صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  گفت‌وگو با نانوای سبز، دوستدار سلامت و محیط زیست

  اختصاصی/ در سرزمین ایران، هستند نانوایانی که با خلاقیت‌بخشی به حرفه‌شان،رنگ و بوی دیگری به این شغل سخت و طاقت‌فرسا داده‌اند و گرمای سوزان تنور را تبدیل به گرمایی شیرین و دلنشین کرده‌اند.

            

به گزارش غلات نیوز، علی بهرامی، مدیر واحد نان سنتی ایران زمین در شهرستان خرمدره معروف به نانوای سبز کشور است.این نانوای کارآفرین و خلاق کارش را با حفظ سلامت محیط زیست گره زده و سال‌هاست که حامی محیط زیست است. با وی به گپ‌وگفتی پرداختیم که در ادامه خواهید خواند؛
بهرامی با بیان اینکه 20 طرح خلاقانه کشوری داریم که از میان آن‌ها 3 طرح به عنوان طرح ملی در سراسر کشور اجرایی شده است، اظهار کرد: هدف ما همواره حفظ سلامت جامعه و محیط زیست است. مشتریان ما در قبال استفاده از دستگاه کارتخوان و حمل نان با سفره پارچه‌ای، دو عدد نان رایگان از ما هدیه خواهند گرفت. ما همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور سختگیری‌های بیشتریدر نانوایی‌مان اعمال کردیم.
وی ادامه داد: مشتریان ما الزاماً باید قبل از تحویل گرفتن نان،دست‌هایشان را در روشویی که ما در خارج نانوایی نصب کرده‌ایم، شست‌وشو دهند و دستکش‌های یک بار مصرفشان را در سطل محیط زیستی کنار نانوایی بیندازند. همچنین استفاده از دستگاه کارتخوان این روزها در نانوایی ما اجباری است.
بهرامی افزود: به دلیل ازدحام مشتریان در بعد از ظهرها، ما صف‌ها را به صورت شماره‌گذاری روی زمین مشخص کرده‌ایم و تا زمانی که مشتریان روی شماره‌های مشخص شده نایستند، عرضه نان را انجام نخواهیم داد.مسلماً این اقدام به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ سلامت مشتریان است و انتظار داریم مردم نیز در رعایت این مسأله با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.
این نانوای کارآفرین خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از حضور مردم در نانوایی‌ها و کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا، در نظر داریم فعالیتمان را در آینده نزدیک به حالت غیرحضوری تغییر دهیم، این‌گونه که مراجعه حضوری مشتری به محل نانوایی دیگر لازم نیست و ما از طریق سرویس پیک، نان مورد نیاز مشتریان را در اختیارشان قرار می‌دهیم.
بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: کنار نانوایی تابلوهایی داریم که نقاشی کودکان را روی آن نصب می‌کنیم. کودکانی که به همراه پدر و مادرشان با سفره پارچه‌ای برای خرید نان به نانوایی ایران زمین مراجعه می‌کنند، از ما جوایزی دریافت خواهند کرد و نقاشی‌شان روی تابلوی ما به یادگار ثبت می‌شود تا سال‌ها خاطراتی را از نانوای سبز کشور به یاد داشته و دوستدار محیط زیست شوند.
وی افزود: نانوایی ایران زمین دارای یک ایستگاه مطالعه است که این روزها به دلیل خطر ابتلا به ویروس کرونا و رعایت موارد بهداشتی، آن را جمع‌ کرده‌ایم و به جای آن یک تابلو اعلانات قرار گرفته وجهت ارتقای آگاهی مردم، روزانه مطالب علمی و پزشکی مرتبط با ویروس کرونا روی آن قرار می‌گیرد.
این نانوای خلاق در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: نانوایی ایران زمین دارای چندین شعبه در شهرستان خرمدره بود که به دلیل مشکلات متعدد مجبور به تعطیلی شدیم. امیدواریم بتوانیم اولین مجتمع سبز ایران را به زودی راه‌اندازی کنیم و روزی برسد که نانوایی سبز خرمدره در سراسر کشور شعبه داشته باشد.
بهرامی با بیان اینکه هدف ما ارائه نان سالم است، گفت: ما جزو اولین کسانی هستیم که جوش شیرین و نمک را از نانمان حذف کردیم تا محصول سالم‌تری به سفره‌های مردم راه یابد. نان ما به واسطه استفاده از 7 نوع ترکیبات گیاهی جایگزین نمک و جوش شیرین، درمانگر بسیاری از مشکلات گوارشی بوده و ماندگاری بالایی دارد.
وی ادامه داد: در این سال‌ها اگرچه تقدیرنامه‌ها و تندیس‌های فراوانی دریافت کردیم اما نه جوایز مالی به ما تعلق گرفته و نه به سهمیه آرد دریافتی‌مان اضافه شده است اما با این حال از همه مسئولین شهرستان خرمدره که در مسیر فعالیتمان با ما همراه شدند، تشکر می‌کنیم.
در ادامه این گفت‌وگو، نانوای سبز به دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی نانوایان اشاره کرد و خطاب به متولیان نان گفت: یک نانوا قبل از شما از خواب بیدار می‌شود و تنورش را داغ می‌کند تا نان سفره‌ها را به سلامتی تأمین نماید. در طول این سال‌ها به قیمت همه کالاها در کشور چند برابر اضافه شده اما نرخ نان کماکان ثابت مانده و افزایش نرخ ناچیز بوده است. نانوایان در مقابل گرمای تنور سوختند و عمر و سلامتی‌شان را پای تنور سوزان گذاشتند اما دریغ از توجه!
وی افزود: نانوایی از شغل‌های تخصصی و حرفه‌ای است اما هیچ توجهی به این صنف نمی‌شود و نانوایان از نگاه و عنایت مسئولین به دورند!
به گفته بهرامی،یکسان‌سازی نرخ نان باید در کشور اتفاق بیفتد و مسئولین عدالت را در صنف نانوایی اجرایی کنند و به درد دل نانوایان گوش دهند. نانوایان سال‌ها در مقابل تنور می‌ایستند و حتی سلامتی‌شان را از دست می‌دهند و حداقل انتظارشان این است که امتیازی هرچند کوچک به آن‌ها تعلق بگیرد. نانوایان، قشر زحمتکش جامعه،همواره در همه دوران‌ها یار و یاور مردم بوده و می‌مانند.








 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢٨ ارديبهشت ١٣٩٩        ساعت:     ١٠:٤٤

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...