صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  کاهش بار مالی دولت با نمونه‌برداری اتوماتیک غلات

  اختصاصی/رسول خدابخشی، کارآفرین کشور و مدیرعامل شرکت جهان یکتا پارسیان در گفت‌وگو با غلات نیوز با بیان اینکه ایده اولیه ساخت دستگاه نمونه‌بردار اتوماتیک غلات به شهریور سال 1390 برمی‌گردد، اظهارکرد: وقتی گندم در کشور ما یک کالای استراتژیک محسوب شده و سرانه حدودا 12 میلیون تن مصرف سالیانه مردم را به عنوان اولین ماده غذایی کشور به خودش اختصاص می‌دهد و نیز 20 درصد انرژی مردم را تامین نموده و به عنوان قوت غالب و اصلی مردم جامعه شناخته می‌شود، توجه به انتخاب این ماده اولیه بسیار اهمیت پیدا می‌کند لذا باید بهترین روش نمونه‌برداری به کار برود تا بهترین و باکیفیت‌ترین گندم‌ها برای ورود به چرخه خوراک انسانی انتخاب شوند.

            

خدابخشی ادامه داد: بر اساس مطالعه‌ای که در سال 1390 از جانب شرکت دانش‌بنیان جهان یکتا پارسیان صورت گرفت، مشخص شد تمامی سیلوها، مراکز خرید و کارخانه‌های آرد به علت وجود معایب و نواقص در سیستم نمونه‌برداری سنتی کشور، دردی مشترک دارند و آن اینکه متاسفانه برخی افراد سودجو از ضعف نمونه‌برداری دستی سوءاستفاده نموده و گندم‌های نامرغوب را با گندم‌های مرغوب مخلوط و به عبارتی اقدام به جاسازی این گندم‌ها در میان محموله‌های گندم‌ها می‌کنند. لذا باید سیستمی طراحی می‌شد که نمونه گرفته شده دقیقا تمام ویژگی‌های اصلی گندم را دارا باشد یا به عبارت دیگر نمونه‌ای که از کامیون گرفته شده با نمونه‌ای که تخلیه می‌شود، یکسان باشد. به همین خاطر توانستیم در شهریورماه سال 1391، اولین دستگاه نمونه‌بردار اتوماتیک غلات را در کشور اختراع کنیم.
این همکاری و تعامل با بخش خصوصی، با واحد تحقیق و توسعه یکی از کارخانه‌های آرد استان چهارمحال و بختیاری صورت گرفت و استارت کار در سیلوی این شرکت خورد و با همکاری جوانان نخبه، با استعداد و دارای علم و مهارت و به واسطه هم‌افزایی کار تیمی و گروهی، ابتدا به صورت آزمایشی انجام و به صورت نیمه صنعتی تولید و مورد آزمون‌ها و آزمایش‌های متعدد قرار گرفت سپس معایب و نواقص احتمالی رفع و در نهایت از جانب شرکت جهان یکتا پارسیان تجاری‌سازی شد.

* نمونه‌برداری هوشمند با نمونه‌بردار اتوماتیک غلات
مدیرعامل شرکت جهان یکتا پارسیان ادامه داد: دستگاه نمونه‌بردار فوق، دستگاهی است که با دقیق‌ترین و صحیح‌ترین روش مطابق با استانداردهای ملی از تمامی لایه‌ها و قسمت‌ها و نقاط در کمترین زمان ممکن از محموله‌های گندم نمونه‌برداری می‌کند. به واسطه هوشمند بودن، این دستگاه تا کف محموله گندم نفوذ و به صورت لایه‌ای اقدام به نمونه‌برداری می‌کند و مستقیما به بخش افت‌گیری انتقال می‌یابد که در واقع این روش موجب می‌شود جابه‌جایی در نمونه اخذ شده اتفاق نیفتد و خطای انسانی و تقلب در نمونه‌گیری به صفر درصد برسد ضمن اینکه از تمامی نقاطی که قبلا برای نمونه‌برداری دستی، سخت و غیرقابل دسترس بودند، نمونه‌برداری انجام می‌شود و در نهایت یک نمونه واقعی تحویل بخش آزمایشگاه داده خواهد شد.
* نمونه‌بردار اتوماتیک کمک به کاهش بار مالی دولت
خدابخشی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: در سال‌های 90 و 91  تقریبا نزدیک به 10 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد در کشور ایجاد شده بود اما باتوجه به ایجاد این امکانات، نمونه‌برداری کماکان با یک روش سنتی و دستی انجام می‌شد لذا با وجود سیستم ذخیره‌سازی استاندارد نیاز به یک سیستم نمونه‌برداری استاندارد و یکپارچه هم احساس می‌شد ضمن اینکه نمونه‌برداری دقیق می‌تواند منجر به خرید کیفی‌تر شود. 
 وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در نظر بگیریم برای 10 هزار تن سیلوی ذخیره‌سازی گندم، نیاز به این باشد که تقریبا  650 کامیون این ظرفیت را پر کند، اگر هرماشینی فقط 100 کیلوگرم خاک به همراه گندم داشته باشد، با فرض قیمت 1300 تومان برای گندم، عددی بالغ بر 70 میلیون تومان صرفا برای خاک تحویل گرفته شده به دست می‌آید که البته هرچه تناژ سیلو بالاتر باشد، ضریب این هزینه به مراتب افزایش خواهد یافت و قطعا در سیلوهای بزرگ، عدد قابل توجهی در سطح کشور بابت پولی که دولت برای تحویل گرفتن خاک از سودجویان پرداخت می‌کند، به دست می آید.  نهایتا به این نتیجه می‌رسیم که اگر گندم باکیفیت وارد چرخه صنعت آرد شود، مستقیما روی کیفیت محصول نهایی یعنی نان، علاوه بر آن هزینه‌های نگهداری و انبارداری، هزینه‌های حین فرایند و تولید آرد و نان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، ضمن اینکه نان باکیفیت‌تر با قیمت تمام شده کمتر به دست مردم خواهد رسید.

* رفع دغدغه مدیران مراکز خرید برای افت‌زنی دقیق گندم‌ها
خدابخشی تصریح کرد: تحویل گندم با افت دقیق و واقعی، یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران مراکز خرید سیلوها و کارخانه‌های آرد است که عمدتا افت‌زنی غیر‌دقیق و غیرواقعی برایشان ضررهای مالی به همراه دارد. قیمت گندمی که باید به عنوان مثال 1300 تومان باشد با احتساب این نالخصی‌ها ممکن است به ازای هر کیلوگرم حتی 1700 تومان هم برای دولت تمام شود چرا که مقدار زیادی از ناخالصی‌ها را به صورت پنهان خرید می‌کند و هزینه آن را می‌پردازد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، دستگاه‌های بوجاری کارخانه‌های آرد سریع‌تر مستهلک می‌شوند به این دلیل که حجم بیشتری از ناخالصی‌ها وارد این دستگاه شده و مدت زمان بیشتری به بوجاری نیاز است بنابراین مصرف انرژی هم افزاش می‌یابد و نهایتا قیمت تمام شده گندمی که قرار است تبدیل به آرد شود برای کارخانه افزایش یافته و ضرر مالی برای آن واحد تولیدی به دنبال دارد و در نهایت قیمت تمام شده آرد برای کارخانه به مراتب از قیمت تولید در بازارهای بین‌المللی بیشتر خواهد شد. در نتیجه این مساله باعث خواهد شد قیمت تمام شده نان افزایش پیدا کند و دولت هرساله بهای بیشتری بابت یارانه گندم، آرد و نان بپردازد.
خدابخشی گفت: سیستم نمونه‌بردار اتوماتیک تنها با استفاده از یک نیروی انسانی از قسمت آزمایشگاه و به‌وسیله روش مانیتورینگ افت‌گیری کار می‌کند به این صورت که دستگاه نمونه‌بردار در نقطه‌ای که مدیر کنترل کیفیت تعیین کرده قرار می‌گیرد و تا زمانی که کف کامیون به صورت هوشمند شناسایی شود، نمونه‌برداری از تمام لایه‌ها به صورت مساوی انجام و با رعایت نمونه‌برداری از قسمت‌های مختلف، به آزمایشگاه منتقل می‌شود. عملیات نمونه‌برداری اتوماتیک در کمتر از چند ثانیه اتفاق می‌افتد و این مساله حجم بار ترافیکی ماشین‌ها را برای نمونه‌برداری دستی قطعا کاهش خواهد داد. 
وی ادامه داد: طبیعتا زمانی که گندم با ناخالصی‌هایش وارد سیلو شود، حجم زیادی را بیهوده دربر می‌گیرد بنابراین نمی‌توانیم از حجم و ظرفیت انبارمان به طور مفید و بهینه استفاده کنیم اما سیستم نمونه‌بردار اتوماتیک، کارا، چالاک و ایمن بوده و حرکتی به سوی استاندارد‌سازی در نمونه‌برداری گندم‌هاست به طوری که نمونه‌برداری را صد درصد مطابق استاندارد انجام می‌دهد.

* نمونه‌بردار اتوماتیک، مورد توجه مسئولین کشور

به گفته خدابخشی، دستگاه نمونه‌بردار غلات هم‌اکنون در بسیاری از سیلوهای کشور نصب گردیده است. این دستگاه مورد حمایت بسیاری از نهادها و وزارتخانه‌ها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری و مرکز پژوهش‌های غلات و همچنین مورد تأیید کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان کشور واقع شده است.
این کارآفرین معتقد است اگر از این دستگاه به طور یکپارچه در کل کشور استفاده شود، نمونه‌برداری باکیفیت‌تر، دقیق‌تر و استاندارد‌تر و نیز در مدت زمان کمتر صورت می‌گیرد و دیگر شاهد ناهنجاری‌ها و نارضایتی نخواهیم بود و می‌توانیم بهترین و باکیفیت‌ترین گندم‌ها را خریداری کنیم.


 

 

                                     تاریخ:      شنبه ٦ بهمن ١٣٩٧        ساعت:     ١١:٣٤

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...