صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  چرا اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در کشور کنسل شد؟

  اختصاصی/ به گزارش غلات نیوز، دولت هرساله هزینه سنگینی را بابت خرید تضمینی گندم پرداخت می‌کند به طوری که این هزینه کلان در سال 95 مبلغ 15هزار و 550 میلیارد تومان و سال گذشته مبلغی در حدود 12هزار میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شود که امسال هم هزینه خرید تضمینی گندم به 14هزار میلیارد تومان برسد.

            

با توجه به استراتژیک بودن کالای گندم، در اغلب کشورهای دنیا، دولت‌ها هرساله به روش خرید تضمینی با یک نرخ مصوب کالای گندم را از کشاورزان خریداری می‌کنند اما در کشور ما این سیاست حمایتی از کشاورز، باری سنگین را بر دوش دولت گذاشته و متاسفانه تاکنون آن‌طور که باید و شاید، اثردهی لازم را نداشته است. مسلما هدف دولت از خرید به روش تضمینی این کالای استراتژیک، حمایت از قشر کشاورز است اما اینکه به جای این نوع حمایت می‌تواند روش‌های حمایتی دیگری را نیز برای قشر کشاورز اعمال کند، جای بحث و تامل بسیاری دارد که در ادامه به جایگزین نمودن روش‌های دیگری به جای خرید تضمینی اشاره شده است؛

در طی دو سال گذشته، دولت به صورت آزمایشی و پایلوت طرح سیاست قیمت تضمینی گندم به جای خرید تضمینی را در چهار استان به اجرا درآورد. این طرح به این صورت است که کشاورزان باید محصولات خود را به انبارها انتقال دهند سپس دولت با توجه به شرایط بازار، قیمتی برای آن محصول تعیین کند. پس از آن، خریداران آزادانه و با هر قیمتی که می‌توانند، آن محصول را طی معامله‌ای که در بورس ثبت می‌شود، خریداری می‌کنند و اگر قیمت آن محصول خریداری شده کمتر از نرخ تعیین شده رسمی باشد، دولت موظف خواهد بود مابقی آن را در بازه زمانی مشخص به کشاورزان بپردازد. قرار بود در تعدادی از استان‌ها به صورت آزمایشی این طرح عملیاتی شود و در صورت دریافت نتیجه مثبت، این طرح در سراسر کشور جای خود را به خرید تضمینی گندم دهد اما اجرای پایلوت آن به یکباره متوقف شد و فقط در حد همان پایلوت در تعداد محدودی از استان‌ها ماند.

استان اردبیل یکی از همان استان‌های پایلوت برای اجرای آزمایشی طرح سیاست قیمت تضمینی گندم بود. علی نوبخت، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل در این باره به غلات نیوز گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم، شدنی نیست. شاید در کوتاه‌مدت جوابگو باشد اما در طولانی‌مدت قابلیت اجرایی نخواهد داشت. در استان اردبیل میزان خرید گندم صرفا در یک ماه 500 هزار تن است و انبارها باید به سرعت تخلیه شوند تا بار خرید بعدی ذخیره گردد.

به همین خاطر ظرفیت استان‌ها، اجرای این طرح را نمی‌طلبد. اگر هم فرض بگیریم ظرفیت هر استان برای اجرای این طرح جوابگو است اما قطعا ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها برای اجرای چنین طرحی جوابگو نخواهد بود. برای مثال در استان اردبیل میزان خرید در بخش شمالی 200 هزار تن اما ظرفیت ذخیره‌سازی در همان منطقه صرفا 50 هزار تن است لذا با این شرایط و میزان ظرفیت کشور، سیاست قیمت تضمینی گندم را نمی‌توان مدیریت کرد.
به گفته نوبخت، اجرای طرح سیاست قیمت تضمینی تنها در صورتی شدنی است که آزادسازی قیمت گندم و آرد اتفاق بیفتد و دولت اجازه دهد گندم از سوی کارخانه‌ها و سیلوداران خریداری و ذخیره‌سازی شود و خودش صرفا به ذخیره استراتژیک اکتفا کند.
اما مهم‌تر از همه این است که اجرای این سیاست، دست دلالان و واسطه‌گران سودجو را که از چرخه خرید تضمینی گندم، سود کلانی به جیب می‌زنند، کوتاه می‌کند ضمن اینکه در سیاست قیمت تضمینی، مشکل دیرکرد پرداخت وجه که در خرید تضمینی اتفاق می‌افتد، رفع خواهد شد.
عرضه در بورس، بخش کشاورزی را سامان می‌دهد که این هم به نفع خریداران است، هم به نفع کشاورزان و هم به نفع دولت. به این جهت به خریداران قدرت انتخاب می‌دهد، در میان کشاورزان زمینه تولید رقابتی و به تبع آن تولید کیفی را ایجاد می‌کند و همچنین بار مالی دولت را کاهش می‌دهد. در کل مزیت این طرح این است که چرخه رقابتی در فضای بورس شفاف‌تر و سالم‌تر شده و با ترغیب کشاورز به کاشت و تحویل گندم کیفی جهت جذب خریدار، در نهایت آنچه اتفاق می‌افتد، افزایش بهره‌وری کیفی تولید است اما هما‌ن‌طور که گفته شد، اجرای این طرح نیازمند زیرساخت‌هایی است که در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد.
در صورت مهیا شدن زیرساخت‌ها، باتوجه به آنچه که در این گزارش گفته شد، قطعا اجرای این طرح کمک شایانی به خریدار، کشاورز و دولت خواهد کرد.
اما روش دیگری هم می‌تواند اجرایی شود و آن ارتباط مستقیم خریدار و کشاورز است به این صورت که دولت شرایطی را فراهم نماید تا با نظارت خود، خریدار به طور مستقیم با تولیدکننده (کشاورز) ارتباط گرفته و بر حسب نیاز، گندم را از کشاورز خریداری کند. این روش هم می‌تواند زمینه‌ساز تولید رقابتی و در نتیجه، ارتقاء کیفیت گندم در کشور باشد.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٣٠ خرداد ١٣٩٧        ساعت:     ٠٩:٥٤

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...