صفحه اصلی > گندم  > دوروم 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 نگرانی در مورد واردات محصولات کشاورزی شدت گرفت؛

  دعوا بر سر گندم

  در حالی که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مثل گندم هنوز اعلام نشده و کشاورزان را دچار بلاتکلیفی و سردرگمی کرده است، مباحثی نیز مبنی بر تغییر نکردن نرخ خرید تضمینی نسبت به سال گذشته مطرح می‌شود که باعث دلسردی هرچه بیشتر کشاورزان شده است. این در حالی است که رسیدن به خودکفایی در تولید گندم که روزی مایه افتخار دولت بود و ضریب خوداتکایی کشور را در تولید کالاهای اساسی بالا برده بود،

            

 این روزها واکنش‌هایی را از سوی برخی از وزرای دولت همراه داشته است. بر همین اساس در ابتدا وزیر بهداشت هم‌راستا با فعالان بخش بازرگانی دولتی و خصوصی، در حمله‌ای به تولید گندم اعلام کرد که با توجه به اینکه گندم‌های داخلی کیفیت ندارد،

بخشی از گندم مورد نیاز خود را وارد کنیم. مدت‌زمان زیادی از این اتفاق نگذشته بود که وزیر صنعت، وزارت جهاد کشاورزی را در نشست اتاق بازرگانی به بی‌کفایتی متهم و اعلام کرد که «به دنبال فشار واردکردن به وزارت جهاد کشاورزی برای عمل به مسوولیت‌های خود است.» فردای آن روز خبر رسید که وزیر صنعت، رییس «کارگروه تنظیم بازار» و «گندم، آرد و نان» شده است. از این رو و با توجه به اظهارات و عملکرد قبلی وزیر صنعت در بخش بازرگانی داخلی، نگرانی‌هایی بابت «احتمال واردات دوباره گندم» و «عدم توجه به خودکفایی این محصول» در جامعه کشاورزی کشور ایجاد شده است.

در حق کشاورزان جفا شد
در همین خصوص وزارت کشاورزی نیز به این موضوع واکنش نشان داد. عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه گندم داخلی از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: اگر کیفیت نان طبخ شده در برخی نانوایی‌ها پایین است به‌خاطر گندم نیست بلکه به‌دلیل عدم رعایت اصول پخت نان است.
عباس کشاورز همچنین درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه گویا قرار است دولت نرخ خرید تضمینی گندم را نسبت به سال گذشته تغییری ندهد و سال گذشته نیز افزایش دو درصدی نرخ خرید تضمینی کشاورزان را دلسرد کرد، اظهار داشت: از نظر بنده فضای اقتصادی جامعه چند پیام دارد نخست اینکه تولیدی که جریان دارد باید استمرار یابد، گندمکار یک فعال اقتصادی است و درست نیست که ما به هر دلیلی او را دچار نگرانی کنیم. دوم اینکه همه کسانی که در فضای اقتصادی کشور فعالیت می‌کنند تورم به آنان تحمیل می‌شود، وقتی دولت می‌گوید ۹ درصد تورم وجود دارد کشاورز هم با آن زندگی می‌کند. کارمزد اعتبارات بانک نیز برای کشاورزان بین ۱۵ تا ۱۸ درصد است؛ بنابراین چگونه انتظار داریم کشاورزان هیچ توقعی برای افزایش قیمت نداشته باشند؟

معاون وزیر جهاد کشاورزی به مهر گفت: کشاورز نیز با هزینه‌های مختلفی ازجمله سوخت، دستمزد کارگر، نهاده‌ها، حمل‌ونقل و... مواجه است. نباید انتظار داشته باشیم کشاورزان هزینه‌های ما را متحمل شوند. به نظر بنده دولت حتما تدبیر مناسبی خواهد اندیشید و چنین نگرانی‌ای ندارم. وی تصریح کرد: البته سال گذشته مقداری در حق کشاورزان جفا شد.
وی توضیح داد: مشکل دولت ناشی از این است که نمی‌تواند نان را گران کند در نتیجه می‌خواهد فشار خود را به گندمکاران وارد کند، اما نباید سرنوشت این دو را با هم گره زد.

گندم باکیفیت خارجی، ارزان نیست
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند قیمت گندم داخلی بسیار گران‌تر از نوع خارجی آن است و واردات این محصول برای کشور به‌صرفه‌تر است، گفت: تا سال ۹۳، قیمت داخلی گندم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از نرخ گندم وارداتی بود، از سال ۹۳ به بعد به دلیل ارزان شدن قیمت انرژی در دنیا، نرخ محصولات کشاورزی نیز کاهش یافت. آیا مصلحت ما این است که به‌خاطر اتفاقات مقطعی در دنیا، مزارع را ببندیم؟ آیا کشاورزان کشور که در طول تاریخ، گندم ارزان‌قیمت تولید کرده‌اند به‌خاطر یک اتفاق اقتصادی مقطعی باید زیر سوال بروند؟ آیا اگر دولت به هر دلیل نمی‌خواهد ارزش ارزهای خارجی را واقعی کند بایستی هزینه‌های آن را کشاورزان متحمل شوند؟

وی ادامه داد: دوم اینکه نرخ گندم تابع کیفیت آن است. در حال حاضر قیمت گندم از تنی ١٣٠ دلار تا بالای ۴۰۰ دلار متغییر است. کسانی که می‌گویند گندم خارجی ارزان است چه گندمی را با چه کیفیتی می‌گویند؟ قیمت گندم ایرانی با کیفیت و خصوصیاتی که دارد کمتر از ۲۵۰ تا ۲۸۰ دلار نیست. پست‌ترین گندم، گندم دامی است که اصلا در کشور ما تولید نمی‌شود. گندم‌هایی که برخی دوستان می‌گویند قیمت‌شان کیلویی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است، گندم‌های باکیفیت پایین هستند.
کشاورز درباره اینکه آیا گندم‌های وارداتی به کشور از نوع کم‌کیفیت آن بوده است، افزود: گندم با کیفیت بالا وارد کشور نمی‌شد. در دو سه مقطع که گندم‌های وارداتی را چک کردیم مزیت کیفیتی بالایی نسبت به تولیدات داخلی نداشتند و از نظر کیفیت، گندم‌های داخلی در سطح بسیار بالایی قرار داشت ضمن اینکه۴۰ درصد گندم تولیدی کشور ما درجه یک است.
وی در واکنش به سخنان وزیر بهداشت مبنی بر کم‌کیفیت بودن گندم داخلی که موجب می‌شود نانوا ناچار به استفاده زیاد از نمک در آرد شود، گفت: هر محصول کشاورزی یک طول رشد رسیدن دارد؛ یعنی روزی که ما از مزرعه، گندم یا برنج را برداشت می‌کنیم همان روز نمی‌توانیم آن را تبدیل به آرد یا پلو کنیم. دوم اینکه خمیر از زمان درست شدن آن هم با مصرف مایه خمیر مناسب تا موقعی که می‌خواهد وارد تنور شود باید چند ساعت در یک درجه حرارت مناسب نگهداری شود تا مرحله تکاملش را طی کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌در واحدهای نانوایی باید ۲۰ پاتیل خمیر داشته باشند و این خمیرها به خوبی عمل بیایند و به دست شاطر برسند، نانوایی‌های ما چون فضای کافی ندارند، می‌خواهند با نمک و جوش شیرین این کار را انجام دهند. قبلا نیز یک ماده خطرناک استفاده می‌کردند. این مساله را نباید به پای کیفیت گندم گذاشت و در حال حاضر در بسیاری از نانوایی‌ها نان با کیفیت بسیار مطلوب تولید می‌شود.
می‌توانیم اجازه واردات را بدهیم.

به گفته کشاورز، در طول تاریخ کشاورزی ایران، این سومین باری است که کیفیت گندم داخلی زیرسوال برده می‌شود. در دو مرتبه قبلی، بررسی و نمونه‌گیری زیادی انجام و مشخص شد که این تردیدها واقعیت ندارد و دیدند گندم وارداتی هیچ مزیتی ندارد.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کسانی که مطرح می‌کنند گندم داخلی بی‌کیفیت است، به ما بگویند چه گندمی با چه خصوصیاتی می‌خواهند، ما به آنان آدرس می‌دهیم در کدام منطقه کشور گندم مورد نظرشان تولید می‌شود. اگر ثابت کنند که گندم با کیفیت موردنظرشان در داخل تولید نمی‌شود، می‌توانیم اجازه واردات را بدهیم.
گندم وارداتی به بیش از 2 هزار تومان می‌رسد
همچنین علیقلی ایمانی، رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور در این ارتباط گفت: اگر قیمت گندم در کشورمان بالاست باید توجه کنیم که چه کاری برای کشاورزان گندمکار خود انجام داده‌ایم که اکنون توقع داریم این محصول را با قیمت پایینی تولید کنند.
وی با اشاره به اینکه کشاورزی سنتی در برخی مناطق کشور وجود دارد و هنوز نیز محصول با دست برداشت می‌شود، افزود: در این شرایط چطور می‌توانیم با کشاورزان اروپایی و آمریکایی از لحاظ قیمتی رقابت کنیم و بگوییم آنجا ارزان یا اینجا گران است.
وی ادامه داد: وقتی زیرساخت‌های مناسبی نداریم که بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم تا قیمت گندم پایین بیاید، طبیعی است که نرخ گندم داخلی با خارجی متفاوت باشد.
ایمانی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل بالا بودن هزینه تولید گندم در کشورمان نیاز به سرمایه‌گذاری داریم تصریح کرد: وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از سال 55 تا به امروز را مشاهده کنید، همواره کمتر از پنج درصد بوده است و با این رقم نمی‌شود کار کرد.وی گفت: در صورتی که دولت می‌خواهد گندم وارد کند بیاید ما گندمکاران را آزاد کند. دولت براساس قانون اساسی کشورمان وظیفه دارد برای مردم شغل ایجاد کند.

رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور ادامه داد: اگر دلار به حال خود گذاشته شود و دولت در نرخ آن دخالتی نداشته باشد، قیمت گندمی که به کشورمان می‌آید بالاتر از دو هزار تومان خواهد بود.
ایمانی با بیان اینکه پروتئین گندم کشورمان در مقایسه با سایر کشورها بالاتر است، گفت: در استان‌های گلستان، مازندران، کرمانشاه، گیلان، خوزستان، گندم با پروتئین 8/13 درصد تولید می‌شود که بیش از شش میلیون تن از گندم کشورمان را شامل می‌شود. این گندم را اگر بخواهیم وارد کنیم باید به نرخ 400 دلار (در هر تن) بخریم.
وی یادآور شد: از طرفی نیز باید توجه داشت، گندمی که از آن سوی مرزها به کشورمان وارد می‌شود معلوم نیست که چه کیفیتی دارد.
عده‌ای می‌خواهند ریشه تولید گندم را تبر بزنند
رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور در ادامه به تسنیم گفت: پروتئین گندم ایران به طور میانگین بالای 12 درصد است و هیچ مشکلی ندارد و اینکه گفته می‌شود نمک آن زیاد است به آن برمی‌گردد که عده‌ای می‌خواهند اصل موضوع تولید گندم را از ریشه و بیخ و بن با تبر بزنند.
ایمانی گفت: باید مشاهده شود که آیا نظارتی بر مهارت پخت نان در نانوایی‌های کشور وجود دارد؛ در این ارتباط تا به حال بررسی صورت نگرفته است.وی افزود: معلوم نیست که آرد تهیه شده از گندم داخلی کجا نگهداری می‌شود که تا به حال این امر نیز مورد بررسی قرار نگرفته است. کارخانه آردی که از گندم داخلی آرد تولید می‌کند و سیلویی که گندم را نگهداری می‌کند تا به امروز بررسی نشده‌اند.
رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور تاکید کرد: در این شرایط بدون انجام بررسی‌های لازم به یکباره می‌خواهیم ریشه تولید گندم را در کشورمان از بین ببریم. برای رفع مشکلات کیفیت نان باید این مشکلات را حل کنیم.
لزوم خودکفایی محصولات اساسی
ایمانی گفت: یک میلیون و 300 هزار گندمکار در کشورمان وجود دارد که ممر درآمد آنها از طریق تولید گندم است اگر می‌خواهیم شغل آنها را بگیریم برای آنها چه برنامه‌ای داریم؟
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم تولید گندم در داخل کشور و رسیدن به خودکفایی این محصول تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید موکدی بر لزوم خودکفایی محصولات اساسی در کشورمان به ویژه گندم داشته‌اند. رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور افزود: معظم‌له در جمع مسوولان مملکتی فرمودند که به این حرف و گپ و گفت‌ها توجه نکنید که در آن سوی مرزها گندم ارزان‌تر است و باید در تولید محصولات استراتژیک خودکفا شویم.
ایمانی اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی اشاره شده است که برای مقابله با تکانه‌های اقتصادی باید اقتصاد کشورمان را مقاوم کنیم و ضریب خوداتکایی خودمان را به ویژه در محصولات کشاورزی بالا ببریم زیرا در هر اتفاقی، ممکن است کالای استراتژیکی مانند گندم را نشود به کشور وارد کرد.
ماجرای رییس کارگروه گندم، آرد و نان
رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور همچنین در واکنش به ریاست وزیر صنعت بر کارگروه گندم، آرد و نان گفت: اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بخواهد رییس کارگروه گندم و آرد و نان باشد، مغایر با قانون انتزاع (تمرکز وظایف بخش کشاورزی) است. وی تصریح کرد: باید مشاهده شود که آیا به قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی اصلاحیه‌ای زده‌اند یا چطور شده که وزیر صنعت، رییس کارگروه گندم، آرد و نان شده است.
ایمانی یادآور شد که در قانون انتزاع این وظیفه برعهده وزیر جهاد کشاورزی گذاشته شده است و اینکه وزارت صنعت امروز می‌خواهد مسوولیتی در این محدوده بگیرد، چه معنایی دارد؟
وی تاکید کرد: وزارت بازرگانی حذف شد که وظایف آن به وزارت جهاد کشاورزی بیاید. حال که به خودکفایی گندم با تلاش کشاورزان جهاد کشاورزی رسیده‌ایم و به جای واردات هفت میلیون تنی گندم، صادرات انجام می‌دهیم، این‌طور برخوردها حرکت مناسبی به حساب نمی‌آید.
 
منبع: جهان صنعت

 

                                     تاریخ:      شنبه ٦ آبان ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٤٥

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...