صفحه اصلی > گفتگو 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی مطرح کرد:

  همدان و کرمانشاه در دستور کار اتصال به حمل ریلی / افزایش 32 درصدی حمل ریلی گندم در سال جاری

  اختصاصی/ محمد حجارزاده اظهار کرد: به جهت ایجاد امکانات حمل ریلی گندم دو استان را در دستور کار داریم. نخست استان کرمانشاه به جهت اینکه قریب به 650 هزار تن گندم در این استان تولید می شود که نزدیک به 250 هزار تن قابلیت حمل ریلی دارد و دوم استان همدان که 620 هزار تن گندم تولید می شود و 150 هزار تن قابلیت حمل ریلی دارد که در این خصوص مکاتبات و جلسات کارشناسی را با شرکت راه‌آهن انجام داده‌ایم و در حال مطالعه هستند که گندم‌ها در این استان‌ها از طریق حمل ریلی در سطح کشور جابه‌جا شوند.

            

مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با غلات نیوز خاطرنشان کرد: معمولاً استان‌های غربی کشور تولیدکننده گندم و استان‌های شرقی و مرکزی کشور مصرف‌کننده هستند. برنامه اختلاط گندم توسط پژوهشکده غلات کشور برحسب نسبت کیفی و غیرکیفی گندم‌ها اعلام می‌شود و اداره کل هماهنگی خدمات بازرگانی بر اساس آن برنامه حمل را هرسال برنامه ریزی و اجرا می کند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه‌ای که برای توزیع استانی گندم‌ها در نظر گرفته می‌شود، پس از مقوله کیفیت، هزینه‌های حمل گندم است. به همین جهت گندم استان‌هایی که عمدتاً تولید کمی داشته و مصرف‌کننده به شمار می‌آیند به جهت مقرون به صرفه بودن هزینه حمل از استان‌های همجوار و نزدیک تأمین خواهد شد.
به فرض مثال استان اصفهان تقریبا به طور سالیانه یک صد هزار تن تولید گندم دارد درحالیکه سالانه 600 هزار تن مصرف دارد که استان های خوزستان و فارس به جهت مسافت کوتاه با اصفهان تأمین‌کننده گندم کیفی این استان هستند.
حجارزاده در خصوص مشکلاتی که پیرامون تأمین گندم کیفی در فصل خرید امسال برای استان اصفهان پیش آمد، گفت: متأسفانه امسال با دو اعتصاب و اعتراض شدید از سوی رانندگان روبه‌رو بودیم که تأثیر زیادی روی برنامه حمل گندم‌ها به نقاط مختلف کشور گذاشت. متأسفانه بسیاری از استان‌هایی که تأمین گندم کیفی‌شان از طریق این دو استان انجام می شود  تحت‌الشعاع قرار گرفتند و ایجاد تأخیر از این بابت مشکلاتی را در برنامه حمل گندم به استان‌های مصرف‌کننده در سطح کشور ایجاد کرد که البته تلاش شد از طریق حمل و نقل ریلی و استفاده از سایر دستگاه های اجرایی استان ها برنامه حمل جاده ای برای ارسال گندم به استان های مصرف کننده مشکل شان مرتفع شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: استان اصفهان به لحاظ ذخایر موجودی گندم در سطح متوسط قرار دارد و مشکلی از بابت تأمین موجودی گندم در این استان وجود ندارد. فقط تا پایان سال بایستی گندم کیفی مورد نیاز این استان تأمین شود که در این خصوص 35 درصدش تامین شده  و مابقی در حال اجراست.
حجارزاده در بخش دیگری از اظهاراتش درباره وضعیت حمل ریلی گندم در کشور خاطرنشان کرد: از 12 استانی که حمل ریلی گندم صورت می‌گیرد خوشبختانه به خوبی پیش می‌رود ضمن اینکه بحث حمل ریلی از سال گذشته شتاب بیشتری در سطح کشور گرفته است. البته با توجه به هزینه‌های ناشی از حمل ریلی گندم عمدتاً از این وسیله به جهت انتقال گندم برای مسافت‌های نزدیک استفاده نمی‌شود.
وی تصریح کرد: حمل ریلی عمدتاً در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دسترسی‌های جاده‌ای دورتر بوده و به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست. در واقع با توجه به اینکه در حمل ریلی علاوه بر هزینه های ریلی هزینه های جاده ای به جهت ایجاد حمل و نقل ترکیبی لحاظ می شود باید باید مجموع این دو هزینه از هزینه حمل جاد‌ه‌ای به تنها کمتر باشد تا برای حمل ریلی توجیه اقتصادی داشته باشیم در غیر اینصورت به هیچ عنوان به سمت حمل ریلی نخواهیم رفت.
حجارزاده با بیان اینکه سیاست‌های حمل ریلی در کشور رو به رشد است و نسبت به سال گذشته نزدیک به 32 درصد افزایش یافته، افزود: بخش عمده‌ای از حمل ریلی فرابخشی است و از دست شرکت بازرگانی دولتی خارج است. به فرض مثال برای جابه‌جایی واگن‌ها در مبدأ و مقصد نیازمند دیزل هستیم. تفاوت حمل ریلی با حمل جاده‌ای در این است که در حمل جاده‌ای وقتی کامیون پر شد شروع به حرکت می‌کند  و امکان حمل سیلو به سیلو به طور جز وجود دارد در حالیکه در حمل و نقل ریلی سیلوی مقصد بایستی به صورت هاب عمل نموده و به سایر سیلوها و کارخانجات آرد توزیع مجدد صورت گیرد که این باعث می شود حمل و نقل ریلی نسبت به جاده ای دارای سرعت کمتری باشد.
محدودیت بعدی حمل ریلی این است که در حمل جاده‌ای امکان بارگیری گندم سیلو به سیلو وجود دارد اما در حمل ریلی این امکان وجود ندارد. هزینه‌های تخلیه و بارگیری، نگهداری و جابه‌جایی گندم‌ها در حمل ریلی زیاد است که بخشی از آن به عدم وجود تجهیزات و امکاناتی برمی‌گردد که در ایران نسبت به کشورهای دیگر به مراتب کمتر است.
مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: همچنین سیاست‌های تخلیه و بارگیری در بنادر با امکاناتی که در بنادر کشورهای عربی و جنوب خلیج فارس وجود دارد به لحاظ امکانات و تجهیزات قابل مقایسه نیست و متأسفانه ما از این بابت ضعیف هستیم در نتیجه این مسأله سرعت را کاهش خواهد داد.


 

                                     تاریخ:      يکشنبه ١ مهر ١٣٩٧        ساعت:     ١١:٤٢

 


خروج




ایجاد بستر رانت با سه نرخی شدن گندم در سامانه فروش آرد سایر مصارف!

اختصاصی/ اردیبهشت ماه سال جاری بود که با تصویب هیات وزیران مقرر گردید گندم مورد نیاز بخش صنف و صنعت (به غیر از نانوایان آزادپز، نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم و کارخانه‌های نان صنعتی) با نرخ ۱۸۵۰ تومان عرضه گردد و هم‌اکنون گندم با سه نرخ متفاوت در سامانه فروش آرد سایر مصارف به فروش می‌رسد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۳,۲۸۶ down
chf فرانک سويس ۴۲,۲۲۲ down
sek کرون سوئد ۴,۴۳۵ down
nok کرون نروژ ۴,۸۴۶ down
dkk کرون دانمارک ۶,۳۵۲ down
inr روپيه هند ۶۰۶ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۸,۲۴۹ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۲۷,۶۵۰ down
jpy100 یکصد ين ژاپن ۳۸,۷۸۲ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۶۹ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۲۳۱ down
cad دلار کانادا ۳۱,۴۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۷,۵۸۶ down
zar راند ۲,۸۱۹ down
try لير ترکيه ۷,۲۲۵ down
rub روبل روسيه ۶۴۸ down
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۵۱۲ down
syp لير سوريه ۸۲ eq
aud دلار استراليا ۲۹,۰۰۹ down
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ eq
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۱ eq
sgd دلار سنگاپور ۳۰,۷۲۷ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۴۹,۶۰۸ down
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۲,۳۸۰ eq
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۸ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۷,۶۷۶ up
amd100 يکصد درام ارمنستان ۸,۷۴۱ down
lyd دينار ليبی ۳۰,۰۵۵ up
cny یوان چين ۶,۰۶۹ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۳۴,۴۳۴ up
myr رينگيت مالزی ۱۰,۰۹۱ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۵,۴۲۰ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ eq
eur یورو ۴۷,۴۲۹ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۱۰,۹۰۲ down
gel لاری گرجستان ۱۵,۳۷۴ down
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۹۴۳ down
afn افغانی افغانستان ۵۲۹ eq
byn روبل جديد بلاروس ۲۰,۲۱۸ down
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۵۷ eq
php100 يکصد پزوی فيليپين ۸۰,۸۴۱ up
tjs سومونی تاجيکستان ۴,۴۵۰ eq
vef بوليوار جديد ونزوئلا ۴,۲۰۶ eq
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۲,۰۰۰ up
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

مقررات سخت بانکی پیش روی تولیدکنندگان رئیس هیأت مدیره شرکت نوفن تحکیم مطرح کرد:
بهبود کیفیت آرد در کارخانه‌های نان صنعتی به کمک بهبوددهنده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کشور مطرح کرد:
رفع تحریم ها مساوی با افزایش توان صادراتی ایران مدیرعامل کارخانه آرد داران مطرح کرد :
تحولي بزرگ در حوزه گندم ، آرد و نان با ورود دولت الكترونيك رئيس انجمن صنفي كارخانجات آرد استان اصفهان مطرح كرد :
اجرای دقیق برنامه حمل و تخصیص گندم متناسب با میزان مصرف هر استان مدیر آزمایشگاه شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور تأکید کرد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

 

صوتی

مرشدی
کارخانه آرد هرندی
 صنایع پخت مشهد
 سنبل ماهدشت
سرچشمه شاهرود
کنگان
دره شهر
اطمینان
کیسه نان
شهاب کیا آرمان
مریانجکار
جوانه شوشتر
پویان صنعت
گل آرد زاگرس