صفحه اصلی > نان > نان 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرکل استاندارد استان قم:

  تمرکز ما روی سبوسدار کردن نان در واحدهای آزادپز استان است

  اختصاصی/منصور فرزانه گفت: اگر چه در حال حاضر در اجرای طرح آرد 12 درصد سبوس‌گیری شده در برخی از واحدهای خبازی دچار نوسان هستیم اما مشکل عمده ما این است که این طرح برای واحدهای یارانه‌ای اعمال شود و در واحدهای آزادپز که متأسفانه اغلب آردشان را از سایر استان‌ها تأمین می‌کنند، این مسأله رعایت نمی‌شود.

            

در حال حاضر تمرکز ما روی واحدهای آزادپز است تا بتوانیم نظارت بیش‌تری روی این واحدها داشته باشیم و این کار را به صورت فشرده‌تر در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرکل استاندارد استان قم در گفت‌وگو با غلات نیوز بیان کرد: استاندارد ملی 103 مصوبه سازمان ملی استاندارد درباره ویژگی‌های آرد گندم است. این استاندارد طبق مصوبه شورای عالی استاندارد کشور، اجباری اعلام شده و باید تحت نظارت و مقررات سازمان ملی استاندارد قرار گیرد. تا کنون 5 بار روی این استاندارد تجدید نظر شده است. ما از 5 واحد تولیدی آرد در استان قم برخورداریم و هر 5 کارخانه دارای پروانه استاندارد هستند و به طور مرتب رصد، بازرسی و نمونه‌برداری می‌شوند. علاوه بر رصد واحدهای تولیدی آرد، ما در قالب یک طرح ویژه با وجود اینکه حضور در واحدهای نانوایی جزو وظایف اداره استاندارد نیست به دلیل اهمیت موضوع، امسال طرح ورود به واحدهای نانوایی را اجرا کرده و نمونه‌برداری از آرد واحدهای خبازی را هم شروع کرده‌ایم و نتایج را در شورای سیاست‌گذاری گندم، آرد و نان استان اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما بابت تولید آرد در سطح استان مشکل حادی نداریم جز یک مورد که موضوعی خاص و چالشی در استان بود و آن، بحث میزان سبوس‌گیری آرد بود. سبوس، ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری‌ها دارد. نانی که از آرد سبوس‌دار تولید شده باشد، رنگ آن تیره‌تر می‌شود و این بحث سبوس بیشتر در نان سنگک مطرح است. استان قم، برند سنگک در کشور محسوب می‌شود و نسبت به سایر نقاط کشور، سنگک در استان قم از حساسیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر این مسأله برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و طی دو سال گذشته درصد سبوس‌گیری آرد سنگک بیش از 18 درصد بود و با آنچه که در استاندارد ملی 103 آرد ذکر شده، اختلافی قابل توجه داشت. علت اینکه استاندارد هم اجرا نمی‌شد، شاید همکاری نامناسب میان دستگاه‌های نظارتی بود و از سوی دیگر بحث فرهنگی بود که متأسفانه فرهنگ مصرف نان سبوس‌دار در جامعه جا نیفتاده بود اما خوشبختانه تعامل مثبتی با همکارانمان در استانداری، شرکت غله، سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری آغاز کرده و جلسات متعددی برگزار نمودیم و خوشبختانه توانستیم به تدریج میزان سبوس‌گیری آرد را از 21 درصد به 15 درصد برسانیم. از اول بهمن‌ماه سال 96 هم میزان سبوس‌گیری آرد را به 12 درصد رساندیم و خوشبختانه پیشرفت بسیار خوبی در اجرای طرح حاصل شد به‌خصوص از زمانی که آقای رادمنش آمدند، تعامل ما با ایشان بیشتر و بهتر بود و این مسأله به اجرای موفق طرح، بسیار کمک کرد.

اگرچه در حال حاضر در اجرای طرح آرد 12 درصد سبوس‌گیری شده در برخی از واحدهای خبازی دچار نوسان هستیم اما مشکل عمده ما این است که این طرح برای واحدهای یارانه‌ای اعمال شده و در واحدهای آزادپز که متأسفانه اغلب آردشان را از سایر استان‌ها تأمین می‌کنند، این مسأله رعایت نمی‌شود و آردی که در این واحدها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سفید است که یا از استان‌های دیگر تأمین می‌شود و ما این مسأله را به آن استان‌ها منعکس می‌کنیم و یا اساساً کیسه آردی که در واحد نانوایی مشاهده می‌شود متناسب با نان آن واحد نیست که البته ما برخوردهای بسیاری را اعمال می‌کنیم. خوشبختانه این مسأله را در واحدهای دولتی‌پز اجرایی کرده‌ایم و در حال حاضر تمرکزمان روی واحدهای آزادپز است تا بتوانیم نظارت بیشتری روی این واحدها داشته باشیم و این کار را به صورت فشرده‌تری در دستور کار قرار داده‌ایم.

تأکید می‌کنم که وظیفه اداره استاندارد، نظارت بر واحدهای نانوایی نیست اما به خاطر تعامل با استان و همکاری خوبی که با شرکت غله و خدمات بازرگانی و استانداری استان داریم، به این مسأله ورود کرده‌ایم.
همچنین برای اینکه از جنبه داخلی بتوانیم جواب محکم‌تری در این قضیه داشته باشیم، آزمایشگاه منوط به بحث آرد را تقویت کردیم و مجموعه این عوامل باعث شده وضعیت آرد در استان نسبت به سالیان گذشته مطلوب‌تر شود و تلاش ما این است که این امر را در واحدهای آزادپز هم اجرایی کنیم. تمام این اقدامات در جهت ارتقاء سلامت شهروندان صورت می‌گیرد.

فرزانه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اجرای استاندارد حرارت غیرمستقیم در استان قم اظهار کرد: در گذشته تنورهای واحدهای نانوایی به شیوه حرارت غیرمستقیم بود اما تنورهایی که امروزه مخصوصاً در واحدهای نان تافتون وجود دارد، به شیوه حرارت مستقیم است. از نظر استاندارد، حرارت مستقیم، قابل قبول نیست و حرارت مستقیم آتش روی نان مضراتی را بر جای می‌گذارد. از سال 85 شورای عالی استاندارد، دستگاه‌های پخت نان را مشمول مقررات استاندارد اجباری کرد. به سازمان استاندارد تکلیف نشد که به نانوایی‌ها ورود کرده و با تنورهای حرارت مستقیم برخورد کند لذا تولید دستگاه‌های با حرارت غیرمستقیم، استاندارد اجباری شد یعنی اگر در جایی از کشور تولیدکننده‌ای می‌خواهد دستگاه یا ماشین‌آلات پخت نان تولید کند، باید تحت نظارت سازمان استاندارد قرار گیرد و طبق ضوابط استاندارد، دستگاهش را به صورت حرارت غیرمستقیم تولید کند.
ما پارسال به صورت تصادفی، طرح بازرسی از واحدهای نانوایی را داشتیم و به چند مورد برخورد کردیم که دستگاه‌ها به صورت غیراستاندارد بودند. به این موارد رسیدگی کردیم و به دستگاه‌هایی که تولید شده و از سایر استان‌ها آمده بود، به آن استان‌ها انعکاس دادیم. در استان قم فقط به یک تولیدکننده متخلف برخوردیم که سریعاً برخوردها اعمال شد و تولید این تولیدکننده متوقف گردید.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٣ ارديبهشت ١٣٩٧        ساعت:     ٠٩:٢٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...