صفحه اصلی > سیلو 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  5 میلیون تن از ظرفیت ذخیره سازی دولت، غیر استاندارد است!

  اختصاصی/ ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در کشور در مجموع 18 میلیون تن است که از این حجم، 3 میلیون و 700 هزار تن به بخش دولتی و 9 میلیون و 300 هزار تن به بخش خصوصی اختصاص دارد و 5 میلیون تن از این ظرفیت، شامل انبارهای ساده نیمه‌ مکانیزه و چادری است.

            


به گفته بخش دولتی، در حوزه ظرفیت ذخیره‌سازی بلندمدت، استانداردترین سیلوها بتنی هستند که قابلیت نگهداری گندم را تا بیش از یک سال هم خواهند داشت و در سیلوهای بلندمدت فلزی متناسب با دما و شرایط رطوبتی و فضا و محصول، گندم‌ها تا 9 ماه قابل نگهداری خواهند بود.
با توجه به اینکه ذخیره‌سازی در سیلوهای ملکی هزینه کمتری برای دولت در برخواهد داشت، لذا اولویت ذخیره‌سازی در مراکز بخش دولتی است و در صورت نیاز به فضا، گندم به جهت نگهداری به بخش خصوصی انتقال داده خواهد شد. با وجود این، دولت برای عدم صرف هزینه و پرداخت اجاره‌بها به بخش خصوصی، در فصول خرید عمدتاً از 5 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی انبارهای ساده و چادری هم استفاده می‌کند تا برایش مقرون به صرفه باشد.

بخش دولتی ادعا دارد که گندم‌ها در فواصل کوتاه‌مدت در انبارهای چادری نگهداری می‌شوند و سریعاً به سیلوهای استاندارد انتقال داده خواهند شد. ضمن اینکه بخش دولتی تأکید می‌کند که سیلوهای ملکی دولت حتی انبارهای چادری و نیمه مکانیزه نیز شرایط استاندارد را دارا بوده و تعداد سیلوهای قدیمی بسیار محدود است و در حال حاضر بخشی از سیلوهای قدیمی از رده خارج شده‌اند و تنها حدود 400 هزار تن از ظرفیت ذخیره‌سازی دولت در حال حاضر قدیمی است که البته این ظرفیت هم شرایط استاندارد را دارد.

از سوی دیگر بخش خصوصی با اعلام اینکه این بخش از ظرفیت ذخیره‌سازی 5 میلیون و 500 هزار تن برخوردار است که البته این ظرفیت فقط به سیلوداران اختصاص دارد، می‌گوید در کنار مجموع این ظرفیت‌ها، نزدیک به 2 میلیون و 600 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم از سوی کارخانه‌های آردسازی به بخش خصوصی اضافه شده است. بخش خصوصی اعلام می‌کند که سیلوهای ذخیره‌سازی مربوط به این بخش از تکنولوژی بالا برخوردار بوده و مجهز هستند اما با توجه به اینکه چندین دهه از عمر سیلوهای دولتی می‌گذرد و برخی 70 الی 80 سال است که ساخته شده‌اند، شرایط استانداردی را ندارند. البته گویا قرار بود که با ساخت سیلوهای بخش خصوصی سیلوهای دولتی به تدریج از رده خارج شوند که این اتفاق نیفتاد و شرکت بازرگانی دولتی ایران باید نسبت به این مسأله پاسخگو باشد.
قطعاً سیلوهای بخش دولتی با توجه به مقطع ساختشان، دارای استانداردهای آن زمان هستند و با توجه به اینکه 80 سال از عمر ساختشان می‌گذرد، قطعاً استانداردهای روز را ندارند.

در این خصوص به سراغ مناطق مختلف کشور رفتیم و از میزان استاندارد بودن مراکز ذخیره‌سازی دولتی جویا شدیم. برخی از استان‌ها درباره شرایط نگهداری گندم و وضعیت سیلوهای دولتی اذعان می‌کنند که گندم‌ها در فصول خرید در انبارهای روباز نگهداری می‌شود در حالی که این انبارها شرایط نگهداری مناسب و استاندارد را ندارند. عمدتاً پیش آمده که گندم‌ها 6 ماه تا یک سال در این محیط‌های غیراستاندارد ذخیره‌سازی می‌شوند.
کارشناسان خرید گندم می‌گویند که با توجه به اولویت ذخیره‌سازی در سیلوهای ملکی دولت، مجبور به استفاده از انبارهای روباز هستند و این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که به جای اولویت ذخیره‌سازی در سیلوهای ملکی در درجه اول سیلوهای استاندارد برای ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار گیرند و باید بخشنامه‌ای صادر شود تا استفاده از چادرها و انبارهای روباز غیراستاندارد دولتی ممنوع گردد.
به گفته برخی دیگر نیز، 20 سال از عمر احداث انبارهای روباز دولتی می‌گذرد. سیلوها نیاز به تعمیر دارند و باید نوسازی شده یا از چرخه خرید حذف شوند. متأسفانه مقامات استانی برای تخلیه گندم در انبارها و چادرهای روباز، فشار می‌آوردند و باید بخشنامه‌ای صادر و انبارهای روباز جمع شوند در غیر این صورت گندم صدمه خواهد دید.

این در حالی است که با توجه به زنده بودن دانه گندم، شرایط نگهداری نامناسب قطعاً بر کیفیت آن اثرگذار خواهد بود و فرض بر اینکه گندم‌ها در فصول خرید در طولانی مدت در انبارهای روباز با شرایط نامناسب و غیر استاندارد نگهداری شوند، قطعا به آن‌ها آسیب وارد خواهد شد. لذا دولت در وهله اول باید به جای ارج نهادن به مسائل مالی و صرفه اقتصادی، به فکر نگهداری استاندارد گندم‌ها باشد تا سرمایه‌ای که خودش برای خرید آن میلیاردها هزینه می‌کند، به هدر نرود. دولت اولویت احداث سیلو را به بخش خصوصی داده اما از سوی دیگر اولویت ذخیره‌سازی را به سیلوهای ملکی خودش اختصاص داده است لذا باید به فکر ذخیره‌سازی استاندارد گندم باشد و اگر قرار نیست به بخش خصوصی واگذار شود، سیلوهای ملکی خودش را بازسازی کند.


 

                                     تاریخ:      سه شنبه ٢٦ دی ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:١٤

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...