صفحه اصلی > ماکارونی > انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 معاون بازرگانی شرکت ماکارونی مک:

  اساساً مخالف قیمت‌گذاری هستم/چیزی به نام تولید محصول با کیفیت در این صنعت معنایی ندارد

  اختصاصی/ رسول شفق با اشاره به تأثیر قیمت تمام شده بر ارتقاء و افت کیفی محصول خاطرنشان کرد: نزدیک به سه سال است علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید، دستمزد، هزینه‌های سربار و افزایش قیمت مواد اولیه،قیمت ماکارونی همچنان ثابت مانده است. لذا من اساساً مخالف قیمت‌گذاری هستم.

            

 در شرایط فعلی که تمامی محصولات ماکارونی تولیدی در کشور، چه آنها که با بهترین شرایط در واحدهای کاملاً صنعتی تولید می‌شود و چه آن دسته از محصولات که در بدترین شرایط و بدون نظارت تولید می‌گردد، با قیمت یکسان عرضه می‌شوند، چیزی به نام تولید محصول با کیفیت برای رقابت در این صنعت معنایی ندارد.

معاون بازرگانی شرکت ماکارونی مک در گفت‌وگو با خبرنگار غلات نیوز بیان کرد: برخلاف کشورهای اروپایی تمام نیاز گندم ماکارونی در ایران از طریق گندم دوروم تأمین نمی‌شود. به این دلیل که ظرفیت تولید این گندم در کشور و نیز ظرفیت استحصال آن و امکانات فنی تبدیل این گندم به آرد سمولینا به اندازه لازم در کشور وجود ندارد. بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در شرایط خوب و اگر سالی پرمحصول را پشت سر بگذاریم، بین 12 تا 13 میلیون تن تولید گندم در یک سال خواهیم داشت که از این مقدار حداکثر 500 هزار تن گندم دوروم تولید می شود. البته صنعتی که بیشترین مصرف این گندم را دارد صنعت ماکارونی است که متأسفانه در شرایط فعلی  خیلی رغبتی برای استفاده از گندم دوروم در این صنعت وجود ندارد.

وی افزود: دلیل اول این است که قیمت گندم دوروم در مقایسه با گندم معمولی بالاتر است. دوم اینکه امکانات تبدیل آن به آرد سمولینا به لحاظ فنی در کشورمان محدود است و سوم اینکه قیمت تمام شده ماکارونی در طول سالیان گذشته همچنان ثابت مانده است. در سال‌های گذشته دولت برای تولید این محصول به عنوان یک غذا برای قشر متوسط رو به پایین حساسیت داشت به طوری که حتی در دهه‌های 60 و 70  آرد یارانه‌ای به این صنعت اختصاص می‌داد و ریشه قیمت‌گذاری به همان زمان برمی‌گردد و از همان زمان هم نظارتی عالیه را در تعیین قیمت تمام شده داشته و همچنان تا امروز ادامهدارد، در حالی که موضوع قیمت‌گذاری در دنیا منسوخ است. بنابراین با این تفاسیر محصولی که با مواد اولیه خوب، متوسط و بد تولید می شود با قیمتی یکسان عرضه می‌شوند، چیزی به عنوان انگیزه برای تولید محصول کیفی در کشور وجود ندارد. لذا پیشنهاد ما به سازمان حمایت این است که ماکارونی را از قیمت‌گذاری خارج کند  تا در این صورت رقابتی سالم در بازار ماکارونی کشور ایجاد شود و مصرف‌کننده به دنبال کالای کیفی برود.

شفق ادامه داد: چالش دیگری که دو سال است صنعت با آن مواجه شده، گندمی است که در اختیار این صنعت می‌گذارند و ما به ناچار مجبور به استفاده هستیم؛ گندم‌هایی که از لحاظ کیفی در سطح بالایی نیستند و با توجه به اینکه در این صنعت نیاز به گندم با گلوتن بالا می باشد، بعضاً واحدها مجبور به اضافه نمودن افزودنی‌ها یا گلوتن به آرد می‌شوند. متأسفانه گندم‌هایی که از طریق بورس در اختیار این صنعت گذاشته می‌شود درصد افت‌ غیرمفید و ناخالصی‌های زیادی دارد.
معاون بازرگانی شرکت ماکارونی مک تصریح کرد: در گذشته انواع گندم وارداتی با کیفیت بالایی وارد کشورمان می‌شد که حضور این گندم با واریته‌ها و کیفیت‌های مختلف رقابتی را در بازار ایجاد می‌کرد، ضمن اینکه امکان خرید آن به صورت اعتباری برای واحدهای تولیدی وجود داشت. اما تقریباً دو سال است که ما مجبوریم گندم را به طور کامل و به صورت نقدی خریداری کنیم. طبیعتاً این گندم تا تبدیل به آرد شده و در نهایت در قالب محصول در بازار عرضه و فروخته شود، به طور تقریبی بین 4 تا 5 ماه زمان خواهد برد لذا این مشکلبه شدت قدرت نقدینگی واحدهای تولیدی را کاهش داده و در شرایط فعلی ما با کمبود شدید نقدینگی و نبود سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه مواجه هستیم.

شفق گفت: متأسفانه صفر تا صد این صنعت به سرنوشت گندم گره خورده و دلیل آن هم این است که دولت متولی اصلی گندم است و امروز ما تابع تصمیمات دولت هستیم. دو سال است که صنعت به نوعی این شرایط را تحمل می‌کند. ماکارونی که به عنوان یک محصول سالم با بالاترین استانداردهای روز دنیا در کشور تولید می‌شود، ارزان‌ترین غذاست اما متأسفانه مصرف آن در مقایسه با چهار سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش هم داشته است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به رکودی که بر بازار حاکم است نه تنها صنعت ماکارونی بلکه بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی کشور صرفاً برای بقاتلاش می‌کنند و نه برای سود. واحدهای تولیدی که با سرمایه‌های هنگفت راه‌اندازی شدند مجبور به ادامه فعالیت حداقل با زیان کمتر هستند و در واقع به ناچار برای گذران روزمرگی خودشان فعالیت می‌کنند. با اینکه امروز بیش از 750 تا 800 هزار تن ظرفیت نصب شده تولید ماکارونی در کشور داریم اماآنچه که از سه الی چهار سال گذشته در کشور تولید می‌شود بیش از 500 هزار تن نیست و متأسفانه به دلیل شرایط و مشکلات موجود ، برخی از واحدها مجبور به رقابت‌های ناسالم می‌شوند و برای به دست آوردن نقدینگی بعضاً تخفیف‌های غیرمتعارف عرضه می‌گردد که این‌ روش بیشتر زمینه را برای سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ ها فراهم می‌کند. لذا ساختار نظام توزیع باید اصلاح شود و از سیستم سنتی به مدرن تغییر پیدا کند.

معاون بازرگانی  شرکت ماکارونی مک در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر سرانه مصرف ماکارونی در کشور 5 کیلوگرم است که باید به کمک رسانه‌ها این میزان در کشور ارتقاء یابد. لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فرهنگ مصرف ماکارونی را در کشور اصلاح نماییم. ماکارونی غذایی سالم است که به اقتصاد کشور و سلامت خانواده کمک می‌کند و اگر سرانه مصرفش در کشور بالا رود اشتغال را در این صنعت افزایش می‌دهد، قیمت تمام شده کاهش می‌یابد، رقابت بالا می‌رود، محصول کیفی تولید می‌شود، تنوع تولید در کشور ارتقاء یافته و ظرفیت‌های جدیدی ایجاد می‌گردد. ضمن اینکه بستر صادرات هم فراهم خواهد شد. لذا اگر در 5 سال آینده سرانه مصرف ماکارونی را در کشور بالا ببریم این صنعت از بلاتکلیفی نجات پیدا خواهد کرد.
شفق گفت: در حال حاضر سهم صادرات ماکارونی از تولید سالانه حدود 50 تا 60 هزار تن است و این یعنی 10 درصد از آنچه که تولید می‌شود. در صورتی که 30 الی 40 درصد از ماکارونی تولیدی در کشور می‌تواند به بازار صادراتی عرضه گردد. لذا نیازمند ایجاد تشکل‌های صادراتی در قالب سندیکاهای صادراتی هستیم تا موضوع صادرات را پیگیری کرده و با خریدار خارجی وارد مذاکره شوند. صادرات، کاری تخصصی است و این تشکل‌ها باید در این عرصه نقش‌آفرینی کنند.

متأسفانه از آنجا که بسیاری از تولیدکنندگان در زمینه صادرات تخصص کافی را ندارند، بدون اینکه خودشان هم بخواهند به عنوان رقبای ناخواسته وارد بازار صادراتی می‌شوند که در مجموع در درازمدت این مسأله به نفع صادرات و اقتصاد کشور نیست.
وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا در قالب یک اقدام ملی در جهت افزایش میزان سطح آگاهی مردم نسبت به اصلاح الگوی مصرف آن در خانواده‌ها گام برداریم. متأسفانه در حال حاضر ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا پایین‌ترین سرانه مصرف ماکارونی را به خود اختصاص داده و اگر ظرف چند سال آینده میزان فعلی 5 کیلوگرم را به 7 تا 8 کیلو در کشور برسانیم اتفاق بزرگی در این صنعت رخ خواهد داد.

خبرنگار : سیمین باقری

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٥ مرداد ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:١٧

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...