صفحه اصلی > نان > اتحادیه 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم تهران مطرح کرد:

  رتبه‌بندی نانوایی‌های حجیم در آینده نزدیک/ لزوم بهره‌مندی واحدهای صنفی نان از مسئولین فنی

  اختصاصی/محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم تهران با بیان اینکه واحدهای نان حجیم در آینده نزدیک به منظور رقابت‌پذیری بیشتر، درجه‌بندی خواهند شد، اظهار کرد: در حال حاضر یک نوع نان حجیم در کلیه مناطق تهران با شرایط کاملاً متفاوت تولید و با یک قیمت عرضه می‌شود

            

 و این مسأله عادلانه نیست لذا اتحادیه، واحدها را درجه‌بندی و به هر واحد، یک امتیاز اعطا خواهد کرد و در نهایت امتیازها جمع‌بندی و واحدها رتبه‌بندی خواهند شد. سپس بر اساس این رتبه‌بندی‌ها قیمت‌های متفاوت برای عرضه محصولات در واحدهای صنفی در نظر گرفته می‌شود. رتبه‌های اخذ شده بر سردر واحدهای صنفی درج می‌شود تا مردم با آگاهی از وضعیت آن واحد، دست به خرید بزنند. از آبان‌ماه جاری درجه‌بندی واحدهای صنفی از سوی اتحادیه کلید خواهد خورد.

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم تهران در گفت‌وگو با غلات نیوز خاطرنشان کرد: نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تا سال‌های گذشته آن‌طور که باید در سبد کالای خانوار جایگاهی نداشت و تقریباً بین 3 الی 4 سال است که با آزادسازی گندم، آرد و نان در این صنف و رقابتی که میان تولیدکنندگان نان‌های حجیم شکل گرفته، مردم به استفاده از این نوع نان‌ها روی آورده‌اند. در حال حاضر تهران از بابت مصرف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم سهم 20 درصدی را به خود اختصاص داده اما مجموع سهم مصرف این نوع نان‌ها به طور کلی در سطح کشور 11 الی 12 درصد است و روند رو به افزایش مصرف این نان‌ها در سطح تهران ناشی از فرهنگ‌سازی‌ها و اقدامات اتحادیه در جهت برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف است.

کرمی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود 570 واحد نانوایی حجیم و نیمه‌حجیم در تهران فعالیت می‌کنند که از میان آنها 60 واحد بدون مجوز هستند. البته اخطارهای لازم از سوی اتحادیه به این واحدها داده شده و به زودی در راستای اعطای مجوز به این واحدها اقدام خواهد شد.
در حال حاضر با توجه به میزان مصرف 20 درصدی نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در تهران، تعداد واحدها مازاد بر نیاز نبوده و نیز با توجه به اینکه دولت اخیراً صدور پروانه کسب جدید جهت احداث نانوایی را ممنوع کرده و تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه مجوزی اعطا نخواهد شد، همین تعداد نانوایی فعلی تا دو الی سه سال آینده برای تهران کافی خواهد بود. ضمن اینکه در صورت نیاز مناطق جدیدالتأسیس و یا ایجاد شهرک‌ها با موافقت اتحادیه جواز احداث نانوایی صادر خواهد شد.
رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم تهران در بخش دیگری از اظهاراتش به کیفیت آرد اشاره نمود و در این‌باره تصریح کرد: آرد مورد نیاز واحدهای حجیم و نیمه‌حجیم نیاز به گلوتن 30 به بالا، پروتئین حداقل 5/13 و ایندکس 80 به بالا دارد اما متأسفانه آردهایی که تحویل ما داده می‌شود هیچ‌یک از این فاکتورها را ندارد و طبق اظهارات مدیران آردسازی، کارخانه‌ها گندمی که نیاز آردهای حجیم را برطرف کند در اختیار ندارند. ما در این راستا نامه‌های متعددی را به دولت ارسال کردیم که یا اجازه واردات گندم خارجی را جهت رفع نیاز صادر نمایند و یا اینکه گندم کیفی سایر استان‌ها را جهت تولید آرد استاندارد حجیم در اختیار کارخانه‌های استان تهران قرار دهند.

وی افزود: متأسفانه این درخواست تا کنون مورد قبول واقع نشده و مسئولین اظهار می‌دارند که گندم استان‌های کیفی قابل ارائه به کارخانه‌های تهران نیست و ما باید برای خرید آرد کیفی از کارخانه‌های همان استان‌ها اقدام کنیم. این در حالی است که استان‌های دیگر علاوه بر اینکه گندم کیفی در اختیارمان نمی‌گذارند، آردی هم که تحویلمان می‌دهند کیفیت لازم را ندارد ضمن اینکه قیمت بالاتری را هم به ما می‌دهند.
کرمی ادامه داد: به فرض مثال نانوایان ما آردشان را از کارخانه‌های تهران به قیمت هر کیسه 53 هزار تومان خریداری می‌کنند اما استانی مانند گلستان بابت خرید آرد مرغوب و درجه یک در ازای هر کیسه 70 هزار تومان از ما دریافت می‌کند؛ این مسأله قطعاً روی قیمت تمام شده محصول ما اثرگذار خواهد بود بنابراین قدرت فروش نانوایان و به تبع آن قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.
رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم تهران با بیان اینکه در حال حاضر معضل اصلی نانوایان این صنف، دو نرخی بودن نرخ گندم است، اظهار کرد: دولت در اولین فرصت باید نرخ خرید گندم را یکسان کند. در واقع تا زمانی که یکسان‌سازی اتفاق نیفتد، قاچاق و رانت در این صنعت کماکان جریان خواهد داشت و یک نمونه آن سرازیر شدن آرد از واحدهای نان سنتی به واحدهای صنف حجیم و نیمه‌حجیم است. لذا تنها راه حل این مسأله این است که دولت طرح یکسان‌سازی را برای این صنعت اجرایی کند.
وی در ادامه با بیان اینکه لزوم اجرای طرح یکسان‌سازی آرد را بارها به دولت انعکاس داده‌ایم اما متأسفانه گوش شنوایی در این باره وجود ندارد، گفت: متأسفانه به واسطه فضای دو نرخی بودن حاکم در این صنعت، رقابت سالمی میان نانوایان جریان ندارد. با توجه به اینکه متأسفانه در حال حاضر این مسأله از سوی هیچ ارگانی مورد نظارت و کنترل قرار نمی‌گیرد، از همکارانم در صنف تقاضا دارم از ورود آرد سنتی به واحدهایشان خودداری نمایند تا این نابه‌سامانی موجود از بین برود.
کرمی در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر اینکه واحدهای صنفی نان باید یک مسئول فنی ناظر داشته باشند، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته این پیشنهاد را به وزارت بهداشت داده‌ایم که هر 20 واحد نانوایی در کشور باید دارای یک مسئول فنی ناظر باشند تا روند فعالیت نانوایی‌ها را بررسی نمایند. این پیشنهاد مورد قبول وزارت بهداشت واقع شد اما متأسفانه مسکوت ماند و در حال حاضر بدون تکلیف رها شده است. به عقیده من ضروری است که واحدهای صنفی نان در کشور تحت نظارت مسئولین فنی قرار بگیرند و مسئولین فنی گزارش‌هایشان را به طور ماهیانه به اتحادیه انعکاس داده و واحدهای نان بر اساس آن رتبه‌بندی شوند.
اتحادیه نانوایان حجیم تهران در نظر دارد در بهمن ماه امسال با برگزاری سمیناری میان صنف نانوایان حجیم، بهترین نانوا و بهترین واحد نانوایی را معرفی و از پیشکسوتان این صنف تقدیر نماید.
وی در خاتمه به تنوع اندک نان حجیم در کشور اشاره نمود و گفت: در دنیا 148 نوع نان حجیم تولید می‌شود اما در کشور ما صرفا 20 الی 25 نوع از نان‌های این صنف تولید می‌گردد که البته در برخی از واحدها تنوع تولید بیشتر بوده و 50 مدل نان حجیم تولید و عرضه می‌شود اما در مجموع باید در راستای افزایش تنوع و کیفیت تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم در کشور تلاش شود. 

 

                                     تاریخ:      شنبه ٣ آذر ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:٥٨

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...