صفحه اصلی > نان > سنتی 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  دولت روش های دیگری را برای افزایش کیفیت نان در پیش بگیرد

  اختصاصی/ اقداماتی غیر کارشناسانه به بهانه ارتقای کیفیت نان در کشور از سوی دولت انجام گرفت که متاسفانه ما شاهد نتیجه عکس این اقدامات بودیم تا جایی که امروز کیفیت نان در کشور چندان تعریفی ندارد و حتی باید گفت امروز، نان جامعه ما بی‌کیفیت است.

            

در ابتدا به آزادسازی 20 درصدی واحدهای نانوایی اشاره می‌کنم که قرار بود در درجه اول20 درصد خبازی‌ها آزاد شوند سپس طرح یکپارچه سازی و آزادسازی واحدهای نانوایی در کل کشور اجرایی گردد. در واقع دولت از سال 93، 20 درصد از خبازی‌های سنتی را در سطح کشور مشمول قانون آزادپزی کرد این دسته از واحدها در نرخ‌گذاری نان و خرید آرد آزاد شدند. این اقدام اگرچه با هدف و نیت ارتقاء کیفیت نان در کشور صورت گرفت اما متاسفانه فقط در مدت زمانی کوتاه جوابگو بود و ما خیلی سریع شاهد افت کیفیت نان در واحدهای آزادپز شدیم تاجایی که درحال حاضر کیفیت نان آزاد و دولتی تفاوت چندانی بایکدیگر ندارد.

*حذف حریم و حدود صنفی راهی برای افزایش کیفیت نان!
این مصوبه غیرعقلایی و غیرکارشناسی هم اقدامی تعجب برانگیز با هدف ارتقاء کیفیت نان کشور از سوی دولت بود؛ مصوبه یک شبه وزارت صنعت، معدن و تجارت که بهتر است بگویم تیشه به ریشه نان و نانوایی زد و اوضاع را از آنچه که بود متشنج‌تر کرد. حالا سطح کشور از نانوایی‌هایی اشباع شده که از حرفه تخصصی خبازی سررشته‌ای ندارند. البته گفتنی است که در اصل این مصوبه،  بر احداث واحدهای نانوایی در شهرک‌های جدید التاسیس و بر حسب نیاز در یک منطقه اشاره شده اما متاسفانه  به واسطه وجود همیشگی برخی سوء‌استفاده‌گران و دلالان، اصل مصوبه در اجرا رعایت نگردید و حالا شاهد اجماع چندین نانوایی مازاد بر نیاز در یک محله کوچک پشت به پشت هم هستیم. این تصمیم دولت نه تنها کیفیت نان را افزایش نداد بلکه ضایعات نان را هم بیشتر کرد که به دنبال آن افت کیفی هم اتفاق افتاد، فروش نانوا را کاهش داد و تخلف را در میان نانوایان زیاد و البته عادی کرد و بسیاری از نانوایان را به آستانه ورشکستگی و تعطیلی نانوایی هایشان کشاند. چه ضربه‌ها که این مصوبه به صنف نانوایان وارد نکرد دریغ از اینکه در کیفیت نان تفاوتی حاصل شود تعجب‌آورتر اینکه کماکان با وجود نانوایی‌های مازاد در کشور، جدیت در اجرای این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است!
 این‌ها فعالیت‌هایی بود که در راستای کیفیت نان از سوی دولت انجام شده بود که نتیجه آن را هم دیدیم اما در ادامه به مسائلی که به ارتقاء کیفیت نان کمک می‌کند، اشاره شده است:

* فرهنگ‌سازی، فرهنگ‌سازی، فرهنگ‌سازی...
اینکه صرفا بگوییم دولت بیاید و برای نان فرهنگ‌سازی کند کافی نیست بلکه ما نیاز به فرهنگ‌سازی اصولی و درست داریم به این شکل باید مخاطب را از ویژگی‌های یک نان سالم و استاندارد آگاه سازیم تا خودش از نانوا نان باکیفیت مطالبه نماید. قطعا اگر مشتری آگاهانه برای خرید نان به نانوایی مراجعه کند، در مقابل نان بی‌کیفیت نانوا معترض شده و خواهان نان باکیفیت خواهد شد، در این صورت است که نانوا برای حفظ مشتری‌اش اقدام به تولید نان باکیفیت خواهد کرد.
*عدم نرخ‌گذاری نان تا کی؟ ثابت نگه داشتن قیمت، دردی را دوا نمی‌کند!
از سال 93 تاکنون نرخ نان سنتی در کشورمان از سوی دولت ثابت نگه داشته شده که مسلما این هم یکی از عواملی است که در تولید نان باکیفیت در نانوایی‌ها اثر مستقیمی دارد. تولید نان هزینه‌بر است و قطعا قیمت‌گذاری (البته یک افزایش نرخ منطقی با توجه به وقفه چهارساله) آن هم پس از گذشت این چندسال ثبات قیمت، اشتیاق و انگیزه نانوا را برای تولید نان باکیفیت بالا می‌برد و قطع به یقین نانوا برای خرید خمیرمایه، تجهیز نانوایی به تکنولوژی روز و بهداشتی و سایر فاکتورهای مورد نیاز برای افزایش کیفیت نان هزینه می‌کند.

اما بهتر و کاربردی‌تر از راهکار افزایش نرخ نان اجرای طرح آزادسازی نانوایان کل کشور است. بارها گفته شده دو نرخی بودن آرد و نان جز فساد ثمره دیگری نداشته است و درحال حاضر، رقابتی ناسالم را میان نانوایان یارانه‌ای و آزادپز به وجود آورده است اما اگر دولت قانون آزادسازی را اجرا نماید، ناخودآگاه فضای رقابتی سازننده و شفافی  میان نانوایان ایجاد و در نتیجه کیفیت نان ارتقا خواهد یافت. در این صورت همه نانوایان در قیمت‌گذاری نان و خرید آرد، آزاد خواهند بود و رقابت به صورت برابر انجام خواهد شد.

* آموزش، صدر همه راهکارها و روش‌ها
اهمیت آموزش نیروی انسانی در هر حرفه‌ای غیرقابل انکار است اما در حرفه خبازی به دلیل ارتباط مستقیم نان با سلامت مصرف‌کننده، این اهمیت چندین برابر بوده و از ضروریات اولیه برای ورود افراد به این شغل به شمار می‌آید اما متاسفانه در مدت اخیر به دلیل احداث بی‌رویه نانوایی‌ها در کشور و بدون هیچ قانون و مقرراتی شاهد ورود افراد غیرمرتبط به این صنف بوده‌ایم تا جایی که در شرایط فعلی افرادی در قالب یک نانوا نان سفره‌های مردم را تامین می‌کنند که کارگران اصناف دیگر هستند و فوت و فن نانوایی را نمی دانند.
لذا با جدی گرفتن مقوله آموزش و مهم انگاشتن این فاکتور در احداث هر واحد جدید باید از ورود افراد غیر واقعی و نابلد به این صنف با جدیت جلوگیری شود.

آموزش نانوا بر اساس قانون نظام صنفی، جزو وظایف اتحادیه است اما چند سالی است به بهانه نبود بودجه و عدم انگیزه و استقبال از سوی نانوا در برخی از استان‌های کشور تعطیل شده، هرچند هنوز تعدادی از استان‌ها مقوله آموزش نانوایان را با جدیت دنبال می‌کنند.

*رتبه‌بندی واحدهای نانوایی
درجه‌بندی واحدهای نانوایی در کشور می‌تواند منجر به افزایش کیفیت نان شود. درواقع اگر در درجه‌بندی‌های فاکتورهایی چون سطح کیفیت نان و میزان رضایت‌مندی مشتری لحاظ شود نانوایان ترغیب به تولید نان باکیفیت خواهند شد. رتبه بندی حرکت بسیار خوبی است و در ایجاد کیفیت نان، شرایط سالم و رقابتی‌تری را میان نانوایان فراهم می‌آورد. در حال حاضر به نظر می‌رسد هیچگونه دستورالعملی در این خصوص وجود ندارد.

لذا این اقدام می تواند یک عامل محرک برای افزایش سطح سلامت و کیفیت نان باشد به‌خصوص اینکه برای واحدهای درجه یک، تشویق‌هایی درنظر گرفته شود تا انگیزه‌ای برای سایر نانوایان جهت تولید نان باکیفیت باشد.
ضمن اینکه در رتبه‌بندی واحدهای نانوایی شرایط هر واحد مشخص خواهد شد بدین ترتیب واحدهای فاقد استاندارد حذف خواهند شد.

*جدیت در نظارت‌ها
قطعا در این شرایط وانفسا که تعداد واحدهای نانوایی در کشور سربه فلک می‌کشد طبیعی است که بازدید مسئولین نظارتی از همه واحدها توسط مسئولین حوزه‌های نظارتی غیر قابل امکان باشد. چه بسا اینکه به عنوان نمونه در حال حاضر بر نحوه تامین آرد و نرخ گذاری نان در واحدهای آزادپز نظارتی اعمال نمی‌شود. لذا جدیت و تشدید در نظارت ها و هماهنگی ارگان‌های ذیربط با یکدیگر در اعمال بازرسی و اعمال تشویق و تبیه می‌تواند عاملی در جهت افزایش کیفیت نان باشد.

* واگذاری تصدی گری صنف به بخش خصوصی
اگر دولت تصدی‌گری بر صنعت آرد و نان را رها و صرفا به نظارت بر این صنف اکتفا کند و نیز مدیریت را به بخش خصوصی بسپارد می‌توان به تحقق افزایش کیفیت آرد و به تبع آن نان امیدوار بود. قطعا بخش خصوصی به دلیل تسلط بر شرایط و نقاط ضعف و قوت صنف، مدیریت را در دست می‌گیرد و می‌توان به رفع مشکلات و ایجاد ثبات در صنف امیدوار بود. خروج دولت از تصدی‌گری و صرفا اعمال نظارت بر این صنف هم دغدغه‌ای است که سال‌ها از سوی بخش خصوصی عنوان شده اما دولت هنوز این مساله را به دلایلی نپذیرفته و باید منتظر بود که آیا در نهایت دولت دست به چنین اقدامی خواهد زد یا خیر؟




 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٧        ساعت:     ٠٩:٢٣

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...