صفحه اصلی > نان > صنعتی 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  اگر نان را از رژیم غذایی خود حذف کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

  نان‌ها از لحاظ ارزش غذایی که دارند اثرات متفاوتی در بدن ایجاد می‌کنند به عنوان مثال نان‌های فاقد سبوس اثرات نامطلوبی همچون چاقی، کاهش املاح بدن و عناصری مانند کلسیم، منیزیم، روی، آهن در پی دارد که این عوامل خود می‌توانند زمینه ساز بروز بیماری‌های دیگر شوند. به همین خاطر توصیه کارشناسن این است که از مصرف اینگونه نان‌ها پرهیز شود.

            

به گزارش غلات نیوز ،  از این رو بسیار مهم است که در مصرف نان با ارزش غذایی مناسب دقت کافی صورت بگیرد.
نان کامل گندم و نان کامل چاودار یا آرد گندم کامل همگی خوب و مفید هستند. این محصولات کاملا سالم هستند اما در مورد نان سفید باید بدانید که برای بدن شما چندان مفید نیست. در قرن ۲۰ طریقه تهیه آرد و خمیر به طور کلی تغییر کرد و موادی که به ترکیب خمیر افزوده شد به طور کلی زمان رسیدن خمیر (ور آمدن) را تغییر داد. همین امر دلیل اصلی پیشنهاد ما برای عدم مصرف نان سفید است.

دلایل عدم مصرف نان سفید در قرن جدید
 بی‌مصرف بودن
گندم در زمان رشد حاوی ویتامین‌های بسیار زیادی است. اما پس از فرآوری شدن، تمامی این مواد غذایی مفید از بین می‌روند. حتی در آرد سفید گندمِ باکیفیت هم فقط ۳۰ درصد از مواد مغذی و ویتامین‌ها باقی می‌مانند. این در حالیست که همین مقدار کم هم دو هفته پس از فرآوری شدن به طور کامل از بین می‌روند.
عمر مفید آرد سفید در دمای اتاق ۱۲ ماه است.

 بی‌مزه بودن
نان‌های فانتزی سفید تقریبا هیچ طعم و مزه خاصی ندارند. به همین خاطر است که همیشه مورد توجه مردم قرار دارند زیرا باعث نمی‌شوند که طعم غذایی که به همراه آن میل می‌کنند، از بین برود یا دستخوش تغییر شود. اما در مقایسه با نانی که با آرد کامل تهیه شده هیچ مزه بهتری ندارد.

 مواد سمی
به دلیل بالا بودن تقاضای نان، تولید آن در دنیای مدرن نیز بسیار زیاد است. برای پاسخگویی به این میزان درخواست، کشاورزان از کودهای شیمیایی برای از بین بردن آفات استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که محصولات آنها در کوتاه‌ترین زمان، به بهترین شکل برداشت می‌شوند. بعلاوه، برای سفید کردن آرد هم کارخانه‌ها از موادی استفاده می‌کنند که ما برای شست‌وشو استفاده می‌کنیم: بنزوئیل پروکساید، پرسولفات و دی‌اکسید کلر.
پیش از خریدن نان مطمئن شوید که با آرد ارگانیک تهیه شده است نه آرد تصفیه شده.

مشکلات پوستی
ظاهر ما بر اساس چیزی که می‌خوریم تغییر می‌کند. اگر یک نفر محصولات آردی زیادی مصرف کند احتمال اینکه با مشکلات پوستی زیادی مواجه شود زیاد است. اکنه اصولا در اثر گلوتن به وجود می‌آید که در نان به وفور یافت می‌شود. باید بدانید که بدن توانایی دفع گلوتن را ندارد و به همین خاطر باعث ایجاد مشکلات روده‌ای می‌شود. اگر پوست خرابی دارید بهتر است اول رژیم غذایی خود را تغییر دهید، بعد سراغ پزشک متخصص پوست بروید.

 مشکلات گوارشی
گلوتن می‌تواند مشکلات گوارشی زیادی برای فرد ایجاد کند. نان‌ غلات کامل عموما حاوی مواد غذایی مفیدی همچون فیبر است اما آرد این ماده را ندارد. ۵ تا ۶ برش از نان غلات کامل برای تامین فیبر موردنیاز بدن کافیست. اگر بخواهید به واسطه مصرف سبزیجات و میوه به این میزان فیبر برسید باید روزانه ۱۴ سیب، ۲۱ هویج، ۲۵ گوجه‌فرنگی و حدود ۲٫۵ کیلوگرم خیار مصرف کنید.

 پیری زودرس
همان طور که در بالا ذکر کردیم، آرد سفید و نان سفید هیچ فایده و خاصیتی ندارد. مصرف غذاهایی که هیچ ویتامینی به بدن نمی‌رسانند باعث می‌شوند بدن سریع‌تر از روند معمول پیر شود.

 اعتیاد
نان همچون مواد مخدر است. آرد سفید میزان قند خون را افزیش می‌دهد و نتیجه این امر چیزی نیست جز بالا رفتن انسولین. قتی یک اسلایس نان سفید می‌خورید، قند خون زیاد می‌شود، اما بسیار سریع پایین می‌آید و باعث می‌شود تا احساس بدی به فرد دست دهد و نتیجه مشتاق خوردن کربوهیدرات بیشتری بشود تا حس خوب پیدا کند. تغییرات شدید قند خون می‌تواند در نهایت به دیابت منجر شود.

 اضافه وزن و چاقی
بیش از ۷۰ درصد افرادی که مصرف نان سفید را قطع می‌کنند، در عرض ۲ هفته وزن خود را از دست می‌دهند. یک تکه نان سفید با اندازه متوسط حاوی ۰٫۶ گرم فیبر است و بقیه مواد موجود در آن به چربی در بدن تبدیل می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که شاخص گلایسمی نان بیشتر از شکلات است. نشاسته موجود در نان‌های شیرین و شیرینی‌ها در سیستم گوارش به گلوکز تبدیل و وارد جریان خون می‌شوند. به همین خاطر است که خیلی زود احساس گرسنگی به شما دست می‌دهد.

تفاوت آرد سفید با آرد کامل در چیست؟
دانه گندم از سه بخش اصلی تشکیل شده است:
جوانه: حاوی چربی و اندکی پروتئین
سبوس: حاوی فیبر
آندوسپِرم: حاوی نشاسته و مقادیری پروتئین
آرد سفید طی مراحل تصفیه از جوانه و سبوس پاک می‌شود و فقط آندوسپرم گندم برایش باقی می‌ماند. به‌عبارتی حاوی مواد مغذی کمتری است، چراکه عمده فیبر و پروتئین گندم در جوانه و سبوس ذخیره می‌شوند.
این‌درحالی‌است که جوانه و سبوس در آرد کامل نگه داشته شده‌اند. بنابراین آرد کامل گندم انتخاب مغذی‌تری است. منتها دقت داشته باشید که آرد کامل جاذب‌تر است و برای به‌عمل‌آوردنش باید مایع بیشتری اضافه کنید. درنتیجه خمیری که به دست می‌دهد چسبناک‌تر خواهد بود و ورزدادنش مهارت بیشتری می‌طلبد.
آرد کامل غلات به‌نسبت آرد سفید دارای گلوتن کمتری است. به‌همین دلیل نان‌هایی که با آرد کامل پخت می‌شوند سنگین‌ترند و بافت فشرده‌تری دارند.
این را هم بدانید که آرد گندم سفید از ماندگاری بالاتری برخوردار است. حتما می‌پرسید چرا؟ در آرد کامل جوانه گندم هم استفاده شده است. جوانه به‌دلیل محتویات روغنی زودتر در مجاورت اکسیژن طعم نامطلوب پیدا می‌کند. درضمن آرد سفید طعم ملایم‌تری دارد.
هنگام خرید آرد هم به موارد مصرف که پشت بسته‌بندی درج می‌شود دقت کنید. بعضی آردها اصطلاحا همه‌کاره‌اند و برای پخت انواع نان و شیرینی به‌درد می‌خورند. اگر هم روی بسته‌بندی آردی چند صفر دیدید، بدانید که تعداد صفرها به درصد سبوس‌گیری اشاره دارد. یعنی هرچه تعداد صفرها بیشتر باشد، سبوس بیشتری از آرد گرفته شده و آرد نرم‌تر و سبک‌تر است. ازاین‌رو آرد سه یا چهار صفر برای مصارف قنادی کاربرد دارد.
اگر نان را از رژیم غذایی خود حذف کنیم چه اتفاقی در بدنمان می‌افتد؟
با این توضیحات آیا نان سفید و محصولاتی که با آرد سفید تهی شده‌اند را از رژیم غذایی خود حذف خواهید کرد؟

منبع:پایگاه خبری تیک

 

                                     تاریخ:      شنبه ٤ خرداد ١٣٩٨        ساعت:     ١٠:٠٤

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...