صفحه اصلی > گندم  > دوروم 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی:

  نرخ خرید تضمینی سال بعد، هفته آینده اعلام خواهد شد

  اختصاصی/ یزدان سیف درباره قیمت خرید تضمینی سال آینده گفت: محاسبات آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس هزینه‌های کشاورزان و با احتساب بهره‌وری انجام و به شورای اقتصاد ارجاع داده شده و در حال تصمیم‌گیری هستند و ان‌شاءا... ظرف هفته جاری یا هفته آینده قیمت خرید تضمینی سال آینده اعلام خواهد شد.

            

نشست خبری یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران صبح امروز در شرکت بازرگانی دولتی برگزار شد.
سیف در ابتدای سخنانش گفت: امروز در حالی در خدمت شما هستیم که تقریباً فصل زراعی 1396 و 1397 آغاز شده و کشاورزان و همه تولیدکنندگان گندم در حال تدارک برای تولید هستند. خرید تضمینی گندم تقریباً به پایان رسیده و امروز شتاب تحویل به مراکز خرید گندم اندک شده و من فکر می‌کنم در همین ارقام خواهد ماند.

وی ادامه داد: در سال زراعی 96-95 قریب به 5 میلیون و 900 هزار هکتار تدارک کشت دیده شده که به دلیل تنش‌های محیطی و سرمای خشک و عدم بارندگی در بسیاری از استان‌ها بین 5 تا 5/5 میلیون هکتار از این اراضی برداشت شده است. برای این منظور هزار و 112 مرکز خرید تدارک دیده شده تا کشاورزان گندمشان را به سهولت تحویل دهند. قریب به 8 میلیون و 864 هزار تن گندم تا دیروز خریداری شده و مبلغ 115 هزار و 858 میلیارد ریال مبلغ کل گندم دریافتی از کشاورزان است که 74 درصد از این مبلغ به کشاورزان داده شده و 26 درصد آن باقی مانده که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن با توجه به برنامه‌ریزی‌های دولت تأمین و پرداخت شود.

سیف افزود: در سال زراعی که گذشت، سه استان خوزستان با یک میلیون و 350 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 100 هزار تن و فارس با 900 هزار تن، بیشترین حجم تولید گندم را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن اینکه متغیر کیفیت در سال زراعی گذشته به شدت در حوزه تولید و مسائل زراعی و بخش خرید مورد توجه قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در ادامه اظهار کرد: برخی معتقدند کیفیت گندم داخلی توان تولید نان کیفی را ندارد. در سال 1396 که گندم وارداتی نداشتیم و تمام گندم خبازی‌ها در قالب تولید داخل تأمین شده، در بررسی و ارزیابی کیفیت نان کشور در مرداد سال 95 و 96، به ترتیب به نمره‌های 82 و 84 دست یافتیم که این افزایش، ثمره زحمات ما در حوزه معاونت وزارت بخش جهاد کشاورزی و تلاش همکاران بنده در حوزه خرید بوده است. امروزه ما با کیفیت قابل قبولی در حوزه نان‌های خبازی مواجه هستیم. ضمن اینکه در ارزیابی کیفیت نان، متغیر شکل، اندازه خمیر، کشش خمیر، ویژگی‌های رنگ، عطر، طعم و ماندگاری لحاظ شده که خدا را شکر نتایج قابل قبولی داشته‌ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به میزان صادرات گندم اشاره نمود و گفت: تا به امروز قریب به 400 هزار تن گندم برای صادرات چه به صورت مستقیم و چه به صورت مشتقات به فروش رسیده و هم‌اکنون هم یک کشتی گندم دوروم در بندر امام در حال بارگیری است.تا دیروز قریب به 14 هزار تن از این کشتی به مقصد کشور ایتالیا بارگیری شده بود. گندم کشور ما برای شرکتی عرضه می‌شود که در مهد پاستای دنیاست. امیدواریم تا پایان سال برنامه‌ای برای صادرات قریب به 400 هزار تن گندم دوروم در کشور داشته باشیم و حداقل 300 هزار تن از آن محقق شود. خوشبختانه در حال حاضر تقاضای بالایی برای صادرات گندم دوروم وجود دارد و امروز تولیدکنندگان خارجی به کیفیت گندم ما به‌ویژه گندم دوروم واقف شده‌اند.

سیف در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از متغیرهایی که در سال جاری به آن توجه شد، کیفیت خرید بود و این موضوع آن‌چنان اهمیت یافت که قریب به 13 هزار نمونه گندم را در مراکز خرید به صورت رندومی انتخاب کرده‌و در مراکز پژوهشگاه غلات مورد ارزیابی قرار دادیم که این مسأله باعث گردیده در حوزه خرید ارتقاء کیفیت را شاهد باشیم.
وی در ادامه به شرایط ذخایر استراتژیک گندم در کشور اشاره نمود و در این‌باره خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرایط ما در حوزه ذخایر بسیار خوب است و در حوزه گندمنزدیک به 12 میلیون تن موجودی داریم و از شرایط بسیار خوبی در حوزه ذخایر برخوردار هستیم که این ما را به لحاظ مسائل امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار داده است.
سیف در ادامه با اشاره به طرح قیمت تضمینی و عرضه گندم در بورس گفت: ما در این طرح به دنبال این هستیم که دولت کوچک‌تر شود، کشاورزان به کیفیت بالاتری دست یابند، بار مالی دولت سبک‌تر شده و کشاورزان سریع‌تر به پولشان برسند و اگر طرح قیمت تضمینی در بورس را به اجرا دربیاوریم، این چهار نکته محقق خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران اشاره نمود و گفت:تا به امروز کشاورزانی که گندمشان را تحویل داده و اسمشان در سامانه ثبت بانکی ثبت شده، حداقل 50 درصد پولشان را دریافت کرده‌اند و کشاورزانی که تا 28 خردادماه گندمشان را تحویل داده‌اند، تمامی مطالباتشان به طور کامل پرداخت شده است. قریب به 74 درصد از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده و همه ارکان نظام تلاش دارند این پول در اسرع وقت به دست کشاورزان برسد.
وی بیان کرد: در بحث واگذاری خرید تضمینی به بخش خصوصی، با چند نکته مواجهیم. ما شرایطی را فراهم می‌کنیم که فقط تولیدکنندگان گندمشان را عرضه کنند تا در موضوع ورود بخش خصوصی گلوگاهی برای فساد و عرضه گندم خارج از شبکه وجود نداشته باشد. اولین اقدام در اختیار داشتن سامانه اطلاعاتی از کشت گندم کشاورزان است که این سامانه با مشارکت بورس طراحی شده و ظرف دو ماه آینده مشخصات کامل کسانی که گندم کشت کرده‌اند، وارد این سامانه شده و با GPS نقطه‌زنی خواهد شد.
دو سناریو در این زمینه وجود دارد که نخست، استفاده از ظرفیت‌های روستایی جهاد کشاورزی و دوم، استفاده از خدمات دولت از جمله پست‌بانک در روستاهاست که این موارد انجام شده و تا پایان آذرماه اطلاعات گندم‌کارانی را که برای سال آتی گندم به ما عرضه می‌کنند، در اختیار خواهیم داشت. در گام دوم با یاری وزارت جهاد کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی روستاها، شهرستان‌ها و استان‌ها در پایان بهمن و اوایل اسفندماه میزان برآورد کشاورزان مشخص خواهد شد.کشاورزان می‌توانند به عنوان عرضه‌کنندگان گندم در بورس ثبت نام کنند و در کارخانه‌ها این سناریو تنظیم شده که از کشاورزان گندم را تحویل گرفته و بر اساس قیمتی که در سال آینده محقق می‌شود، خرید خواهند کرد. لذا در این شرایط بار مالی دولت سبک‌تر و کشاورزان سریع‌تر به مطالباتشان دست خواهند یافت ضمن اینکه ما در این حوزه یک بسته اطلاع‌رسانی و ترویجی تهیه نموده‌ایم که به‌موقع برای اطلاع‌رسانی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.
وی در ادامه در خصوص تأمین منابع بخش خصوصی در این زمینه تصریح کرد: قریب به 4 هزار میلیارد تومان پیشنهاد تسهیلات برای کارخانه‌ها و سیلوهای بخش خصوصی پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان مهر و اواسط آبان مصوبه لازم از سوی هیأت وزیران انجام و قبل از پایان سال این پروژه اجرایی شود.

سیف در بخش دیگری از سخنانش درباره عرضه گندم در بازار جهانی بیان کرد: کشورهای دیگر، امروز یارانه‌هایی پنهان را در دل گندم‌هایی که به بازار جهانی عرضه می‌کنند، پرداخت می‌نمایند. اما نکته ما این است که گندم‌های ما به لحاظ کیفیت به جایی رسیده که به بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌شود و ما متقاضی جهانی داریم. ما امروز گندم دوروم را به نرخ 243 دلار و گندم آسیابانی را با نرخ 212 دلار به بازار جهانی عرضه کرده‌ایم که این نرخ نسبت به کشور روسیه بالاتر است. دولت اگر می‌خواهد به دنبال صادرات باشد و اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد باید حتماً یارانه صادراتی را در حوزه صادرات لحاظ کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خاتمه گفت: کل واردات گندم سال جاری، 59 هزار تن بوده که صرفاً برای طرح عبور موقت وارد کشور شده و البته از زمانی که صادرات گندم رونق گرفته میزان واردات هم کاهش یافته و شرکت‌های داخلی تمایل دارند از گندم‌های داخلی برای تولید آرد صادراتی استفاده کنند.

 

                                     تاریخ:      شنبه ١٥ مهر ١٣٩٦        ساعت:     ١٣:٥٤

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...