صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  چشم امید آسیابانان به واردات گندم برای صادرات آرد!

  اختصاصی/ در چهار سال گذشته که دولت به افتخار خودکفایی گندم دست یافته بود، واردات گندم به کشور متوقف شد. اما مواجهه با کاهش خرید تضمینی گندم در سال 98، دولت را بر آن داشت تا برای حفظ ذخایر استراتژیک کشور پس از گذشت چهار سال، مجدداً گندم خارجی وارد کند.

            

در سال‌های خودکفایی، ابتدای امر، صادرات آرد به واسطه طرح عبور موقت گندم جریان داشت تا اینکه در نهایت افزایش و عدم تعادل نرخ ارز در بازار، بوروکراسی‌های پیچیده اداری و دستورالعمل‌های یک‌شبه و غیرعقلانی دستگاه‌های دولتی، بازار صادرات آرد را از آسیابانان ایرانی گرفت.
حالا پس از گذشت چهار سال خودکفایی، دولت مجدداً تصمیم به واردات گندم گرفته و آسیابانان این امید را دارند که مجدداً صادرات آرد رونق بگیرد. قطعاً در هر صنعتی صادرات می‌تواند محرکه‌ای برای رونق اقتصاد باشد. در صنعت آرد نیز با توجه به سایه تحریم بر ایران، رونق صادرات خواهد توانست با ارزآوری به تقویت اقتصاد داخلی و ایجاد اشتغال در کشور کمک کند.


*صادرات آرد در شرایط تحریم به ارزآوری برای کشور کمک می‌کند/ جبران ظرفیت خالی تولید با رونق صادرات
آرش شریعت، مدیرعامل کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد در گفت‌وگو با غلات نیوز با بیان اینکه در صورت واردات گندم به احتمال بسیار زیاد صادرات آرد مجدداً کلید خواهد خورد، اظهار کرد: متأسفانه جامعه در شرایط فعلی درگیر تحریم است و با هر روشی که بتوان به ارزآوری برای کشور کمک کرد، اقدام بسیار خوبی است منتها مبحث دیگر در صادرات آرد، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های آرد است که با صادرات می‌توان این ظرفیت خالی را جبران کرد.
وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات موجود،همسایگان شرقی و غربی کشور ایران 9 میلیون تن آرد در سال وارد می‌کنند و در صورتی که ما بتوانیم همه سهم این بازار را تصاحب کنیم، کل ظرفیت‌های خالی‌مان را پوشش خواهد داد و حتی اگر تنها 30 درصد از بازار را به دست بیاوریم، 20 درصد از ظرفیت‌های خالی آردسازی در کشور جبران خواهد شد.
شریعت به پارامترهای صادرات آرد اشاره نمود و گفت: لازمه ورودبه بازار صادرات، برخورداری از تجهیزات پیشرفته و کامل آسیابانی است که خوشبختانه کارخانه‌های آرد ایران در سطح بسیار خوبی قرار دارند اما اینکه چرا کشور ترکیه بازار صادرات را قبضه کرده است و ما نمی‌توانیم در این بازار فعالیت داشته باشیم، به عوامل دیگری برمی‌گردد.
مدیرعامل کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از این عوامل، عدم ثبات قوانین و دستورالعمل‌ها و نوسانات حاشیه‌ای بازار ارز در دو سال اخیر است و عامل دیگر، کیفیت گندم‌های مصرفی در تولید آرد صادراتی است. متأسفانه در چند سال گذشته در مقابل واردات گندم گارد گرفته‌ایم و گندم‌هایی هم که از طریق طرح عبور موقت برای صادرات وارد کشور شده، کیفیت لازم را نداشته است.
شریعت با اشاره به عملکرد مثبت دولت در راستای واردات گندم اظهار کرد: واردات گندم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی تولید ناخالص ملی بگذارد.

* از منابع بزرگ بندر امیرآباد در راه صادرات بهره‌برداری شود/ آسیابانان به دنبال تامین امنیت برای ورود به بازار بین‌المللی


در ادامه، داریوش خالقی، مدیرعامل کارخانه آرد ستاک مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه در این سال‌ها به دلیل شرایط پیچیده و دشوار صادرات در کشور، نبود گندم و نوسان قیمت دلار، بازار عراق را به کل از دست دادیم و در حال حاضر چشم امید ما به کشور افغانستان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها روزنه صادرات، اقدام از طریق طرح عبور موقت است که آن هم با توجه به قیمت تمام شده دلار و اینکه ما هیچ پشتوانه ارزی نداریم، امکان‌پذیر نیست.
خالقی افزود: در حال حاضر به دلیل نوسان قیمت ارز، امکان برنامه‌ریزی صادراتی برای آسیابانان وجود ندارد و در صورت ثبات نرخ ارز، وارد بازار خواهیم شد.متأسفانه نوسان دلار تعادل بازار را بر هم می‌زند و امنیت را برای ورود به بازار بین‌المللی از تولیدکننده می‌گیرد.
مدیرعامل کارخانه آرد ستاک گفت: بزرگ‌ترین منابع در بندر امیرآباد ایجاد شده و باید از آن‌ها بهره‌برداری شود. قطعاً با رونق بازار صادرات، 20 هزار شغل ایجاد خواهد شد.
وی اظهار کرد: به منظور حمایت از صادرات آرد، دولت گندم را به صورت رایگان در اختیار کارخانه‌های آرد بگذارد و آسیابانان فقط دغدغه تأمین هزینه‌های تولید آرد را داشته باشند. چنان‌که در بسیاری از کشورهای دنیا دولت با تأمین هزینه گندم، صادرکنندگان را تحت حمایت خود قرار می‌دهد و یکی از رموز موفقیت اقتصاد نیز به شمار می‌آید.

خبرنگار: سیمین باقری


 

                                     تاریخ:      شنبه ١٢ بهمن ١٣٩٨        ساعت:     ٠٩:٣١

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...