صفحه اصلی > آرد > آرد 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  تغییر دستوری نوع آرد نانوایی های سنتی/ احتمال بازگشت به مشکل ضایعات نان در دهه ۷۰

  رئیس اتحادیه نان سنتی تهران از تغییر دستوری نوع آرد نانوایان سنتی و درصد سبوس گیری آرد آنها خبر داد و گفت: این اقدام باعث بازگشت به شرایط پخت نان در دهه 70 شده و ضایعات نان را افزایش می دهد.

            

به گزارش غلات نیوز از تسنیم، مقدم  در خصوص دریافت مواد ضد عفونی برای نانوایی ها اظهار داشت: متاسفانه هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده و مطلبی که به ما اعلام شد این بود که در سایت مورد نظرشان ثبت نام کنیم تا در نوبت دریافت مواد ضدعفونی قرار بگیریم، که در حال منتظر هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر واحد نانوایی  روزانه نیم لیتر مواد ضدعفونی نیاز دارد که از بازار آزاد تهیه می کند، گفت: مشکل اینجاست که مشخص نیست این مواد ضدعفونی از نظر درصد الکل مرغوب و مناسب هست یا خیر.البته با توجه به اینکه این نقطه ضعف ویروس کرونا حرارت است  مشکلی در خصوص آلوده بودن نان وجود ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی خاطر نشان کرد: نان تا لحظه رسیدن به دست مشتری عاری از آلودگی ویروس است و این موادضد عفونی نیز برای تمیز کردن میز کار، دستگیره ها و .. است تا نگرانی از بابت آلودگی احتمالی که مشتری ممکن است با دست زدن به میز و دستگیره دچار شود، نداشته باشیم.

*تغییر دستوری درصد سبوس گیری آرد نانوایی های سنتی

مقدم در خصوص وضعیت آرد نانوایی های سنتی گفت: مشکلی که به تازگی با آن مواجه شده ایم، تغییر سبوس گیری آردی است که قرار است به نانوایی های سنتی تحویل دهند. تا پیش از این درصد سبوس گیری آرد نانوایی های لواش و تافتون بین ١٥تا ١٨درصد و برای سنگکی ها ١٢  و ١٥ درصد بوده که نانوایان به انتخاب خود یکی یا مخلوط آن را دریافت می کردند. بنابراین این در اختیار نانوا بود که کدام نوع را انتخاب کند.

وی ادامه داد: از ابتدای ماه مبارک رمضان به صورت دستوری این درصد تغییر کرده و اختیار انتخاب آرد از نانوا گرفته شده است و درصد سبوس گیری، نان لواش و تافتون ١٥درصد و سنگک ١٢ درصد تعیین شده است.البته برای حل این مشکل به سازمان صمت استان تهران، استانداری نامه ارسال شده ولی آنها اعلام کردند این درصد، استانداردی است که در قانون ذکر شده است.

*کاهش کیفیت نان و بازگشت به دهه 70

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، با تأکید بر اینکه با این اقدام ما به دهه 70 باز خواهیم گشت که درصد ضایعات نان ٣٥درصد بود، تصریح کرد: 30 سال گذشته در دهه 60 نان ها با کنارهای خمیر و وسط نان سوخته به مردم فروخته می شد که باعث شد در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 درصد ضایعات نان به ٣٥درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب نان در آن دوران موجب شد مقام معظم رهبری نیز دستور رسیدگی به این موضوع را صادر فرمودند، اظهار داشت: بر همین اساس از آن زمان به بعد اختیار انتخاب نوع آرد به نانوا سپرده شد. این اقدام موجب شد سرانه مصرف نان که در دهه 70 و 80 میزان 9  کیلو و حتی به 10 کیلو نیز رسیده بود در حال حاضر به ٥کیلو برسد.

مقدم با تأکید بر اینکه نتیجه کار نشان داد، اختیار نوع آرد به نانوا، اقدام درستی بوده و نباید مجدد به شرایط دهه 70 بازگردیم زیرا آزموده را آزمودن خطاست، ادامه داد: وقتی میزان سبوس گیری آرد بالا باشد، نانوا در باز کردن خمیر با مشکل روبه رو شده و همان شرایط پخت نان با کناره های خمیر و وسط نازک و سوخته، رخ می دهد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران افزود: در حال حاضر آردی که به نانوایان تحویل داده می شود، از گندم وارداتی است که نوع آن مرغوب است. اما اثر تغییر نوع سبوس گیری آرد از تیر ماه خود را نشان می دهد، زیرا گندم وارداتی تمام و از گندم داخلی استفاده می شود که این گندم نیز ٢٥درصد آن از نوع دان مرغ و به نوعی گندم درجه 3 و 4 و مابقی آن (75 درصد) از گندم درجه یک و دو است.

وی خاطر نشان کرد:  برای حل این مشکل حتی جلسه ای نیز با رئیس اتاق اصناف تهران نیز داشته ایم که قول دادند این مشکل را حل کنند. نکته این است که این تصمیم تنها برای نانوایی های سنتی گرفته شده و برای نان های صنعتی هیچ تغییری ایجاد نشده است؛ بنابراین همچنان نان های صنعتی آرد 21 و 27 درصد را با همان قیمت آردی که نانهای سنتی می دهند دریافت و در مقابل نان را گران تر از ما می فروشند. بنابراین ما نیز به دنبال این هستیم که نوع آرد نانوایی های سنتی به روال قبل بازگردد.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٤ ارديبهشت ١٣٩٩        ساعت:     ١٥:٠٨

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...