صفحه اصلی > آرد > انجمن صنفی کارخانجات 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل مطرح کرد:

  رقابت برای تحقق کیفیت از برنامه ها و اهداف طرح هوشمندسازی یارانه نان/کمبودی در زمینه آرد نداریم

  علی نوبخت وضعیت و شرایط ذخیره‌سازی کالا‌های اساسی شامل گندم، برنج، آرد و شکر را در سطح استان مطلوب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه کمبود و نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

            

به گزارش غلات نیوز به نقل از روابط عمومی، مدیرکل غله و‌خدمات بازرگانی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در انبار کالاهای اساسی این اداره کل به مقدار مورد نیاز استان انواع کالاهای اساسی شامل گندم، برنج و شکر ذخیره و نگهداری شده تا در موقع نیاز و بر اساس هماهنگی ستاد تنظیم بازار برای مصرف هم استانیها اختصاص پیدا کند. 

نوبخت با اشاره به خریداری بیش از 257 هزار تن گندم از کشاورزان استان در سال 1401 و پرداخت مطالبات آنها افزود: گندمکاران هیچگونه مطالبه‌ای از شرکت غله ندارند. 

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل به توزیع بیش از 183 تن آرد یارانه ای نوع یک و‌دو میان خبازان روستایی و شهری استان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه قوت غالب مردم استان نان، گندم و آرد است، سرانه مصرفی آرد در استان اردبیل بیشتر از سرانه کشوری تخصیص داده شده و مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران تصمیم گرفتند که سهمیه آرد دولتی استان اردبیل را نسبت به سایر نقاط کشور افزایش بیشتری دهند و در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت و تامین این کالا‌ها در استان به موقع انجام می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه آرد و نان در سه مرحله هدفگذاری شده است، اظهار کرد: اصلاح آدرس نانوایی‌ها، نصب کارتخوان هوشمند و رصد و تحلیل عملکرد نانوایی‌ها از جمله این هدف گذاری است.

 وی با تاکید بر اینکه مدیریت سهمیه از دیگر برنامه‌های هدفگذاری شده است، گفت: جریمه برخی از نانوایی‌ها در کنار تشویق فعالین قانونمند از خروجی‌های مرحله تحلیل عملکرد بود.

مدیرکل  غله استان اردبیل گفت: نظارت بر فعالیت‌ها و بهبود کیفیت کاری نیز در دستور کاری قرار دارد. 

نوبخت درمورد نحوه اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان توضیح داد: در اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، قیمت آرد مشابه گذشته بوده و تغییر نخواهد کرد و محدودیت سهمیه آرد نانوایان برای فروش نان به مردم برداشته خواهد شد. یعنی باز هم سهمیه نانوایی‌ها با هم متفاوت خواهد بود اما مبنا و علت این تفاوت، میزان عملکرد نانوایی است. یعنی هر نانوایی به میزان پخت و فروش نان در دوره قبل، بعلاوه «تا ۱۰ درصد بیشتر»، برای دوره جدید آرد یارانه‌ای دریافت خواهد کرد. لذا نانوایانی که بدلیل کیفیت مشتریان بیشتری دارند، می توانند تولید نان را افزایش دهند.  در مقابل، اگر یک نانوایی همه آردی که در دوره قبل دریافت کرده را تبدیل به نان نکند و به مردم نفروشد، در دوره بعد، آرد کمتری دریافت می کند. 

 مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل در ادامه درمورد کیفیت پخت در برخی نانوایی‌ها نیز اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که با اجرای فاز دوم رقم خواهد خورد، مشارکت مردم در رتبه دهی به نانوایان است به این صورت که یک برنامه (اپلیکیشن) معرفی می‌شود.در این برنامه هر شخص می تواند در هر موقعیت جغرافیایی، موقعیت نانوایی‌های نزدیک به خود را مشاهده کند و وقتی اقدام به خرید نان کرد، سوابق خرید خود را مشاهده و نسبت به کیفیت نان و رفتار نانوا و ... اظهار نظر کند. در واقع با اجرای فاز جدید طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، برای اولین بار نظرات مردم به طور مستقیم می تواند میزان کمک هزینه دریافتی و سقف تخصیص آرد به نانوایان را متاثر کند. 

 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل در بخش دیگیری از اظهاراتش درمورد دلیل هدررفت آرد در برخی از نانوائیها عنوان کرد: با اینکه با دقت بسیار، آرد را بین نانوایان استان توزیع می‌کنیم اما سامانه هوشمند سازی یارانه آرد و نان برای اولین بار نشان داد که بخشی از آرد یارانه‌ای توزیعی بین نانوایان به نان مردم تبدیل نمی‌شود و صرف سایر مصارف می‌شود هر چند در هر کالای یارانه‌ای، در صورتی که امکان رصد زنجیره تامین تا مصرف نهایی در آن فراهم نشده باشد، چنین هدررفتی متصور است.

 

وی افزود: این هدررفت سال‌هاست در زنجیره آرد و نان وجود داشته است اما دولت با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، این هدررفت را شناسایی کرد که شناسایی این هدررفت «دستاورد فاز اول» طرح است. در فاز دوم طرح به تدریج جلوی این هدررفت گرفته خواهد شد.

 

نوبخت درمورد علت شکل‌گیری این میزان هدررفت توضیح داد: درباره علت شکل گیری این هدررفت باید بگویم ما در اقتصاد تولید نان یا به عبارتی اقتصاد نانوایی‌ها، نوعی ناکارآمدی در ساختارِ اختصاص سهمیه‌ آرد به نانوایان داشته و داریم.

مبنای کار این بوده که هر واحد نانوایی سنتی به‌ازای مجوزی که در اختیار داشته و مطابق نرخ‌نامه‌ای که برایش تدوین شده بود، آرد تحویل گرفته و نان تولید می‌کرد. اما به دلیل فقدان داده‌هایی که بتواند مورد استفاده‌ مدیریتی قرار بگیرد، برخی از واحدها تمام آرد دریافتی خود را به نان تبدیل نمی‌کردند و به بازارهای موازی مانند صنعت یا حتی خوراک دام و طیور تزریق می‌کردند. ممکن بود بخشی از نانوایی‌ها هم برای تولید نان سنتی، آرد بیشتری لازم داشتند ولی به دلیل محدودیت سهمیه، این آرد در اختیارشان قرار نمی‌گرفت.

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با تاکید بر اینکه رویکرد طرح فعلی مبتنی بر داده‌های فروش نان است، گفت: در حال حاضر زیرساخت لازم در تمامی نانوایی‌های استان اردبیل ایجاد شده است و سابقه‌ خریدی که مردم از نانوا انجام می‌دهند به عنوان دقیق‌ترین و قابل‌اتکاترین داده، میزان تامین آرد نانوایی برای دوره بعد را مشخص می‌کند و از آنجایی که در این حوزه ما با یک کالای یارانه‌ای جذاب مواجه هستیم، باید امکانی فراهم شود که انحراف مصرف را به حداقل برساند و از طرفی برای نانوایی که با ساعت کاری بالاتر و با کیفیت بالاتر به مردم نان عرضه می‌کند و مردم از خریدش استقبال می‌کنند، محدودیت سهمیه‌ آرد وجود نداشته باشد.


 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢٤ ارديبهشت ١٤٠٢        ساعت:     ١٠:٠٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...