صفحه اصلی > نان > صنعتی 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  واکاوی غلات نیوز از سرنوشت کارخانه های نان صنعتی در کشور

  اختصاصی/بر اساس آیین نامه اجرایی جزء (1) بند الف تبصره 15 قانون بودجه سال 1386 قرار بر این گردید تولید نان صنعتی در کشور راه‌اندازی شود. این طرح به عنوان قانون در مجلس تصویب و به دولت وقت ابلاغ شد و در نهایت به وزارت بازرگانی وقت و شرکت بازرگانی دولتی به عنوان مجری اعلام و برای احداث کارخانه‌های نان صنعتی بودجه‌ای تعیین گردید.

            

متقاضیان بسیار زیادی جهت احداث واحد تولید نان صنعتی پیگیر شدند و وام‌هایی در این میان از سوی برخی متقاضیان گرفته شد و واحدهایی احداث گردید، اما برخی تولیدکنندگان تا آستانه ورشکستگی پیش رفتند. در واقع قرار بود دولت مصارف نان مراکز خاص اعم از وزارتخانه‌ها، نیروی انتظامی و برخی دیگر از ارگان‌ها را تا سه ماه از واحدهای نان صنعتی تأمین کند که متاسفانه این امر اجرایی نشد.

در واقع با حمایت دولت قرار بود 40 درصد از نان مصرفی کشور به روش صنعتی تولید شود این در حالی است که گویا دولت به وعده‌اش عمل نکرده و همچنان به واحدهای نان سنتی مجوز احداث داده می‌شود.
اسماعیل غیار، مدیرعامل کارخانه امیرنان مازندران یکی از تولیدکنندگان نان به روش صنعتی است که در این راستا با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار غلات نیوز گفت: متاسفانه ما با برخی وعده ها حدود 21 میلیون یورو برای احداث کارخانه امیرنان هزینه صرف و با اینکه نیمی از بدهی بانکی را تسویه کردیم هنوز وعده مسئولین عملی نشده و کارخانه راه‌اندازی نگردیده است.
در واقع قرار بر راه اندازی کارخانه و حمایت دولت از ما در راستای اعطای وام‌های کم‌بهره و فرهنگ‌سازی نان صنعتی در کشور بود در حالی که متاسفانه به هیچ‌کدام از وعده‌هایش عمل نکرد و در حال حاضر ما در بازار جایگاهی نداریم به علاوه اینکه بخشی از نان سنتی را در کشور آزاد کرد.
وی افزود: قرار بر این بود که دولت به منظور حمایت‌ از واحدهای تولیدی نان صنعتی شرایطی را فراهم سازد تا نان مورد نیاز ارگان‌های کشور از طریق ما تأمین شود که متاسفانه این امر هم عملیاتی نشد. در حال حاضر نان صنعتی که تماماً به واسطه دستگاه و بدون دخالت دست تهیه می‌شود و به لحاظ بهداشتی کاملاً ایمن است در میان مردم جایگاهی ندارد و هیچ‌گونه فرهنگ‌سازی برای آن نشده است.

غیار ادامه داد: ما بهترین ماشین‌آلات را از کشور فرانسه وارد کردیم که در کارخانه نصب و راه‌اندازی شد و به صورت آزمایشی 4 الی 5 ماه فعالیت کرد اما به دلیل شرایط موجود برای تولید هیچ اتفاق امیدبخشی نیفتاد و به وعده‌ها عمل نشد و در حال حاضر کارخانه تعطیل است و تولید نداریم و تنها زمانی که موعد پرداخت اقساط فرا می‌رسد مجبور به قرض هستیم تا بتوانیم اقساط را پرداخت کنیم.
مدیرعامل کارخانه امیرنان مازندران در ادامه تصریح کرد: نامه‌های بسیار زیادی به مسئولین نوشتیم که متاسفانه به جای اینکه در دستور کار قرار گیرد فقط بایگانی شد. خواسته ما از دولت این است که به وعده‌هایشان عمل کرده و ما را به بازار معرفی کنند تا بتوانیم نان ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور را تأمین کنیم.
در ادامه، هداوند مدیرعامل نان صنعتی پیشگامان توسعه صنعت ابرار بیان کرد: دولت قبل برای بهینه‌سازی، بهداشت و سلامت در تغذیه جامعه پروژه تولید نان صنعتی را پررنگ نمود در حالی که متاسفانه مطالعه، کنترل و نظارت بر این روند کافی نبود و لازم بود زیرساخت‌هایی به عنوان مقدمه اجرایی شود. لذا پروژه نان صنعتی در کشور از سوی دولت قبل رها شد و دولت جدید هم که گویا قصد انهدام کامل صنایع را داشته و دارد و تا به امروز هیچ اقدامی برای ما انجام نداده است، از این رو متاسفانه در حال حاضر کارخانه نان صنعتی ما هم مانند تمام کارخانه‌های ایران به دلیل مشکلات موجود و سیاست‌های غلط دولت تعطیل است.
وی گفت: متاسفانه در حال حاضر به غیر از یک تا دو کارخانه که با 30 الی 40 درصد ظرفیت تولیدشان فعالیت دارند و بازار را اشباع کرده اند، تعداد بسیار زیادی از واحدها با خرید بهترین ماشین‌آلات اروپا یک دهه است که به دلیل سیاست‌های غلط و عدم توانایی دولت در تأمین شرایط بازار نان راکد مانده‌اند لذا درخواست ما از دولت این است که تولید نان صنعتی را که یک پروژه ملی است دریابند و فکری اساسی و اصولی به حال ما کنند.

در بخش دیگر گزارش ضرغام فولادوند، مجری طرح و توسعه نان صنعتی کشور عنوان کرد: هنگامی که دولت پروژه نان صنعتی را در کشور راه‌اندازی و بودجه‌ای به منظور احداث این واحدها تخصیص نمود از میان تعداد کثیر متقاضیان 26 پروژه از آن‌ها مورد قبول واقع شد و به بهره‌برداری رسید که از میان آنها تعدادی در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارند، تعدادی با ظرفیت بسیار پائین مشغول هستند و برخی از واحدها هم به تولید نرسیده‌اند.
وی افزود: پس از مبادله تفاهم نامه میان سازمان برنامه و بودجه و شرکت بازرگانی دولتی مقرر گردید بانک‌های تجارت، مهر اقتصاد و کوثر اعتبار مورد نیاز واحدها را تأمین کنند که متاسفانه در میانه راه به دلایل متعدد ناشی از تحریم‌ها و افزایش یکباره نرخ ارز مشکلات بسیار فراوانی از جمله دیر رسیدن ماشین آلات به وجود آمد و نیز از طرف دیگر اینکه موعد بازپرداخت  اقساط بانکی فرارسید و هنوز واحدها به بهره‌برداری نرسیده بودند در نتیجه دچار مشکلات مالی بسیار فراوانی شدند. همچنین تعدادی از تولیدکنندگانی که وام دریافت کردند و نتوانستند کارخانه را به چرخه تولید برسانند متاسفانه از سوی بانک مصادره شدند.
مجری طرح و توسعه نان صنعتی کشور ادامه داد: از سوی دیگر قرار بر این بود دولت در راستای فرهنگ‌سازی نان صنعتی در کشور اقدام نماید و این امر باید به واسطه صدا و سیما، وزارت بهداشت، وزارت صنایع، شرکت بازرگانی دولتی و اتحادیه صنف اجرایی می‌شد که متاسفانه گویا این همکاری از سوی برخی ارگان‌ها صورت نگرفته است.

فولادوند گفت: مسأله مهمی که در قانون هدفمندی یارانه‌ها و ماده 110 برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده این است که نرخ خدمات نان‌های صنعتی و سنتی یکسان شود در صورتی که این اتفاق نیفتاد و این مسأله منجر شد تولیدکنندگان نان صنعتی دچار گرفتاری شوند و در رقابت با واحدهای سنتی بسیار اذیت شوند. ما بابت این امر به استانداری‌های سراسر کشور نامه نوشتیم اما چون نان صنعتی در اولویت امر مسئولین نبود متاسفانه این چالش‌ها به وجود آمده است.
 وی بیان کرد: درحال حاضر شرکت بازرگانی دولتی در حال رایزنی با سایر ارگان هاست تا مشکلات واحدهای نان صنعتی در سال جاری که با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده رفع گردد و واحدهایی که درحال حاضر تعطیل و نیمه تعطیل هستند به بهره برداری برسند.

در پایان باید یادآور شد که از راهکارهای مناسب جهت فعال نمودن چرخه کارخانه‌هایی که تولیدکنندگانش با وعده‌های دولت وام‌های کلان دریافت و کارخانه‌ راه‌اندازی کردند می‌تواند یکسان‌سازی نرخ در صنعت آرد و نان باشد چرا که در شرایط فعلی (چند نرخی بودن آرد) که تولید نان صنعتی در کشور با آرد آزاد است و به نانوایان سنتی آرد به نرخ دولتی می‌دهند رقابت برابر و عادلانه معنایی ندارد و در واقع عملاً قدرت رقابت را از واحدهای نان صنعتی گرفته و کارخانه‌هایی را که با صرف هزینه‌های میلیاردی راه‌اندازی شده‌ است عملاً فلج کرده و در حال حاضر نان صنعتی در کشور به نان تشریفاتی تبدیل گردیده است. در غیر این‌صورت دولت با ارائه یارانه به واحدهای نان صنعتی شرایط تولید و رقابت با واحدهای سنتی را برای آنها تسهیل می‌کند چرا که در غیر این صورت به واسطه فرهنگ مصرف نان سنتی در کشور و تفاوت قیمت تمام شده محصول نان سنتی و صنعتی در کشور قطعاً قشر عظیمی از جامعه نان سنتی را در اولویت سبد مصرف خود قرار می‌دهند اما در صورت آزادسازی نرخ، قیمت نان سنتی و صنعتی در کشور برابر خواهد شد و نیز در چنین شرایطی مصرف‌کننده با آگاهی از فرآیند تولید هر دو نان دست به انتخاب خواهد زد لذا پیشنهاد می‌شود مسئولین مربوطه رسیدگی به وضعیت نابسامان کارخانه های راکد نان صنعتی را در اولویت امر خود قرار دهند و با برگزاری جلساتی با حضور صاحبان و متخصصین صنعت و کارشناسان حوزه راهکاری اساسی و نهایی را تصویب و عملیاتی نماید.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٣ فروردين ١٣٩٦        ساعت:     ١٠:٠٦

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...