صفحه اصلی > نان > نان 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  نان‌های چرب از روغنی که کمیاب است

  برخی افراد که می‌توان انگیزه‌های آنان را سودجویانه و تا حدی فرصت‌طلبانه نامید، از کمبود مقطعی روغن خوراکی و سرخ کردنی در بازار استفاده و این نوع کالاها را انبار و احتکار کرده اند.

            

جنبه دیگر ماجرا رفتار مردمی است که عادت دارند غذاهایی بخورند که یک وجب روغن روی آن باشد و راه برآورده کردن نیاز خود به غذاهای چرب را در انباشتن و نگهداری روغن بیش از نیاز در منزل می دانند.
این مسائل و جنبه های روانی ترس از نایاب شدن این کالا، بازار را تا اندازه ای به سمت آشفتگی برده و نان سودجویان و چرب خورها را هر چند نتیجه اش متفاوت است، در روغن انداخته است.
این در حالی است که بسیاری افراد در کشورهای دیگر سال هاست که از مصرف و زیاده روی در استفاده از روغن فاصله گرفته اند و برخی گیاهخوار شده اند و برخی غذاهای بخارپز یا آب پز مصرف می کنند.

افسون شدگان کالای چرب
در کشور ما به وفور افرادی دیده می شود که به هیچ وجه نمی توانند بدون غذای چرب زندگی کنند و جای خالی روغن و چربی را در غذا با هیچ چیز دیگر پر نمی کنند.
این اشخاص، کره را به عنوان روغن مصرف می کنند و دنبه را تبدیل به روغن می کنند و دنبال هرنوع روغن چه گیاهی و چه جانوری می گردند و از عواقب آن هراس ندارند و گوششان به حرف هیچکس بدهکار نیست.
شیفتگی به غذای چرب نه تنها قدیمی های کباب چرب و چیلی خور را درگیر خود کرده، بلکه گریبانگیر جوانان فست فود خور نیز شده است.
کارشناسان و متخصصان تغذیه برپایه تحقیقات خود اعلام کرده اند که مصرف این نوع روغن ها و استفاده بیش از حد آن،خط قرمزدر سلامت افراد محسوب می شود.
طبق آمار، مصرف روغن در کشور ما بیش از میزان استانداردهای جهانی است و سرانه مصرف آن برای هر فرد ایرانی هشت کیلوگرم بالاتر از متوسط دنیاست.

سرزنش کنندگان بچه‌های روغن نباتی در صف روغن نباتی  
قدیمی ها برای سرزنش جوانان و توصیف کم بنیه بودن نسل پس از خود به آنان بچه های روغن نباتی می گفتند اما همین سرزنش کنندگان در شرایط کرونایی برای تهیه روغن های نباتی سرو دست می شکنند و ساعت ها در صف می ایستند.
در این میان برخی از قدیمی ها به مصرف دنبه، انواع کره و روغن خوبو(حیوانی) پناه برده اند.
دنبه از آن دست چربی هایی است که طعم و بوی آن برای بیشتر جوان ها قابل تحمل نیست؛یکی از این جوان ها زهره دختر همسایه است. او که هیچ وقت رنگ و رویش را در محوطه مجتمع نمی دیدی حالا از بوی دنبه ای که پدرش مصرف می کند فراری شده و در بیشتر مواقع در حیاط مجتمع پرسه می زند.
زهره می گوید با این که در و پنجره ها را باز می کند و هود آشپزخانه را روشن نگه می دارد اما این بوی بد از خانه شان بیرون نمی رود.

تهدید سلامت انسان با انباشت روغن‌های اشباع در بدن  
دکتر سیاوش باباجعفری متخصص تغذیه، رئیس انجمن تغذیه ایران شاخه فارس، رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و مدیر گروه علوم تغدیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به عادت های دیرینه مردم در مصرف غذاهای پرچرب اشاره کرد و گفت: متاسفانه از دهه های گذشته علاقه مندی و استفاده از غذاهای سرخ کردنی و چرب افزایش چشمگیری داشته و انواع روغن و کره گیاهی و حیوانی همچنان با بیشتر خوراکی ها مصرف می شود.
وی افزود: انواع و اقسام روغن ها به دو گروه اصلی اشباع و غیر اشباع تقسم می شود که اکثر روغن های مصرفی دارای درصد بالایی از روغن اشباع است که این نوع روغن زیان بخش است.
باباجعفری با بیان این که پیشنهاد دریافت انرژی روزانه از روغن ها و چربی ها به طور علمی ۲۵ تا۳۵ درصد است افزود: هر چه سن و سال افراد بالاتر می رود باید میزان دریافت انرژی از روغن ها کمترشود در غیر این صورت چربی های مضر در بدن انباشته می شود.
وی با اشاره به این که در اکثر خوراکی ها به طور طبیعی مقداری روغن وجود دارد،اظهار داشت:در انواع مواد غذایی مانند گوشت، سویا و حتی برخی سبزی ها مقداری روغن وجود دارد که در زمان مصرف جذب بدن می شود.
رئیس مرکز تحقیقات تغذیه ای و مدیر گروه علوم تغدیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافغه کرد که میزان روغن مصرفی نباید بیش از حد باشد ،ادامه داد: اکثر چربی های موجود در روغن های مایع و جامد که به صورت گیاهی عرضه می شود بی کفیت و ضعیف و برای سلامتی مضر است.
وی افزود: این روغن ها در جداره رگ های بدن رسوب می کند و باعث بیماری های قلبی و عروقی می شود.
باباجعفری بیان کرد: در صنعت علاوه بر قیمت پایین تربه دلیل این که حمل روغن جامد آسانتر است و معمولا هزینه نگهداری کمتری دارد در انواع غذاهای کنسروی، شیرینی و دیگر محصولات غذاهایی آماده مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات تغذیه ای و مدیر گروه علوم تغدیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر این که روغن های به صورت اشباع بسیار مضر است،ادامه داد: روغن حیوانی نیز داری مقادیر بالایی از این نوع این روغن هاست.این روغن که به روغن خوبو یا کرمانشاهی معروف است از شیر گرفته می شود و چربی مضر بالایی دارد.
وی به دیگر انواع چربی هایی که به عنوان روغن استفاده می شود اشاره کرد و گفت: پی و دنبه از دیگر چربی هایی است که در اطراف بدن حیوانات و احشاء قرار گرفته و بیشتر مردم آن را با حرارت دادن مورد استفاده قرار می دهند.
باباجعفری با اشاره به مشکلات و عوارضی که با مصرف این روغن ها پدیدار می شود،بیان کرد:روغن ها ی با درصد چربی اشباع بالا چه از نوع گیاهی و چه حیوانی موجب افزایش احتمال ابتلا به چربی خون، بیماری های قلبی، کبد چرب و دیگر بیماری های مزمن مثل سرطان می شود.

لزوم تغییر عادت غذایی در مورد چربی‌ها
رئیس انجمن تغذیه ایران شاخه فارس بیان  کرد:از این رو تا جایی که امکان دارد باید از مصرف این روغن ها کم کرد و استفاده آن را در پخت غذا تا حد امکان پایین آورد.
وی بیان کرد: مصرف متعادل روغن های غیر اشباع که بطور مثال در روغن های کانولا و زیتون دیده می شود برای سلامتی مفید است.
باباجعفری بر مصرف غذاهای کم چرب و انواع سبزی تاکید کرد و افزود:ما باید خودمان را به مصرف غذاهای سالم به صورت بخارپز، جوشانده یا آب پز و کباب شده با حرارت ملایم عادت دهیم تا از ابتلا به بیشتر بیماری ها در امان بمانیم.چراکه املاح ویتامین ها در این روش های پخت غذا کمتر از دست می رود و به میزان بالاتری در غذاها ماندگاری بالاتری دارد.

اقدامات برای رفع کمبود روغن در فارس

مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اعلام کرده اند که قدم های موثری برای رفع کمبود روغن که کالای اساسی است برداشته اند.
این سازمان در این زمینه افزود: نمونه بارز این اقدامات فعال کردن کارخانه نیمه تعطیل در شیراز است که با توان و ظرفیت بالاتری به چرخه تولید آورده شده و خط تولید کارخانه از روغن صنعتی به روغن خوراکی تبدیل شده است.
علاوه بر این ها،نظارت و بازرسی بر توزیع روغن در بازار را گسترش داده تا از احتکار و کم فروشی جلوگیری و آرامش در بازار برقرار شود.
البته کمبود روغن در سطح تولید و عرضه به دلیل وقفه در ترخیص مواد اولیه و چندین علت ریز و درشت مثل تحریم‌ها و عدم امکان نقل و انتقال پول و ارز است چراکه تولید روغن خوراکی در کشور صددرصد وابسته به واردات مواد اولیه از خارج است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اعلام کرد: می‌کوشیم کمبود روغن در بازار استان با افزایش ظرفیت تولید یک کارخانه شیراز رفع شود.
حمیدرضا ایزدی در حاشیه بازدید از کارخانه ها و فروشگاه های تامین و توزیع روغن شیراز گفت: از اواسط پاییز سهم یک هزار و ۸۱۸ تن این کالا توسط شرکت های پخش و ۱۲۱۲ تن از سوی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و مابقی با رایزنی های سازمان صمت فارس و وزارتخانه اختصاص یافته است.
وی بیان کرد :از آبان ماه سال جاری تاکنون حدود ۷۱۶۰  تن روغن در فارس توزیع شده است و روزانه افزایش تولید ۷۰ تن داشته ایم.
در این بازدید نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز از اقدامات مسئولان برای تامین روغن مورد نیاز شهروندان قدردانی کرد.
روح الله نجابت گفت: جهت گیری کارخانه های روغن نباتی فارس به سمت بهسازی، نوسازی و افزایش تولید است.
وی بیان کرد: با توجه به کمبود کالاهای اساسی به خصوص روغن، باید اشکالات بوجود آمده به طور اساسی ریشه یابی و رفع شود.
شهروندان می توانند کم فروشی،گران فروشی و احتکار روغن را با سامانه ۱۲۴ درمیان گذارند.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٢ دی ١٣٩٩        ساعت:     ١٤:٠٧

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...