صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 در گفت‌وگو با غلات نیوز مطرح شد:

  سنگکی که واقعی نیست!/ دلایل مخالفت با نان سبوس‌دار چیست؟!

  متاسفانه سال‌ها است که نان کامل و سبوس‌دار در سبد غذایی جامعه جای خود را به نان سفید داده است. در طول سالیان رفته رفته با تغییر ذائقه جامعه و متاسفانه شیوع فرهنگ غلط سفیدخوری در میان مردم، شاهد حذف نان سبوس‌دار از سفره‌ها بوده‌ایم اگرچه در طول سال‌های اخیر برای احیای نان سبوس‌دار به صورت داوطلبانه از سوی بخش خصوصی تلاش‌هایی شده اما باید گفت اصلاح صد درصدی این مسیر، قطعا حمایت و همراهی دولت را می‌طلبد.

            

در طول این دوران، متاسفانه به دلیل عدم آگاهی کافی، روش‌هایی برای تولید نان سبوس‌دار از جمله افزودن سبوس روی خمیر نان و پس از مرحله تخمیر، مدتی از سوی نانوایان باب شد که البته در حال حاضر هم برخی نانوایان این اقدام را انجام می‌دهند لذا ضروری است مسیر اصلاح فرهنگ نان به درستی طی شود و نانی سالم و استاندارد در سبد غذایی جامعه جای گیرد.
اما در این میان برخی از کارشناسان صنعت آرد و نان با تولید نان سبوس‌دار به دلایلی مخالفند؛ در این خصوص با یکی از این افراد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند؛
این کارشناس آرد در گفت‌وگو با غلات نیوز اظهار کرد: دلیل اینکه ما مخالف تولید نان سنگک با آرد سبوس‌دار هستیم، این است که آردهای سنگکی که در حال حاضر در کارخانه‌های آرد تولید می‌شوند، در اصل آرد سنگک واقعی نیستند و فقط رنگشان تیره است و خواص آرد سنگک را ندارند. در واقع میزان سبوس‌گیری از آرد سنگک به طور استاندارد باید 6/5  الی 11/5 باشد به عبارت دیگر یعنی 89 درصد از دانه گندم تبدیل به آرد سنگک شده باشد منتها این اصل در کارخانه‌های آردسازی رعایت نمی‌شود. در حال حاضر از لایه‌های مختلف گندم در واحدهای آسیابانی چند نوع آرد استحصال می‌شود با این حال قطعا و به طور منطقی تولید آرد سبوس‌دار نمی‌تواند برای کارخانه‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد.
این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل کشش پذیری بالایی که نان سنگک دارد، نیازمند آردی قوی با گلوتن بالا است و با توجه به عملیات نول کشی که در کارخانه‌های آرد از دانه‌های گندم صورت می‌گیرد، طبیعی است که آرد سنگکی که تحویل واحدهای خبازی می‌شود، دیگر قوت لازم را نداشته باشد از این رو نانوا برای رفع این سستی، یا روش اختلاط با آرد سفید یا همان نول را پیش می‌گیرد یا به سراغ بهبود‌دهنده‌های شیمیایی غیرمجازی می‌رود که مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
وی خاطرنشان کرد: در واقع تولید آرد سبوس‌دار یا آرد کامل نیازمند استقرار یک خط تولید مجزا در واحدهای آسیابانی است که باتوجه به اینکه این نوع آردها غالبا در تناژ کم تولید می‌شوند، تجهیز این تکنولوژی معمولاً برای آسیابانان صرفه اقتصادی ندارد مگر اینکه این امر به صورت یک قانون اجباری از سوی دولت درآید و آسیابانان موظف به اجرای آن شوند که اجرای این امر هم به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد. روش دیگر اما تحویل سبوس خوراکی به صورت جداگانه به نانوایان است که در این صورت نانوا باید به آرد اضافه کرده و سپس خمیر را تهیه کند که البته این روش مورد تایید نیست چرا که آرد سبوس‌دار به طور استاندارد باید حداقل یک الی دو ساعت مرحله تخمیر را طی کند و در غیر این صورت سلامت مصرف‌کننده نان را به خطر می‌اندازد اما رعایت مدت زمان استاندارد تخمیر از حوصله بسیاری از نانوایان امروزی خارج است ضمن اینکه با توجه به مغفول ماندن آموزش در میان شاطران امروزی، ممکن است به دلیل عدم آگاهی نانوا، تخمیر صحیح اتفاق نیفتد لذا ما این روش را هم توصیه نمی‌کنیم.
این کارشناس افزود: مسلما در گذشته آرد کامل تولید و نان سنگک با آرد کامل پخت می‌شد اما ما نباید فرایند آسیابانی امروزی را با گذشته مقایسه کنیم چرا که این دو کاملا با یکدیگر متفاوتند و به واسطه تغییر روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین آسیابانی، این امکان هم‌اکنون در کارخانه‌های آردسازی وجود ندارد.
وی بیان کرد: قطع به یقین هدف ما از مخالفت با تولید نان سبوس‌دار در کشور، چشم‌پوشی از فواید نان کامل و بی‌توجهی به سلامت جامعه نیست بلکه ما به دنبال تامین نان سالم و استاندارد هستیم، نانی که متاسفانه در حال حاضر به شکل استاندارد تولید نمی‌شود و لازم است باتوجه به آنچه گفته شد، برای اصلاح نان سنگک سریعا اقدامی اصولی صورت گیرد.
 

 

                                     تاریخ:      سه شنبه ٢١ مرداد ١٣٩٩        ساعت:     ١٠:٤٢

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...