تبلیغات
تمام اتوماتیک
جایگاه مسئولین فنی در یک کارخانه کجاست
جایگاه مسئولین فنی در یک کارخانه کجاست
با توجه به اینکه مسئولین کنترل کیفی، نماینده سازمان استاندارد هستند، اما با توجه به محدودیت نمی‌توانند تمامی استانداردهای لازم را در کارخانه اعمال کنند. دیگر آنکه اگر مسئولین کنترل کیفی نماینده سازمان استاندارد هستند هیچ‌گونه حمایتی را سازمان مذکور از این قشر در نظر نمی‌گیرد و اگر مسئولین کنترل کیفی با مشکلی مواجه شوند باید از طریق توافق به رفع آن مشکل بپردازند.
مهندس سمانه افخمی، مسئول کنترل کیفی شرکت تولیدی آرد واحد تهران با اعلام مطلب فوق گفت: هنگامی که حمایتی از این قشر صورت نمی‌گیرد و مسئولین کنترل کیفی با وظایف حساس در یک کارخانه همچون دیگر کارمندان در یک واحد تولیدی باشند، حیطه فعالیت خود با محدودیت مواجه هستند.
ضمن آن که شرایط کاری مسئولین کنترل، آزادی را در انجام بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان ملی استاندارد را می‌طلبد. شغل مسئولین کنترل کیفی تا جایی است که میزان استفاده از بهبوددهنده‌ها و آنزیم‌ها و حتی غنی‌سازی مواد غذایی زیر نظر این قشر انجام می‌گیرد و ارتباط مستقیم با سلامت مصرف‌کننده دارد.
وی افزود: با توجه به تجربیات مسئولین کنترل کیفی از سازمان‌های ذیربط انتظار دارند که برای این قشر رده‌بندی شغلی در نظر گرفته شود تا این قشر بتواند مستقل به ایفای نقش و وظیفه خود بپردازند.
مهندس افخمی به ارزیابی سطح علمی مسئولین کنترل کیفی گفت: در گذشته سطح علمی دانشجو و به طبع آن دانشگاه مناسب بود و همین مسأله بر کیفیت محصول تولیدی نیز اثرگذار بود اما آنچه که امروزه دیده می‌شود نشان می‌دهد در بهبود سطح علمی دانشگاه‌ها از گذشته فاصله گرفته‌ایم.
مسئول کنترل کیفی شرکت تولیدی آرد واحد تهران در ادامه از امتیازدهی به این قشر خبر داد و گفت: چندی پیش طرحی برای مسئولین کنترل کیفی در نظر گرفته که طی آن اعضای این صنف باید سالانه 25 امتیاز برای تجدید پروانه جمع‌آوری کنند و با این طرح کارفرما ملزم به فرستادن مسئولین کنترل کیفی در دوره‌های آموزشی شد.
مسئولین کنترل کیفی در یک کارخانه نقش کلیدی دارند. افخمی در این‌باره گفت: در گذشته نقش مسئولین کنترل کیفی بسیار کم‌رنگ بود و اهمیت چندانی به این قشر داده نمی‌شد اما از زمان تشکیل انجمن‌ها و ضرورت یافتن اعمال دستورالعمل‌ها در دوره‌های آموزشی اجباری در یک کارخانه باعث تغییر به نگاه مسئولین کنترل کیفی در یک کارخانه آرد شد.
وی در پایان در خصوص دیدگاه مسئولین کنترل کیفی در جایگاه خود گفت: مسئولین کنترل کیفی آن جایگاهی که باید در یک کارخانه ندارند و برای دست‌یابی به این جایگاه باید از این قشر حمایت شود تا قشر مسئولین فنی بتوانند به جایگاه ثابت و پررنگ خود دست یابند.