تبلیغات
تمام اتوماتیک
ضامن سلامت مصرف‌کننده، ثروت پنهان کارخانه آرد طلوع فجر
در گفتگو با مسئولین کنترل کیفی
ضامن سلامت مصرف‌کننده، ثروت پنهان کارخانه آرد طلوع فجر
مسئول کنترل کیفی در درجه اول ضامن کیفیت و سلامت محصول و در مرحله دوم سلامت مصرف‌کننده است. یک مسئول کنترل کیفی خوب با این دغدغه که نقش اساسی در سلامت جامعه دارد باید با داشتن وجدان کاری، در راه کنترل فرآیند و تولید و تأمین مواد اولیه مرغوب گام بردارد و با دقت نظر در مراحل کار از به وجود آمدن مشکلات احتمالی که ممکن است سلامت محصول را به خطر اندازد، جلوگیری کند.
مطلب بالا بخشی از گفته‌های مهندس سوده شاه‌حسینی، مسئول کنترل کیفی کارخانه آرد طلوع فجر است. وی ادامه داد: در حقیقت تولید آرد از مزرعه شروع می‌شود و به سفره و سلامت افراد می‌رسد. بنابراین اولین گام برای تولید آرد مرغوب توجه به ماده اولیه (گندم) مرغوب‌تر می‌باشد. در نتیجه مسئولین این امر نباید صرفاً تولید گندم به میزان بیشتر از نیاز را به هرشکل و نوع مد نظر قرار دهند، بلکه باید به نوع گندم برای کاشت، اصلاح بذر، مغذی‌سازی خاک و آموزش کشاورزان و همچنین نظارت مستقیم متخصصین این امر را نیز در نظر بگیرند.
وی افزود: مسئولین کنترل کیفی علاوه بر دقت در تحویل گندم ورودی و جلوگیری از خرید و ورود گندم آلوده از جمله گندم کپک‌زده، سیاهک‌زده و سن‌زده، با نظارت بر ذخیره‌سازی صحیح گندم از نظر تهویه و دمای مناسب و رعایت کامل اصول بهداشتی می‌توانند نقش مؤثری در کاهش ضایعات گندم مصرفی ایفا کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به کاربردهای گندم جداسازی آن اهمیت دارد گفت: مسئولین کنترل کیفی موظفند قبل از ورود گندم به کارخانه، ویژگی‌های گندم را از نقطه نظر خواص فیزیکی، شیمیایی، رئولوژیکی و آلودگی به آفات انباری و مزرعه‌ای بررسی نمایند. از آنجا که آرد گستره مصرف بسیار وسیعی داشته و از نانوایی یا قنادی ساده در گوشه‌ای از شهر تا کارخانجات تولید نان صنعتی، غذای کودک، کیک، بیسکوئیت، رشته‌سازی، ماکارونی و ... را تحت پوشش قرار می‌دهد، لذا جداسازی گندم بر اساس کیفیت، مرحله دریافت گندم و اختلاط گندم‌ها بر اساس کیفیت آرد تولیدی جهت مصارف مختلف حائز اهمیت می‌‌باشد.
وی با بیان اینکه گندم گلستان از لحاظ کیفیت بسیار مطلوب است گفت: نحوه اختلاط گندم یک امر تخصصی و مؤثر در کیفیت آرد تولیدی است. برای تهیه آرد مناسب نیاز است گندم‌هایی با کیفیت‌های مختلف و با درصدهای معین با یکدیگر اختلاط شوند. البته با توجه به کسب جایگاه برتر کیفیت گندم و آرد استان گلستان در کشور می‌توان خاطرنشان کرد: آرد استحصال شده از گندم خالص این استان با گلوتن متوسط بالای 30% و ایندکس گلوتن بالای 80% امکان پخت نان باکیفیت در صورت اختلاط با آردهای ضعیف‌تر را فراهم می‌کند.
شاه‌حسینی در رابطه با شرح وظایف مسئولین کنترل کیفی گفت: کنترل کیفیت در سه بخش اصلی کنترل مواد اولیه تولید، کنترل مواد در حین تولید و کنترل محصول نهایی انجام می‌شود. به این ترتیب که مسئولین کنترل کیفی موظفند از نقاط مختلف فرآیند که نیاز به کنترل دارند (CP و CCP ها) نمونه‌برداری‌های لازم و آزمایشات مربوطه انجام دهند. ضمن اینکه تطبیق تولیدات با حدود مجاز تعیین شده توسط استانداردهای ملی به عهده مسئولین کنترل کیفی می‌باشد.
وی افزود: علاوه بر این‌ها، کنترل بهداشتی خط تولید، ماشین‌آلات، ساختمان تولید و برنامه‌ریزی جهت نظافت، ضدعفونی و سمپاشی و طعمه‌گذاری جهت مبارزه با جانوران موذی از دیگر وظایف مسئولین کنترل کیفی می‌باشد.
شاه‌حسینی در خصوص اینکه مسئولین کنترل کیفی چه نقشی می‌توانند در ارتقاء محصولات واحد تولیدی خود ایفا کنند، گفت: با استفاده از دانش و اطلاعات روز و آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های جهان، مسئولین کنترل کیفی می‌توانند در بالا بردن کیفیت محصول بسیار مؤثر باشند که خوشبختانه در کشور با توجه به نگرش مثبت و بالای مدیریت به اصول کنترل کیفی، همه موارد حول محور کنترل و ارتقاء کیفیت دور می‌زند و این موضوع به مسئول کنترل کیفی این توان را می‌دهد که در تمامی موارد نقش خود را به خوبی ایفا نماید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نقش مهم ماده اولیه در تولید، امیدواریم دولت محترم و خدمتگزار با ارائه یک راهکار و برنامه مناسب در زمینه اصلاح و بهبود کیفیت گندم‌های داخلی در سراسر کشور راه را برای تولید یک محصول باکیفیت و بدون ضایعات و مهم‌تر از همه سالم برای مصرف‌کنندگان هموار نماید.
وی پیرامون مشکلات مسئول کنترل کیفی استان گلستان گفت: مسئول کنترل کیفی در استان امکان آشنایی با شهرهای دیگر را ندارد با توجه به اینکه استان گلستان قطب گندم کشور است، مطلوب به نظر می‌آید اگر در همایش‌ها از کارشناسان این استان دعوت به عمل آید.