صفحه اصلی > گندم  > صادرات گندم 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در جلسه کارگروه قیمت گذاری گندم:

  قیمت عرضه‌ی گندم صادراتی و صنف و صنعت باید افزایش یابد

  مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست کارگروه قیمت‌گذاری گندم با بیان اینکه قیمت گندم باید براساس شاخص‌های نرخ ارز و قیمت جهانی تعیین شود، خواستار افزایش قیمت عرضه‌ی گندم صادراتی و صنف و صنعت در بورس شد و بر ورود موقت گندم به منظور استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات آردسازی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و صادرات آرد و مشتقات آن تأکید کرد.

            

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مهندس یزدان سیف در نشست کارگروه قیمت‌گذاری گندم که با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌های جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و اطلاعات و نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و کارشناسان شرکت برگزار شد، با بیان استراتژی شرکت در خصوص صادرات کالا،  اظهار کرد: به دنبال صادرات گندم نیستم، و فقط یکبار در حال حاضر مازاد گندم خود را صادر می‌کنیم.

مهندس سیف گفت: برنامه‌ی ما صادرات آرد و مشتقات آن از طریق واردات موقت جهت ایجاد اشتغال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های‌مان است و با توافقاتی که با روسیه و قزاقستان داریم درصدد انجام پروژه‌ی ورود موقت گندم به کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطر نشان کرد: درحال حاضر موجودی گندم کشور 9 میلیون تن است و با توجه به فروش 1میلیون و60 هزارتنی آذرماه که پیش بینی می‌شود در دی‌ماه به حدود یک میلیون و 100 هزار تن برسد، با موجودی 4 میلیون و 600 هزار تن وارد فصل خرید سال آتی خواهیم شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که با این میزان فروش، کاهش 400 هزار تنی موجودی ابتدای فصل نسبت به مقدار مصوب رقم خواهد خورد، تأکیدکرد: ما بایدصادرات آرد و مشتقات آن را نه از محل گندم داخلی، بلکه با ورود موقت گندم از خارج کشور و به ویژه روسیه و قزاقستان در دستورکار قرار دهیم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه عناصر تعیین قیمت گندم را نرخ ارز و قیمت جهانی دانست و گفت:  با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی گندم، توان فروش بر اساس افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت را داریم و پیشنهاد ما اصلاح نرخ فروش صادراتی گندم است و از کارگروه می‌خواهیم که کمک کنند تا قیمت گندم را گام به گام به قیمت جهانی نزدیک کنیم.

مهندس سیف، با اعلام عرضه‌ی سبدی گندم در بورس به قرار 40 درصد گندم درجه یک و 30 درصد درجه دو و درجه سه برای مصارف صنف و صنعت، تصریح کرد: دیگر فروش صرف گندم استان‌های خوزستان و گلستان توجیه نداشته و انجام نخواهد شد.

معاون وزیرجهادکشاورزی با تأکید مجدد بر ضرورت اصلاح قیمت عرضه‌ی گندم صنف و صنعت، تصریح کرد: قیمت فروش 900 تومانی گندم به صنف و صنعت برای زمانی است که قیمت ارز 2600 تومان بود، نه حالا که قیمت ارز 4200 تومان شده و روز به روز هم بالاتر می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت عرضه گندم صنف و صنعت در بورس از قیمت گندم‌های وارداتی که برای خوراک دام مصرف می‌شوند، بسیار پایین‌تر است. چراکه در شرایط امروز و با توجه به افزایش قیمت ارز، واردات گندم درجه 3 بدون احتساب کرایه حمل زیر 1200 تومان تمام نمی شود و لذا امکان اینکه این گندم‌های عرضه شده توسط دولت از چرخه خوراک انسانی خارج و برای سود بیشتر به چرخه خوراک دام منتقل شوند، دور از ذهن نیست. بنابراین برای جلوگیری از فساد باید قیمت گندم تغییر و افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاروزی در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود در فصل زراعی پیش‌رو 13 میلیون تن گندم در کشور تولید و حدود 10 میلیون تن نیزخریداری ‌شود که در صورت تحقق نیازی به واردات نخواهیم داشت.

براساس این گزارش؛ سرپرست اداره کل امور ارزی و صادرات شرکت نیز در این نشست با اشاره به افزایش فروش گندم در ماه جاری گفت: تاکنون کل عرضه‌ی گندم در بورس به 18 میلیون تن رسیده که و حدود 700 هزار تن نیز فروش رفته که بیشتر فروش گندماز نوع گندم درجه سه است.

آتوسا عجملو تشریح کرد: براساس آمار گمرک، صادرات گندم و آرد  و مشتقات آن در سال 1395 حدود 219 هزار تن بوده که 26هزار تن آن آرد می‌باشد و در سال 1396 به میزان صادرا در 8 ماهه اول به 316 هزار تن افزایش یافته که 148 هزار تن آن آرد و مشتقات است.

وی افزود: میزان فروش گندم صادراتی در آذرماه به 103 هزارتن رسید که نسبت به ماه قبل رشد چشم‌گیری داشته و نشان می دهد که علی‌رغم افزایش قیمت فروش از سوی شرکت، خرید بیشتر شده است و بیشترین مقدار فروش گندم هم متعلق به گندم درجه سه از استان‌های سراسر کشور است.

 این گزارش حاکی‌است؛ در این نشست پس از بحث و بررسی در خصوص تعیین قیمت فروش گندم، به‌جز نماینده‌ی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سایر اعضای کارگروه با افزایش قیمت عرضه گندم صنف و صنعت موافقت نموده وآن‌را  تصویب کردند.

همچنین؛ نمایندگان وزارت‌خانه‌های جهادکشاورزی، صنعت‌معدن و تجارت و اطلاعات و سازمان حمایت،  لزوم ایجاد بستر و شرایط لازم برای آزادسازی قریب‌الوقوع قیمت گندم در راستای جلوگیری از هدر رفت منابع دولتی، اقتصادی شدن تولید و صادرات و رفع مفاسد ناشی از پرداخت یارانه‌ها را خواستار شدند.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٢ دی ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٥٢

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...