تبلیغات
تمام اتوماتیک
رسیدگی به سلامت آرد مهمترین دغدغه کارخانجات آرد سازی
رسیدگی به سلامت آرد مهمترین دغدغه کارخانجات آرد سازی
با توجه به فضاي رقابتي كه در حال حاضر بين توليدكنندگان آرد حاكم مي‌باشد و با در نظر گرفتن اينكه آرد ماده اوليه بسياري از صنايع غذايي ديگر است، كيفيت اين محصول از نظر ايمني و بهداشتي و مطابقت آن با استانداردهاي ملي و جلب رضايت مشتري يا مشتري‌مداري مهم‌ترين مسأله در كارخانجات توليدي آرد مي‌باشد و كيفيت مطلوب محقق نخواهد شد مگر با نظارت و كنترل دقيق مديران كنترل كيفيت و تمامي كارشناسان و متخصصين شاغل در اين بخش
بنابراين در عرصه توليد آرد، مسئولين كنترل كيفيت وظيفه و مسئوليت خطيري دارند. چرا كه آنان در مرحله اول، كيفيت گندم ورودي به كارخانه و سپس فرآيند توليد آرد از ابتدا تا انتها و در نهايت كيفيت محصول خروجي يعني آرد را تأييد مي‌كنند.
متن بالا بخشي از گفته‌هاي مهندس كتايون ميرسپاسي، مسئول كنترل كيفي كارخانه آرد تابان است. وي در ادامه به تحولات پس از هدفمندي يارانه‌ها و تأثير آن در صنعت آرد گفت: تا قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، به صنعت آرد مانند ساير فعاليت‌هاي توليدي از ديدگاه بازرگاني و تجاري نگريسته نمي‌شد و چرخه گندم، آرد و نان در انحصار دولت بود و مبلغ زيادي يارانه به اين حوزه اختصاص داده مي‌شد، ولي خوشبختانه پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها اين انحصار شكسته شد و صنعت گندم، آرد و نان مجدداً فعاليت‌هاي تجاري و توليدي خود را همانند ساير صنايع و توليدات در كشور از سر گرفت و بعد از اين تحول بزرگ اقتصادي، شاهد افزايش رقابت در بين توليدكنندگان آرد با توجه به حق انتخاب اين محصول توسط نانوايان هستيم.
ميرسپاسي افزود: اين رقابت باعث افزايش كيفيت آرد و به تبع آن نان در سطح جامعه شد. در حال حاضر با آزادسازي به دليل ايجاد عنصر رقابت در بين كشاورزان، كارخانجات آردسازي و همچنين حضور بخش خصوصي در عرصه خريد گندم از كشاورزان و ذخيره‌سازي كيفي گندم، كيفيت آرد نسبت به سال‌هاي قبل از هدفمندي يارانه‌ها ارتقاء يافته است. البته در اين مدت زماني كه از اجراي اين قانون گذشته، مشكلاتي هنوز در صنعت گندم و آرد و نان ديده مي‌شود كه اميد است با تلاش و برنامه‌ريزي اين مشكلات نيز از ميان برداشته شود.
ميرسپاسي پيرامون نقش اصلي مسئولين كنترل كيفي گفت: زنجيره تأمين آرد به ترتيب شامل مراحل و عملياتي است كه توليد و فرآوري، انبارش و توزيع را در برمي‌گيرد و مهم‌ترين ركن كنترل اين فرآيند، توجه به ايمني محصول و بهداشت مواد غذايي است. در نتيجه مدير كنترل كيفيت بايد نظارت و كنترل دقيقي در مراحل مختلف اين زنجيره داشته باشد و با شناخت خطرات ايمني مواد غذايي، كه شامل عوامل فيزيكي، شيميايي و بيولوژيك مي‌باشند، با تعيين نقاط كنترل بحراني و پايش به‌موقع آنها، بتواند تمامي عوامل را كنترل كرده و در نتيجه اين زنجيره به طور كامل ايمن شده و محصولي عاري از هرگونه مشكل به مصرف‌كننده عرضه گردد. لذا نظارت بر كيفيت گندم‌هاي ورودي به كارخانه و چگونگي اختلاط گندم با توجه به واريته آنها جهت متعادل نمودن يك سري ويژگي‌ها به‌ويژه رطوبت و كميت و كيفيت گلوتن، كنترل مراحل مختلف فرآيند توليد آرد، كنترل دقيق بر انجام آزمايشات روزانه، نظارت بر امور بهداشتي واحد توليدي از اهم وظايف مسئولين كنترل كيفي مي‌باشد.
مسئول كنترل كيفي كارخانه آرد تابان در خصوص ارتقاء صنعت گندم و آرد و نان پيشنهاد داد: از آنجا كه عوامل مؤثر بر صنعت گندم، آرد و نان شامل مواد اوليه، نيروي انساني و شرايط فني و بهداشتي توليد مي‌باشد. با توجه به اينكه بيشترين مصرف آرد در صنايع نانوايي و توليد نان است و نان نيز قوت غالب مردم كشور ما است، بنابراين نقش بسزايي را در بين ديگر صنايع ايفا مي‌كند، لذا موارد زير جهت ارتقاء اين صنعت به نظر مي‌رسد:
- در توليد آرد ماده اوليه اصلي گندم است و براي بالا رفتن كيفيت آرد و نان نياز به ارتقاء كيفيت گندم مي‌باشد و در راستاي تلاش براي خودكفايي كشور در توليد گندم، برنامه‌ريزي‌هاي دولت و تلاش كشاورزان زحمتكش اين مهم را محقق خواهد كرد.
- اصلاح نژاد گندم و كيفي‌سازي آن توسط متوليان توليد گندم،که گندمي باكيفيت به كارخانجات آرد فرستاده شود.
- استفاده از سيلوهاي استاندارد و انبارهاي مكانيزه در جهت نگهداري گندم مي‌تواند كيفيت ذخيره‌سازي گندم را افزايش داده و در نتيجه گندم در بهترين شرايط و كيفيت نگهداري شده و به كارخانجات ارسال گردد.
- به دليل اينكه برخي از واريته‌هاي توليد شده در كشور ضعيف هستند، لازم است براي رسيدن به حد استاندارد كيفي با واريته‌هاي قوي مخلوط شوند.
- استفاده كارخانجات آردسازي از تكنولوژي روز و تجهيزات مدرن و يا تغييراتي در خط توليد، تقویت سيستم بوجاري و آسياب به جهت صرفه‌جويي در مصرف انرژي و بالا بردن كيفيت آرد استحصالي
- استفاده حداكثري از توانمندي مسئولان توليد، كنترل كيفيت و كارشناسان و متخصصين فعال در اين عرصه
- تقويت و توسعه آموزش و تحقيقات در خصوص فرآوري محصولات، برگزاري دوره‌هاي بازآموزي براي كارشناسان مسئولين كنترل كيفيت
- بهره‌گيري و به كار بردن بهبوددهنده‌هاي مجاز خوراكي در ارتقاء كيفيت آرد
- مجهز شدن نانوايي‌ها و رعايت مسائل بهداشتي و بهبود شرايط فني آنها كه طبق استاندارد شامل بهسازي ساختمان نانوايي، وسايل و تجهيزات و بهداشت كاركنان مي‌باشد.
- بهبود روش‌هاي پخت نان و برگزاري دوره‌هاي آموزشي به جهت مهارت نيروي انساني كه در فرآيند توليد نان نقش بسزايي دارد.
ميرسپاسي در ادامه به برخي از چالش‌هاي صنعت گندم، آرد و نان از منظر مسئول كنترل كيفي اشاره و گفت:
- نامناسب بودن مواد اوليه اصلي توليد آرد يعني گندم از نظر كيفي و افت مفيد و غيرمفيد بالايي كه در حال حاضر در گندم‌ها موجود است. هرچه افت گندم بيشتر باشد طي فرآيند آسياباني بايد بوجاري بيشتري انجام دهيم و حال زماني كه گندم با اين حد مواد زائد وارد سيستم بوجاري شود، اين عمليات را دچار مشكل مي‌كند و جداسازي همه مواد خارجي و غيركيفي مشكل شده و كيفيت محصول توليدي را كاهش مي‌دهد و پايين بودن كميت و كيفيت گلوتن گندم نيز ماده اوليه را از نظر كيفي نامناسب كرده و به تبع آن آرد حاصل نيز از كيفيت پاييني برخوردار خواهد بود.
- عدم امكانات لازم در بعضي از كارخانجات جهت انجام آزمايشات دقيق كنترلي اعم از اندازه‌گيري گلوتن، كيفيت پروتئين، خواص رئولوژيك آرد و عدد فالينگ و غيره
- متأسفانه در برخي مواقع عدم هماهنگي لازم بين ارگان‌ها و نهادهاي بازرسي‌كننده دولتي در كارخانجات آرد
وي در پايان خاطرنشان كرد: اميد است با تلاش مسئولين، كيفيت مواد اوليه در عرصه صنعت آرد و نان بالا رفته و با تجهيز كارخانجات به وسايل و تجهيزات آزمايشگاهي دقيق و اعزام نيروهاي متخصص كنترل كيفيت به دوره‌هاي آموزشي تخصصي و ايجاد هماهنگي‌هاي لازم بين ارگان‌هاي دولتي در انجام بازرسي‌هاي قانوني و استفاده از تخصص و دانش مسئولين كنترل كيفي در كارخانجات توسط كارفرما، معضلات و مشكلات مديران كنترل كيفيت نيز مرتفع گردد.