صفحه اصلی > گفتگو 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی مطرح کرد:

  همدان و کرمانشاه در دستور کار اتصال به حمل ریلی / افزایش 32 درصدی حمل ریلی گندم در سال جاری

  اختصاصی/ محمد حجارزاده اظهار کرد: به جهت ایجاد امکانات حمل ریلی گندم دو استان را در دستور کار داریم. نخست استان کرمانشاه به جهت اینکه قریب به 650 هزار تن گندم در این استان تولید می شود که نزدیک به 250 هزار تن قابلیت حمل ریلی دارد و دوم استان همدان که 620 هزار تن گندم تولید می شود و 150 هزار تن قابلیت حمل ریلی دارد که در این خصوص مکاتبات و جلسات کارشناسی را با شرکت راه‌آهن انجام داده‌ایم و در حال مطالعه هستند که گندم‌ها در این استان‌ها از طریق حمل ریلی در سطح کشور جابه‌جا شوند.

            

مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با غلات نیوز خاطرنشان کرد: معمولاً استان‌های غربی کشور تولیدکننده گندم و استان‌های شرقی و مرکزی کشور مصرف‌کننده هستند. برنامه اختلاط گندم توسط پژوهشکده غلات کشور برحسب نسبت کیفی و غیرکیفی گندم‌ها اعلام می‌شود و اداره کل هماهنگی خدمات بازرگانی بر اساس آن برنامه حمل را هرسال برنامه ریزی و اجرا می کند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه‌ای که برای توزیع استانی گندم‌ها در نظر گرفته می‌شود، پس از مقوله کیفیت، هزینه‌های حمل گندم است. به همین جهت گندم استان‌هایی که عمدتاً تولید کمی داشته و مصرف‌کننده به شمار می‌آیند به جهت مقرون به صرفه بودن هزینه حمل از استان‌های همجوار و نزدیک تأمین خواهد شد.
به فرض مثال استان اصفهان تقریبا به طور سالیانه یک صد هزار تن تولید گندم دارد درحالیکه سالانه 600 هزار تن مصرف دارد که استان های خوزستان و فارس به جهت مسافت کوتاه با اصفهان تأمین‌کننده گندم کیفی این استان هستند.
حجارزاده در خصوص مشکلاتی که پیرامون تأمین گندم کیفی در فصل خرید امسال برای استان اصفهان پیش آمد، گفت: متأسفانه امسال با دو اعتصاب و اعتراض شدید از سوی رانندگان روبه‌رو بودیم که تأثیر زیادی روی برنامه حمل گندم‌ها به نقاط مختلف کشور گذاشت. متأسفانه بسیاری از استان‌هایی که تأمین گندم کیفی‌شان از طریق این دو استان انجام می شود  تحت‌الشعاع قرار گرفتند و ایجاد تأخیر از این بابت مشکلاتی را در برنامه حمل گندم به استان‌های مصرف‌کننده در سطح کشور ایجاد کرد که البته تلاش شد از طریق حمل و نقل ریلی و استفاده از سایر دستگاه های اجرایی استان ها برنامه حمل جاده ای برای ارسال گندم به استان های مصرف کننده مشکل شان مرتفع شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: استان اصفهان به لحاظ ذخایر موجودی گندم در سطح متوسط قرار دارد و مشکلی از بابت تأمین موجودی گندم در این استان وجود ندارد. فقط تا پایان سال بایستی گندم کیفی مورد نیاز این استان تأمین شود که در این خصوص 35 درصدش تامین شده  و مابقی در حال اجراست.
حجارزاده در بخش دیگری از اظهاراتش درباره وضعیت حمل ریلی گندم در کشور خاطرنشان کرد: از 12 استانی که حمل ریلی گندم صورت می‌گیرد خوشبختانه به خوبی پیش می‌رود ضمن اینکه بحث حمل ریلی از سال گذشته شتاب بیشتری در سطح کشور گرفته است. البته با توجه به هزینه‌های ناشی از حمل ریلی گندم عمدتاً از این وسیله به جهت انتقال گندم برای مسافت‌های نزدیک استفاده نمی‌شود.
وی تصریح کرد: حمل ریلی عمدتاً در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دسترسی‌های جاده‌ای دورتر بوده و به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست. در واقع با توجه به اینکه در حمل ریلی علاوه بر هزینه های ریلی هزینه های جاده ای به جهت ایجاد حمل و نقل ترکیبی لحاظ می شود باید باید مجموع این دو هزینه از هزینه حمل جاد‌ه‌ای به تنها کمتر باشد تا برای حمل ریلی توجیه اقتصادی داشته باشیم در غیر اینصورت به هیچ عنوان به سمت حمل ریلی نخواهیم رفت.
حجارزاده با بیان اینکه سیاست‌های حمل ریلی در کشور رو به رشد است و نسبت به سال گذشته نزدیک به 32 درصد افزایش یافته، افزود: بخش عمده‌ای از حمل ریلی فرابخشی است و از دست شرکت بازرگانی دولتی خارج است. به فرض مثال برای جابه‌جایی واگن‌ها در مبدأ و مقصد نیازمند دیزل هستیم. تفاوت حمل ریلی با حمل جاده‌ای در این است که در حمل جاده‌ای وقتی کامیون پر شد شروع به حرکت می‌کند  و امکان حمل سیلو به سیلو به طور جز وجود دارد در حالیکه در حمل و نقل ریلی سیلوی مقصد بایستی به صورت هاب عمل نموده و به سایر سیلوها و کارخانجات آرد توزیع مجدد صورت گیرد که این باعث می شود حمل و نقل ریلی نسبت به جاده ای دارای سرعت کمتری باشد.
محدودیت بعدی حمل ریلی این است که در حمل جاده‌ای امکان بارگیری گندم سیلو به سیلو وجود دارد اما در حمل ریلی این امکان وجود ندارد. هزینه‌های تخلیه و بارگیری، نگهداری و جابه‌جایی گندم‌ها در حمل ریلی زیاد است که بخشی از آن به عدم وجود تجهیزات و امکاناتی برمی‌گردد که در ایران نسبت به کشورهای دیگر به مراتب کمتر است.
مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: همچنین سیاست‌های تخلیه و بارگیری در بنادر با امکاناتی که در بنادر کشورهای عربی و جنوب خلیج فارس وجود دارد به لحاظ امکانات و تجهیزات قابل مقایسه نیست و متأسفانه ما از این بابت ضعیف هستیم در نتیجه این مسأله سرعت را کاهش خواهد داد.


 

                                     تاریخ:      يکشنبه ١ مهر ١٣٩٧        ساعت:     ١١:٤٢

 


خروج




تأمین گندم کیفی آرد حجیم برای کارخانه‌های تهران و البرز

اختصاصی/ دکتر محمود یوسفی از تامین گندم کیفی آرد حجیم برای کارخانه‌های تهران و البرز خبر داد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۸۷۱ down
chf فرانک سويس ۴۲,۰۹۴ down
sek کرون سوئد ۴,۶۳۶ up
nok کرون نروژ ۴,۸۷۵ down
dkk کرون دانمارک ۶,۳۶۱ down
inr روپيه هند ۵۸۴ down
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۷,۹۷۲ down
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۳۰,۲۱۳ down
jpy100 یکصد ين ژاپن ۳۶,۹۹۷ down
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۷ down
omr ريال عمان ۱۰۹,۲۳۴ eq
cad دلار کانادا ۳۱,۳۸۰ down
zar راند ۲,۹۱۸ down
try لير ترکيه ۷,۸۳۰ down
rub روبل روسيه ۶۲۹ down
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۵۳۰ up
syp لير سوريه ۸۲ eq
aud دلار استراليا ۳۰,۱۵۱ down
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۱ up
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۵ up
sgd دلار سنگاپور ۳۰,۵۰۶ down
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۲,۳۳۶ down
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۶,۳۲۸ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۸,۶۶۳ up
lyd دينار ليبی ۳۰,۰۳۱ down
cny یوان چين ۶,۰۸۱ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۲۷,۹۳۷ down
myr رينگيت مالزی ۱۰,۰۳۳ down
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۷,۰۹۴ down
eur یورو ۴۷,۴۹۸ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۱۱,۳۲۷ down
afn افغانی افغانستان ۵۵۵ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۹,۸۱۲ up
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ down
tjs سومونی تاجيکستان ۴,۴۵۷ eq
vef بوليوار جديد ونزوئلا ۴,۲۰۶ eq
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

87 درصد از نانوایان حجیم در کشور کارت بهداشت معتبر دارند رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت:
نگاه ما به آکادمی نان ایران، نگاهی ملی است مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

 

صوتی

آرد زرین خوشه
جشنواره عکس خوشه
آذر غله
گروه صنعتی بهمنی
نان سحر
کارخانه آرد کرج کردان
خبرنگار
بهبود دهنده رازی
ارد جوانه شوشتر
گل آرد زاگرس