صفحه اصلی > سیلو > سیلوداران 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  آیا بخش خصوصی برای احداث سیلو انگیزه ای دارد؟

  اختصاصی/ در حال حاضر کشور دارای 12 میلیون تن سیلوی بخش خصوصی به جهت نگهداری گندم است که از این میان 9 میلیون تن شرایط استاندارد دارد. قطعاً به جهت ذخیره‌سازی گندم در درجه اول اولویت با بخش دولتی است و در شرایطی که با حجم بالایی از تولید گندم روبه‌رو باشیم، استفاده از بخش خصوصی هم به جهت ذخیره‌سازی نیاز می‌شود.

            

 در حال حاضر کشور از سیلو اشباع شده اما در مناطق خاصی که نیاز به احداث سیلو است، به دلیل شرایط خاص منطقه‌ای و همچنین عدم توجیه اقتصادی، بخش خصوصی از احداث سیلو در آن مناطق استقبال نمی‌کند اما در مجموع در حال حاضر عمده سیاست دولت این است که به دلیل محدودیت اعتبارات و پروژه‌های ناتمام دولتی، در بحث احداث سیلو بخش خصوصی وارد عمل شود.

البته به گفته سیلوداران بخش خصوصی در شرایط فعلی که دولت اولویت احداث سیلو در کشور را به بخش خصوصی واگذار کرده و در مقابل شرایطی پیچیده سر راهشان قرار داده است، به نظر می‌رسد احداث سیلو از سوی بخش خصوصی اقدامی ریسک‌پذیر و غیرعقلانی باشد. درواقع دولت سه شرط را پیش روی سیلوداران بخش خصوصی قرار داده است. نخست اینکه احداث سیلو در منطقه باید متناسب با نیاز و با تأیید اداره غله و استانداری باشد. دوم اینکه بعد از اعطای مجوز، دولت در قبال تحویل گندم به سیلو تعهدی نمی‌پذیرد و بخش خصوصی موظف به تأمین گندم خواهد بود و سوم اینکه دولت اعتباری به منظور اعطای تسهیلات در اختیار این بخش قرار نمی‌دهد. لذا متقاضیان باید قبل از هر اقدامی این شروط را بپذیرند اما با این شرایط  قطعا انگیزه‌ای برای ورود بخش خصوصی به این بخش باقی نخواهد ماند. چه بسا سیلوهایی که در این بخش احداث شده غالباً در حال حاضر خالی مانده‌اند.

به گفته برخی سیلوداران سیاست‌های دولت مبنی بر حمایت از بخش خصوصی نبوده و در واقع بر این است که گندم‌ها جهت ذخیره‌سازی در سیلوهای کارخانه‌ها نگهداری شوند زیرا در این صورت مستقیماً وارد چرخه تولید شده و بدین ترتیب هزینه‌های تبعی دولت برای حمل گندم از سیلو به کارخانه آرد کمتر می‌شود. متأسفانه با سیاست فعلی دولت، آینده تاریک و مبهمی در انتظار سیلوداران بخش خصوصی است؛ چرا که دولت ترجیح می‌دهد در درجه اول از سیلوهای ملکی و انبارهای مکانیزه خود و سپس از فضای ذخیره‌سازی کارخانه‌ها استفاده نماید و اگر حجم گندم خریداری شده بالا باشد در این شرایط  اجبارا باید از بخش خصوصی کمک بگیرد. اما اگر فرض را بر خشکسالی و کاهش خرید گندم بگذاریم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نخواهد شد.

متأسفانه اغلب افرادی که در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده‌اند در حال حاضر به دلیل معوقه‌ها و جرایم بانکی غالباً در حال ورشکستگی و تعطیلی سیلوهایشان هستند و ادامه فعالیت برایشان توجیه اقتصادی ندارد.
از طرف دیگر به نظر می‌رسد با توجه به میزان خرید سالانه گندم و حجم فعلی ذخیره‌سازی در کشور با احتساب 6 میلیون تن سیلوی ملکی بخش دولتی و همچنین اینکه فضای کشور در اغلب استان‌ها از سیلوی ذخیره‌سازی گندم اشباع شده و حتی برخی از استان‌ها دو برابر ظرفیت خود با سیلوهای مازاد مواجه هستند، دیگر نیازی به احداث سیلوی جدید نباشد اما به گفته برخی از فعالان بخش خصوصی با توجه به اینکه سیلوهای احداث شده در بخش خصوصی هم اغلب در حال حاضر خالی مانده‌اند متأسفانه دولت هنوز هم مجوز احداث سیلوی جدید صادر می کند .در واقع مشخص نیست این اقدام دولت در حالی که بسیاری از سیلوداران قدیمی و پیشکسوت با سیلوی خالی و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، بر پایه چه سیاست هایی است.

در واقع در حال حاضر اولویت ساخت با بخش خصوصی و اولویت ذخیره‌سازی با بخش دولتی است و این دو با یکدیگر همخوانی ندارد. قطعاً با توجه به آنچه که گفته شد انگیزه‌ای برای ورود بخش خصوصی به این عرصه باقی نخواهد ماند و زمانی انگیزه ایجاد می‌شود که اولویت ساخت و ذخیره‌سازی با بخش خصوصی باشد.

به گفته برخی از سیلوداران با توجه به مشخص نبودن حجم خرید گندم در هر فصل خرید تأمین منابع بانکی برای احداث سیلو در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در پروژه جدید ریسک بالایی را می‌طلبد زیرا در شرایطی که حجم خرید گندم در کشور کاهش یابد دولت گندم‌ها را در سیلوهای ملکی و انبارهای مکانیزه خود نگهداری می‌کند. متأسفانه تصمیمات به جهت احداث سیلو در بخش خصوصی کوتاه‌مدت بوده و برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در این بخش آینده‌نگری و کارشناسی نمی‌شود.

در واقع دولت باید برای احداث سیلو در بخش خصوصی مکان‌یابی نموده و برای مناطقی که متناسب با میزان خرید سالانه گندم و حتی دو برابر آن دارای ظرفیت سیلو است مجوز احداث سیلو صادر نکند. زیرا قطعاً سرمایه‌گذاری در مناطقی که نیاز به سیلو نیست ضربه بزرگی به بخش خصوصی وارد خواهد کرد و حتی ممکن است تبعات بدی برای سرمایه کشور داشته باشد. لذا اولین قدم برای احداث سیلو نیازسنجی است، به عنوان مثال دولت می‌تواند گندم استان‌هایی چون هرمزگان را که در حال حاضر نیاز به سیلو دارد اما با عدم استقبال بخش خصوصی از احداث سیلو مواجه است، به جهت ذخیره‌سازی به سایر استان‌ها که دارای سیلو هستند، انتقال دهد تا از این طریق از ظرفیت سیلوهایی که خالی مانده اند استفاده گردد.

 

                                     تاریخ:      سه شنبه ٣٠ خرداد ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٣٢

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...