صفحه اصلی > گندم  > گندم 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  تکاپوی دلالان برای خرید گندم خراسان شمالی

  برداشت گندم از کشتزارهای خراسان شمالی در حالی آغاز شده است که از اکنون زمزمه های حضور دلالان برای خرید و دروی این دانه های طلایی دیده می شود اما این موضوع را مسئولان استان نادرست می دانند.

            

به گزارش غلات نیوز از ایرنا، کشاورزان بویژه آنان که در سطح کوچک و خرد اقدام به کشت گندم کرده اند امسال تمایلی به فروش محصول خود به دولت ندارند.
آنگونه که شماری از گندم کاران گفتند: امسال قصد دارند محصول خود را انبار کنند تا به مصرف خوراک دام برسانند و یا اینکه محصول خود را در بازار آزاد به دلالان عرضه کنند.
یکی از گندمکاران در شهرستان بجنورد در این باره گفت: پارسال پول گندم ها خیلی دیر پرداخت شد و به علت کمبود نقدینگی، دچار زحمت شدیم به همین علت امسال محصولم را در بازار آزاد که البته با قیمت کمی بیشتر از دولت خریداری می کنند می فروشم.
علی روحانی اظهار داشت: امسال نرخی که برای خرید تضمینی تعیین شده افزایشی ندارد و دلالان گندم را در بازار آزاد بهتر خریداری می کنند.

* قیمت خرید تضمینی افزایش نداشته است
نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان شمالی در این باره گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته افزایشی نداشته است از طرفی با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت این محصول در بازار جهانی بالا است و به همین علت دلالان در بازار حضور پیدا کرده و اقدام به خرید محصول گندم کاران می کنند و در این شرایط کشاورزان تمایلی برای عرضه محصول خود به دولت ندارند.
علی کاظمی اظهار داشت: تاخیر در پرداخت وجوه گندم از دیگر گلایه ها و علت هایی است که سبب خودداری کشاورز از تحویل گندم خود به دولت می شود.
وی افزود: در سطح کشور دلالان در بازار گندم حضور پیدا کرده و محصول کشاورز را با قیمت کمی بالاتر از نرخ تضمینی، خریداری کرده و با اختلاط کمی خاک، شن و یا اختلاط با گندم های نامرغوب و کهنه سال گذشته به غله می فروشند.
کاظمی با بیان اینکه کشاورز واقعی هرگز حاضر نمی شود که محصول خود را با ناخالصی و اختلاط با خاک و یا گندم سال گذشته به غله تحویل دهد گفت: دلالان که تنها به فکر سود هستند به این کار دست می زنند.
وی با بیان اینکه گلوگاه ها و گردنه هایی در عرصه کشاورزی هست که سبب می شود حضور دلالان بیشتر شود افزود: بدهکار بودن کشاورز به بانک ها، مقروض بودن آن ها و کمبود نقدینگی از جمله گردنه هایی است که دلالان در آن حضور یافته و سود کشاورزان را به جیب می زنند.
نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال 92 هم، قیمت پایین خرید گندم، سبب شد تا گندم کاران محصول خود را به دامداران بفروشند و بسیاری از گندم های تولیدی استان خوراک دام شد.
وی گفت: امسال هم قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم، مناسب نیست و برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد زیرا قیمت نهاده های مختلف کشاورزی افزایش یافته و هزینه های تولید بالا رفته است.
وی در ادامه اظهار داشت: قیمت برای خرید تضمینی گندم بسیار دیر اعلام شد و کشاورزان نتوانستند به درستی برای کشت امسال تصمیم بگیرند زیرا نرخ های خرید زمانی اعلام شد که کشت ها انجام شده بود.
نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون تولید برای گندمکار صرفه اقتصادی ندارد و آنچه دست کشاورزان را می گیرد معادل و یا کمتر از حداقل حقوق کارگری است.
وی درباره تصمیم دولت برای خرید گندم از طریق ثبت در سامانه پهنه بندی اظهار داشت: ثبت نام دراین سامانه به گونه ای است که امکان تخلف در آن وجود دارد حتی دلالان هم می توانند با ترفند های مختلف در سامانه ثبت نام کنند و یا از شراط نامناسب کمبود نقدینگی کشاورز سوء استفاده کرده و از طریق سامانه گندم را به دولت عرضه کند.

* امسال گندم کمتری به دولت فروخته می شود
دیگر عضو نظام صنفی کشاورزی شهرستان شیروان نیز با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم پایین است گفت: چند سالی است که دولت نرخ تضمینی این محصول را با تاخیر اعلام می کند و امسال نیز قیمت، زمانی اعلام شد که کشاورز کشت را انجام داده بود.
وی که خواست نامش ذکر نشود با اشاره به اینکه امسال گندم کمتری به دولت فروخته خواهد شد اظهار داشت: کشاورزان به علت پایین بودن قیمت خرید تضمینی محصول خود را انبار می کنند و یا در بازار آزاد می فروشند.
وی با اشاره به اینکه امسال میزان عرضه گندم به دولت کم می شود افزود: امسال قیمت جهانی گندم افزایش یافته است و به یقین خرید گندم از خارج برای دولت گران تمام می شود.

* منافذ برای حضور دلالان بسته است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در این باره گفت: مطابق دستور العمل خرید گندم، موظف هستیم گندم را فقط از کشاورزان بخریم و البته گندم باید تولید امسال باشد و کشاورز اطلاعات خود را در سامانه پهنه بندی کشاورزی به ثبت رسانده باشد.
محمدجواد تشکری با تاکید بر اینکه غیر از کشاورز مجاز به خرید گندم از هیچ شخصی نیستیم اظهار داشت: ثبت نام صوری در سامانه به هیچ عنوان امکان پذیر نیست زیرا ثبت نام توسط کارشناسان انجام و راستی آزمایی می شود و کارشناسان در اجرای طرح پهنه بندی عرصه های کشاورزی به صورت مستقیم با کشاورز در ارتباط است و با وسعت کشت محصولات و میزان تولیدات آشنایی دارد.
وی گفت: کشاورز تنها می تواند 20 درصد بیشتر و یا کمتر از آنچه در سامانه برای میزان تولیدش پیش بینی شده گندم تحویل دهد و از این رو، راه ها از قبل برای حضور دلالان بسته شده است.
وی تصریح کرد: به فرض اینکه دلالان گندم خریداری کرده اند، برای تحویل به دولت هر جا از کشور بخواهند گندم را عرضه کنند باید براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه این اقدام را انجام دهند در غیر این صورت گندم دست آنان می ماند.

* شاید گندم ها برای مصرف دام انبار شود
تشکری با بیان اینکه یکی از محل های مصرف گندم خوراک دام است گفت: امسال قیمت جو با قیمت خرید تضمینی گنم برابر است و ممکن است امسال گندم کاران محصول خود را به دامداران بفروشند.
وی با بیان اینکه ممکن است کشاورزان گندم را انبار و به مصرف دام برسانند افزود: البته با برداشت جو ممکن است قیمت این محصول در بازار آزاد کاهش یابد که در این صورت دامدار تمایلی برای خرید گندم و مصرف آن به عنوان خوراک دام نخواهد داشت.
وی درباره افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و گلایه ها از قیمت خرید تضمینی گندم اظهار داشت: قیمت های تولید گندم در زمان کشت تغییر نکرده است و بر این اساس قیمت نرخ برداشت برای کمباین داران هم تغییر نکرده و کمباین داران با قیمت سال قبل گندم را برداشت می کنند.

* خرید گندم در 25 مرکز
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: کشاورزان امسال در 49 هزار هکتار اراضی آبی و 99 هزار هکتار اراضی دیم گندم کشت کرده اند.
عبدا لله یوسفی، ظرفیت سیلوهای ذخیره سازی گندم در استان را 350 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: 25 مرکز نسبت به خرید گندم مبادرت دارد که از این تعداد 18 مرکز تعاون روستایی و 6 مرکز بخش خصوص است.
وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال جاری 13 هزار ریال تعیین شده است گفت: انبارهای مناسب از نظر فنی و بهداشتی برای خرید گندم از کشاورزان در نظر گرفته شده است و برای محموله هایی که به سیلو و انبارهای وابسته به شرکت غله حمل می شود نیازی به صدور معرفی نامه کتبی نیست.
یوسفی افزود: مراکز صدور بارنامه در نقاط عمده تولید گندم در این استان مستقر هستند و محموله ها بایستی با صدور بارنامه معتبر از مبدا بارگیری داشته باشند.
وی گفت: پرداخت بهای گندم نیز به شکل 50 درصد مرحله اول و در مرحله دوم 50 درصد به شکل اتوماسیون در نظر گرفته شده تا اجحافی صورت نگیرد.
یوسفی اظهار داشت: خشکسالی باعث شده که 15 هزار هکتار از اراضی دیم این استان به مرحله برداشت نرسد اما با توجه به توزیع به موقع بذر، تغذیه گیاهی و مکانیزاسیون تولید گندم این استان امسال در مقایسه با سال قبل افزایش خواهد داشت.
وی افزود: میزان تولید گندم امسال 204 هزار تن پیش بینی شده و برآورد می شود حدود 165 هزار تن از این محصول توسط دولت خریداری شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال گندم کشاورزان تا 2 درصد سن زدگی بدون کسر قیمت از گندمکاران استان خریداری می شود.
استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.

 

                                     تاریخ:      سه شنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٧        ساعت:     ١٢:٥٣

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...