صفحه اصلی > نان > سنتی 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  کتاب تاریخ نان در ایران، آینه فرهنگ نان در قومیت های ایرانی

  اختصاصی/ کتاب از قدیم الایام تا به امروز به عنوان ابزاری مهم در اعتلای فرهنگ یک جامعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است بالاخص زمانی که به یک حوزه تخصصی بپردازد تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ آن مساله در جامعه از خود برجای می گذارد.

            

 برای اولین بار در صنعت نان کشورمان کتابی منتشر گردیده که تاریخچه نان در کشور را شرح می دهد و تمام مسائل مربوط به نان را در دوره های مختلف تاریخی در ذهن خواننده به تصویر می کشد.
شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور با ورود دکتر یوسفی گام های موثری را در زمینه اعتلای فرهنگ مصرف نان سالم و البته ارتقای سطح سلامت جامعه برداشته است که از جمله آن ها می توان به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت پیشرفت شرکت های دانش بنیان در حوزه نان و شکوفایی ایده ها و بهره گیری از آن ها در جهت پیشرفت کیفیت این صنعت یاد کرد. در کنار تمامی اقداماتی که شرکت غله منطقه یک در جهت بهبود کیفیت نان پیش گرفته یکی از اقدامات صورت گرفته حمایت های مالی و معنوی از انتشار کتاب تاریخ نان در ایران است.
کتاب تاریخ نان در ایران اثر دکتر ویلیام فلور ایران شناس هلندی است. این کتاب ابتدا به توصیف شرایط کشاورزی ایران باستان می پردازد و سپس به چگونگی علاقه ایرانیان به کاشت گندم و غلات و نیز تولید نان اشاره دارد.
البته نسخه انگلیسی کتاب تاریخ نان در ایران در سال 2015 منتشر شده و باتوجه به موضوع کتاب و فعالیت های پژوهشی در حوزه نان ترجمه آن در دستور کار قرار گرفت. ترجمه اولیه کتاب پس از چند ماه به اتمام رسید اما به منظور ارتقای کیفیت اثر و ارائه متنی بومی و یکدست به خواننده فارسی زبان متن چندین بار توسط مترجمین بازخوانی و اصلاح شد تا نهایتا پس از سه سال به چاپ نهایی رسید و در دومین همایش آموزشی به روز آمدی روش های فناورانه ارتقاء کیفی گندم آرد ونان که پنجم اسفندماه در هتل بین المللی لاله تهران برگزار گردید با حضور فعالان صنعت گندم آرد و نان از آن رونمایی شد.
دکتر محمود یوسفی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور در گفت وگو با غلات نیوز با بیان اینکه این کتاب می تواند به عنوان راهنمایی برای استفاده کارشناسان، فعالان و علاقه مندان به حوزه نان باشد، خاطرنشان کرد: شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه یک کشور اقدامات گسترده ای را در زمینه توسعه فرهنگ تولید ونان سالم آغاز نموده که ایجاد استارت آپ ها یکی از آن هاست. در کنار آنها انتشار این کتاب برای فعالان صنعت گندم آرد ونان کشور هم می تواند در توسعه این فرهنگ مثمر ثمر باشد چرا که تاریخچه زنجیره گندم آرد ونان را در کشورمان به تصویر می کشد.
وی ادامه داد: درواقع این کتاب این زمینه را فراهم می کند تا اقداماتی که پیشینیان ما در صنعت گندم آرد ونان انجام می دادند به عنوان الگویی برای فعالان امروز این حوزه باشد.
دکتر یوسفی با بیان اینکه شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور از ایده ها و طرح های جدید و خلاق در راستای  تحقق و ارتقای کیفیت و سلامت نان جامعه حمایت می کند، گفت: امید است نوسیندگان کشورمان هم به حوزه نان هم ورود کرده و باتوجه به جایگاه ویژه این ماده غذایی در سفره جامعه، کتاب هایی هم نیز توسط نویسندگان کشورمان به رشته تحریر درآید تا به عنوان ابزاری در جهت آگاه سازی
جامعه نسبت به نان سالم مورد استفاده افراد عامه قرار گیرد.
اما احسان اعلایی پور مترجم کتاب تاریخ نان در ایران در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حمایت های مالی برای انتشار این کتاب تماما از سوی دکتر یوسفی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک صورت گرفته است، ابراز کرد: این کتاب از ابتدا به تاریخچه نان در ایران از دوره ساسانیان تا حال حاضر اشاره دارد. درواقع نویسنده نان تمام نقاط ایران را در دوره های مختلف تاریخی مورد بررسی قرار داده است و مطالبی که عنوان نموده نشان می دهد کاملا به نان ایران مشرف بوده است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این کتاب به بحران های نان در دوره ها و زمینه های مختلف اشاره دارد، افزود: تاکنون درباره تاریخچه نان در ایران تحقیقی انجام نشده و کتابی در این خصوص نداشته ایم اما کتاب تاریخ نان در ایران مجموعه کاملی از اسناد و مدارکی را  که می تواند درباره تاریخچه نان ایران کمک ساز باشد در اختیار فعالان این صنعت در کشورمان می گذارد و درواقع به عنوان کتابی کاربردی منبع خوبی برای محققین پژوهشگران و دانشجویان کشورمان باشد.
اعلایی پور ادامه داد: همچنین در کتاب تاریخ نان در ایران دستور پخت نان های محلی نقاط مختلف کشور درج شده و به ارزش غذایی نان ها و نیز آداب و رسوم قومیت های مختلف درباره نان اشاره شده است. لذا علاوه بر اینکه می تواند برای نانوایان کاربردی باشد برای عموم جامعه نیز قابل استفاده خواهد بود.
وی معتقد است کتاب تاریخ نان در ایران در زمینه اعتلای فرهنگ نان در کشور، کاهش اسراف بالاخص کاهش ضایعات نان در کشورمان موثر است.

خبرنگار : سیمین باقری

 

                                     تاریخ:      شنبه ١٨ اسفند ١٣٩٧        ساعت:     ١١:١٦

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...