صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  داستان سبوس‌مال کردن نان سنگک تمامی ندارد!

  اختصاصی/ نمی‌دانیم باید از فقر فرهنگ مصرف نان سبوس‌دار و گرایش به نان سفید میان مردم ناراحت باشیم یا از نانوایانی که ناآگاهانه به جای نان سبوس‌دار، نان سبوس‌مال به مردم می‌دهند!؟

            

متاسفانه برخی از نانوایان عزیز کشورمان برای عرضه نان سبوس‌دار و مغذی به مشتری، یک مشت سبوس فله‌ای را به سطح خمیر آماده پخت نان اضافه می‌کنند و به این گمان که نانی سالم و مغذی تحویل مشتری داده‌اند، دوبرابر نرخ نان را هم از وی می‌گیرند!
پایگاه خبری تخصصی غلات نیوز بارها به این مسأله مهم پرداخته و اظهارات متخصصین اهل فن هم در خصوص خطرات اضافه نمودن سبوس روی سطح نان از طریق این رسانه و سایر رسانه‌ها انعکاس داده شده است اما متاسفانه گویا این داستان تمامی ندارد!
سبوس یک ماده غذایی است که اسیدفیتیک بالایی داشته و در صورتی که در حین فرایند تولید خمیر مورد تخمیر قرار نگیرد، مانع جذب آهن و مواد غذایی در بدن مصرف‌کننده شده و می‌تواند خطرات بسیاری را برای سلامت جسم داشته باشد.
متاسفانه بسیاری از نانوایان بالاخص در رسته سنگک، سبوس‌ها را به صورت فله‌ای از کارخانه‌های آرد خریداری و به سطح نان اضافه می‌کنند. باتوجه به اینکه ممکن است هنگام جداسازی سبوس از گندم در کارخانه‌های آردسازی آلودگی‌های شیمیایی، میکروبی و قارچی برای سبوس ایجاد گردد لذا خطر مصرف این نوع نان‌ها دوچندان می‌شود. متولی اصلی مقابله با این امر در واحدهای نانوایی، وزارت بهداشت بوده که باید برخوردی جدی با واحدهای صنفی متخلف اعمال نماید تا دیگر شاهد این اقدام غیرمجاز و خطرناک در واحدهای نانوایی نباشیم. 

***متولی اصلی این مساله، بهداشت است
اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: یک سال است که اتحادیه استفاده از سبوس را به صورت جداگانه در واحدهای نانوایی ممنوع کرده اما متاسفانه به دلیل درخواست‌های مشتری، نانوایان دست به چنین اقدامی می‌زنند.
پابرجا با بیان اینکه در اصل مردم باید از مضرات و خطرات این کار، آگاه شوند، اظهار کرد: نانوایان به اجبار تن به چنین کاری نمی‌دهند و این اقدام به دلیل درخواست مشتریان است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اتحادیه برای آگاهی مردم و نانوایان اقدامی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اتحادیه در این زمینه قدرت اجرایی ندارد و متولی اصلی رسیدگی به این مساله، وزارت بهداشت است.  

***توصیه ما به خودمراقبتی مردم است

محسن فرهادی، معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با غلات نیوز در این خصوص اظهار کرد: کنترل دوره‌ای مصرف سبوس به صورت جداگانه روی سطح نان، در دستور کار ما قرار دارد و بخشنامه‌ای را هم به این منظور به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به عنوان تکلیف ابلاغ کرده‌ایم.
وی افزود: طبیعتاً بازرسان ما به صورت 24 ساعته در واحدهای صنفی نان مستقر نیستند لذا در حقیقت توصیه ما به مردم، بیشتر خود‌مراقبتی است. متاسفانه به دلیل تبلیغات غیرعلمی، برخی از مردم گمان می‌کنند با مصرف این نوع نان‌ها سبوس بیشتری مصرف کرده و برایشان مفیدتر است چنانکه به هنگام خرید نان از نانوایان تقاضا می‌کنند سبوس روی سطح نان اضافه کنند. لذا نانوایان باید برای عدم انجام این کار مجاب شوند.
فرهادی در ادامه با بیان اینکه بازرسان بهداشت محیط در حین پایش واحدهای نانوایی از اقدام واحدها به افزودن سبوس به صورت جداگانه روی سطح نان جلوگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی عمومی برای مصرف نان‌های سبوس‌دار استاندارد بر عهده وزارت بهداشت نیست و ما فقط آموزش صنفی را بر عهده داریم.
وی گفت: ما به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرده‌ایم که بر خودمراقبتی مردم تاکید کرده و نیز در صورت مشاهده واحدهای صنفی متخلفی که دست به این اقدام می‌زنند، برخوردهای حقوقی و غذایی لازم صورت گیرد که حتی در برخی مواقع واحد نانوایی متخلف را به تعطیلی می‌کشاند. 
معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: ریشه‌کن کردن این پدیده در واحدهای نانوایی، چند وجهی است. بخشی از آن به خود مردم برمی‌گردد و بخشی دیگر متاسفانه به سوء استفاده‌های مالی نانوایان به منظور کسب سود بیشتر.
تولید نان‌های به اصطلاح سبوس‌مال در استان اصفهان متاسفانه بسیار رواج دارد که در ادامه مهندس حسین صفاری، مدیرگروه بهداشت محیط استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از سبوس به صورت جداگانه روی سطح نان در واحدهای صنفی نانوایی استان اصفهان بسیار دیده شده است، در این باره خاطرنشان کرد: متاسفانه استفاده از سبوس‌های فله‌ای و غیرمجاز در واحدهای صنفی نانوایی اصفهان، از سوی بازرسان ما مورد مشاهده قرار گرفته که البته جمع‌آوری شده‌اند و تاکید ما این بوده که حتما از سبوس‌های مجازی که به صورت فراوری شده در واحدهای آردسازی استان تولید می‌شود، برای سطح نان استفاده نمایند.
همچنین دکتر سالکی، مدیرعامل انجمن غذا، صنعت، سلامت و کارشناس نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و داروی استان اصفهان هم در این باره توضیح داد: سبوسی که در فرایند تولید نان به سطح خمیر اضافه می‌شود، اگر فراوری شده و نهایتا اسیدفیتیک آن طبق استاندارد ملی ۱۷۰۲۸ کاهش یافته باشد، برای سطح نان و و زیر چانه (در نان بربری) مناسب است.
وی در ادامه بیان کرد: برای اولین بار سازمان غذا و داروی استان اصفهان و اداره استاندارد استان، استاندارد ملی سبوس خوراک انسان را تدوین و سازمان غذا و داروی اصفهان پروانه بهداشتی ساخت سبوس خام خوراکی انسان را برای یکی از کارخانه‌های آرد استان صادر نموده است که البته این سبوس در فرایند تولید نان در واحدهای صنفی باید الزاما فرایند تخمیر را طی کند. 
کارشناس نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و داروی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتحادیه نانوایان و واحدهای بهداشت محیط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، متولیان نظارت و رسیدگی به این مسأله در واحدهای صنفی نانوایی هستند. این ارگان‌ها مکلفند سبوس‌هایی را که روی سطح یا زیر چانه نان اضافه می‌شوند، تحت نظارت و کنترل قرار دهند تا حتما فراوری شده و دارای پروانه بهداشتی ساخت از وزارت بهداشت باشد.

خبرنگار: سیمین باقری

               


 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٦ آذر ١٣٩٧        ساعت:     ٠٩:٣١

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...