صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  حمایت از کشاورز و پایداری تولید گندم در کشور چگونه محقق خواهد شد؟!/ افزایش قیمت خرید تضمینی یا تخصیص یارانه به کشاورز؟!

  اختصاصی/ به گفته دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، حمایت از کشاورز و دلیل پایداری تولید گندم در کشور نبوده و دولت یارانه‌های بخش کشاورزی را که پرداخت آن را در سال‌های اخیر قطع کرده و به فراموشی سپرده، باید به کشاورزان برگرداند.

            

به گزارش غلات نیوز، نرخ خرید تضمینی گندم بر اساس مصوبه شورای اقتصاد برای سال زراعی 1400، 40 هزار ریال تعیین شد که البته باتوجه به تغییرات قانون خرید تضمینی (تصویب قانون تشکیل شورای نرخ‌گذاری از سوی مجلس) این احتمال تا حد زیاد وجود دارد که نرخ خرید تضمینی 1400 حتی فراتر از 4 هزار تومان هم برود.
حال با فرض اینکه نرخ خرید تضمینی برای سال 1400، 4 هزار تومان است و بر حسب رشد 48 درصدی نسبت به نرخ سال گذشته، اگر قیمت خرید تضمینی را برای سال آینده با احتساب قیمت تمام شده 4300 تومان درنظر بگیریم، حدود 50 هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید تضمینی 1400 نیاز خواهد بود (در صورت تشکیل شورای نرخ‌گذاری و افزایش نرخ خرید تضمینی، مبلغ بودجه مورد نیاز بیشتر خواهد شد).
بر اساس قانون، دولت موظف است هرساله متناسب با رشد و تورم بخش تولید و کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش دهد که البته در طول سال‌های اخیر با توجه به رشد فزاینده و غیرمنطقی تورم، نرخ تعیین شده رضایت کشاورزان را جلب ننموده و تبعاتی از جمله کاهش خرید تضمینی از سوی دولت را به دنبال داشته است مضاف بر اینکه در طول این سال‌ها دولت در پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز تعلل‌هایی داشته و پرداخت دستمزد کشاورزان با تاخیرهایی همراه بوده است. حال باتوجه به افزایش قابل توجه نرخ خرید تضمینی 1400 و نیز افزایش چشمگیر بودجه مورد نیاز برای خرید گندم، نگرانی‌هایی برای تامین این هزینه از سوی برخی دست اندرکاران خرید تضمینی وجود دارد، قطعا افزایش 48 درصدی نرخ خرید تضمینی، کار دولت را برای تامین بودجه سخت‌تر خواهد کرد چه بسا اینکه با تشکیل شورای نرخ‌گذاری، نرخ خرید تضمینی از 4 هزار تومان نیز عبور کند!
در طول سال‌های گذشته، وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرد تا با ابزار نرخ خرید تضمینی، خودکفایی گندم را در کشور تثبیت کند در حالی که بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی، با این موضوع اظهار مخالفت کرده و معتقدند بر حسب شرایط بومی و تولید گندم و شرایط آب و هوایی در کشور، خودکفایی گندم عملا معنایی ندارد و باید شرایط پایداری تولید در کشور فراهم گردد.
حال سوال این‌جا است که آیا حمایت از کشاورز و پایداری تولید گندم در کشور صرفا با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم محقق خواهد شد؟!
باتوجه به اعلام آمادگی بورس برای اجرای سیاست قیمت تضمینی برای سال آینده، آیا حرکت به این سمت علاوه بر کاهش بار مالی سنگین دولت برای خرید تضمینی، روشی جهت حمایت از قشر ضعیف کشاورز خواهد بود؟!
در حال حاضر از 510 هزار نفر گندم‌کار در کشور، حدود 80 درصد، 15 تن یا کمتر از 15 تن گندم تولید می‌کنند که قشر آسیب‌پذیر در زمینه تولید کشاورزی به شمار می‌آیند.
علی خانمحمدی، دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در گفت‌وگو با غلات نیوز تصریح کرد: خودکفایی گندم در کشورمان بر حسب شرایط، معنا و مفهومی ندارد و صرفا می‌توانیم پایداری و ثبات در تولید گندم داشته باشیم. اما پایداری در تولید زمانی محقق خواهد شد که تولید برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی افزود: باتوجه به رشد صعودی قیمت نهاده‌ها فراتر از نرخ تورم هرچقدر هم که نرخ خرید تضمینی گندم را بالاتر ببریم، عملا سرمایه‌گذاری برای تولید گندم برای کشاورزان منطقی نخواهد بود و سودی عایدشان نخواهد شد.
خانمحمدی ادامه داد: متاسفانه دولت به جای ایجاد مشوقه‌های لازم برای کشاورز، صرفا به دنبال افزایش نرخ خرید تضمینی است در حالی که ما به دنبال این هستیم که دولت یارانه‌های بخش کشاورزی را که پرداخت آن را در سال‌های اخیر قطع کرده و به فراموشی سپرده، به کشاورزان برگرداند.
دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران کشور تصریح کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی هیچ فایده‌ای برای کشاورز ندارد چرا که کشاورز نهاده‌های کشاورزی را با ارز آزاد تهیه می‌کند و قطعا زمانی که نتواند برای تولید سرمایه‌گذاری کند، ما بهره‌وری و پایداری تولید را از دست خواهیم داد.
خانمحمدی در ادامه با تاکید بر ضرورت تغییر در سیاست‌های دولت در راستای تغییر قانون خرید تضمینی گندم، خاطرنشان کرد: سیاست خرید تضمینی گندم باید آرام آرام برداشته شود و به مرور به این سمت پیش برویم که گندم بر اساس ثبت سفارش از سوی بخش خصوصی و با بهای تعییین شده از قبل خریداری شود.
وی در ادامه در خصوص اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس بیان کرد: در حال حاضر بورس از زیرساخت‌های لازم برای اجرای سیاست قیمت تضمینی برخوردار نیست و در صورت ایجاد بسترهای مناسب، اگر کشاورز قراردادی را در برنامه‌های خود بگذارد و بر اساس خواسته خود ثبت سفارش دهد، روش خوبی است البته در این صورت که دولت نقش کمتری داشته باشد و عرضه و تقاضا در بخش گندم میان کشاورز و بخش خصوصی در فضای بورس حاکم شود. در این صورت می‌توان به پایداری تولید گندم در کشور امید داشت.
دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در خاتمه با اشاره به تشکیل شورای نرخ‌گذاری گندم خاطرنشان کرد: شورای قیمت‌گذاری با حضور نمایندگان و حامیان بخش تولید کشاورزی، به زودی برگزار خواهد شد و احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی سال 1400 از سوی این شورا وجود خواهد داشت.


 

                                     تاریخ:      شنبه ٢٧ دی ١٣٩٩        ساعت:     ١١:٣٢

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...