صفحه اصلی > نان > نانوایان 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  قطع‌الرجال کارگران ماهر در صنف نان، دستگاه را جایگزین دست کرد!

  اختصاصی/ متاسفانه اعمال سیاست‌های غلط از سوی متولیان امر، در چند سال اخیر ضربه بزرگی به نان کشورمان وارد نموده چنان‌که دولت با ثابت نگه داشتن چندین ساله نرخ نان، کار را به جایی رساند که شاطران حرفه‌ای و کاربلد از شغل نانوایی کناره‌گیری کرده و جای خود را به افراد به اصطلاح نانوا و غیر متخصص دادند و متاسفانه زنگ خطر سلامت نان به صدا درآمد.

            

 اما افزایش چند برابری هزینه‌های تمام شده تولید برای نانوایان در مقابل ثبات چندین ساله نرخ، علاوه بر ضرر و زیان‌هایی که به نان کشور وارد کرد، موجب شد کارفرمایان به منظور کاهش هزینه‌هایشان دست به تعدیل نیروی انسانی بزنند و در نهایت دستگاه را جایگزین مهارت دست کنند اما متاسفانه نه تنها کیفیت نان تولیدی این دستگاه‌ها همانند نانی نیست که با مهارت دست به عمل آمده بلکه نیاز به افزودنی‌هایی همچون جوش شیرین و بلانکیت را ایجاد می‌کند.
محمدرضا خواجه، متخصص نان‌های سنتی کشور در گفت‌وگو با غلات نیوز در این باره تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته درخصوص کیفیت نان، 30 درصد مهارت نیروی انسانی، 50 درصد آرد و 20 درصد تجهیزات پخت دخیل است.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، نانوایان با بحران نیروی انسانی و قطع‌الرجال کارگری در صنف روبه رو هستند، گفت: در تامین نیروی کارگر فنی، به شدت با کمبود مواجه هستیم و همین مساله موجب شده نانوایان دستگاه را جایگزین نیروی انسانی کنند.
خواجه بیان کرد: بسیاری از کارفرمایان واحدهای نانوایی به دلیل فرار از بار بیمه، دارایی، دستمزد و عدم توان تامین نیاز اقتصادی کارگر، واحدهای نانوایی‌شان را ماشینی کرده‌اند.
متخصص نان‌های سنتی کشور با بیان اینکه به صورت کلان 80 درصد از نانوایی‌های سطح کشور ماشینی شده‌اند، اظهار کرد: عدم ارائه به‌موقع نرخ نان، باعث فرار نیروهای ماهر از صنعت نان و سقوط کیفیت نان شده است. وقتی از دستگاه به جای دست در تولید نان استفاده می‌کنیم، باید با عطر و طعم مطبوع نان خداحافظی کنیم.

*دستگاه‌هایی که مکملشان جوش شیرین است

خواجه بیان کرد: دستگاه‌های 4 غلتکی نیاز به استفاده از جوهر قند دارند؛ دستگاه‌هایی که با نام «شاطرماشین» از آن‌ها یاد می‌شود و هر نانوایی که در فرایند تولید نان از این دستگاه‌ها استفاده می‌کند، ناخودآگاه باید از جوهر قند برای ضعیف کردن خمیر نان کمک بگیرد.
وی در ادامه گفت: در گذشته واحدهای تافتون و سنگک‌پز، هریک با تعداد 10 نیروی انسانی اداره می‌شد در صورتی که میزان پختشان بسیار کمتر از نانوایی‌های امروزی بود. حال آنکه نانوایی‌های فعلی پختشان سه تا چهار برابر گذشته است اما کارگرانشان به سه نفر تعدیل شده و ماشین جای کارگر را گرفته است!
خواجه با بیان اینکه یک واحد تولیدی نان، محیط مناسبی برای اشتغال‌زایی و ارتقای کیفیت نان به شمار می‌آید، اظهارکرد: به طور کلی 60 درصد نانوایی‌ها این روزها دستگاهی شده‌اند و شاطرانی هم که در این واحدها کار می‌کنند، مهارت‌های پنجگانه پخت نان را نمی‌دانند! باید گفت متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که اگر روزی دستگاهی برای پخت نان در کشورمان نباشد، ما بی‌نان خواهیم شد چراکه نانوایان امروزی وابسته به دستگاه هستند و از مهارت‌های تخصصی پخت نان سر درنمی‌آورند!


*کارگران شاغل در واحدهای نانوایی، باید الفبای این کار را بدانند/ تعداد واحدهای سنتی‌پز،حالا دیگر انگشت‌شمار است

در بخش دیگری از این گزارش، بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان تهران خاطرنشان کرد: درحال حاضر اغلب واحدهای لواش و تافتون‌پز در تهران برای کاهش هزینه‌های کارگری، پختشان را از شکل تنوری به  دستگاهی تغییر داده‌اند.
نوروز مقدم ادامه داد: مسلما نانی که دست تولید می‌کند، خیلی بهتر از نانی است که با دستگاه درست شده باشد منتها این امر مستلزم آن است که کارگران شاغل در خبازی‌ها از وضعیت معیشتی خود راضی باشند.
وی افزود: افزایش نرخ نان پس از گذشت پنج سال ونیم، مرهمی روی زخم 5 سال گذشته نانوایان بود و کارفرمایان توانستند بخشی از حقوق کارگرانشان را ترمیم کنند اما متاسفانه بسیاری از واحدهای نانوایی از سال‌ها قبل به دستگاه روی آورده‌اند و تعداد واحدهای سنتی‌پز حالا دیگر انگشت‌شمار است.
رئیس اتحادیه نانوایان تهران با بیان اینکه کارگران شاغل در واحدهای نانوایی باید الفبای نانوایی را بدانند، گفت: متاسفانه آموزش در صنعت نان خیلی جدی تلقی نمی‌شود و مکانی برای آموزش کاربردی نانوایان نداریم
البته طی مدتی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، دوره‌های آموزشی برای نانوایان برگزار شد منتها علاوه بر اینکه کارگران نانوایی‌ها در فواصل زمانی بسیار کوتاه ترک کار می‌کنند، غالبا مسائلی در این دوره‌ها عنوان می‌شود که اصلا به درد کارگر نمی‌خورد و کلاس‌ها به جای اینکه عملی باشند، تئوری هستند.
نوروز مقدم ابراز کرد: کسب مهارت و تجربه در کنار یکدیگر،در کیفیت نان تولیدی بسیار اثرگذار است اما متاسفانه شرایط اقتصادی حاکم بر صنف، موجب کناره‌گیری شاطران ماهر از صنف نان و روی آوردن آن‌ها به شغل‌های دیگر با درآمدهای منطقی‌ترو سختی کار کمتر شده است.

خبرنگار: سیمین باقری



 

                                     تاریخ:      يکشنبه ١٧ آذر ١٣٩٨        ساعت:     ١٢:٣٣

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...