تبلیغات
تمام اتوماتیک
ارزيابي فاكتورهاي كيفي مؤثر در فرآيند آسياباني
ارزيابي فاكتورهاي كيفي مؤثر در فرآيند آسياباني
همگام با هدفمند شدن يارانه‌‌ها و آزادسازي گندم، آرد و نان و واقعي شدن قيمت‌ها و پررنگ شدن نقش كيفيت در بازار عرضه و تقاضاي نان، از آنجا كه از اين پس مشتري قادر خواهد بود كه خود در انتخاب مواد اوليه و محصول مورد نياز خود دخالت مستقيم داشته و ذينفع باشد، به نظر مي‌رسد به تدريج دخالت دولت در خريد تضميني گندم از كشاورزان كم‌رنگ و خريد بر اساس قيمت توافقي و با محوريت بخش خصوصي جايگزين اين امر شود.
مهندس زانيار دباغي، مسئول كنترل كيفي مجتمع غذايي افشين‌كار ضمن بيان مطلب فوق گفت: در حال حاضر خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان، بر اساس روش سنتي، ناقص و ناكارآمد گذشته صورت مي‌گيرد كه مبناي آن جدول پاكي خريد گندم استاندارد است كه خريد گندم را بر اساس كيفيت ظاهري (افت مفيد و افت غيرمفيد) متناسب با شاخص‌هاي فني مصوب شوراي اقتصاد مجاز مي‌داند.
وي افزود: در اين جدول افت مفيد و غيرمفيد كه در برگيرنده عواملي چون وجود ناخالصي‌هاي فيزيكي و چروكيدگي دانه، اندازه دانه و آفت‌زدگي آن است مورد توجه و عمل قرار مي‌گيرد. به همين دليل محصولي گندم فارغ از سنجش كيفيت آن و در اقدامي غيرعادلانه به قيمت تقريباً يكسان از توليدكنندگان ضعيف و بي‌توجه به توصيه‌هاي فني و يا توليدكنندگاني كه با به كار بردن آموزش‌هاي ترويجي و توصيه‌هاي فني محققين و مروجين محصول برتري توليد مي‌نمايند خريداري و روانه سيلو مي‌شود.
وي با بيان اينكه اين امر بازار رقابت را ضعيف مي‌كند، تصريح كرد: نتيجه محتوم چنين شرايطي عدم رغبت توليدكنندگان برتر به رعايت اصول فني و اجحاف به آنان و هدر رفتن سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته در اين زمينه است بنابراين نياز به اصلاح جدول پاكي بر اساس خصوصيات كيفي و همچنين وجود تفاوت قيمت محصول با كيفيت و محصول‌هاي با كيفيت كمتر، احساس مي‌شود. به گونه‌اي كه توليدكنندگان مجاب به تغيير در عادات گذشته توليد خود شوند.
اين مسئول كنترل كيفي اضافه كرد: توليد نان خوب مستلزم استفاده از گندم مرغوب و باكيفيت است كه ارزش نانوايي بالايي داشته و از نظر بازدهي آرد مقرون به صرفه باشد. لذا اين ديد در نهايت به خريد گندم بر اساس ارزيابي فاكتورهاي كيفي مؤثر در فرايند آسياباني و نانوايي منجر خواهد شد.
دباغي در پايان خاطرنشان كرد: مي‌بايست در خريد تضميني گندم علاوه بر خصوصيات ظاهري، بر اساس فاكتورهايي نظير درصد پروتئين، وزن هكتوليتر و سختي دانه و ... ارزيابي و قيمت‌گذاري شود و آنچه اين امر را تسهيل مي‌بخشد، استفاده از نيروهاي آزمايشگاهي مجرب و استفاده از ابزار آزمايشگاهي مطابق با استانداردهاي روز مورد نياز مراكز مرتبط با امر خريد گندم مي‌باشد.