز و بادیان رومی، جزء لاینفک افزودنی های این نان محبوب به شمار می آیند.
نان پیتای مراکشی (Batbout) یکی دیگر از نان های متداول در مراکش است که آن را با نامهای دیگری همچون "mkhamer" یا "toghrift" نیز می شناسند. این گونه از نان، بافتی نرم و جویدنی دارد و برای تهیه انواع ساندویچ بسیار مناسب است.
نان کراشِل (krachel) نوعی نان شیرینی مراکشی است که در تهیه آن از دانه های کنجد و بادیان رومی استفاده می شود.
نان هارشا (Harcha) یکی دیگر از گونه های نان در مراکش است که از آرد سمولینا تهیه می گردد. ظاهر این نان اگرچه شبیه به نان کماج یا کلوچه انگلیسی است، اما بافت و طعم آن به نان ذرت شباهت بیشتری دارد. تناول این نان را معمولاً برای صرف صبحانه و همراه با یک فنجان چای پیشنهاد می کنند.
از دیگر نانهای مرسوم در مراکش می توان به اسامی ذیل اشاره نمود:
نان سفید (khobz)
نان گندم (khobz dyal Zraa’)
نان تهیه شده از آرد سمولینا (khobz dyal smida)
نان جو (khobz Belboula)
نان کنجدی
www.moroccanfood.about.com/od
www.world-grain.com

 


























نان در پاراگوئه
Pan En Paraguay
پاراگوئه، کشوری نسبتاً کوچک در مرکز آمریکای لاتین است که بین دو کشور بزرگ این قاره به نامهای برزیل و آرژانتین محصور شده است.از جمعیت 6/5 میلیون نفری این کشور، حدود 90 درصد کاتولیک و بقیه پیرو سایر مذاهب و ادیان هستند. سرانه تولید ناخالص داخلی پاراگوئه 5500 دلار، نرخ تورم 9 درصد و میزان بیکاری در این کشور نیز 6/6 درصد برآورد شده است. از محصولات عمده کشاورزی این کشور می توان به کتان، دانه سویا، ذرت، گندم، تنباکو، نشاسته مانیوک، انواع میوه جات، سبزیجات، تخم مرغ و شیر اشاره نمود که در مجموع 1/23 درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. پایتخت پاراگوئه، شهر آسونسیون، زبان رسمی آن اسپانیولی و واحد پول رایج در این کشور گوارانی (PYG) نام دارد.
پاراگوئه در زمینه تولید دانه سویا، در کنار ایالات متحده آمریکا و دیگر همسایگان خود در قاره آمریکای جنوبی ،یکی از کشورهای مطرح جهان به شمار می آید و حال آنکه تولید ذرت نیز در این کشورازاهمیت بسزایی برخوردار است. کارشناسان بر این باورند که پاراگوئه از پتانسیل لازم برای تولید هرچه بیشتر گندم و حتی صادرات آن نیز برخوردار است؛ با این وجود و بنابر اعلام مجمع بین المللی غلات موسوم به IGC، تولید انواع غلات در سال زراعی 12-2011 در این کشور تا حدودی کاهش یافته است بطوریکه IGC میزان تولید دانه سویا در پاراگوئه در سال زراعی 12-2011 را 4/5 میلیون تن گزارش نموده است که حدود نیم میلیون تن کمتر از سال ماقبل آن است. این مجمع تولید ذرت در پاراگوئه را نیز در سال زراعی 12-2011 میلادی حود 8/1 میلیون تن گزارش نموده است که تولید این محصول هم حدود 3/0 میلیون تن کمتر از سال پیش از آن است. جالب آنکه تولید گندم در پاراگوئه کمتر از آن حدی است که در گزارشات ماهانه IGC قابل درج باشد. با این وجود، وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) میزان تولید محصول گندم این کشور را در سال زراعی 2011 میلادی 25/1 میلیون تن برآورد کرد و از صادرات حدود 900 هزار تن گندم در سال مذکور خبر داد. این در شرایطی بود که بنا بر اعلام خبرگزاری Mercopress ، میزان صادرات محصول گندم پاراگوئه در سال 2011 میلادی دو برابر آن چیزی بود که USDA اعلام نموده بود. ارزش مالی این میزان صادرات، 33 درصد بیش از دهه گذشته رشد داشته است. دکتر موهان کوهلی (Mohan Kohli) که یکی از کارشناسان برجسته در زمینه کنترل کیفیت گندم به شمار می آید، گندم پاراگوئه را در حال تبدیل شدن به یکی از برندهای مطرح جهان عنوان نموده و گواه ادعای خود را نیز برخورداری این گندم از میزان بالای پروتئین (13 درصد) و کیفیت عالی پخت آن اعلام کرده است. این پیشرفت در بهبود کیفیت گندم پاراگوئه، حاصل سرمایه گذاری و برنامه های پژوهشی موثری است که طی آن هریک دلار سرمایه گذاری در زمینه بهبود کیفیت گندم، 1000 دلار بازگشت سرمایه را برای این کشور به ارمغان آورده است. از جمله حامیان اصلی برنامه پژوهشی دولت پاراگوئه درخصوص بهبود کیفیت گندم، می توان به اتاق صادرکنندگان دانه های روغنی و غلات پاراگوئه، وزارت کشاورزی این کشور و موسسه " کشاورزی تکنولوژی زیستی" اشاره نمود.
درکنار تولید دانه سویا و ذرت بطور عمده و تلاش برای بهبود کیفیت گندم به منظور تولید هرچه بیشتر و صادرات آن، دولت پاراگوئه نیم نگاهی نیز به تولید انرژی و بطور مشخص تولید سوخت با استفاده از غلات دارد و از اینرو صنعت تولید اتانول در این کشور روند رو به رشدی را طی میکند.
اما در رابطه با فرهنگ غذایی مردم پاراگوئه باید اظهار داشت که عادات غذایی این کشور تا حدود زیادی شبیه به مردم جزایر فالکلند و اروگوئه است و گوشت، انواع سبزیجات، نشاسته مانیوک، ذرت و میوه جات در آن جایگاه ویژه ای دارد. در این کشور حدود 70 گونه کیک (Chipa) و گونه های متعدد نان با استفاده از آرد نشاسته مانیوک و آرد غلاتی چون ذرت و گنم تهیه می گردد.
از جمله نانهای مرسوم و متداول در پاراگوئه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- Paraguayan Soup Cheesy Corn Bread یا نان سوپ ذرت پنیری که تاریخچه پیدایش جالبی دارد بدین شرح که: دون کارلوس آنتونیو لوپز پادشاه پاراگوئه طی سالهای 1841 تا 1862 میلادی، به خوردن سوپ خامه ای با استفاده از خوراک غلاتی چون ذرت و گندم علاقه بسیاری داشت؛ اما در یکی از روزها، آشپز وی ناخواسته خوراک ذرت را بیش از حد معمول به سوپ اضافه نمود و دیگر فرصتی برای تهیه سوپ مجدد در اختیار نداشت. از اینرو خوراک را داخل اجاق قرار داد و سوپ به عمل آمده بجای حالت آبکی، شمایل یک خوراک کاملاً جامد را به خود گرفت. پادشاه وقت پاراگوئه پس از تناول این سوپ جامد نه تنها آشپز خود را ملامت نکرد، بلکه عنوان "Sopa Paraguaya" یا "سوپ پاراگوئه ای" را نیز برای آن در نظر گرفت و از آن زمان تاکنون این به ظاهر سوپ و در عمل نان غنی و پر تراکم، به طور سنتی در آیین های مذهبی و حتی مراسم عروسی مردم پاراگوئه تهیه و تناول می گردد.
- Chipa یا نان چیپا که هم به شکل شیرینی و هم بصورت نان و با استفاده از ترکیباتی چون پنیر، تخم مرغ و آرد نشاسته مانیوک تهیه می گردد. گفتنی است "Chipa" به نوعی مشهورترین نان کشور پاراگوئه به شمار می آید که تهیه آن امروزه به یک صنعت مبدل شده است.
- Corn Bread (Sopa Paraguaya) یا نان ذرت که همانگونه که از نامش پیداست، از ترکیب غله ای چون ذرت تهیه می گردد. شایان ذکر است که نان ذرت پاراگوئه ای به لحاظ شکل و ترکیب شباهت زیادی به نان سوپ پاراگوئه ای دارد.
- Chipa Guasú که یکی دیگر از گونه های نان چیپا در پاراگوئه است که از غله ذرت تهیه می گردد و به نوعی اصیل ترین گونه نان پاراگوئه ای به شمار می آید. گفتنی است این نان را اغلب بر روی اجاقهای مخصوص پخت نان و کباب موسوم به "asados" می پزند.
- Lampreado یکی دیگر از انواع نانهای پاراگوئه ای است که در تهیه آن از آرد نشاسته مانیوک استفاده شده و بصورت سرخ کرده تناول می گردد.
از دیگر انواع نانها و کیکهای مرسوم در پاراگوئه می توان به نامهایی چون: Chipa so’s ، Mbejú و Milanese اشاره نمود.
www.meals.com
www.world-grain.com
http://en.wikipedia.org









Bread in South Korea
نان در کره جنوبی
کره جنوبی با جمعیتی بالغ بر چهل و هشت میلیون و هشتصد و شصت هزار نفر در منتهی الیه شرقی قاره آسیا واقع شده است و تنها با کشور کره شمالی دارای مرز خاکی مشترک است. البته این کشور با ژاپن و چین نیز مرز آبی مشترک دارد و به نوعی می توان شبه جزیره کره را مرز میان دو دریای ژاپن و زرد قلمداد نمود. سرانه تولید ناخالص داخلی کره جنوبی 700/31 دلار، نرخ تورم حدود 4 درصد و میزان بیکاری در این کشور نیز حدود 4/3 درصد گزارش شده است. کشاورزی در کره جنوبی، حدود 6/2 درصد از کل میزان تولید ناخالص داخلی و نزدیک به 4/6 درصد از نیروی کار را به خود مشغول ساخته است و از جمله محصولات کشاورزی این کشور می توان به برنج، جو، سبزیجات، میوه جات، پرورش دام، شیر، تخم مرغ و ماهی اشاره نمود. زبان رسمی مردم این کشور، کره ای و واحد پول رایج آن نیز "وون کره جنوبی" نام دارد.
اگرچه کره جنوبی یکی از سریعترین اقتصادهای رو به رشد و صنعتی شده در سطح جهان را داراست، اما در زمینه تولید غلات، هنوز نتوانسته حتی نیاز داخلی خود را نیز مرتفع سازد. برنامه های دولت برای ارتقاء میزان تولید غلات کشور تنها قادر است بخش ناچیزی ار نیازها را پاسخگو باشد و این کشور همچنان به شدت به واردات انواع غلات وابسته است.
مجموع تولید غلات کره جنوبی به اندازه ای نیست که در گزارشات ماهانه مجمع بین المللی غلات (IGC) قرار گیرد. با این وجود IGC  پیش بینی کرده است که میزان کل واردات غلات کره جنوبی در سال زراعی 12-2011 با کاهش 6/0 میلیون تن نسبت به سال پیش از آن، به 9/11 میلیون تن خواهد رسید که از این میزان واردات، 7 میلیون تن به ذرت اختصاص خواهد یافت و این در شرایطی است که میزان واردات ذرت در سال قبل، حدود 5/7 میلیون تن گزارش شده است. IGC همچنین میزان واردات برنج به کره جنوبی را با 100 هزار تن کاهش نسبت به سال قبل، حدود 300 هزار تن گزارش نموده است.
در گزارش IGC همچنین آمده است که کره جنوبی در سال زراعی جاری حدود 60 هزار تن واردات آرد گندم خواهد داشت که 10 هزار تن بیش از سال ماقبل آن است. از سویی دیگر، وزارت کشاورزی ایالات متحده نیز میزان تولید گندم در کره جنوبی را پس از انتشار خبر افزایش میزان تقاضا برای مصرف آرد تولیدی در داخل کشور، حدود 51 هزار تن عنوان کرده است. در گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمده است که برنامه های دولت برای دریافت تسهیلات بانکی به منظور سرمایه گذاری برای خرید گندم داخلی، عامل افزایش میزان تقاضای آرد گندم داخلی بوده است. ضمن آنکه، دولت همچنین برای تولیدکنندگان داخلی گندم، تسهیلاتی را در خصوص ذخیره سازی و انبار این محصول در نظر گرفته است.
تلاش دولت برای تسریع در روند افزایش تولید داخلی گندم به گونه ای است که دولت این کشور اخیراً ضرب الاجل خود برای رسیدن به مرز تولید 200 هزار تن آرد گندم را از سال 2017 میلادی به سال 2015 تغییر داده است. مقامات دولتی بر این باورند که چنانچه این میزان تولید تا سال 2015 میلادی محقق گردد، میزان خودکفائی کشور در زمینه گندم را از رقم فعلی 2/1 درصد به 10 درصد ارتقاء خواهد داد. البته تولید آرد گندم در کره جنوبی در کنار تولید برنج قرار خواهد گرفت و کل اراضی تحت کشت این محصول تا سال 2015 میلادی به 57 هزار هکتار خواهد رسید. از آنجا که دولت کره جنوبی در نظر دارد برنامه خرید جو را تا پایان سال 2012 میلادی پایان دهد، تولید هرچه بیشتر گندم جایگزین خرید جو خواهد شد.
با این حال، قیمتهای بالای آرد گندم، امکان مصرف این محصول را تا حدودی متوقف ساخته است که بخش اعظمی از آن به تحولات ناشی از قیمت جهانی بازار غلات بر می گردد.
از کل آرد گندم مصرفی در کره جنوبی، 1/44 درصد به تهیه و تولید ماکارونی و انواع رشته فرنگی مربوط می شود و حال آنکه 9/12 درصد به تولید انواع فراورده های نانوایی و 8 درصد نیز به تولید محصولات قنادی و شیرینی جات اختصاص می یابد. الباقی محصول آرد گندم این کشور نیز به مصارف ذیل اختصاص می یابد:
- رستورانها 8 درصد
- مصارف خانگی 7/7 درصد
- غذای حیوانات خانگی 3/6 درصد
- سس سویا 6/4 درصد
- کیکهای سنتی 1 درصد
- مصارف صنعتی 8/0 درصد
- سایر مصارف 3/3 درصد
البته بخشی از آرد تولید شده نیز به بخش صادرات و به طور ویژه به کشور ژاپن اختصاص می یابد. به دنبال افت میزان گندم مخصوص رشته فرنگی در استرالیا برای صادرات به کره جنوبی در نیمه دوم سال 2010 میلادی، تولیدکنندگان کره ای برآن شدند تا فرمول آرد مخصوص تولید رشته فرنگی خود را تغییر داده و 20 درصد از آردگندم ایالات متحده را جایگزین آرد گندم وارداتی از استرالیا سازند. البته این نخستین بار نبود که چنین تصمیمی در کره جنوبی اتخاذ گردید چراکه در سالهای 2007 و 2008 میلادی نیز تولیدکنندگان رشته فرنگی حدود 50 درصد از آرد گندم خریداری شده از ایالات متحده آمریکا را جایگزین آرد گندم وارداتی از استرالیا نموده بودند.
در گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا در خصوص میزان تولید ذرت در کره جنوبی نیز آمده است که این میزان حتی از یک درصد از کل میزان مصرف داخلی مردم نیز فراتر نمی رود. این در شرایطی است که در گزارش جداگانه ای از وزارت مذکور در خصوص میزان تولید برنج در کره جنوبی آمده است که میزان تولید برنج در این کشور در سال زراعی 12-2011 و به دنبال کاهش تمایل برای کاشت برنج بدلیل نوسانات شدید در قیمت آن و عدم توجه کافی از سوی دولت به این بخش، حدود 3/4 میلیون تن خواهد بود.
در خصوص واردات آرد گندم به کره جنوبی، در گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا آمده است که تقریباً 100 درصد آن وارداتی بوده و اغلب از طریق ایالات متحده، اوکراین، استرالیا، کانادا و روسیه صورت می گیرد.
بنابر اعلام اتحادیه صنعتی آسیابانان کره جنوبی، در این کشور 8 شرکت تولید کننده آرد با مجموع 11 کارخانه  آسیاب آرد مشغول به فعالیت هستند و ظرفیت تولید سالانه این واحدها، مجموعاً به 3082000 تن می رسد که از این میزان 2172000 تن به واقع مصرف می گردد.
در گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمده است که در سالیان اخیر، عادت غذایی مردم بطور کامل تغییر یافته و ذائقه مردم کره جنوبی از مصرف برنج به سمت مصرف فراورده های مشتق شده از گندم و پروتئین های حیوانی تغییر یافته است.
طبق گزارش فوق الذکر، کل میزان مصرف دانه سویا در کره جنوبی در سال 13-2012 میلادی، به زحمت به 3/1 میلیون تن خواهد رسید که از این میزان، 920 هزار تن به صورت آسیاب شده و 370 هزار تن نیز به منظور پردازش مواد غذایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گفتنی است تولید دانه سویا در کره جنوبی، حدود 70 درصد از کل تولید دانه های روغنی در این کشور را به خود اختصاص داده و حال آنکه تولید ترکیبی دانه کنجد و Perilla در مجموع  حدود 25 درصد از کل تولید دانه های روغنی را تشکیل می دهد.
دولت کره جنوبی در رویکرد جدید تجاری خود باایالات متحده آمریکا، اخیراً در پانزدهم ماه مارس سال جاری میلادی قراردادی را با این کشور به امضاء رسانده است که بر اساس آن و بنابر اعلام وزارت کشاورزی آمریکا ،دو- سوم از تعرفه های اعمال شده بر محصولات غذایی و کشاورزی که به کره جنوبی صادر می شوند، حدف خواهد شد که بدین ترتیب به نظر می رسد صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به کره جنوبی ظرف سالیان آتی با رشد 9/1 میلیارد دلاری همراه خواهد شد و به حمایت از 16 هزار شغل در آمریکا کمک شایانی خواهد نمود.
اما در خصوص فرهنگ غذایی مردم کره جنوبی باید اظهار داشت که اگرچه این فرهنگ تاحدود زیادی بر محور فراورده های گوشتی، سبزیجات و برنج استوار است، اما مصرف غلات نیز در این کشور یکی از عمده ترین بخشهای رژیم غذایی مردم را به خود اختصاص داده است. افسانه های متعددی در خصوص تاریخچه پیدایش و کاشت غلات در کره جنوبی وجود دارد، اما شاید معتبرترین آنان به جنگجوی افسانه ای کره ای ها به نام "جومونگ" باز می گردد که نخستین بار و بعد از تأسیس امپراطوری جدید "گوگوریو" دانه های جو را از دو کبوتر قاصدی که از سوی مادرش فرستاده شده بودند، دریافت نمود. افسانه دیگری در این خصوص وجود دارد مبنی بر اینکه سه الهه موسس جزایر ججو (Jeju) که مجبور به ازدواج با شاهزادگان منطقه تامنا (Tamna) شده بودند، نخستین بار دانه های 5 غله متنوع را در این کشور کاشته و اساس کشاورزی در کره باستان را پایه ریزی نموده اند.
از جمله غلاتی که پیش تر در کره جنوبی مصرف می شدند، می توان به جو و ارزن اشاره نمود که البته برای مصرف، با گندم، ذرت خوشه ای (sorghum) و گندم سیاه (buckwheat) نیز ترکیب می شدند. مصرف برنج نیز در دوران سه امپراطوری مهم این کشور و بویژه امپراطوری های Silla و Baekje در شبه جزیره کره و بویژه در نواحی جنوبی آن رواج یافت.
رشته فرنگی و ظروف مخصوص آن در کره جنوبی به guksu در زبان کره ای باستان یا myeon در هانجا مشهور است. از آنجا که مصرف رشته فرنگی در کره به دوران باستان باز میگردد، در نتیجه مصرف گندم کمتر از این محصول مورد توجه قرار می گرفته است؛ بنابراین مصرف ماکارونی یا رشته فرنگی تهیه شده از گندم تا سال 1945 میلادی در کره جنوبی متداول نبود.
از اصلی ترین فراورده های غذایی که در کره جنوبی با انواع غلات تهیه می گردند، می توان به نانهای کره ای اشاره نمود که ویژگی های منحصر به فرد و طعم مطبوع آن آوازه جهانی دارد. عمده مواد بکار رفته در نانهای کره ای را آرد گندم، آرد مالت، آرد دانه سویا، نمک، شکر، آب، خمیر ترش یا مخمر و پودر فلفل قرمز تشکیل می دهند. درون برخی از نانهای این کشور را نیز با قهوه موکا یا پوره لوبیا قرمز پر می کنند.
در انتها، برخی از متداولترین گونه های نان در کره جنوبی معرفی می گردند:
- Sora Bread یا نان سورا که نوعی نان اسفنجی است که درون آن را با لایه ای از قهوه موکا یا اسانس آن پر میکنند.
- Sorbo Bread یا نان سوربو که در واقع نوعی نان کلوچه ای است که خمیر آن همان خمیری است که در تهیه انواع شیرینی جات بکار گرفته می شود و در ترکیبات آن آرد، شکر، تخم مرغ و روغن حیوانی به چشم میخورد. سطح خارجی این نان ترد و شیرین و درون آن کاملاً نرم است.
- Gyeongju Bread یا نان گیئونگ جو که آن را به "نان هوانگنام" نیز می شناسند و همانگونه که پیداست سرمنشأ پیدایش آن به منطقه گوانگنام باز میگردد. این نان در واقع نماد شهر گیئونگ جو در کره جنوبی است و در اصل نوعی نان شیرینی است که درون آن را با خمیر لوبیا قرمز پر میکنند.
- Walnut Bread یا نان گردوئی که از ترکیب آرد گندم، جو له شده، گردو و سایر تنقلات همچون بادام و فندوق، روغن دانه انگور، آب، مخمر و نمک دریایی تهیه می گردد.
- Korean Sweet Potato Bread یا نان سیب زمینی شیرین کره ای که از ترکیب سیب زمینی پخته شده شیرین و چاشنی هایی همچون دارچین و جوزهندی تهیه می گردد.
- Korean Sesame Tapioca Bread یا نان نشاسته مانیوک و دانه کنجد کره ای که از ترکیب آرد نشاسته مانیوک و دانه های سرخ کرده کنجد تهیه می گردد و بواسطه شکل چسبنده و پوسته پوسته اش مشهور است.
- Korean Mochi Bread یا نان قهوع موکا که از ترکیب آرد موکا، تخم مرغ، آب و شیر تهیه می گردد و طعمی ترد و در عین حال، بافتی نرم و چسبنده دارد.
- Korean Soybean Flour Bread یا نان آرد سویای کره ای که از ترکیب آرد مالت، آرد دانه سویا و آرد گندم تهیه می گردد. در تهیه این نان، آرد مالت در آب ولرم خیس داده می شود و آب آن با آرد گندم ترکیب و برای مدتی در معرض حرارت ملایم قرار میگیرد و پس از آن آرد دانه سویا بدان افزوده و از خمیر حاصل، نان مذکور تهیه می گردد.
http://en.wikipedia.org
www.ifood.tv
www.world-grain.com


























نان در عراق
عراق، کشوری واقع در خاورمیانه است که از شمال با ترکیه، از غرب با سوریه، از شرق با ایران و از جنوب با خلیج فارس و کشور کویت هم مرز است. 97 درصد از جمعیت بالغ بر 30 میلیون نفری عراق را مسلمانان شیعه (60 تا 65 درصد) و سنی (32 تا 37 درصد) تشکیل می دهند و 3 درصد مردم نیز از پیروان دین مسیح (ع) و سایر ادیان هستند. اگرچه همگان کشور عراق را با چاههای نفت فراوان و نخلستانهای نواحی گرم و خشک جنوبی آن به خاطر می آورند، اما کشاورزی و کاشت غلات از جمله گندم و جو و برنج نیز در این کشور رواج دارند. بطوریکه6/21 درصد از نیروی کار و 7/9 درصد از کل تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند. سرانه تولید ناخالصی داخلی در عراق طبق آمار ارائه شده در سال 2010 میلادی، 3800 دلار، میزان تورم 4/2 درصد و نرخ بیکاری نیز 3/15 درصد برآورد شده است. میزان صادرات این کشور در سال مذکور نیز حدود 52 میلیلارد دلار عنوان شده است که عمده آن (حدود 84 درصد) را نفت خام تشکیل می دهد. از مجموع حدود 44 میلیارد دلار واردات این کشور نیز مواد غذایی، دارو و ماشین آلات صنعتی، سهم عمده ای را به خود اختصاص داده اند. گفتنی است پایتخت این کشور عرب زبان، بغداد و نجف، کربلا، موصول و بصره نیز از شهرهای مهم این کشور به شمار می آیند.
سالها حکومت دیکتاتوری در عراق که تحریمهای سازمان ملل و همینطور جنگهای متعددی را برای این کشور به همراه داشت، عراقی ها را به شدت فقیر نموده است به طوریکه حتی تأمین مایحتاج غذایی مردم و بویژه غلات، به یکی از دغدغه های اصلی دولتمردان فعلی عراق مبدل گشته است. وزارت کشاورزی ایالات متحده، طی گزارشی مشکلات موجود در صنایع غذایی عراق را چنین بر شمرده است: ناتوانی در رقابت با مواد غذایی وارداتی از کشورهای همسایه، بی ثباتی، جنگ، راندمان نامناسب میزان تولید محصولات کشاورزی، سطح پایین درآمد، کمبود انرژی  بویژه برق و آب وبالاخره ناکافی بودن مواد اولیه.
اگرچه در شرایط فعلی، عراق تغییر و تحولات عمده اقتصادی و سیاسی و البته چالشهای متععدی را تجربه می کند، اما شرکتهای آمریکایی و اروپایی نسبت به سرمایه گذاری زود بازده در این کشور اقبال فراوانی نشان می دهند.
مجمع بین المللی غلات (IGC) میزان تولید گندم و ذرت در عراق را بسیار کم و غیر قابل ثبت برآورد می کند و حال آنکه میزان تولید جو در این کشور در سال زراعی 12-2011 نیز حدود یک میلیون تن گزارش شده است که 2/0 میلیون تن کمتر از سال ماقبل آن است.
IGC مجموع واردات غلات عراق در سال زراعی 12-2011 را 8/3 میلیون تن گزارش نموده است که 4/0 میلیون تن بیش از سال پیش از آن است. از کل میزان واردات غلات عراق در سال مذکور، 6/3 میلیون تن به گندم اختصاص دارد.
IGC در ادامه گزارش خود آورده است که عراق در بازه زمانی نوامبر سال 2011 تا ژانویه 2012 میلادی، 150 هزار تن گندم از کانادا و در مجموع 250 هزار تن گندم از روسیه برای تحویل در ماههای ژانویه و فوریه سال 2012 میلادی خریداری نموده است.
البته این کشور در سال زراعی 12-2011 میلادی 3/1 میلیون تن برنج نیز وارد نموده است که در مقایسه با واردات این محصول در سال ماقبل آن، تغییری نداشته است.
با توجه به نیاز مبرم کشور به استفاده از غلات، دولت عراق مصمم است تا به هر شکل ممکن میزان تولید غلات خود را افزایش دهد. بر همین اساس و بنابر گزارش منتشر شده از سوی شبکه خبری Bloomberg به نقل از صالح حسین جابر، مدیر عامل شرکت دانه های بین النهرین، این کشور تا سال 2015 میلادی و با رشد 74 درصدی، میزان تولید گندم خود را به 3 میلیون تن خواهد رساند. وی در ادامه اظهار داشته است که دولت عراق در نظر دارد تا سال 2015 میلادی، میزان خرید گندم از کشاورزان بومی این کشور را 3 برابر نموده و به حدود 180 هزار تن برساند.
bloomberg همچنین به نقل از حسن اسماعیل ابراهیم، مدیر عامل انجمن غلات عراق، میزان تولید گندم در سال 11-2010 میلادی را حدود 73/1 میلیون تن و مصرف گندم در سال مذکور را حدود 5/4 میلیون تن گزارش می کند. این در شرایطی است که عراق برای سال 2012 میلادی واردات 3 میلیون تن گندم را در دستور کار خود قرار داده است.
شبکه خبری مذکور به نقل از مصدق علی، مدیر عامل شرکت Livestock Service ، از برنامه دولت برای افزایش تولید ذرت زرد به منظور تأمین نیاز مصرفی مردم تا سال 2014 و 2015 میلادی خبر داده است.
بنابر اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، حدود 200 کارخانه آسیاب آرد خصوصی در عراق فعالیت دارند و متوسط ظرفیت تولید در هریک از این واحدهای آسیاب آرد، 150 تا 200 تن در روز است. همچنین دو شرکت عظیم آسیاب آرد دولتی به نامهای Al Dora و Taji نیز در عراق فعال هستند که ظرفیت تولیدشان در روز به 1000 تن می رسد.
همانطور که ذکر شد میزان مصرف غلات در عراق به گونه ای است که دولتمردان این کشور باید بخش اعظمی از نیاز کشورشان را از طریق واردات تأمین نمایند. از اینرو مسؤولان ذیربط، نظام توزیع منسجمی را در کشور طراحی نموده اند که بر اساس آن بتوانند ماهانه مقادیر مشخصی از آرد گندم، برنج، روغن گیاهی، شکر و حتی شیر خشک را بین شهروندان عراقی توزیع نمایند. بر این اساس و به منظور تأمین ماهانه 9 کیلوگرم آرد گندم و 3 کیلوگرم برنج برای هر نفر، دولت موظف است سالانه 4/4 ملیون تن گندم و 2/1 میلیون تن برنج وارد نماید.
در انتها، برخی از انوع شیرینی ها و نانهای مرسوم در کشور عراق معرفی می گردند:
- الخبز (khubz) ، که نوعی نان مسطح عربی است که همانند بسیاری از کشورهای غرب آسیا، در عراق نیز تناول می گردد.
- بورک (Burek) ، که نوعی نان شیرینی توپر سرخ شده یا پخته شده است که در تهیه آن از نوعی خمیر موسوم به Phyllo استفاده شده و درون آن را با پنیر شور feta ، گوشت ، سیب زمینی و سبزیجات پر می کنند.
- لفا (laffa) ، که نوعی نان پیتا البته به سبک عراقی آن به شمار می آید.
- مرکوک (Markook) ، که نوعی نان مسطح است که مصرف آن بویژه در کشورهای شرق دریای مدیترانه از جمله عراق متداول است.
- پیتا (Pita) ، که مرسومترین و متداولترین گونه نان در کشورهای عربی به شمار می آید.
- سمون (Samoons) ، که یکی دیگر از نانهای مسطح متداول در عراق است.
- کاک (Kaak) که به گونه های مختلف فراورده های مشتق شده از آرد که در جهان عرب و خاور نزدیک تناول می گردند، اطلاق می گردد.
http://en.wikipedia.org
www.world-grain.com
















Bread in the Philippines
نان در فیلیپین
جمهوری فیلیپین، کشوری در آسیای جنوب شرقی است که در قسمت غربی اقیانوس آرام قرار دارد. در شمال این کشور جزیره ی، تایوان قرار گرفته است. در قسمت غربی فیلیپین و در عرض دریای چین جنوبی، این کشور با ویتنام همسایه است.دریای سولو تا امتداد جنوب غربی بین فیلیپین و جزیره برونئی واقع گردیده و در قسمت جنوب، دریای سلبز این کشور را از مجمع الجزایر اندونزی متمایز می سازد. از ناحیه شرقی نیز، دریای فیلیپین این کشور را محاط کرده است. قرارگرفتن فیلیپین در حلقه آتش اقیانوس آرام و آب و هوای گرمسیری،اگرچه احتمال بروز زلزله را افزایش میدهد، اما همین عوامل این کشور را به یکی از غنی ترین نقاط جهان به لحاظ برخورداری از منابع طبیعی مبدل ساخته است. فیلیپین با در اختیار داشتن 7107 جزیره به سه منطقه لوزسون، بسیایاسی و میندانائو تقسیم می گردد. جمعیت فیلیپین بالغ بر 94 میلیون نفر است که این کشور را به دوازدهمین کشور پر جمعیت جهان مبدل ساخته است؛ این در شرایطی است که حدود 11 میلیون فیلیپینی نیز در خارج از مرزهای این کشور سکونت دارد. پایتخت فیلیپین، کلان شهر مانیل نام دارد که با جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفر، یازدهمین کلان شهر جهان به شمار می آید. مذهب 90 درصد از مردم فیلیپین مسیحیت است و 171 زبان زنده در آن وجود دارد. اگرچه بعد از استقلال فیلیپین از اسپانیا، در سال 1987 میلادی از سوی مجلس این کشور زبانهای فیلیپینی (که گونه ای از زبان باستانی تاگالوگ است) و انگلیسی به عنوان زبان های رسمی کشور اعلام شد، اما جدا از این 2 زبان رسمی که در مانیل بسیار رواج دارد و زبان آموزش و پروش و رسانه ها و دولت این کشورنیز تلقی می گردد، زبانهای دیگری هم متداول هستند که از آن جمله می توان به بیکولانو، سبولانو، ایلوکاند و ... اشاره نمود؛ ضمن آنکه هنوز هم اسپانیایی در برخی نقاط این کشور تکلم می گردد و آثار این زبان هنوز در زبان های رسمی این کشور بخصوص زبان فیلیپینی به چشم می خورد.
از آنجا که جمعیت فیلیپین بسرعت روبه افزایش است، اقتصاد این کشور نیز همگام با این افزایش جمعیت در مرحله گذار از بخش روستایی به سمت صنعتی شدن قرار دارد. با این وجود، هنوز هم بالغ بر یک سوم از جمعیت این کشور در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. البته رویدادهای نابهنگام و غیر مترقیه جوی نظیر وقوع سیل یا قحطی در سالهای اخیر، بر تولید محصولات غذایی در فیلیپین تأثیرات نامطلوبی گذاشته است.
بنابر اعلام مجمع بین المللی غلات (IGC) مجموع غلات تولید شده در فیلیپین (که صرفاً به ذرت اختصاص دارد) در سال 2010 میلادی، 8/6 میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال ماقبل آن حدود 5/0 میلیون تن با رشد تولید همراه بوده است. مجموع واردات غلات به این کشور در سال 2010 میلادی نیز 1/3 میلیون تن گزارش شده که 1/0 میلیون تن بیش ازسال 2009 بوده است. از این میزان واردات، 9/2 میلیون تن به محصول گندم اختصاص دارد.
قوت غالب در کشور فیلیپین، برنج است. IGC مجموع تولید برنج در این کشور در سال 2010 را 7/10 میلیون تن اعلام نموده که 1/0 میلیون تن بیش از سال ماقبل آن است. پیش بینی صورت گرفته در خصوص واردات برنج به فیلیپین در سال 2011 از حدود 1/2 میلیون تن حکایت دارد که 4/0 میلیون کمتر از سال 2010 می باشد.
بنابر اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا( USDA) ، فیلیپین یکی از تولید کنندگان عمده روغن نارگیل در سطح جهان نیز به شمار می آید به طوریکه سالانه حدود 6/1 میلیون تن از این فراورده را تولید می کند. البته طبق آمار ارائه شده از سوی USDA ، عمده غلات مصرفی در فیلیپین در سال زراعی 11-2010 میلادی به گندم مربوط می گردد که تأمین آن از طریق واردات صورت گرفت.
اتحادیه آسیابانان فیلیپین موسوم به PAFMIL در گزارشی، از احتمال افزایش 10 درصدی محصول سالانه آرد این کشور خبر داد که  به نظر می رسد به ایجاد ثبات در قیمت فراورده های مشتق شده از آرد، کمک شایانی نماید. با این حال افزایش قیمت سوخت، تغییر شرایط جوی به نحویکه بر روند تولید جهانی غلات تأثیر منفی گذارد یا حتی افزایش تقاضا برای واردات گندم از چین، از جمله عواملی هستند که به گفته PAFMIL می توانند بر قیمت آرد و فراورده های مشتق شده از آن تأثیر گذار باشند.
دولت فیلیپین در اقدامی مهم، دسترسی به گندم را در کشور افزایش داده است. طبق گزارش منتشر شده از سوی IGC ، رئیس جمهوری فیلیپین در ژانویه سال 2011 میلادی اعلام کرده بود که مالیات گمرکی 3 درصدی اعمال شده بر گندم وارداتی، از جمله عوامل افزایش دهنده قیمت این محصول در کشوراست؛ در نتیجه حذف این تعرفه گمرکی برای مت 6 ماه می تواند در ایجاد ثبات در قیمت گندم، آرد و نان بسیار مؤثر واقع گردد.
طبق آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی ریکاردو ام پینکا، مدیر اجرائی اتحادیه آسیابانان فیلیپین (PAFMIL) ، آغاز فعالیتهای آسیابانی در این کشور به قرن 17 میلادی باز می گردد، دورانی که فیلیپین مستعمره امپراطوری اسپانیا به شمار آمد و مبلغین مذهبی برای تهیه شیرینی ویفر ویژه مراسم عشای ربانی (از آیین های مرسوم در دین مسیحیت)، آرد گندم را به عموم مردم معرفی نمودند. گفتنی است نخستین کمپانی آسیاب آرد فیلیپین Republic Flour Mill یا RFM نام دارد که به سال 1958 تأسیس گردیده است.
طبق اظهارات آقای پیکا، تاکنون 12 کمپانی در فیلیپین به تولید آرد گندم می پردازند که از این تعداد، 7 کمپانی به نامهای RFM Foods Corporation ، Liberty Flour Mills ، Wellington Flour Mills ، Pilmico Foods Corp. ، Universal Robina Corp. و Philippine Flour Mills ، عضو اتحادیه آسیابانان فیلیپین هستند و چهار شرکت دیگر به نامهای San Miguel Mills ، Phil Foremost Milling Corp. ، Morning Star Milling Corp. و Delta Milling Corp. ، از اعضای اتاق آسیابانان آرد فیلیپین (CHAMFLOUR) به شمار می آیند. علاوه بر شرکتهای مذکور، کمپانی Monde Nissin Corporation نیز صرفاً برای تهیه محصولات غذایی خود، آرد تولید می کند.
کل گندمی که در فیلیپین پردازش و مورد استفاده قرار می گیرد، از طریق واردات و عمده آن از کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا تأمین می گردد. اتحادیه آسیابانان فیلیپین، مجموع ظرفیت گندم پردازش شده در کشور را 13360 تن در روز عنوان می کند که بدین ترتیب این میزان در طول یکسال (با پیش فرض در نظر گرفتن عدد 300 برای تعداد روزهای سال) به 008/4 میلیون تن می رسد. با در نظر گرفتن میزان واردات سالانه 2 میلیون تن گندم به فیلیپین به نظر می رسد این صنعت با 50 درصد ظرفیت به کار خود ادامه می دهد.
در فیلیپین، بیشتر نانوایی های کوچک ،به صورت خانوادگی و موروثی اداره می شوند و جالب آنکه از میان کل نانوایی های این کشور، تنها 20 درصد از آنان به صورت مکانیزه و ماشینی نان تولید می کنند و بقیه واحدهای نانوایی همچنان از نیروی کار انسانی برای تهیه خمیر استفاده می کنند. اما آسیابانان در تلاشند تا اوضاع صنعت آرد و نان را بهبود بخشند. در همین راستا اتحادیه آسیابانان فیلیپین (PAFMIL) در نظر دارد در خصوص تولید آرد گندم، برنامه های آموزشی متعددی را به اجرا در آورده و آن را به تمامی نانوایی های کوچک سراسر کشور نیز تعمیم دهد.
گفتنی است، فیلیپین واردات آرد گندم هم دارد به طوریکه طبق گزارش منتشر شده از سوی مجمع بین المللی غلات (IGC) ، در سال زراعی 11-2010 حدود 150 هزار تن آرد گندم به این کشور وارد شده است که حجم انبوهی از این واردات از طریق ترکیه صورت گرفته است. تصمیم دولت مبنی بر واردات آرد گندم، موجبات اعتراض آسیابانان داخلی را نیز به همراه داشته است؛ از اینرو اتحادیه اسیابانان فیلیپین در جهت حمایت از صنعت بومی آسیاب آرد کشور در نظر دارد طرحی به دولت ارائه کند که بر اساس آن به واردات آرد گندم از کشورهای دیگر، تعرفه های گمرکی وارد گردد.
در رابطه با نانهایی که در فیلیپین مصرف می شوند باید اظهار داشت: در این کشور نیز همانند دیگر کشورها، به فراخور آئین ها و مراسم مختلف کشور، نانهای متنوع و خوش طعمی تولید می گردند. اما عمده ترین و در عین حال معروفترین نان مصرفی مردم فیلیپین، Pan de sal (پن د سال) نام دارد که به معنای "نان نمکی" است و همانگونه که از نامش پیداست، سرمنشأ پیدایش آن به دوران حاکمیت و استعمار اسپانیایی ها در این کشور بازمی گردد. این نان گرد (و در پاره ای موارد بیضی شکل) که اغلب به رنگ زرد است و در تهیه آن از ترکیباتی چون آرد، تخم مرغ، خمیر ترش، شکر و نمک استفاده می گردد، به اندازه ای مقوی و کامل است که گاه از آن به عنوان یک وعده غذایی یاد می گردد. شایان ذکر است که طعم و بافت نان نمکی فیلیپینی ها یا همان Pan de sal ، نان Pan de Agua منسوب به کشور پورتوریکو و نانهای ساندویچی مکزیکی موسوم به بولیو (Bolillos) را در اذهان تداعی می کنند. در تمامی نانهای مذکور، فرهنگ پخت نان به روش اسپانیایی را به خوبی می توان مشاهده نمود. گفتنی است Pan de sal را معمولاً در صبح هنگام و همراه با قهوه صرف می کنند.
از جمله نانهای دیگیری که در فیلیپین تهیه و تناول می گردند، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- ensaymada ، که نوعی نان شیرینی خوش طعم است که با کره تهیه می گردد و روی آن شکر و پنیر می ریزند و تناول آن بویژه در ایام کریسمس بسیار پرطرفدار و متداول است. گهگاه مشاهده می گردد که داخل نان ensaymada را با گوشت و حتی نارگیل پر می کنند.
- pan de coco یا نان نارگیلی، که نوعی نان شیرینی است که درون آن را با ترکیبی از نارگیل و ملاس پر می کنند.
- putok ، که نوعی نان گرد کوچک و سخت است که سطح آن را شکر فراگرفته است. گفتنی است putok در مفهوم تحت اللفظی آن به معنای انفجار است.
- kababayan ، که نوعی نان کلوچه ای شیرین و شبیه به مدال است که تا حدودی به لحاظ غلظت و قوام، مرطوب است.
- Spanish Bread یا نان اسپانیائی، که نوعی نان شیرینی حلقه ای است که به نان کراوسان (پیش از آنکه به صورت هلال درآمده باشد) شبیه است و در تهیه آن از کره و شکر استفاده می گردد.
- Gradenia Bread ، نانی است که به واسطه طعم مطلوب، تازگی، نرمی و ارزش غذایی آن معروف است. گفتنی است کمپانی GBPI ، در روزی که به “Happy Bread Day” یا روز نان شاد معروف است، با همکاری بنیاد کودکان فیلیپین، زمینه لازم برای تهیه این نان توسط صدها کودک را فراهم می آورد.
در پایان لازم است به جشنواره نانی که بر طبق آداب و سنن مرسوم در فیلیپین برگزار می گردد نیز اشاره ای داشته باشیم:
فیلیپین بواسطه آنکه در فاصله زمانی قرون شانزدهم تا هجدهم میلادی تحت سلطه اسپانیایی ها قرار داشته، امروزه به کشوری با جشنواره های متعدد در اذهان عمومی جا افتاده است؛ از جمله جشنواره های مرتبط با نان که در استان باتاناگاس (Batangas) برگزار می گردد، می توان به Tinapay Festival به معنای "جشنواره نان" در منطقه کوئنکا (cuenca) اشاره نمود. در این جشنواره که همه ساله از هفتم تا سیزدهم ماه فوریه و با مشارکت نانوایان فیلیپینی برپا می گردد، در ایام موسوم به ایام شکرگزاری مسیحیان و به منظور بهره مندی از عمر جاویدان، مقام الهه مقدس منطقه کوئنکا که به بانوی صلح شهرت دارد، با تهیه انواع نان و پیشکش نمودن آن به این الهه مقدس پاس داشته می شود.
www.en.wikipedia.org
www.world-grain.com
www.batangas-philippines.com
www.gradenia.com.ph









































زنی با نان های عجیب!
پاتریشیا هارمون (Patricia Harmon) زنی است که برنده ی جوایز بسیاری در زمینه ی نانوایی خانگی شده است. خانم هارمون برای تهیه ی نان های عجیب با طعمی باورنکردنی در ایالات متحده ی آمریکا شهرت دارد. این خانم 71 ساله تا بحال جوایز زیادی برای نان های خود کسب کرده است. در فستیوال نان سال 2011 ایالات متحده ی آمریکا، خانم هارمون به عنوان یکی از 8 فینالیست آخر از بین 500 شرکت کننده انتخاب شد. او اولین بار در سال 1994 برنده ی جایزه شد و به عنوان اولین جایزه، یک دستگاه پخت نان به او هدیه شد. خانم هارمون می گوید: " من عاشق آشپزی و درست کردن نان هستن و شرکت درمسابقات برای من مانند یک سرگرمی است." تاکنون او حدود 50 هزار دلار برای شرکت درمسابقات جایزه گرفته است. خانم هارمون معتقد است که شرکت در این مسابقات و تهیه ی نان زندگی او را تغییر داده است و باعث شده است که او سفرهای زیادی داشته باشد و تجربیات بسیاری به دست آورد.
یکی از معروف ترین نان های خانم هارمون نانی است که طرز تهیه ی آن در زیر آمده است:
نان انگور با رزماری و روغن زیتون
مواد لازم:
4/1 فنجان دانه میوه درخت صنوبر
4/1 فنجان بعلاوه 2 قاشق غذاخوری آب
2/1 فنجان بعلاوه1 قاشق غذاخوری روغن زیتون (هرکدام جداگانه)
4 فنجان آرد مخصوص نان
2 قاشق چایخوری شکر گرانولا
2 قاشق چایخوری نمک
14 گرم مخمر
2 قاشق چایخوری رزماری تازه و خرد شده
مقدار متناسبی از پنیر Asiago
2/1 فنجان انگور قرمز بدون هسته
طرز تهیه:
دانه های میوه ی صنوبر را بر روی حرارت ملایم می گذاریم و به آرامی هم می زنیم تا برشته شوند و به رنگ قهوه ای درآیند. آب و 2/1 فنجان روغن زیتون را با نمک و شکرمخلوط می کنیم و مخمر را نیز اضافه می کنیم. پس از مخلوط کردن مواد، رزماری، دانه های برشته شده، پنیر و انگور را اضافه می کنیم. اگر خمیر به دست آمده چسبناک بود می توانیم 4/1 فنجان آرد اضافه کنیم. سپس خمیر را به صورت مستطیل بریده و آن را لوله می کنیم. اجازه می دهیم که خمیر 40 دقیقه استراحت کند. نان ها را با 1 قاشق چایخوری باقیمانده از روغن زیتون می پوشانیم و 35 تا 40 دقیقه با حرارت 370 درجه فارنهایت در فر می پزیم.
هر برش از این نان دارای 122 کالری، 3 گرم پروتئین،15 گرم کربوهیدرات،1 گرم فیبر، 6 گرم چربی (1گرم اشباع شده)، 2 میلی گرم کلسترول، 1میلی گرم آهن و 174 میلی گرم سدیم است.
منبع: www.post-gazette.com
 
 

ترتیلا، نانی قدیمی با مصرف کنندگانی جدید...
ترتیلا (tortilla) نامی اسپانیایی است که به معنای کیک کوچک است. ترتیلا همچنین به نوعی از نان مسطح اطلاق می شود که در کشور مکزیک یکی از نان های اصلی محسوب می شود. تا دهه ی گذشته استفاده ازترتیلا به شکل امروزی در کشورهایی به غیر از مکزیک رایج نبود و بنابراین تولید کنندگان نیز نگرانی ای برای تنوع دادن به آن و کیفیت بسیار بالای آن نداشتند. با گسترش یافتن محبوبیت ترتیلا در کشورهای دیگر به خصوص اروپا و ایالات متحده ی آمریکا، مصرف این نان افزایش یافته است و تکنولوژی سابق دیگر جوابگوی حجم تقاضا نیست. برای تأمین نیاز بازار، افزایش تولید باعث استهلاک دستگاه ها و تجهیزات می گردد، تولید کنندگان نیز باید در پی تولید انواع مختلفی از این نان باشند تا گروه های مختلف مصرف کنندگان را راضی کنند. شرکت های تولید کننده ی دستگاه ها در تلاشند تا تجهیزات جدیدتری برای کارخانجات تولید کننده بسازند تا با استفاده از آن ها سرعت و کیفیت تولید بالا رود. امروزه تولید کننذگان، نان های ترتیلای گندم، ذرت و یا حتی چیپس ترتیلا تولید می کنند که هر کدام از این شاخه ها نیز برای خود زیر شاخه های دیگری دارند. با ارتقاء دادن دستگاه ها و تجهیزات کارخانه ها، کیفیت و دقت در تولید محصول نیز بالا می رود و بدین ترتیب مشتریان نیز احساس رضایت بیشتری خواهند داشت. برای مثال امروزه دستگاه هایی برای مسطح کردن خمیر وجود دارد و دیگر نیازی به انجام دادن این کار با استفاده از دست نیست. با وجود این، این دستگاه ها به مرور زمان کیفیت کار خود را از دست می دهند و باید با دستگاه های جدیدتر جایگزین شوند.
یکی از همین دستگاه های جدید که برای مسطح کردن خمیر استفاده می شود دارای سیلندرهایی است که با استفاده از آن ها می توان سرعت کار و همچنین میزان نازک بودن خمیر را از قبل مشخص کرد.
یکی دیگر از تکنولوژی هایی که در زمینه ی تولید ترتیلا باید بهبود پیدا کند، طریقه ی بسته بندی این محصولات است. خطوط پرسرعت تولید ترتیلا می توانند در هر ساعت ده ها هزار تن ترتیلا تولید کنند، اما بسته بندی همیشه  به عنوان یک مشکل بر سر راه این خطوط تولید بوده است. با استفاده از دستگاه های بسته بندی جدید، استفاده از نیروی کار کمتر خواهد شد و همچنین محصولاتی بهداشتی تر تولید خواهند شد.
منبع: www.bakingbusiness.com

 نان در برزیل
Pão No Brasil
برزیل با جمعیتی بالغ بر 156 میلیون نفر، پنجمین کشور بزرگ جهان و بزرگترین کشور آمریکای لاتین است. این کشور بجز شیلی و اکوادر، با تمام کشورهای آمریکای لاتین مرز مشترک دارد و تقریباً نیمی از قاره آمریکای جنوبی را به خود اختصاص داده است. در شمال برزیل، رودخانه "آمازون" واقع شده که خروشان ترین رود جهان است و یک پنجم آب جاری جهان در آن جریان دارد. همچنین منطقه آمازون، محل بزرگترین و مهمترین جنگل های باران خیز است. قسمت مرکزی برزیل کوهستانی و عمدتاً دارای پوشش جنگلی است. جنوب این کشور نیز که تقریباً دو سوم جمعیت را در خود جا داده، از یک جلگه باریک ساحلی و ارتفاعات بلند تشکیل شده است. در شمال برزیل آب و هوا گرمسیری است و اغلب اوقات سال هوا بسیار گرم و مرطوب است، در حالیکه در جنوب، آب و هوا معتدل است و زمستان های ملایمی  دارد. زبان رسمی این کشور پرتغالی است و گویش های متعددی نیز رواج دارند. زبان انگلیسی هم عمدتاً در مناطق توریستی و محافل تجاری صحبت می شود. پایتخت برزیل، شهر برازیلیا است، اما مهم ترین و مشهورترین مناطق برزیل را "ریودوژانیرو" و "سائوپائولو" تشکیل می دهند.
برزیل، یکی از چهار کشور گروه BRIC متشکل از برزیل، روسیه، هندوستان و چین است که به تعبیر "Jim ONeill" اقتصاددان مشهور، تا سال 2050 میلادی، اقتصاد جهان را به تسلط خود درخواهند آورد. وجود رود آمازون، از دیرباز برزیل را به یکی از غول های جهان اقتصاد مبدل ساخته است.
برزیل بعد از آرژانتین، دومین تولید کننده بزرگ دانه سویا و یکی از صادرکنندگان عمده این محصول در جهان به شمار می آیدمجمع بین المللی غلات (IGC) ، مجموع محصول غله برزیل در سال 2010 میلادی را 7/60 میلیون تن عنوان کرد که در مقایسه با 1/61 میلیون تن در سال 2009، تاحدودی با افت تولید مواجه بوده است. بخش اعظم تولید غله برزیل در سال 2010، به ذرت اختصاص داشته که با تولید 53 میلیون تن، حدود نیم میلیون
تن کمتر از سال ماقبل آن بوده است. اما تولید گندم در برزیل در سال 2010 ، 2/5 میلیون تن برآورد گردیده است که 3/0 میلیون تن بیش از سال گذشته گزارش شده است.
   بر اساس اعلام IGC ، مجموع واردات برزیل در سال زراعی 11-2010 میلادی، 8 میلیون تن بوده است که 4/0 میلیون تن بیش از سال پیش از آن می باشد. ازاین میزان واردات، 8/6 میلیون تن به گندم و 900 هزار تن به ذرت اختصاص دارد. IGC همچنین واردات 400 هزار تن جو را نیز برای این کشور پیش بینی نموده است. گفتنی است،برزیل برای دومین سال متوالی ،7 میلیون تن صادرات ذرت داشته است.
IGC    ، میزان تولید برنج در سال 11-2010 میلادی در برزیل را 8/7 میلیون تن اعلام کرد که یک میلیون تن بیش از سال ماقبل آن بوده است. این در حالیست که واردات برنج در همین سال 600 هزار تن بوده است که 100 هزار تن کمتر از سال قبل از آن بوده و حال آنکه صادرات برنج توسط این کشور با کاهش 200 هزار تنی نسبت به سال قبل از آن، حدود 400 هزار تن برآورد شده است.
   برزیل در سالیان اخیر اشتیاق قابل ملاحظه ای برای استفاده از تکنولوژی زیستی از خود نشان داده است بطوریکه میزان انتخاب دانه سویا بدین منظور حدود 65% و بالاتر برآورد شده است.
   تولید اندک محصول گندم در برزیل بدین معناست که این کشور یکی از واردکنندگان اصلی آرد گندم در سطح جهان به شمار می آید. با این وجود،
بنابر اعلام اتحادیه آسیابانان این کشور موسوم به ABITRIGO ، 200 آسیاب در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد، 50 آسیاب عضو اتحادیه مذکور هستند.
IGC    مجموع واردات آرد گندم در برزیل در سال زراعی 10-2009 میلادی را 900 هزار تن اعلام کرده است که 29 هزار تن بیش از سال ماقبل آن است. بیشتر آرد مورد نیاز برزیل از طریق آرژانتین تأمین می گردد که یکی از بزرگترین صادرکنندگان آرد در سطح جهان است.
   برزیل اخیراً در صنعت تولید اتانول بر اساس مزارع نیشکر خود، سرمایه گذاری عظیمی کرده است بطوریکه در این زمینه رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده و به یکی از صادرکنندگان بزرگ اتانول در سطح جهان مبدل شده است. این کشور همچنین افزایش تولید دانه سویا برای تولید سوخت دیزل- زیستی را نیز در دستور کار خود قرار داده است به طوریکه در این زمینه رتبه چهارم جهان را در سال 2009 میلادی با تولید 4/1 میلیون تن به خود اختصاص داد که این میزان، 14% از کل تولید محصول دانه سویا در برزیل را
تشکیل می دهد.
   مجمع بین المللی غلات (IGC) چندی پیش اعلام کرد: دولت برزیل در سال زراعی 11-2010 میلادی
8/53 میلیارد دلار را به حمایت از تولید محصولات کشاورزی اختصاص داده است که این میزان حمایت مالی در مقایسه با سال پیش از آن، 8% رشد داشته است. از مجموع بودجه اختصاص یافته به کشاورزی در برزیل، 1/10 میلیارد دلار به سرمایه گذاری در بخش ذخیره سازی محصولات تعلق دارد چراکه ثبت رکورد جدید در تولید دانه سویا و حجم عظیم ذخائر ذرت فروخته نشده، نیاز به تقویت سیلوها و انبارهای غلات در برزیل را بیش از پیش نمایان می سازد.
   اما نان های برزیلی، همانند دیگر کشورهای آمریکای جنوبی، اغلب از موادی چون پنیر، تخم مرغ و آرد مانیوک (
Manioc flour) که به نام های دیگری چون آرد یوکا (Yuca flour) ، آردمانیهوت (Cassava flour) یا نشاسته مانیوک (Tapioca starch) نیز معروف است، تهیه می گردند. مهمترین و مشهورترین نان برزیل که با استفاده از همین مواد تهیه می شود، نان پنیری یا پائودِکیژو (Pão de quiejo) نام دارد.
"Bread For Brazil"    ، عنوان یک کمپانی خصوصی در برزیل است که به تولید و پخش نان های طبقه بندی شده می پردازد. از جمله نان هایی که در این کمپانی و سایر شرکت
های مخصوص تولید نان در برزیل تهیه می گردند، می توان به نان های سیباتا (Ciabatta Bread) ، نان خشک (Fry Bread) ، نان پیتا (Pita Bread) و Wonder Bread اشاره نمود.
   در پایان خاطرنشان می گردد که در کشور برزیل مجموعه ای از آسیاب، موزه و کارگاه آموزشی مخصوص پخت نان به نام "Colognese" وجود دارد که در شهر ایلپلیس (ilpolis) واقع گردیده و نمایشگاه های متعددی در زمینه هر آنچه به تاریخچه و هنر پخت نان، نانوایی و آسیاب آرد مربوط می شود، در آن به چشم می خورند. (جزئیات و اطلاعات کامل مربوط به مجموعه آسیاب، موزه و کارگاه آموزشی پخت نان Colognese در شماره 74 نشریه نگاه هستی، صفحه 113،
به چاپ رسیده است.)
www.world-grain.com
www.southamericanfood.about.com
www.manta.com
www.e-architect.co.uk/brazil/bread_museum.html
The Book of Living & Working Abroad by David Hampshire














The 2nd U.S National Festival of Breads-Wichita, Kansas
برگزاری دومین جشنواره ملی نان آمریکا- ویچیتا، ایالت کانزاس
ج
شنواره ملی نان آمریکا، تنها رقابت آماتور در زمینه پخت نان در ایالات متحده است که بصورت دو سالانه برگزار می گردد و طی آن ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده، در قالب یک جشنواره مفرح، به خوبی برقرار می گردد. در این جشنواره، داوطلبین حضور در مسابقه ابتدا به معرفی نانهای خود می پردازند و در نهایت از میان تمامی شرکت کنندگان، 8 نفر برای حضور در رقابت نهایی که مورد قضاوت 3 داور برتر قرار می گیرد، حضور خواهند یافت. مرحله نهایی دومین جشنواره ملی نان آمریکا، بیست و هشتم ژوئن سال جاری(هفتم تیر ماه) در شهر ویچیتا برگزار گردید و طی آن شرکت کنندۀ  شهر "ردموند" از ایالت "اورگون" به نام خانم ِگیل کولیر (Gale Collier) با ارائه نان ساندویچی کشمشی زود پخت، جایزه ویژه مسابقات سال 2011 به ارزش بیش از 5 هزار دلار که با حمایت مالی کارخانه تولید آرد King Arthur ، شرکت تولید خمیر ترش Fleischmann و انجمن گندم ایالت کانزاس ترتیب داده شده بود را دریافت کرد.
خانم "سیندی فالک" ، استاد بخش تغذیه انجمن گندم کانزاس و مدیر جشنواره ملی نان آمریکا در خصوص برپایی دومین دوره این جشنواره، اینگونه اظهار داشت: "برگزاری دومین جشنواره ملی نان، موفقیت بزرگی بود. 8 شرکت کننده راه یافته به دور پایانی مسابقات، در تهیه نانهای خود خلاقیت فوق العاده ای به خرج داده بودند و با بکارگیری ترکیباتی با کیفیت عالی همچون آرد گندم، کشکش، قره قاط و پنیر، نانهای خوش طعمی آماده کرده بودند. در ابتداء جمعیتی حدود 550 نفر برای شرکت در مسابقه اعلام آمادگی نموده و در جلسات آزاد پخت
نان شرکت کردند و ضمن چشیدن طعم نمونه هایی از نانهای تازه پخت همراه با نانهای ساندویچی دارچینی، از مدل کوچک نمایشگاه تجاری برپا شده، لذت فراوانی بردند."
همانگونه که پیش تر عنوان شد، در رقابت نهایی بین 8 نفر برتر، سرانجام خانم "کولیر" با احراز رتبه نخست، جایزه نقدی 2000 دلاری را دریافت نمود. ضمن آنکه از سوی شرکت تولید خمیر ترش Fleischmann، استفاده رایگان از محصولات
این شرکت به مدت یکسال، به وی اعطا گردید؛ کارخانه تولید آرد King Arthur هم امکان حضور خانم کولیر در مرکز آموزش پخت نان این کمپانی، واقع در شهر نوریچ از ایالت "ورمونت" به صورت رایگان را تقبل نمود. خانم کولیر همچنین جایزه نقدی 500دلاری که با حمایت مالی شرکت "California Raisins" ترتیب داده شده بود را به خود اختصاص داد.
در حاشیه برپایی دومین جشنواره ملی نان آمریکا، پنج تن از کارشناسان حوزه تغذیه و نان در تاریخ بیست و پنجم ژوئن (چهارم تیر ماه) و در قالب بخشی از مراسم
جشنواره، در مهمانسرای فرودگاه هیلتون در شهر ویچیتا، اقدام به برگزاری سمینارهای آزاد آموزشی نمودند.
نخستین سخنران این سمینار، خانم "جین فرای" بود که با ساخت پیکره ای از نان گندم و دانه آفتابگردان، نفر برتر مسابقات حجاری بروی نان در سال 2011 شده بود. وی در این سمینار ضمن تشریح چگونگی خلق اثرش، به آموزش روشهای استفاده از نان در پیکره تراشی پرداخت.
خانم "پائولا گری" از کارخانه آرد King Arthur ، مقاله ای در ارتباط با مبانی بکارگیری خمیر مخصوص نانهای شیرین (شیرمال) ارائه داد.
خانم "شارون دیویس" از اتحادیه نانوایان خانگی، در دو جلسه، نانهای مختلف را مورد بررسی
و کنکاش قرار داد.
"آرون کلانتون" از نهاد ین المللی AIB ، پخت نان با استفاده از غلات کامل را مورد بحث قرار داد.
و بالاخره، "جویس اِسفِلد" از شرکت تولید خمیر ترش Fleischmann ، در رابطه با تهیه نان بدون خمیرگیری، سخنرانی نمود.
اما در خصوص علت برگزاری نمایشگاه ملی نانهای آمریکا در ایالت کانزاس، ذکر دلایل ذیل ضروری به نظر می رسد:
- کانزاس بیش از هر ایالت دیگری
در آمریکا، گندم تولید می کند و تقریباً یک پنجم از کل گندم تولید شده در ایالات متحده، به این ایالت اختصاص دارد و به همین دلیل است که کانزاس را "سبد نان جهان" می نامند.
- کانزاس در زمینه میزان تولید آرد از گندم خود، در میان تمام ایالتهای آمریکا، رتبه دوم را داراست.
- کانزاس سه گونه گندم تولید می کند: گندم قرمز سخت زمستانه، گندم سفید سخت و بالاخره گندم قرمز نرم زمستانه. البته گروهی از مسیحیان روسی
که در سال 1874 میلادی و به جهت اختلاف عقیده در رابطه با آئین غسل تعمید در دین مسیحیت، مجبور به مهاجرت به ایالات متحده آمریکا شده بودند، گندم قرمز ترکیه ای را نیز درهمان سال به این کشور وارد نمودند.
www.nationalfestivalofbreads.com

 

 

 

 


نان در جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر
"الخجز في جمهوریة الجزائریة الدموقراطیة بالشعب"
جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر، با جمعیتی در حدود 36 میلیون نفر (تا سال 2010 میلادی) ، بزرگترین کشور حوزه دریای مدیترانه می باشد که در غرب قاره آفریقا واقع شده است. این کشور بزرگترین کشور در جهان عرب نیز به شمار می آید، اما در قاره آفریقا، به لحاظ وسعت، پس از سودان در جایگاه دوم قرار دارد و در صورتیکه بخش جنوبی سودان در ماه ژوئیه سال 2011 از این کشور جدا گردد، به پهناورترین کشور قاره آفریقا نیز مبدل خواهد شد. الجزایر از شمال شرقی با تونس، از شرق بالیبی، از غرب با مراکش، از جنوب غربی با کشورهای صحرا، موریتانی و مالی، از جنوب شرقی با نیجریه و بالاخره از سمت شمال با دریای مدیترانه هم مرز است. پایتخت الجزایر، شهر الجزیره و زبان رسمی و پارلمانی این کشور نیز عربی است؛ هرچند زبان "بربر" نیز توسط بسیاری از مردم تکلم می گردد و زبان فرانسوی نیز به لحاظ آنکه این کشور مدتها مستعمره فرانسه بوده است، در بسیاری از نقاط کشور و حتی پارلمان الجزایر رواج داشته و از دوران ابتدایی، در مدارس این کشور تدریس می گردد.
از آنجا که اصلی ترین فراوارده غذایی تهیه شده از گندم  نان است، در این بخش به معرفی تعدای از نانهای متداول در الجزایر خواهیم پرداخت:
- "خبز الدار" یا نان خانگی تهیه شده از خمیر ترش (Khobz Eddar)
 "خبز الدار" متداولترین نان خانگی تهیه شده از خمیر ترش در الجزایر است که در گونه های متنوع و با استفاده از آرد سمولینای گندم دورم تهیه می گردد. در برخی گونه های این نان، به خمیر ترش آن، عسل، شیر، کره و حتی تخم مرغ اضافه می کنند و در برخی موارد نیز روی نان، دانه های کنجد می ریزند.
- نان سمولینا (Semolina Bread)
نان سمولینا، که به لحاظ سادگی ترکیبات
و زمان اندک برای پخته شدن، به "نان ویژه ماه مبارک رمضان" شهرت یافته، در میان مردم الجزایر از محبوبیت فراوانی برخوردار است. نان سمولینا طعمی مابین نان تهیه شده از آرد ذرت (Cornbread) و نان تهیه شده از خمیر ترش دارد.
- ملوئی یا نان مسطح چند لایه (Layered Semolina Flatbread or Melloui)
ملوئی، یکی دیگر از نانهای متدوال در کشور الجزایر است که اغلب در ماه رمضان و بصورت مسطح و چند لایه تهیه می گردد. این نان به لحاظ ظاهری، شباهت زیادی به نان "Paratha" و "roti canais" دارد که به ترتیب، نانهای ویژه
نواحی جنوبی آسیا و مالزی به شمار می آیند.
از دیگر نانهای رایج در الجزایر می توان به این موارد اشاره نمود:
- نان هارشا (Harsha)
-خُبز بسینوج (Khobz be’Sinouj)
www.en.wikipedia.org/wiki/algeria
www.world-grain.com
 

 


 بلغارستان
میروسلاو نایدنوف، وزیر کشاورزی و مواد غذایی بلغارستان در حاشیه مراسم افتتاحیه برداشت محصول گندم سال جاری در نزدیکی روستای "بوژوریشته" در شمال شرق این کشور اعلام کرد: با توجه به عدم تغییرقیمت گندم در سال جاری، قیمت نان هم افزایش نخواهد یافت. وی پیش بینی کرد برداشت محصول گندم در سال جاری حدود 8/3 تا 9/3 میلیون تن باشد که همچون سال زراعی گذشته که با برداشت 4 میلیون تنی همراه بود، میزان برداشت مطلوبی خواهد بود. وی خاطر نشان کرد محصول جو نیز در سال زراعی جاری بین 600 تا 700 هزار تن برداشت خواهد شد.
www.focus-fen.net
 

Bonnieux Bread Museum- France
موزه نان بونیو- فرانسه
ب
ونیو، نام یکی از زیباترین روستاهای استان لوبرون (Luberon) در کشور فرانسه است که جمعیت آن براساس آمار ارائه شده در سال 2004، تنها 1363 نفر برآورد گردیده است .از آنجا که روستای بونیو در نواحی مرتفع کوه لومارین واقع شده،منظره بی بدیلی از دشت پایین روستا و همینطور کوه ها و روستاهای مجاور خود را در اختیار هر گردشگر علاقه مندی قرار می دهد. گفتنی است در قرن نخست میلادی، بونیو که در آن زمان قلمرو وسیعی به شمار می آمده، قسمتی از گذرگاه رومیان باستان از«کادیس» در اسپانیا تا «میلان» در ایتالیا بوده است.
شورای شهر این منطقه در سال 1983 و به واسطه آنکه غلات، آرد و بویژه نان، در تاریخچه، فرهنگ، عادات غذایی و حتی باور های اخلاقی و مذهبی مردم  از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارند، بر آن شد تا موزه ای مختص به نان را در یکی از خانه های سنتی مستقر در قلب روستای بونیو دایر نماید. موزه ای که به جرأت می توان گفت تنها موزه اختصاصی نان در این
ناحیه از کشور پهناور فرانسه به شمار می آید. نمایشگاه های جذابی که در موزه نان بونیو بر پا می گردند، به خوبی عشق بی حد و حصر مردم فرانسه به نان را نشان می دهند، به گونه ای که تمام نان هایی که در جای جای فرانسه تولید می گردند را می توان به طور یکجا در این موزه ملاحظه نمود.
با توجه به استفاده از نان های فطیر یهودیان، نانهای دوران رومیان و حتی نانهای قرون وسطی، به نظر می رسد رابطه ساختاری بلند مدتی بین تاریخچه زندگی انسان و پیدایش نان در این منطقه وجود داشته باشد؛ از این رو موزه نان بونیو تنها به امر نانوایی منحصر نمی گردد و در قسمت های بالایی این ناحیه، روشهای کشت غلات، تمدن کشاورزی و تجهیزاتی که توسط مردم نواحی علیا یا شمال بونیو به کار گرفته می شده است را مورد کنکاش قرار داده است؛ ضمن آنکه در خصوص اهالی نواحی سفلی یا پایین
منطقه بونیو نیز به مکاشفه روند صنعتی سازی تولید نان و همینطور تجارت شیرینی های جدید و غیره می پردازد.
در این موزه همچنین تاریخچه ای از فن آوریهای مختلف به کار گرفته شده در خصوص تولید گندم، آسیاب، آرد و نان، در کنار معرفی ابزار آلات مرتبط با تهیه و تولید نان به خوبی ارائه گردیده است.
خاطر نشان می گردد که مرکز اسنادی نیز در موزه نان بونیو با هدف تبدیل نمودن این موزه  به ابزار تحقیق پژوهشگران در خصوص پرداختن به مشکلات مرتبط با رژیم غذایی و همینطور غذاهای تهیه شده از محصولات کشاورزی، دایر گردیده است.
www.immosanssouci.com
www.provence-news.com
www.afranceattraction.com






 آب پنیر و نان بدون گلوتن!
دانشمندان در مطالعه ی جدید که انجام داده اند، توانستند از پروتئین آب پنیر در تولید نان بدون گلوتن استفاده کنند.ذرات پروتئین آب پنیر در فرایند انعقاد سرد جداسازی شدند. افزودن 4/2 درصد سوسپانسیون پروتئین آب پنیر به نشاسته ی گندم منجر به تولید خمیری شد که قابلیت استراحت داشت و حجم آن تا ml/gram 7/3 افزایش می یافت. نتایج آزمایشات نشان داد که نانی با گلوتن کمتر را با این شیوه می توان تهیه کرد.   
منبع:
www.bakingbusiness.com
 

نمایشگاه نانوایی و شیرینی کانادا و آمریکا
اولین نمایشگاه نانوایی و شیرینی کانادا و آمریکا موقعیتی مناسب برای نانوایان این کشورها است تا محصولات و تجربه ی خود را در معرض دید عموم قرار دهند. نمایشگاه کانادا 10-8 مهر (2 اکتبر-30 سپتامبر) در تورنتو، کانادا و نمایشگاه ایالات متحده ی آمریکا 17-15 مهر (9-7 اکتبر) در نیویورک برگزار خواهد شد. این نمایشگاه ها شامل مسابقه ای نیز خواهند بود که در آن شرکت کنندگان و بازدید کنندگان می توانند شرکت کنند و با مواد و تکنولوژی های جدید آشنا شوند. این نمایشگاه اولین نمایشگاه منطقه ی آمریکای شمالی است که بر روی مصرف کننده به طور خاص تمرکز می کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایتwww.canadasbakingandsweetsshow.com مراجعه کنید.

استفاده از تکنولوژی مدرن در آذربایجان
آذربایجان در نظر دارد تا با استفاده از تکنولوژی های روز کیفیت نان تولیدی را در این کشور بهبود بخشد. استفاده از دستگاه های جدید علاوه بر بهبود کیفیت می تواند هزینه های جانبی دیگر را نیز کم کند و تأثیری بر کاهش قیمت نهایی محصولات داشته باشد. تابحال در این کشود 8 پروژه ی سرمایه گذاری کلید خورده است. این کشور همچنین کارگاه هایی را نیز در رابطه با چگونگی استفاده از دستگاه های جدید برگزار می کند تا به بهترین شیوه بتواند از این دستگاه ها استفاده کند.
منبع:
 www.baking&snack.com


نمایشگاه نانوایی و شیرینی کانادا و آمریکا
اولین نمایشگاه نانوایی و شیرینی کانادا و آمریکا موقعیتی مناسب برای نانوایان این کشورها است تا محصولات و تجربه ی خود را در معرض دید عموم قرار دهند. نمایشگاه کانادا 10-8 مهر (2 اکتبر-30 سپتامبر) در تورنتو، کانادا و نمایشگاه ایالات متحده ی آمریکا 17-15 مهر (9-7 اکتبر) در نیویورک برگزار خواهد شد. این نمایشگاه ها شامل مسابقه ای نیز خواهند بود که در آن شرکت کنندگان و بازدید کنندگان می توانند شرکت کنند و با مواد و تکنولوژی های جدید آشنا شوند. این نمایشگاه اولین نمایشگاه منطقه ی آمریکای شمالی است که بر روی مصرف کننده به طور خاص تمرکز می کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایتwww.canadasbakingandsweetsshow.com مراجعه کنید.


ایالات متحده آمریکا
در نمایشگاه "هنر غذا" که طی روزهای یازدهم تا پانزدهم ماه آوریل (بیست و دوم تا بیست و ششم فروردین ماه) در مرکز هنرهای نمایشی Carnegie برپا گردید، شرکت تولید فراورده های نان "Klosterman" با به نمایش درآوردن تابلوی مونالیزا که به همت اریک برسی، و با استفاده از 50 قرص نان خلق گردیده بود، جلوه خاصی به نمایشگاه مذکور بخشید.
شایان ذکر است که نمایشگاه "هنر غذا" یا "Art of Food" نمایشگاهی سالانه است که در آن هنرمندان و آشپزان برتر منطقه گردهم می آیند و با تلفیق هنر و آشپزی، آثار شگفت انگیزی را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.
www.kltv.com


برزیل
مقامات وزارت کشاورزی برزیل اعلام کردند: این کشور واردات مواد غذایی از ژاپن را با احتیاط بیشتری ترتیب می دهد تا از سالم بودن مواد غذایی این کشور که پس از زلزله و سونامی اخیر و تخریب یکی از نیروگاه های اتمی ژاپن همگان و بویژه کشورهای آسیایی را نگران ساخته است، اطمینان حاصل نماید.
گفتنی است، برزیل تنها مقدار اندکی مواد غذایی از ژاپن وارد می کند که عمده آن را آرد مخصوص تهیه نان و شیرینی تشکیل می دهد.
www.canadianbusiness.com

نان: كتاب دستورها و تكنيک ها براى نانوايان
در این کتاب، نانوای معروف جفری هملمن هنر نانوایی را به صورت گام به گام برای خوانندگان توضیح می دهد. او که بیش از 30 سال سابقه ی کار در زمینه ی نانوایی دارد سعی کرده است تا تکنیک هایی را از سرتاسر جهان در این کتاب ارائه دهد. این کتاب شامل 118 دستور انواع پخت نان است. این 118 نوع نان، نان های مختلف را از ملیت های متفاوت و متناسب با فصل های مختلف سال را شامل می شوند. هر دستور پخت شامل عکس ها و نقاشی هایی مرحله به مرحله است که کار را برای استفاده کنندگان کتاب آسان تر می کند. کتاب "نان" کتابی است که می توان بارها و بارها از آن استفاده کرد و هر بار مطلبی جدید از آن یاد گرفت.
منبع: www.bakersjournal.com


هند
   از آنجا که مصرف کنندگان فراورده های مشتق شده از نان، همواره به دنبال محصولاتی هستند که ضمن برخورداری از طعم مطبوع، از تازگی و در عین حال ماندگاری مناسبی هم برخوردار باشند، متخصصان شرکت "Gognis" آنزیم جدیدی را به عرصه نانوایی معرفی نموده اند که این خواسته را تحقق می بخشد. آنزیم مذکور که "Nutrilife AS  M" نام دارد، به طور قابل ملاحظه ای از بیات شدن نان جلوگیری به عمل آورده و انعطاف پذیری پوسته نان را نیز ارتقاء می بخشد.
www.fnbnews.com


بلغارستان
   نیکولای تاپاروف، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی و شیرینی در بلغارستان، در مصاحبه با آژانس خبری BTA اعلام کرد: خرده فروشان و توزیع کنندگان بین المللی مواد غذایی در کشورهای اروپای شرقی، نسبت به خریداری و استفاده از نانهای تولید شده در بلغارستان، استقبال بسیار خوبی نشان می دهند.
وی افزود: تقاضای خرید نانهای بلغاری از سوی سایر کشورها، بیانگر کیفیت بسیار مطلوب نانهای تولید شده در این کشور است.
www.emg.rs


کارگاه های کمپین Real Bread
کمپین Real Bread در نظر دارد تا کارگاه هایی آموزشی را در زمینه ی تولید و تهیه ی نان های اصیل بدون مواد افزودنی و نگهدارنده در ماه مارس 2011 برگزار کند. هدف از برگزاری این کارگاه ها زنده کردن دوباره ی طعم نان های طبیعی و اصیل با کیفیتی همچون گذشته است. این کارگhه ها در انگلستان برگزار خواهند شد. این کارگاه ها نانوایان را تشویق می کند که نان را به شیوه ی سنتی و با حفظ ویژگی های خاص هر نان بپزند.
منبع: www.bakeryandsnacks.com


نمایشگاه My Process
نمایشگاه My Process نمایشگاهی بین المللی در رابطه با تجهیزات غذا و تکنولوژی های جدید در صنعت غذا است که 13-10 آبان (4-1 نوامبر) در شیکاگو، ایالات متحده ی آمریکا برگزار خواهد شد. این نمایشگاه با شرکت بیش از 400 شرکت بین المللی و در فضایی بسیار بزرگ برگزار می شود. در زمینه ی نانوایی، این نمایشگاه آخرین تجهیزات و تکنولوژی ها را در رابطه با بسته بندی، آزمایشگاهی و بهداشتی ارائه خواهد کرد. شرکت های بزرگی همچون Sara Lee، General Mills، Kellog ،  ConAgra و بسیاری شرکت های مطرح و معتبر جهانی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت
www.myprocessexpo.com مراجعه کنید.


بسته بندی جدید برای محصولات نانوایی و شیرینی
شرکت Linpac سینی های جدیدی برای محصولات نانوایی و شیرینی ساخته است که خطرات آسیب به محصولات را در حین جابجایی کاهش می دهد. از این سینی ها می توان در داخل جعبه استفاده کرد تا ضریب امنیت بیشتر شود. شرکت Linpac اعلام کرده است که طراحی محکم این سینی ها باعث می شود که ضرر و زیان ناشی از صدمه دیدن محصولات در حین جابجایی بسیار کاهش پیدا کند. برای استفاده از این سینی ها دیگر نیازی به استفاده از لایه های جدا کننده در بین سینی ها نیست. طراحی این سینی به گونه ای است که هرکدام از محصولات را به صورت جداگانه محافظت می کند. استفاده از این سینی ها همچنین این امکان را می دهد تا از مقدار محصولات بیشتری در یک جعبه حمل شود و این برای صرفه جویی در هزینه های باربری نیز مناسب است. این سینی ها بسیار سبک هستند و قابلیت بازیافت برای استفاده ی دوباره را نیز دارند.
منبع: www.foodproductiondaily.com


روند کند بازار محصولات نانوایی ژاپن
پیش بینی های تحلیل گران نشان می دهد که بازار محصولات نانوایی و غلات صبحانه ی ژاپن در چند سال آینده رشد افزایشی نخواهد داشت و حتی ممکن است که روندی کاهشی داشته باشد. در بررسی های جهانی، ژاپن از نظر رشد بازار مربوط به محصولات نانوایی در پایین ترین رتبه ی جهانی قرار دارد. پیش بینی می شود که بازار این محصولات در ژاپن تنها 1 درصد در 5 سال آینده رشد داشته باشد. از نظر تولید محصولات جدید نیز ژاپن مقام هفتم جهان را در سال 2009 داشت که در سال 2010 به مقام دهم تنزل پیدا کرد. در سال گذشته بیشترین میزان رشد بازار ژاپن مربوط به محصولات نانوایی بسته بندی شده بوده است. بیشترین میزان مصرف نان نیز در ژاپن مربوط به مصرف نان سفید بوده است، دلیل این موضوع نیز ارزان بودن این نان نسبت به انواع دیگر و همچنین امکان استفاده ی آن به شیوه های مختلف است.
منبع: www.bakingandsnacks.com

نیجریه

   افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت نان توسط نانوایان نیجریه ای، اعتراضات شدید مردم این کشور را بدنبال داشته است. مردم نیجریه که از نان به عنوان "قوت غالب" در میز غذایشان یاد می کنند، این اقدام نانوایان را به نوعی تلاش برای سوق دادن تدریجی مردم به سمت قبرستان می دادند ! این در حالیست که نانوایان نیجریه ای هم به حمایت از تصمیم خود، علت این امر را افزایش هزینه های دیگر مواد غذایی مورد استفاده در تهیه نان، از جمله آرد، شکر و نمک عنوان کرده اند.

www.tribune.com.ng


لهستان
 
  نان در لهستان امروزه به یکی از کالاهای هدف در این کشور برای صادرات مبدل شده است؛ بطوریکه میزان صادرات این محصول در سال گذشته، از مرز 516 میلیون یورو نیز گذشت. این میزان صادرات، تا چهار برابر بیش از سایر فراورده های صادراتی این کشور عنوان شده است. بنابر آمار ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد لهستان، صادرات نان و شیرینی این کشور، رشد قابل ملاحظه 9 درصدی را از خود به ثبت رسانده است.
گفتنی است، افزون بر نانهای سنتی مردم لهستان، نانهای ساندویچی تولید شده در لهستان هم استقبال بی نظیر مصرف کنندگان کشورهای مختلف اروپایی از جمله آلمان، بریتانیا، ایرلند، بلژیک، هلند و اسکاندیناوی را به همراه داشته است.
www.polishmarket.com.pl



نان ترکیبی
مطالعه ای که اخیراً در اسپانیا انجام شده است نشان می دهد که ترکیبی از آرد چاودار، جو، گندم سیاه و گندم می تواند نانی تولید کند که از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است و مزه ای بهتر همراه با ماندگاری بیشتر خواهد داشت. امروزه محققان توصیه می کنند که مردم از نان هایی که حاوی غلات کامل و یا چند نوع از غلات هستند استفاده کنند. غلاتی مانند جو، چاودار، گندم سیاه و دانه ی گل همیشه بهار از غلاتی هستند که ارزش غذایی بالایی دارند و استفاده ی آن ها موجب سلامتی بیشتر مصرف کنندگان می شود. استفاده از چند نوع دانه در تولید نان باعث می شود که تنوع بشتری بوجود بیاید و مصرف کنندگان قدرت انتخاب گسترده تری داشته باشند.  محققان اسپانیایی سعی بر این داشتند که غلات مختلف را با یکدیگر در تهیه ی نان استفاده کنند تا ماندگاری بیشتر و طعمی بهتر برای نان ها ایجاد کنند.
در این مطالعه غلات کهن مانند دانه ی گل همیشه بهار، گندم کاموت، گندم سیاه و چاودار به صورت ترکیبی با آرد سفید گندم در ترکیبات مختلف آزمایش شدند. نتایج مطالعه نشان داد که ترکیبی از جو، چاودار و گندم سیاه همراه با آرد گندم نانی را بوجود می آورد که نه تنها از نظر ارزش غذایی در سطحی بالا قرار دارد بلکه ماندگاری آن نیز از نان های معمولی بیشتر است.
منبع: www.sciencebasednutrition.net


 
 



اسیدهای ارگانیک و نان بدون گلوتن
مطالعات جدید نشان می دهد که اضافه کردن فسفات مونوسدیم به خمیر بدون گلوتن تهیه شده از آرد برنج، حجم و بافت آن را بهبود می بخشد. به گفته ی پژوهشگران، فسفات مونوسدیم ماده ای مفید برای جلوگیری از کاهش فسفات و افزایش کلسیم در خون است. گفته می شود که تا بحال هیچ تحقیقی بر تأثیرات مواد اسیدی بر نان های بدون گلوتن انجام نشده است. با وجود این در سالیان گذشته، سرکه به عنوان ماده ای اسیدی به نان ها افزوده می شده تا ویژگی های نان را بهبود بخشد.
هدف این تحقیق، بررسی تأثیرات مواد اسیدی ارگانیک مانند اسید استیک، اسید لاکتیک، اسد سیتریک و فسفات مونوسدیم بر ویژگی های خمیر نان بدون گلوتن است.
در این تحقیق از آرد برنج و شیوه ی پختی با استفاده از 110 درصد آب، 6 درصد روغن، 5 درصد ساکروز، 2 درصد HPMC و 3 درصد مخمر استفاده شد.  با مشاهده ی نتایج، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که حجم و بافت نان با افزودن فسفات مونوسدیم بهبود یافت، بنابراین آن ها دریافتند که فسفات مونوسدیم بیشتر از هر نوع اسید ارگانیک بر این ویژگی نان تأثیر دارد.
منبع: www.alldietsreview.com


غلات کامل، شروعی دوباره
د
ه سال پیش، گروهی از نانوایان تصمیم گرفتند تا نگاهی جدید به غلات کامل و محصولاتی که می توان از آن ها تهیه کرد داشته باشند. آن ها تصمیم گرفتند تغییری در تولید این محصولات ایجاد کنند تا مصرف کنندگان نیز تمایل بیشتری به استفاده از آن ها داشته باشند. تلاش های قبلی در رابطه با وارد کردن غلات کامل به بازار مصرف کننده تقریباً شکست خورده بودند اما این حرکت نانوایان در 10 سال پیش باعث شد که شروعی تازه برای غلات کامل کلید بخورد. این موفقیت بیشتر از همه برای نانوایان بوده است، امروزه شاید در ایالات متحده ی آمریکا، تنها 5 درصد از تولید آرد مربوط به آرد غلات کامل باشد اما استفاده ی نانوایان از همین میزان نیز بسیار چشمگیر است.  به گفته ی یکی از نانوایان آمریکایی، محصولات تهیه شده از غلات کامل آن ها رشدی 36 درصدی داشته است که از 2 درصد در سال 2001 به 38 درصد در سال 2011 رسیده است.
دلیل اصلی ای که مردم را به مصرف غلات کامل تشویق می کند ویژگی های خاص آن ها است. غلات کامل سرشار از فیبر هستند و مصرف فیبر به سلامتی کمک شایانی می کند. در بررسی های که سال های بعد انجام شد، مشخص شد که استفاده از غلات کامل خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد و از بسیاری از سرطان ها مانند لثه، کلیه، روده  و بیماری های دیگر جلوگیری می کند. بیشترین تلاش نانوایان در دهه ی گذشته بر این بوده است که محصولات تهیه شده از غلات کامل برای مردم مقبول باشد و مردم تمایل بیشتری به استفاده از آن ها داشته باشند. نانوایان معتقدند که می توانند بازار بهتری برای غلات کامل ایجاد کنند و در سال های آینده مصرف کننده ی بیشتری داشته باشند. امروزه محصولات تهیه شده از غلات کامل انواع مختلفی دارند و در گروه های مختلف طبقه بندی شده اند تا مصرف کننده ی خاص خود را داشته باشند. نانوایان در تلاش هستند تا ویزگی ها هر گروه را به مصرف کنندگان توضیح دهند تا هر گروه از مصرف کنندگان مناسب ترین مجموعه از محصولات را برای استفاده ی خود انتخاب کند.
منبع: www.bakingbusiness.com

     معرفی کمپانی تولید نان Great Harvest- ایالات متحده آمریکا                                                    

کمپانی تولید نان Great Harvest ، یکی از بزرگترین شرکت های تولید نان و فراورده های مشتق شده از آن است که در سطح ایالات متحده آمریکا به فعالیت می پردازد. مقامات ارشد کمپانی Great Harvest بر این باورند که چنانچه شعبه های کوچکتر این شرکت عظیم به موفقیت و پیشرفت دست یابند، در واقع تمام پیکره Great Harvest پیشرفت می کند؛ از این رو همواره تلاش برآن است تا در زمینه های متعددی چون برخورد مناسب با مشتریان، سخاوتمندی در کار، فراهم آوردن محیطی با نشاط و جذاب در نانوایی ها و مراکز فروش نان، تهیه و تولید نان های جدید و مورد توجه مشتریان، و بالاخره ارائه خدمات سریع به مشتریان در جهت تکریم آنان، آموزشهای لازم به فروشندگان تمام نمایندگی های کمپانی Great Harvest داده شود تا ثمره آن کل مجموعه را به سمت موفقیت رهنمون سازد. باور قلبی مقامات کمپانی Great Harvest بر آن است که رمز موفقیت این کمپانی، تعهد در حفظ "صداقت در کار" است که همانا میراث به جا مانده از این برند مشهور در تولید نان به شمار می آید، و این امر میسر نمی گردد مگر با تمرکز بر تجارب مشتریان و پایبند بودن به اصل کنترل مستمر کیفیت محصولات، از این حیث که آیا نان های تولید شده، از آرد دانه کامل غلات و مخلوط با ترکیبات خالص و ناب تشکیل شده اند یا خیر.
به طور اجمالی می توان چنین اظهار داشت که کمپانی Great Harvest ابزارآلات مورد نیاز شرکت های تابعه خود را تولید کرده،آنها را به شرکت ها ارائه می دهد و حتی آموزشهای لازم برای آگاهی از نحوه کار با این ابزارآلات را هم در اختیار آنان قرار می دهد تا این نمایندگی ها بتوانند به تولید نانهایی مطابق با نظر و سلیقه شخصی خودشان مبادرت ورزیده و در نهایت به موفقیت نهایی کل مجموعه Great Harvest که در قرارداد مربوط به امتیاز شرکت هم بدان اشاره شده است، نائل گردند. تبادل اطلاعات جمع آوری شده در زمینه های مختلف مرتبط با تولید نان، در کنار تسهیلات آموزشی متعددی که مجموعه Great Harvest برای گروه های کثیری از نمایندگی های خود فراهم می آورد، موجب گردیده تا تمام صاحبان امتیاز در صنعت تولید نان، به این کمپانی عظیم غبطه خورده و این کمپانی را در صنعت تولید نان الگوی خود قرار دهند.

تاریخچه شرکت

تاریخچه شکل گیری کمپانی Great Harvest به دهه 1970 میلادی باز می گردد. موسسین این شرکت یک زوج جوان دانشجو به نامهای Pete و Laura بودند که در ابتدا صرفاً برای تامین مخارج دانشگاهی خود جهت تحصیل در دانشگاه Cornell ، به تهیه و پخت نان مبادرت می ورزیدند. این دو درسال 1975 میلادی با یکدیگر ازدواج کرده و پس از گشت و گذار ماجرا جویانه خویش در تمامی نواحی شمال تا جنوب "مونتانا" ، اولین نانوایی Great Harvest را در نواحی آبشار "Great Falls" تاسیس نمودند.
آوازه عطر و طعم منحصر به فرد نانهای این زوج که با گندم خریداری شده از کشاورزان بومی و مخلوط نمودن آن با ترکیبات خالص و ناب تهیه می گردید، به سرعت به تمام نواحی منطقه رسید و در نتیجه از آنان درخواست شد تا برای نانوایی شان جواز کسب و امتیازی به نام خودشان درخواست کنند؛ از اینرو، در سال 1978 میلادی، امتیاز انحصاری Great Harvest به این زوج موفق اعطا شد و آنها دومین نانوایی خود را هم در منطقه Kalispell واقع در ایالت Montana راه اندازی نمودند.
با رشد و پیشرفت تدریجی کمپانی Great Harvest، این شرکت به اولین خانواده ای مبدل گردید که به طور مستقل مالکیت و اداره یکی از بزرگترین مجموعه های زنجیره ای تولید نان در ایالات متحده را بر عهده می گیرد. این مجموعه عظیم هم اینک بالغ بر 200 نانوایی و مرکز فروش نان را در نواحی مختلف کشوراز،جمله هاوایی و آلاسکا، تحت برند Great Harvest مدیریت و اداره می کند.

در انتها، شناسنامه کمپانی Great Harvest به اختصار معرفی می گردد:
- عنوان شرکت : Great Harvest
- مدیر عامل : Nido Qubein (از سال 2001 تاکنون)
- رئیس هیئت مدیره : Mike Ferretti (از سال 2001 تاکنون)
- سامانه الکترونیکی :
www.greatharvest.com
- پست الکترونیکی (جهت پاسخگویی به سوالات غذایی) :
nutrition@greatharvest.com
- پست الکترونیکی (جهت ارتباط با رسانه های گروهی) :
kateo@greatharvest.com
- تلفن : 800-442-0424  , 406-683-6842
- نمابر : 406-683-5537
- آدرس پستی : Great Harvest Franchising , Inc. 28 S. Montana Street Dillon , MT 59725
 
نان در صربستان Bread in serbia 


جمهوری صربستان با جمعیتی در حدود 7/5میلیون نفر، یکی از کشورهای منطقه بالکان است که بعد از تجزیه یوگوسلاوی سابق در سال 92 میلادی، از این کشور استقلال یافت و به همراه منطقه جدایی طلب مونته نگرو، کشور یوگوسلاوی جدید را تاسیس نمودند که این عنوان هم بعدها با اعلام جدایی مونته نگرو از صربستان تغییر یافت و امروزه جمهوری صربستان به عنوان کشوری مستقل در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است. صربستان از شمال با مجارستان، از شرق و جنوب شرقی با رومانی و بلغارستان، از جنوب با مقدونیه و کوزوو، و بالاخره از غرب و جنوب غربی با کرواسی، بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو هم مرز است. زبان رسمی مردم صربستان صربی است، که نزدیک به 88 درصد مردم به آن تکلم می کنند؛ از دیگر زبان های رایج در این کشور که درصد اندکی از اقوام دیگر ساکن در صربستان بدان صحبت می کنند، می توان به زبان های مجاری، بوسنیایی و آلبانیایی اشاره نمود. آب و هوای صربستان در شمال به صورت قاره ای، در نواحی مرکزی به صورت قاره ای و مدیترانه ای و بالاخره در جنوب به صورت گرم و خشک همراه با تابستان های سوزان و زمستان های به شدت سرد گزارش می گردد. از جمله شهرهای مطرح در صربستان می توان به بلگراد (پایتخت)، پانتسوو، نووی پازار، اوزیسته، بور، نیس و نووی ساد اشاره نمود.
 



نان در صربستان
فرهنگ غذایی مردم صربستان، فرهنگی ناهمگن است که از امپراتوری روم شرقی (بیزانس) و یونان، امپراتوری عثمانی (ترکیه) و همینطور فرهنگ غذایی حاکم بر اتریش و مجارستان، تاثیرات فراوانی پذیرفته است. به طور کلی در صربستان، سه وعده غذایی مشتمل بر صبحانه، نهار و شام تناول می گردد که در این بین نهار صربها بیش از سایر غذاهای آنها از فرهنگ های غذایی مدیترانه ای تاثیر پذیر بوده است. البته صبحانه در کشور صربستان قدمت چندان زیادی نداشته و رواج آن به نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی باز می گردد. با این وجود، صرف صبحانه در این کشور طرفداران بیشماری دارد که در آن چای، قهوه، شیر یا شیر قهوه، همراه با انواع نان و نان شیرینی در کنار کره، پنیر، مربا و خامه و ... ارائه می گردد. نانهای شیرینی در صربستان، جملگی با انواع مربا، گوشت و پنیر پر می گردند؛ برخی از این نان شیرینی ها به صورت هلالی شکل با طعمی شیرین هستند، در حالیکه روی برخی دیگر ازآنها مقداری نمک هم پاشیده می شود. از جمله نان های شیرین مطرح در صربستان می توان به pagačice، paštete، kifle، kiflice، perece، buhtle، pletenice، štapići، zemičke، djevreci، burek، kačamak، popara و proja اشاره نمود.
اما نان در صربستان، همچنان غذای اصلی در سفره ها به شمار می آید و آداب و تشریفات مرتبط با آن، هنوز هم در این کشور با عزت و احترام فراوان اجرا می گردد که از آن جمله می توان به آیین سنتی "نان و نمک" برای خوشامدگویی به مهمانان اشاره نمود. البته نان در باورهای مذهبی مردم صربستان نیز نقش عمده ای را ایفا می کند؛ به طوریکه مردم این کشور بر این باورند که دور ریختن نان، گناهی بزرگ محسوب می شود. اگرچه امروزه در کنار نان، غذاهای دیگری چون برنج، سیب زمینی و ماکارونی هم به طور گسترده به سفره های مردم صربستان راه یافته است، اما صربها هنوز هم نان را به عنوان جزء لاینفک غذاهای خود در کنار سایر غذاهایشان قرار می دهند. 


انواع نان در صربستان
امروزه در اکثر نانوایی های صربستان، قرص نانهای گندم سفید 600 گرمی، بیشترین میزان فروش را دارند. هرچند که اخیراً نانهای سیاه و گراهام نیز به واسطه خواص درمانی و رژیمی که دارند، طرفداران خاص خود را پیداه کرده است. با این حال، در مناطق روستایی این کشور، نان هنوز هم در خانه ها و با استفاده از اجاق های خانگی و البته در ابعاد بزرگتر تهیه و تناول می گردد. برخی نان های سنتی که در صربستان پخته می شوند، عبارتند از:
- Devrek (دورِک) ، که نوعی نان شیرینی حلقه ای است.
- Kačamak (کاچاماک) ، که با استفاده از آرد گندم جوشانده، سیب زمینی و در بعضی موارد پنیر فتا تهیه می گردد.
- Pereca (پرتسا) ، که نوعی نیم چاشت شیرین و خوش طعم است که به نان چوب شور آلمانی ها موسوم به Pretzel شباهت زیادی دارد.
- Masonica (ماسونیتسا) ، که با شیر، شکر و برخی چاشنی های محلی تهیه می گردد.
- Soda Bread (نان سودا)
- Languš (لانگوش) ، که نوعی نان مسطح و کاملاً مغز پخت شده به شمار می آید.
- Pogaca (پوگاچا) ، که نوعی نان سفید و مرسوم در کشورهای صربستان، کرواسی و مقدونیه است که غالباً به شکل گرد پخته می شود و به لحاظ طعم و بافت، شباهت زیادی به نان ایتالیایی Vienna دارد. تهیه و پخت پوگوچا در مراسم مذهبی و به ویژه شب کریسمس بسیار مرسوم است؛ به طوریکه مردم مقدونیه (که روزگاری در کنار صربستان و چند کشور
دیگر یوگوسلاوی سابق را تشکیل می دادند) ، در شب کریسمس اقدام به تهیه نان پوگوچا کرده و سکه ای را در آن مخفی می کنند و بر این باورند که یابنده سکه، سالی توأم با شانس و اقبال را پیش رو خواهد داشت.
- Lenten Pgoca ، که نوع دیگری از پوگوچا است که در تهیه آن از تخم مرغ، شیر یا کره استفاده نمی گردد و از این رو بهترین وعده غذایی برای ایام روزه داری و به ویژه پیش از فرارسیدن عید پاک و سالروز ظهور حضرت مسیح (ع) به شمار می آید.
- Cesnica (سسنیتسا) که از آن به "نان پول" هم یاد می شود، نان ویژه ای است که صربستانی ها آن را در صبح روز کریسمس و بعد از روزه داری ایام مربوط به ظهور حضرت مسیح (ع) تهیه و تناول می کنند.
- Slavski Kolac (نان کولاچ) ، نانی است که خانواده های صربستانی در جشنهای مذهبی خود موسوم به Krsna slava و به منظور بزرگداشت مقام یکی از شخصیت های برجسته مذهبی خود، در روزی که به "Patron s day" نامگذاری شده است، تهیه می نمایند.
برخی دیگر از نان های تهیه شده در صربستان که تنها به نام آنها اشاره می گردد، عبارتند از:

Lepinje za Cevapi
- Srpska Proja
- Somun
- Uzice Lepinje


گندم در صربستان
با وجود آنکه بحران های اقتصادی اخیر در اتحادیه اروپایی، در کنار متغیر بودن شرایط کاشت و برداشت محصول در سالیان گذشته، موجب گردیده تا قیمت گندم در صربستان از ثبات لازم برخوردار نباشد، اما این کشور با توجه به مساحتی که دارد، همواره جزء کشورهای برتر اروپا در زمینه تولید گندم به شمار می آید؛ به طوریکه در سال زراعی 10-2009 ، نواحی قابل کاشت گندم در صربستان، حدود 560 هزار هکتار برآورد شده است که حدود 73 هزار هکتار بیش از سال زراعی ماقبل آن است. البته به نظر می رسد برداشت نهایی محصول در سال زراعی جاری، دو میلیون تن کمتر از زمان مشابه در سال قبل باشد؛ با این حال متوسط برداشت محصول سالیانه گندم در این کشور هنوز هم در حد قابل قبولی است. گفتنی است، بارشهای سنگین و جاری شدن سیلهای اخیر در اواخر ماه ژوئن، برداشت محصول در صربستان را تا حدودی به تعویق انداخته است. ذخائر گندم صربستان در حال حاضر، حدود 477 هزار تن برآورد می گردد که یک رکورد در این زمینه به شمار می آید وبا اضافه شدن گندم برداشت شده در سال جاری به این رقم، صربستان قادر خواهد بود تا حدود 440 هزار تن از محصول گندم خود را در سال زراعی 10-2009 به سایر کشورها صادر نماید.
اما آنچه بیش از میزان برداشت محصول برای صربها حائز اهمیت است، تقدس گندم و حفظ شأن و منزلت نان است.

آئین های مربوط به گندم و نان در صربستان
همانگونه که ذکر شد ، گندم در فرهنگ مردم صربستان از جایگاه بسیار والایی برخوردار بوده و در بسیاری از آئین های مذهبی صربستان به کارمیرود؛مثلاً در یکی از اعیاد این کشورموسوم به "روز نیکلاس مقدس" مادر خانه در آستانه میلاد حضرت مسیح (ع) ، بذر گندمی می کارد و زمانی که این گندم جوانه می زند یادآور این نکته است که میلاد حضرت مسیح (ع) نزدیک است.
Koljivo که در برخی موارد از آن به Zhito (ژیتو) نیز یاد می گردد، ظرفی است محتوی گندم پخته شده که در مراسم مذهبی کلیساهای ارتدوکس صربستان مورد استفاده قرار می گیرد. Koljivo (کولیوو) را می توان تا حدودی با Kutia (کوتیا) در لهستان مقایسه نمود، با این تفوات که لهستانی ها "کوتیا" را منحصراً در شب عید میلاد مسیح (ع) صرف می کنند، اما مسیحیان ارتدوکس، دسر یا "پودینگ گندم" را در مناسبت های مختلفی چون روز کریسمس، بعد از مراسم خاکسپاری و در اولین جمعه مربوط به ایام روزه داری مسیحیان میل می کنند.
در گذشته ای دور و در هنگام فرارسیدن روز میلاد مسیح (ع) در صربستان، پدر خانواده، پسر ارشد را به جنگل می فرستاد تا شاخه ای از درخت بلوط را چیده و با خود به خانه بیاورد. سپس پدر حصیری را روی میز پهن می نمود تا به نوعی تداعی کننده بی آلایش بودن تولد مسیح باشد و در ادامه،در چهار گوشه اتاق پذیرایی نیز گردو و گندم قرار می داد وپس از آن، همراه با دیگر اعضای خانواده برای همه آروزی سلامتی و کامیابی می نمود.


گندم در صربستان
با وجود آنکه بحران های اقتصادی اخیر در اتحادیه اروپایی، در کنار متغیر بودن شرایط کاشت و برداشت محصول در سالیان گذشته، موجب گردیده تا قیمت گندم در صربستان از ثبات لازم برخوردار نباشد، اما این کشور با توجه به مساحتی که دارد، همواره جزء کشورهای برتر اروپا در زمینه تولید گندم به شمار می آید؛ به طوریکه در سال زراعی 10-2009 ، نواحی قابل کاشت گندم در صربستان، حدود 560 هزار هکتار برآورد شده است که حدود 73 هزار هکتار بیش از سال زراعی ماقبل آن است. البته به نظر می رسد برداشت نهایی محصول در سال زراعی جاری، دو میلیون تن کمتر از زمان مشابه در سال قبل باشد؛ با این حال متوسط برداشت محصول سالیانه گندم در این کشور هنوز هم در حد قابل قبولی است. گفتنی است، بارشهای سنگین و جاری شدن سیلهای اخیر در اواخر ماه ژوئن، برداشت محصول در صربستان را تا حدودی به تعویق انداخته است. ذخائر گندم صربستان در حال حاضر، حدود 477 هزار تن برآورد می گردد که یک رکورد در این زمینه به شمار می آید وبا اضافه شدن گندم برداشت شده در سال جاری به این رقم، صربستان قادر خواهد بود تا حدود 440 هزار تن از محصول گندم خود را در سال زراعی 10-2009 به سایر کشورها صادر نماید.
اما آنچه بیش از میزان برداشت محصول برای صربها حائز اهمیت است، تقدس گندم و حفظ شأن و منزلت نان است.

آئین های مربوط به گندم و نان در صربستان
همانگونه که ذکر شد ، گندم در فرهنگ مردم صربستان از جایگاه بسیار والایی برخوردار بوده و در بسیاری از آئین های مذهبی صربستان به کارمیرود؛مثلاً در یکی از اعیاد این کشورموسوم به "روز نیکلاس مقدس" مادر خانه در آستانه میلاد حضرت مسیح (ع) ، بذر گندمی می کارد و زمانی که این گندم جوانه می زند یادآور این نکته است که میلاد حضرت مسیح (ع) نزدیک است.
Koljivo که در برخی موارد از آن به Zhito (ژیتو) نیز یاد می گردد، ظرفی است محتوی گندم پخته شده که در مراسم مذهبی کلیساهای ارتدوکس صربستان مورد استفاده قرار می گیرد. Koljivo (کولیوو) را می توان تا حدودی با Kutia (کوتیا) در لهستان مقایسه نمود، با این تفوات که لهستانی ها "کوتیا" را منحصراً در شب عید میلاد مسیح (ع) صرف می کنند، اما مسیحیان ارتدوکس، دسر یا "پودینگ گندم" را در مناسبت های مختلفی چون روز کریسمس، بعد از مراسم خاکسپاری و در اولین جمعه مربوط به ایام روزه داری مسیحیان میل می کنند.
در گذشته ای دور و در هنگام فرارسیدن روز میلاد مسیح (ع) در صربستان، پدر خانواده، پسر ارشد را به جنگل می فرستاد تا شاخه ای از درخت بلوط را چیده و با خود به خانه بیاورد. سپس پدر حصیری را روی میز پهن می نمود تا به نوعی تداعی کننده بی آلایش بودن تولد مسیح باشد و در ادامه،در چهار گوشه اتاق پذیرایی نیز گردو و گندم قرار می داد وپس از آن، همراه با دیگر اعضای خانواده برای همه آروزی سلامتی و کامیابی می نمود.






 





یونان
تولیدکنندگان نان در آتن، پایتخت یونان، تصمیم گرفته اند قیمت نان را به پنجاه سنت کاهش دهند. تصمیم ابتکاری نانوایان یونانی مبنی بر کاهش قیمت نان در این کشور، ممکن است به زودی توسط تولیدکنندگان سایر فراورده های غذایی از جمله خواروبار نیز اتخاذ شود. چرا که کاهش مخارج و هزینه های مصرفی مردم که از رکود شدید اقتصادی بوجود آمده در این کشور نشأت می گیرد، تاکنون تاثیرات منفی خود در بر بازار خواروبار یونان را به وضوح نمایان ساخته است.
 



www.presseurop.eu

بلغارستان
موسسه تجارت خارجی ایتالیا با همکاری سفارت این کشور در بلغارستان، در نظر دارند جشنواره سنتی ایتالیایی ها را برای هفتمین سال متوالی در شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان، برپاکنند تا از این طریق متداولترین و محبوبترین کالاها، محصولات و مواد غذایی ایتالیا،و به ویژه نان های ایتالیایی را به مردم این کشور عرضه نمایند. بدین منظور، مغازه های جنوب شهر صوفیه خود را آماده می کنند تا انواع محصولات ایتالیایی مشتمل بر جواهرآلات، کفش، لباس و حتی مبلمان منزل را به مردم ارائه نمایند؛ حتی رستوران های این کشور نیز با نصب لوگوی ویژه این جشنواره ضمن تمجید از نان های ایتالیایی که قرار است طی روزهای هفدهم تا بیست و سوم ماه ژوئن در این رستوران ها به نمایش درآیند، از ایام برپایی این نمایشگاه به "هفته فرهنگ ایتالیا" یاد می کنند.
 


Http://paper.standardnews.com/en

معرفی جشنواره های نان در جهان
Introduction of the World Bread Festivals

جشنواره بین المللی نان ساویلیانو-ایتالیا International Bread Festival of Savigliano-Italy
از جمله جشنواره های نان که با محوریت "نان برای صلح" برپا گردیده است، می توان به جشنواره نان ساویلیانو، واقع در منطقه پیدمونت از استان کونئوی ایتالیا اشاره نمود.
جشنواره نان ساویلیانوی ایتالیا، با در معرض نمایش قرار دادن گونه های مختلف نان (از نانهای شیرین گرفته تا نانهای بافته شده و محتوی گردو و کشمش)، در طول سه روز برپایی، حواس پنج گانه هر بازدید کننده ای را به هیجان درمی آورد. نانوایان کشورهای مختلف با حضور در این جشنواره و پختن نانهای بومی و محلی خود، نه تنها عطر دل انگیزی به فضای جشنواره بخشیده بودند، بلکه در قالب نانهایی که پخته بودند، سنتها، آیین و رسومات کشورهای خود و حتی ریشه و اصل و نسب
خود را نیز معرفی می نمودند. بدین ترتیب، شهر کوچک ساویلیانو، به جواهری گرانمایه مبدل گردید که با میزبانی این جشن عظیم ،نه تنها عطر و بوی دل انگیزی به خود گرفت، که زمینه ساز دوستی های فراوانی نیز مابین شرکت کنندگان در جشنواره گردید.
برگزارکنندگان جشنواره نان ساویلیانو، هدف از برپایی چنین جشنواره ای را بهره گیری از نان به عنوان سمبل و نماد دوستی بین ملتها عنوان می کنند و معتقدند خمیر نان می تواند به زبان مشترک مردم و به دنبال آن ایجاد صلح و دوستی بین آنان بینجامد. از این رو تدارکات گسترده ای را برای اجرای هرچه بهتر این جشنواره در نظر گرفتند که از آن جمله می توان به اجرای نمایش در میدان اصلی شهر در مقابل دیدگان هزاران بازدید کننده اشاره نمود که توسط مهمان افتخاری جشنواره یعنی بنیاد تئاتر "Beresheet Lashalom" انجام پذیرفت و درآن، نوجوانان و جوانان 13 تا 25 ساله در قالب دو گروه به ایفای نقش پرداختند.
آنچه بیش از هر نکته دیگری نظرها را به خود جلب می کرد، تلاشها و زحمات فراوانی بود که از دانش آموزان مدرسه تا برگزار کنندگان جشنواره و حتی مردم شهر ساویلیانو متحمل شده بودند تا حس نوع دوستی و صلح طلبی خود را به بازدیدکنندگان القا کرده و خاطره ای فراموش نشدنی از شهر
خود در ذهن آنان ثبت نمایند.
گفتنی است از نکات حاشیه ای و جالب توجه درطول برپایی جشنواره، می توان به رفتار سراسر پرمهر و محبت شهردار و اعضای شورای شهر ساویلیانو و سایر شخصیت های برجسته حاضر در جشنواره همچون شهردار شهر "تورین" اشاره نمود. ضمن آنکه در روز پایانی جشنواره، از سوی مقامات رسمی منطقه "پیدمونت" ، برای تمامی بازدیدکنندگان، امکان استفاده از حمام آب گرم "وینادیو" واقع در بخش "گوتسیه" از نواحی آلپ در مرز بین ایتالیا و فرانسه، فراهم گردید تا خاطره خوش سفر به ایتالیا، بیش از پیش در اذهان بازدیدکنندگان از جشنواره نان ساویلیانو باقی بماند.

اسیدهای ارگانیک و نان بدون گلوتن
مطالعات جدید نشان می دهد که اضافه کردن فسفات مونوسدیم به خمیر بدون گلوتن تهیه شده از آرد برنج، حجم و بافت آن را بهبود می بخشد. به گفته ی پژوهشگران، فسفات مونوسدیم ماده ای مفید برای جلوگیری از کاهش فسفات و افزایش کلسیم در خون است. گفته می شود که تا بحال هیچ تحقیقی بر تأثیرات مواد اسیدی بر نان های بدون گلوتن انجام نشده است. با وجود این در سالیان گذشته، سرکه به عنوان ماده ای اسیدی به نان ها افزوده می شده تا ویژگی های نان را بهبود بخشد.
هدف این تحقیق، بررسی تأثیرات مواد اسیدی ارگانیک مانند اسید استیک، اسید لاکتیک، اسد سیتریک و فسفات مونوسدیم بر ویژگی های خمیر نان بدون گلوتن است.
در این تحقیق از آرد برنج و شیوه ی پختی با استفاده از 110 درصد آب، 6 درصد روغن، 5 درصد ساکروز، 2 درصد HPMC و 3 درصد مخمر استفاده شد.  با مشاهده ی نتایج، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که حجم و بافت نان با افزودن فسفات مونوسدیم بهبود یافت، بنابراین آن ها دریافتند که فسفات مونوسدیم بیشتر از هر نوع اسید ارگانیک بر این ویژگی نان تأثیر دارد.

www.alldietsreview.com