صفحه اصلی > گفتگو 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرکل هماهنگی‌های خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی:

  با راه‌اندازی سامانه پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی، خرید گندم از دلال و واسطه منتفی شده است

  اختصاصی/ سید مومن نیافر گفت: یکی از ویژگی‌های خرید تضمینی امسال، این است که خرید دقیقاً مطابق اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی که اطلاعات گندم‌کاران در آن لحاظ شده، صورت می‌گیرد.

            

با این تمهیدات می‌توان گفت که خرید گندم از واسطه و دلال منتفی شده و ما گندم را مستقیماً از کشاورز خریداری می‌کنیم و نیز وجه گندم را دقیقاً به شماره حسابی که کشاورز در بانک کشاورزی اعلام نموده، از طریق سامانه‌ای که طراحی شده واریز می‌نماییم.

مدیرکل هماهنگی‌های خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با غلات نیوز بیان کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای تکالیف قانونی خود در اصلاح قانون خریدهای تضمینی، از شروع سال زراعی جاری یعنی از اوایل مهرماه سال گذشته، تمهیدات لازم را به جهت خرید گندم فراهم نمود و در اختیار کشاورزان قرار داد. به همین منظور از همان زمان موضوع مکان‌های واجد شرایط و عوامل اجرایی مورد نیاز را در سطح کشور برآورد کردیم که طبق برآوردهای ما حدود هزار مرکز خرید در سطح کشور باید مستقر می‌شد.

لذا شرکت بازرگانی دولتی این مسأله را در دستور کار قرار داد، شاخص‌ها و شرایط خود را نیز اعلام کرد و به همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بخش خصوصی اعلام نیاز نمود تا بتواند در امر خرید از همه ظرفیت‌های واجد شرایط ملکی و غیرملکی در بخش خصوصی استفاده نماید. در همین راستا ما تا قبل از پایان سال 96 همه راهکارهای لازم را تقریباً به سطح کشور ابلاغ نمودیم و سازوکارهای اجرایی از جمله دستورالعمل قیمت، شرایط مراکز خرید، شرایط عوامل مورد نیاز، ظرفیت‌های لازم و مکان‌هایی را که لازم داشتیم، در سراسر کشور به نمایندگی‌های‌ شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ کردیم و خوشبختانه از اول امسال که خرید تضمینی گندم و کلزا آغاز شد، با آمادگی لازم وارد چرخه خرید شدیم و خوشبختانه کارها به خوبی پیش می‌رود.

خرید امسال مطابق سامانه پهنه‌بندی صورت می‌گیرد

نیافر ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خرید تضمینی امسال این است که دقیقاً مطابق اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی که اطلاعات گندم‌کاران در آن لحاظ شده، صورت می‌گیرد. کشاورزان قبل از اینکه گندم را به مراکز خرید تحویل دهند، اطلاعاتشان در سامانه پهنه‌بندی مراکز خدمات کشاورزی ثبت خواهد شد و متناسب با سطح زیر کشت و برآوردی که از سوی متولی زراعت و تولید صورت می‌گیرد، ما گندم را از کشاورز خریداری خواهیم کرد. بنابراین با این تمهیدات می‌توان گفت که خرید گندم از واسطه و دلال منتفی شده و ما گندم را مستقیماً از کشاورز خریداری می‌کنیم و وجه گندم را هم دقیقاً به شماره حسابی که کشاورز در بانک کشاورزی اعلام نموده، از طریق سامانه‌ای که طراحی شده واریز می‌نماییم. بنابراین ما در خرید امسال از سه سامانه آنلاین استفاده می‌کنیم. نخست، سامانه پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، دوم سامانه بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی و سوم سامانه پرداخت نقدی بانک کشاورزی که چند سالی است با همکاری شرکت بازرگانی دولتی و بانک کشاورزی طراحی شده است. ما از همه دستاوردهای فناوری اطلاعات استفاده خواهیم کرد به جهت اینکه گردش نقدینگی و گردش مقداری گندم به شکل آنلاین در این سه سامانه جریان یاید و نیز برای دستگاه‌های نظارتی و فروشندگان گندم که کشاورزان هستند، شفاف و قابل دسترسی باشد.

استفاده 70 درصدی از مراکز بخش خصوصی در فصل خرید 97

مدیرکل هماهنگی‌های خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در 70 الی 80 درصد از پروسه خرید تضمینی، از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شده است. چندین سال است که دولت دیگر مراکز ملکی خود را توسعه نمی‌دهد و حتی در تعدادی موارد، مراکز دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرده است. بنابراین در راستای سیاست‌های کلان کشور از ظرفیت‌های بخش خصوصی که عمدتاً کارخانه‌های آردسازی، سیلوداران بخش خصوصی و شبکه اتحادیه تعاون روستایی هستند، به عنوان مراکز غیرملکی استفاده می‌گردد.
وی در ادامه اظهار کرد: مراکز تعاون روستایی، مراکز کوچک و موقت هستند که عمدتاً با هدف ارائه تسهیلات به کشاورزان در فواصل مسافتی نزدیک به مراکز تولید احداث شده‌اند. طبق برآوردهایی که ما انجام داده‌ایم، ظرف سال‌های گذشته حدوداً بیش از 60 درصد از گندمی که از سوی مراکز تعاون روستایی خریداری می‌شود، ظرف مدت همان ماه به مراکز بلندمدت انتقال داده خواهد شد. در بسیاری از مراکز نیز همزمان با خرید، گندم‌ها بارگیری و به مراکز بلندمدت منتقل می‌شوند.

نیافر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای خرید تضمینی امسال ما منتظر اعلام نرخ نشدیم، تصریح کرد: از آنجا که دولت ما را به عنوان مباشر خرید تضمینی اعلام کرده بود، از شروع سال زراعی 97 تمهیدات لازم را فراهم نمودیم و حتی اگر دولت نرخ را در حین خرید اعلام می‌کرد، می‌توانستیم مطالبات کشاورزان را به صورت علی‌الحساب مانند سال گذشته پرداخت کنیم و به محض اعلام نرخ جدید از سوی دولت، مابه‌التفاوت آن را به حساب کشاورزان واریز نماییم. بنابراین ما منتظر اعلام نرخ نماندیم زیرا در صورتی که منتظر اعلام نرخ می‌شدیم، قطعاً از سازوکارهای اجرایی عقب می‌ماندیم و خرید گندم دچار وقفه و رکود می‌شد که البته خوشبختانه قبل از شروع خرید، نرخ اعلام گردید.

وی در ادامه گفت: طبیعی است که کشاورزان هم به دنبال منافع اقتصادی خود هستند. اگر کالاهای رقیب و جانشین قیمت در بازار بیشتر باشد، قطعاً کشاورز هم ترجیح می‌دهد کالایی را تولید کند که منافع اقتصادی بیشتری برایش داشته باشد. قطعاً نرخ خرید روی تولید و میزان کشت کشاورز تأثیر مستقیم خواهد داشت. شیوه تعیین قیمت در قانون خریدهای تضمینی صراحتاً اعلام شده است بر این مبنا که با مد نظر قرار دادن هزینه‌های تولید در واحدهای تولیدی، باید نرخ خرید گندم تعیین شود. این‌ها باید در وزارت جهاد کشاورزی سنجیده شود به این معنا که هزینه‌های تولیدی واحدها در حد متعارف بررسی شده و نرخ تورم سالانه هم در قیمت‌گذاری لحاظ گردد. به عقیده من اگر این قاعده رعایت شود، حق کشاورز ادا خواهد شد.

 

                                     تاریخ:      سه شنبه ٥ تير ١٣٩٧        ساعت:     ١١:٥١

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...